Tystnadsplikt och relationer

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare moiran
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 42
  • Visningar Visningar 5 709

moiran

Trådstartare
Jag har klurat på det här med tystnadsplikt för t.ex. anställda i vården, socialtjänsten och liknande där man kan träffa patienter/klienter/brukare regelbundet och skapar en relation (läkare-patient-relation, inte en romatisk relation eller liknande!). Jag tar läkare-patient som exempel.

Jag har en läkare som jag känner till den grad att jag till viss del vet delar av dennes privata liv. Lite oprofessionellt kanske, men jag tycker det känns tryggt att veta vad läkaren är för en jeppe egentligen och klagar därför inte. Men i och med detta skulle det ju kännas direkt oartigt att inte hälsa vi råkar på varandra i en hiss. Samtidigt är jag inte säker på att jag vill röja att jag är patient. Men hur skulle läkaren kunna undvika att röja det om denne har sällskap med sig t.ex. sambo eller några vänner.

Om det skulle visa sig att vi har gemensamma vänner, hur hanterar man det? Låtsas som inget och låter ev. låtsas som man lär känna varandra snabbt? Ett ogenomtänkt "Hur är det med barnen då?" röjer ju att man träffat varann förr... :D

Läkare och andra med tystnadsplikt måste vara hejare på att ljuga, eller så är den där tystnadsplikten delvis lite trasig inför personer som läkaren känner så nära att de vet att denne är läkare..? :confused:

Sv: Tystnadsplikt och relationer

jag vet flera som har lite halvtrasig tystnadsplikt...

(och har varit hos en läkare som hade en annan patients papper liggande spridda över skrivbordet)

Man måste ju inte ljuga, bara säga att man är vänner, eller träffats förr, man måste ju inte gå in på detaljer om hur man träffat vännen.

jag vet flera som har lite halvtrasig tystnadsplikt...

(och har varit hos en läkare som hade en annan patients papper liggande spridda över skrivbordet)

Ja, det är ju oundvikligt. Min uppfattning om min läkare är att denne sköter sin tystnadsplikt hyfsat, men vet att denne har pratat om mig med en annan vårdpersonal i lunchrummet, så visst är den redan lite trasig. Men det måste ju finnas läkare som verkligen försöker?

Läser sista terminen till socionom och har fått lära mig både i utbildningen och genom min praktik att om brukaren/klienten hälsar/tar kontakt på ex stan, då är det okej att hälsa och småprata lite om brukaren/klienten bjuder in till det så att säga. Men att som professionell inte ta första kontakten om man ses utanför professionens väggar utan att det är upp till klienten om det är "okej". Tänker nog det samma ang relationen mellan ex läkare och patient :)

Man måste ju inte ljuga, bara säga att man är vänner, eller träffats förr, man måste ju inte gå in på detaljer om hur man träffat vännen.

Men funkar det? Man man kan ju säga det så som du säger och vifta bort eventuella följdfrågor, men det måste ju vara rätt genomskinligt. Nära vänner och partner har ju hyfsad koll på vänner. Så även om man inte frågar så vet man. Inbillar jag mig. Det blir ju många tidigare okända "gamla vänner" till slut.. :D Att säga att man är gamla vänner är ju att ljuga dessutom.

Men man kan ju bara göra så gott man kan. Jag är bara nyfiken på hur man hanterar det i verkligheten bortom det delvis omöjliga regelverket!

Läser sista terminen till socionom och har fått lära mig både i utbildningen och genom min praktik att om brukaren/klienten hälsar/tar kontakt på ex stan, då är det okej att hälsa och småprata lite om brukaren/klienten bjuder in till det så att säga. Men att som professionell inte ta första kontakten om man ses utanför professionens väggar utan att det är upp till klienten om det är "okej". Tänker nog det samma ang relationen mellan ex läkare och patient :)

Jo, så tror jag det är för läkare också. Men hur gör man om patienten/brukaren/klienten tar kontakt och inte tar upp att man är patient och det finns åhörare. Träffar jag på läkaren ensam eller med min sambo i hissen är det ju absolut inga problem. Men om läkaren har sin partner med och jag hälsar?

Jag brukar hälsa på mina behandlare om jag träffar på dom nånstans, bryr mig inte om den har en person med sig som eventuellt fattar att jag är patient/klient.

Min kompis som är psykolog såg på facebook att hon skulle på samma fest som en av sina patienter, hon var inte så road för hon dricker rätt mycket och var inte så pigg på att bli packad när patienten befann sig på samma fest :D

Jag vet att många behandlare hälsar om patienten hälsar, men också är helt medveten om att det kan bli "låtsas som att vi inte känner varandra" om patienten vill det. T.ex. min psykolog skulle troligtvis vara försiktig med att hälsa om jag hade någon med mig eftersom meningen är att människor i min omgivning inte ska veta vem hon är (både för hennes och min skull).

Jo, så tror jag det är för läkare också. Men hur gör man om patienten/brukaren/klienten tar kontakt och inte tar upp att man är patient och det finns åhörare. Träffar jag på läkaren ensam eller med min sambo i hissen är det ju absolut inga problem. Men om läkaren har sin partner med och jag hälsar?

Men läkarens partner fattar väl att du kanske är patient? Partnern lär ju inte börja förhöra sig om vem du är.

Jag skulle nog tänka så att brukaren/patienten troligtvis förstår att hälsar denne när läkaren är med andra personer så finns det risk att dessa kommer att förstå att läkaren o patienten känner varandra via läkarens yrke. Däremot skulle jag inte som läkare säga till mina vänner att "det är en patient", utan skulle de fråga vem det är så skulle jag nog svara "en bekant bara". Skulle de fråga vidare hur vi känner varandra, så skulle jag nog bara säga att "det är tyvärr inget jag kan gå in på". Det kan nog bli rätt uppenbart då hur man känner varandra, men jag tycker inte att läkaren har brutit sin tystnadsplikt sålänge det är patienten som tog första kontakten och läkaren inte säger mer än så. Vill patienten inte att det på något sätt kan misstänkas att denne är patient så bör ju denne inte hälsa.

Ja, precis. Jag jag så uruselt ansiktsminne att jag knappt känner igen min kollegor om vi syns utanför kontoret så det är sällan ett problem.
Jag blir mer förvånad över hur många som faktiskt hejar.

Min förra kurator frågade om det var okej att hon sa hej om vi råkade ses på stan. Det sa jag att det var.

Sen har jag kontakt privat med en som varit min läkare förut och jag tror hennes familj vet om mig eftersom jag ringt henne ibland på nätterna :o när jag haft megaångest.

Kom förresten på ett tillfälle när jag var med en socialsekreterare på polisstationen för att göra en anmälan. Där träffade hon en vän/bekant som hon inte verkade ha träffat på länge. Han frågade vad hon gjorde där och hon sa bara "fixa pass" :D Han trodde nog att jag bara var en kompis som var med.

Min kompis som är psykolog såg på facebook att hon skulle på samma fest som en av sina patienter, hon var inte så road för hon dricker rätt mycket och var inte så pigg på att bli packad när patienten befann sig på samma fest :D

DET kan jag tänka mig. Måste vara ruttet att vara vårdpersonal/soc-anställd/nåt annat med tystnadsplikt och bo i samma stad som de man behandlar. Det känns som det är lite begränsande att göra precis det man vill och samtidigt se till att inte förlora någon tillit. Kanske svårast för psykologer som du säger?

Jag hade gärna lärt känna läkaren närmare för att jag tror vi skulle klicka som vänner privat. Men det ofungerar ju också. Det är ju lite lättare om man jobbar som lastbilschaufför och klickar med nån på logistikavdelningen där man lastar/lossar. :D

Som anhörig till läkare(flertalet i mitt fall) har jag lärt mig att
-det är patienten som tar alla initiativ till kontakt utanför mottagningen/operationsrummet och om patienten inte hälsar låter läkaren bli av respekt för patientens rätt till diskretion
-det uppstår tillfällen då mina anhöriga svarar svävande på frågor om vem vi nyss stött på och då vet jag att inte fråga mer. Underförstått vet jag ju också att det var en patient som kom fram till oss, men mina anhöriga håller sin tystnadsplikt.

Som patient räknar jag med att en läkare jag hälsar på på stan skulle kunna nämna för sitt sällskap att jag är patient och att jag genom att ta kontakt/hälsat på offentlig plats gett min tillåtelse till detta.

Om jag stöter på min läkare hos bekanta skulle det nog kännas mycket mer obekvämt och tack och lov har våra vägar hittills bara snuddat vid varandra.

Senast ändrad:

Ytlig bekantskap eller träffat via jobbet. Träffat via jobbet betyder iaf inte för mig per automatik att det blir en patient utan kan vara via seminarium, utbildning, i lunchrummet, försäljare som dyker in på sjukhuset ibland å så vidare.

Sen tror jag att folk som har en partner som är läkare/psykolog nöjer sig med vem var det där och sedan nöja sig med ett sådant svar som ovan. Men det kan vara ren inbillning från min sida.

Vill patienten inte att det på något sätt kan misstänkas att denne är patient så bör ju denne inte hälsa.

Nä, det var ju det jag funderade på. Jag har ju som patient inte gett uttryckligt tillstånd för läkaren att röja att jag är en patient, men samtidigt sätter jag ju läkaren i en rätt rutten position om denne skulle försöka efterleva tystnadsplikten.

Jag tycker inte att det är självklart, men förstår ju att verkligheten inte erbjuder så många alternativ.

När jag stöter på permitterade/tidigare intagna utanför fängelseområdet så hälsar jag om de hälsar först. Vissa intagna har man trots allt pratat rätt mycket med under tiden de varit intagna. Vissa som jag stött på ute i den "vanliga världen" har frågat hur min dotter mår eller hur det går med hästarna. Då brukar jag svara på det, höra hur de har det nuförtiden, hur familjen mår och sådant.
Om den andre visar att den inte vill ha kontakt så hälsar jag inte.

Jag gör likadant oavsett om jag är ensam eller har något sällskap med mig. Berättar inte den intagne hur vi "känner" varann så berättar inte heller jag det för mitt sällskap.

Det ovanstående gäller även när jag stöter på intagnas familjemedlemmar. Vissa träffar man trots allt flera gånger i veckan inne på anstaltens besöksavdelning så det är för mig inget konstigt om någon familjemedlem skulle hälsa på mig.

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi... 12 13 14
Svar
265
· Visningar
23 846
Senast: Whoever
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 037
Senast: __sofia__
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 389
Senast: Johanna1988
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi... 48 49 50
Svar
986
· Visningar
27 745
Senast: Klara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka