Typiska Cob Magen?

TildaR

Trådstartare
Jag har hört mycket, speciellt på sistone, att Welsh cobar gärna har dålig magverksamhet. Har själv en cob som är under utredning p.g.a orkeslöshet främst och funderar på om magen kan spela in. Vad är er erfarenhet av såkallade ”cobmagar” och kortare livslängd på just cobar?
 
Har aldrig hört att de skulle vara sämre än andras.
Coben jag hade och den min vän hade har i alla fall aldrig haft några problem.
 
Jag har hört mycket, speciellt på sistone, att Welsh cobar gärna har dålig magverksamhet. Har själv en cob som är under utredning p.g.a orkeslöshet främst och funderar på om magen kan spela in. Vad är er erfarenhet av såkallade ”cobmagar” och kortare livslängd på just cobar?
Vad menas i detta fallet med är under utredning? Vad har gjorts hittills?
Har man kollat med blodprov hur det står till med spårämnen och vitaminer?
Tagits några infektionsprover och dylikt?
Får hästen tillräckligt med protein?
 
Jag har hört mycket, speciellt på sistone, att Welsh cobar gärna har dålig magverksamhet. Har själv en cob som är under utredning p.g.a orkeslöshet främst och funderar på om magen kan spela in. Vad är er erfarenhet av såkallade ”cobmagar” och kortare livslängd på just cobar?
Det finns ju flera raser som är kända för krångliga magar på olika sätt. Friesern är ju ett annat exempel och även en del shettisar vad jag förstått. Cobmage har jag inte hört talas om, hur uttrycker sig det?

Själv har jag två shettisar som har lösa magar, den ena värre än den andra. Detta problem har i stort sett upphört helt i samband med att de får gå på lösdrift. Om det handlar om att de rör på sig, pillar mycket med halmen i ligghallen eller något annat har jag inte en aning om, men funkar gör det i alla fall :)
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 990
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 366
Senast: emma-vsm
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 879
Senast: tanten
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 066

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp