Bukefalos 28 år!

Tystnadsplikt

Sv: Tystnadsplikt

Men det stämmer inte riktigt. Läkaren bryter inte mot lagen om det är något som denne måste enligt lag anmäla, som misshandel m.m.
Prästen bryter sitt löfte, och det är ett jävla stort brott enligt mig.

Nej när det gäller anmälningsplikten begår inte läkaren ett brott, men om den bryter mot tystnadsplikten vid andra tillfällen så är det ett brott. Det är aldrig ett brott om prästen bryter mot tystnadsplikten. Brott enligt dig ja, men inte enligt lagen.
 
Sv: Tystnadsplikt

Hade jag som präst fått veta att den här norske mannen skulle döda 76 människor, så hade jag brytit tystnadsplikten. 76 människors liv är betydligt mer värda än att bevara en tystnadsplikt i just en sådan fråga. För att man väljer att bryta den en gång betyder inte det att man bryter den ideligen.

Men då har du också valt att få sluta som präst. Sedan hade du nog samtidigt förstört det för alla andra präster. Ingen skulle våga vända sig till en präst för att prata igen.
 
Sv: Tystnadsplikt

Men alltså, präster är människor. Du verkar tro att de är halvgudar som vandrar mitt i bland oss.

Allt jag säger är att jag personligen tycker att det är naivt att tro att du vet till hundra procent hur du kommer att reagera och resonera i en hypotetisk situation i framtiden. Särskilt i en sits som är så otroligt tuff och svår.
 
Sv: Tystnadsplikt

Ingen skulle våga vända sig till en präst för att prata igen.
Du menar att ingen präst någonsin har brutit tystnadsplikt? Låter otroligt.
 
Sv: Tystnadsplikt

Nej när det gäller anmälningsplikten begår inte läkaren ett brott, men om den bryter mot tystnadsplikten vid andra tillfällen så är det ett brott. Det är aldrig ett brott om prästen bryter mot tystnadsplikten. Brott enligt dig ja, men inte enligt lagen.

Men prästen får inte sitta hemma vid tex middagsbordet och prata med någon vän precis lika lite som en läkare får det om saker dom ska hålla tyst om.
Då får du visa mig den lagen.
 
Sv: Tystnadsplikt

Nej. Prästen får inte yttra ett ord om vad denne fått höra under en bikt till någon.

Så om jag t.ex. skulle säga att jag har mördat xx som hittades död för några år sedan men de kunde inte hitta den skyldiga eller jag har har våldfört mig sexuellt på barn i en bikt så får de inte säga något till polisen? Låter ju helt idiotiskt.
 
Sv: Tystnadsplikt

Så om jag t.ex. skulle säga att jag har mördat xx som hittades död för några år sedan men de kunde inte hitta den skyldiga eller jag har har våldfört mig sexuellt på barn i en bikt så får de inte säga något till polisen? Låter ju helt idiotiskt.

Får får dom inte. Men dom kan. Men då gör dom fel. Dom har ingen skyldighet att anmäla det.
 
Sv: Tystnadsplikt

Men då har du också valt att få sluta som präst. Sedan hade du nog samtidigt förstört det för alla andra präster. Ingen skulle våga vända sig till en präst för att prata igen.

Tja, hur mycket värda är 76 människors liv enligt dig?
Nu tar jag detta som exempel hela tiden, just eftersom jag tycker att det berättigar en präst att bryta sin tystnadsplikt. Jag tycker också (som det faktiskt diskuteras inom kyrkan har jag för mig) att även en präst ska ha anmälningsplikt vid barn som far illa. Däremot tycker jag inte att en misshandel mot någon är fog för at bryta tystnadsplikten, tex.
 
Sv: Tystnadsplikt

Alltså är det inte så att om en präst bryter mot den så "skulle [ingen] våga vända sig till en präst för att prata igen".

För trots att det förmodligen är präster som bryter mot tystnadsplikten så är det ju bevisligen folk som vågar gå och bikta sig ändå.
 
Sv: Tystnadsplikt

Så om jag t.ex. skulle säga att jag har mördat xx som hittades död för några år sedan men de kunde inte hitta den skyldiga eller jag har har våldfört mig sexuellt på barn i en bikt så får de inte säga något till polisen? Låter ju helt idiotiskt.

Jo, de FÅR säga, men kan inte TVINGAS till att berätta vad de vet.
 
Sv: Tystnadsplikt

Tja, hur mycket värda är 76 människors liv enligt dig?
Nu tar jag detta som exempel hela tiden, just eftersom jag tycker att det berättigar en präst att bryta sin tystnadsplikt. Jag tycker också (som det faktiskt diskuteras inom kyrkan har jag för mig) att även en präst ska ha anmälningsplikt vid barn som far illa. Däremot tycker jag inte att en misshandel mot någon är fog för at bryta tystnadsplikten, tex.

Nu är inte jag präst så jag behöver inte stå inför det valet, som tur är.
 
Sv: Tystnadsplikt

Men prästen får inte sitta hemma vid tex middagsbordet och prata med någon vän precis lika lite som en läkare får det om saker dom ska hålla tyst om.
Då får du visa mig den lagen.

Jo, eftersom en präst får bryta mot tystnadsplikten enligt lagen men inte kyrkan. Som straff kan kyrkan slänga ut prästen, men vad ska lagen straffa denne med när den inte bryter mot lagen?
 
Sv: Tystnadsplikt

Jo, eftersom en präst får bryta mot tystnadsplikten enligt lagen men inte kyrkan. Som straff kan kyrkan slänga ut prästen, men vad ska lagen straffa denne med när den inte bryter mot lagen?
Sköter inte Gud om att straffa de sina?
 
Sv: Tystnadsplikt

Men samtidigt, hur många går och biktar sig om att dom mördat någon eller tänker begå ett bankrån?

Det handlar väl mer om folk som varit otrogna, stulit något, tänkt fel tankar, har tankar på att begå självmord som jag kan tänka mig går till en präst och biktar sig.
 
Sv: Tystnadsplikt

Jo, eftersom en präst får bryta mot tystnadsplikten enligt lagen men inte kyrkan. Som straff kan kyrkan slänga ut prästen, men vad ska lagen straffa denne med när den inte bryter mot lagen?

Prästen lär nog hamna i helvetet och får leva hela livet med sitt val. Kyrkans straff är nog tillräckligt hårt skulle jag tro.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 247
Senast: mars
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 500
Senast: jemeni
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 843
Senast: Snurrfian
·
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
38 375

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur valde ni uppfödare?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp