Bukefalos 28 år!

Tystnadsplikt

Sv: Tystnadsplikt

Jo fast nu pratade jag om att präster går till polisen. Och det gör man nog inte om någon berättat att den haft en affär.

MEN

alltså, enligt Svenska Kyrkan ser det ju inte ut så som det sägs här i tråden? Inte alls?

https://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?di=680594

. För prästerna gäller absolut tystnadsplikt. Det betyder att inget av det som ägt rum i ett själavårdssamtal får föras vidare. Möjligheten att gå till annan instans eller att uppmuntra någon att söka vidare hjälp eller kontakt finns alltid inom själavårdssamtalets ramar. Man kan erbjuda hjälp och kontakter på olika sätt i samtalet. MEN prästen är i och med sin tystnadsplikt skyldig att inte föra något vidare av det som yppats i bikt eller själavårdssamtal.

En missuppfattning som ofta finns är att prästen inte får lov att anmäla eller tala om saker som han/hon sett eller erfarit utanför själavårdssamtalets ram. Så är det inte. Ser en präst t ex ett övergrepp så kan man naturligtvis anmäla det. Men får man reda på det genom bikt eller själavårdssamtal hamnar det under sekretessen.

Ofta står man i situationer där man inte kommit överens om att det är själavård eller bikt. Människor kan anförtro och berätta om sig själva i olika sammanhang t ex i föreberedelserna till en begravning. Då gäller sunt förnuft och prästen infogar naturligt informationen under ramen för tystnadsplikten. Därmed behöver ingen vara orolig att berätta det man behöver berätta.

Jag tolkar detta som att det som sagts under bikt inte får anmälas till polis.

En annan källa som säger samma sak; http://www.corren.se/nYhEteR/artikel.aspx?articleid=4673661
 
Sv: Tystnadsplikt

Prästen lär nog hamna i helvetet och får leva hela livet med sitt val. Kyrkans straff är nog tillräckligt hårt skulle jag tro.

Att bli av med jobbet kan vara hårt ja. Men att leva med hemska saker på sitt samvete, saker man hade kunna förhindra om man givit tips till polisen, är nog etter värre tror jag.
 
Sv: Tystnadsplikt

Ja, det stämmer. Det som sägs under en bikt får inte anmälas. Dom har ju absolut tystnadsplikt. Dom får inte ens yttra att dom haft ett samtal med en person.
 
Sv: Tystnadsplikt

Att bli av med jobbet kan vara hårt ja. Men att leva med hemska saker på sitt samvete, saker man hade kunna förhindra om man givit tips till polisen, är nog etter värre tror jag.

Det hör ju mer till den moraliska frågan. Alla får själva bestämma vad dom vill ha på sitt samvete, även präster. Dom har ett val precis som alla andra. Men dom bryter mot sitt löfte.
 
Sv: Tystnadsplikt

Ja, det stämmer. Det som sägs under en bikt får inte anmälas. Dom har ju absolut tystnadsplikt. Dom får inte ens yttra att dom haft ett samtal med en person.

Det som sägs under bikt FÅR visst anmälas enligt lagen. Men inte enligt kyrkan.Prästen begår inget brott om den berättar om vad som sags i en bikt.
 
Sv: Tystnadsplikt

Ja, det är väl en nackdel med yrket.

Där kan man också tänka att dom som valde att bli präst anser att det är ett löfte som ska hållas, för jag tror inte dom tycker jobbet är värt att kasta bort bara sådär. Prästerna tar nog sitt löfte på stort allvar.
 
Sv: Tystnadsplikt

Det är vinklat så att det är kyrkan som hävdar att prästen inte får säga något om vad den hört. Enligt lagen är prästen inte förbjuden att tala om det.
 
Sv: Tystnadsplikt

Det som sägs under bikt FÅR visst anmälas enligt lagen. Men inte enligt kyrkan.Prästen begår inget brott om den berättar om vad som sags i en bikt.

Men hur många gånger ska vi dra samma fråga?

Prästen har ingen skyldighet att anmäla det som sägs i en bikt. Enligt prästens löfte får han inte heller det, men han kan välja att göra det men då bryter prästen sitt löfte.
Så får och får kan ju tolkas hur man nu vill se det. Jag ser det som att prästen inte får det. Men kan göra det.
 
Sv: Tystnadsplikt

Men hur många gånger ska vi dra samma fråga?

Prästen har ingen skyldighet att anmäla det som sägs i en bikt. Enligt prästens löfte får han inte heller det, men han kan välja att göra det men då bryter prästen sitt löfte.
Så får och får kan ju tolkas hur man nu vill se det. Jag ser det som att prästen inte får det. Men kan göra det.

Jag pratar om lagen som gäller i Sverige, kyrkan styr inte Sverige i dag.
 
Sv: Tystnadsplikt

Jag pratar om lagen som gäller i Sverige, kyrkan styr inte Sverige i dag.

Du pratar om lagen. Jag pratar om prästens löfte. Helt skilda saker och jag tror mer på löftet än lagen i detta fallet. Prästen ska inte bryta sitt löfte även om denne får det enligt lagen. Sedan om det är rätt eller fel är en helt annan fråga!
 
Sv: Tystnadsplikt

Usch, jag skulle må illa om en präst bröt sitt löfte om jag kom och biktade mig till denne. Hade jag sagt till min psykolog att jag mår dåligt så kan hon berätta vidare det om hon anser att mitt liv är i fara, men det får inte prästen. Tänk om jag behöver lätta mitt hjärta lite mer än vanligt och så hamnar man på psyket i nästa sekund, för att prästen kände att den hade lagen på sin sida och inte kan straffas för det. Hade jag velat begå självmord hade jag väl gjort det utan en bikt innan. Nu behövde jag troligen bara få prata av mig om precis allt jag inte kan säga till någon annan.

Obs, tog bara ett exempel. Jag har inte tankar på att skada mig själv!
 
Sv: Tystnadsplikt

Jag kan inte tänka mig att man i en svensk domstol skulle ta upp ett vittnesmål från en präst om vad han hört i förtroende från en åtalad.

För det första skulle detta väl hamna under hörsägen och för det andra så skulle prästen ha bränt sina skepp som präst.

Däremot så är väl kyrkan öppen för att präster talar med sina överordnade om saken, i neutrala ordalag för att själva få råd om vilka råd man ska ge och hur man ska hantera det hela.
 
Sv: Tystnadsplikt

Tror du inte prästen behöver ett tillstånd från personen det gäller, att få råda med sina kollegor?
Jag vet inte hur präster sköter just den biten.
 
Sv: Tystnadsplikt

Tror du inte prästen behöver ett tillstånd från personen det gäller, att få råda med sina kollegor?
Jag vet inte hur präster sköter just den biten.

nej det tror jag inte,men jag tror att kyrkan säger att dessa diskussioner ska ske person-neutralt dvs att personen det gäller inte ska identifieras.

Jag tror samma sak gäller mellan läkare, både inom den fysiska och psykiska vården.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 247
Senast: mars
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 498
Senast: jemeni
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 841
Senast: Snurrfian
·
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
38 375

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp