typsik hästmänniska

W

Willyroo

Hej alla ryttare där ute!
Det är såhär att jag håller på med ett skolarbete om karikatyrer. Karikatyr är när man förlöjligar och överdriver vissa drag. Jag har valt ridsport som ämnet jag ska förlöjliga och ehmm ja, nu behöver jag måla upp en bild av den typiska ryttaren.

Hur jag ska måla hästen har jag redan klart för mig då det var bara att välja en ras och titta på, men vi ryttare är ju så himla olika. För oss som är ryttare vet vi ju att bara alla olika grenar har olika typiska personligheter, men jag behöver en generell för hässtsporten som de utanför ser.

I mitt huvud kan jag komma på två bilder, en snobbig person som är lite fin i kanten och håller på med det dyra intresset, eller halv-hippin som vill tillbaka till naturen och vara fri. Vad tycker ni, vad är den typiska hästmänniskan?

Tacksam för all hjälp jag kan få,
Elin

Sv: typsik hästmänniska

vet inte vilken du skall välja men lite ideér till båda kasnke uppsakttas?

snobben: Vita RENA ridbyxor, svarta putsade stövlar, 20cm sporrar ;), 2m dressyrspö, svart sammetshjäm med läderhakband (alt. svart hatt), kavaj, vit skjorta och kravatt :idea:

hippien: lånkjol, stickad jumper, oborstat hår (utan hjälm), gummistövlar, gärna utan sadel oxh max ett western träns... :p

hoppas ingen tar åt sig (vet att jag själv gör det :o )

vet inte vilken du skall välja men lite ideér till båda kasnke uppsakttas?

snobben: Vita RENA ridbyxor, svarta putsade stövlar, 20cm sporrar ;), 2m dressyrspö, svart sammetshjäm med läderhakband (alt. svart hatt), kavaj, vit skjorta och kravatt :idea:

hippien: lånkjol, stickad jumper, oborstat hår (utan hjälm), gummistövlar, gärna utan sadel oxh max ett western träns... :p

hoppas ingen tar åt sig (vet att jag själv gör det :o )

HahahaHahaha :rofl:
Det var ju jättebra förslag på båda personerna, så himla klockrena båda två!!! Det var jätte mycket hjälp. tror att jag ska använda mig av snobben. :D

Kommer ni på flera förslag till dessa personer eller andra typiska ryttare är de välkomna.. Möjligheter och ideér kan man aldrig få för lite av!

Om du väljer snobben (som jag tycker är klockren) så gör peronen som en smal lång tant!

en annan intressant grej vore ju ponnyryttare xD Om du är duktig så rita ett ponnyekipage men sporrar&spö, hästen med huvudet rakt upp och hemsk sits på väg mot ett hinder. xD

har självklart överdrivet båda exemplerna.

Det var en riktigt bra beskrivning. :rofl:

Som snobb kan jag da meddela att man dessutom maste ha senaste modellen och fargen pa de dyraste ridbyxorna och matchande overdel sa klart. Och sa snygga handskar till.

Hasten ska sa klart alltid ha vita skydd/lindor och vara valputsad med vitt schabrak. Sedan ar det sa klart mycket viktigt att svett-tacke matchas med grimma och grimskaft for transporten till ridhuset. :angel:

Jag skulle aldrig nagonsin rida ut pa oputsad hast och ha smutsiga klader. Ar en mastare pa att putsa (och gor det snabbt) och har alltid nagot overdragsplagg medan jag gor kalrt hasten sa jag sen kan sitta upp och se elegant ut. ;)

knapp

sen måste snobben dessutom ha all utrustning som finns på denna jord! Lindor/benskydd, dubbla hjälptyglar+martingall osv osv

Njae, haller inte med dig dar. Det duger gott med lindor/benskydd och riktigt dyr utrustning i ovrigt, men hjalptyglarna klarar jag mig utan om det inte finns ett just behov for just den hasten och vid just det tillfallet. :laugh:

ja men det är väl inte dig vi talar om? :confused: :grin:

Vi försöker skapa en kaikatyr här. Och då känner jag så mycket putsat läder som möjligt på hästen... därav hjälptyglarna.

Oj da! :crazy:

Jag anser att en karikatyr ar en overdrift av nagot, men att ryttarsnobben skulle hanga pa en bunke hjalptyglar ar for mig inte forenligt med snobberi eftersom jag inte kan se att snobben skulle ha en overdriven anvandning av just hjalptyglar eftersom de ar allmant forknippade med okunskap.

Daremot kan man ju overdriva putsningen av hasten, att den kanske ar knoppad, strass pa utrustningen, m.m.

Jag känner mig själv som en karikatyr ibland. Som den gången vi (dottern och jag) gick upp en söndag i svinottan för att köra på tävling. Det var mitt i vintern, kolmörkt och 13 grader kallt. Vi var de enda ute och körde och vi höll på att frysa ihjäl. Jag undrade på allvar om jag egentligen var riktigt klok i huvudet. En typisk ponnymamma skulle jag tro.

ok.. förstår vad du menar.. och håller med till viss del :) Tänlte nog mest på hjälptyglarna som ett sätt att få med mer läder ;) Och tyckte inte det lät helt fel heller... menmen, TS gör som hon vill. Och åsikter är ju bara åsikter;) inte allt i värden

Den typiska hästmänniskan:

I valfri ålder, men kanske typ gymnasium/högstadie.

Fula, slitna kläder - för korta jeans och urtvättad rosa collegetröja med ett hästhuvud och ett hjärta på. Gympaskor. Brunt hår i någon tråkig frisyr, klassiskt töntigt utseende (glasögon o så)
Pratar bara om hästar, ritar hästar i alla block. Vågar inte prata med killar utan har sin sköthäst Brunte på ridskolan som sin älskling. Brunte är en nordsvensk+travare korsning på 19 bast, brun och hårig.

:angel:

Det är nog den mest orginella och klockrena beskrivningen:P

Hahaha rita den bitter! Det finns så sjukt många bittra stallägare, perfektionister, så ett surt ansiktsuttryck hör hemma hos en snobb! :p

Om du ska göra snobben så får du ju inte glömma hårnätet! :D

:rofl::rofl: klockren ju:bow:

Den typiska hästmänniskan:

I valfri ålder, men kanske typ gymnasium/högstadie.

Fula, slitna kläder - för korta jeans och urtvättad rosa collegetröja med ett hästhuvud och ett hjärta på. Gympaskor. Brunt hår i någon tråkig frisyr, klassiskt töntigt utseende (glasögon o så)
Pratar bara om hästar, ritar hästar i alla block. Vågar inte prata med killar utan har sin sköthäst Brunte på ridskolan som sin älskling. Brunte är en nordsvensk+travare korsning på 19 bast, brun och hårig.

:angel:

Jag känner igen mig själv i den beskrivningen, inte bokstavligt, d v s med glasögon (om det nu är att betrakta som nördigt), hårig travarkorsning etc. Nej, det är andras syn på mig som var som du beskriver. Men jag ska tala om en hemlis för er...i mina ögon var alla andra (som hade den attityden) nördar och töntar som bara kunde prata om killar, frisyrer, smink och skämdes för allting. Allting var pinsamt för dem - "nej, jag har ett veck på strumpan!, nej, en hårslinga ligger fel! och Guuud han tittade på mig precis när jag stoppade gaffeln i munnen! Inom mig tog jag mig för pannan och tänkte Herre Gud vilka töntar! Och det värsta av allt var att några av dessa "töntar" hade introducerat mig i hästvärlden och varit hästnördar före mig. Men när vi började högstadiet slutade de, inte för att de tappat intresset utan för att det var piiiinsamt att tycka om hästar. Ännu pinsammare i mina ögon blev de när de lite vid sidan av frågade om de fick följa med till stallet och prova min häst, men jag fick LOVA att inte tala om det för någon. Hur såg de ut då? Jo, frisyren var platt, inget smink och för korta jeans men ögonen lyste av lycka!

Haha, jag känner igen mig så otroligt i det du skriver :) Fast, jag är i det stadiet nu. Går första året på gymnasiet och ja, det är ungefär så vardagen ser ut för mig. Bortsett från att jag inte ritar hästar, skriver mer om dem ;) Har flera kompisar osm i skolan inte alls gillar hästar, väl hemma så bara mååååste dem med till stallet. Men Rebecka, lova att inget säga!:angel:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av... 11 12 13
Svar
249
· Visningar
32 286
Senast: Åsa A
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just... 2
Svar
30
· Visningar
5 140
Senast: TinyWiny
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
40 270
Senast: scizofren
·
  • Låst
Ridning Jag gör ett försök att avliva myterna om att ALLA ryttare inom en gren/inriktning/disciplin rider och tränar på samma sätt. I oändligt... 11 12 13
Svar
245
· Visningar
22 310
Senast: Immer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka