Bukefalos 28 år!

Tystnadsplikt

Sv: Tystnadsplikt

En präst får så vitt jag vet inte vittna, så hur skulle det gå till?

Inför kyrkan finns den absoluta tystnadsplikten där de inte får bryta mot den. Men de får bryta mot tystnadsplikten inför lagen. De blir inte på något sätt straffade för att de väljer att göra det. De blir inte tvingade att göra det heller, vill de inte berätta något så kan ingen tvinga dem.
 
Sv: Tystnadsplikt

En präst får så vitt jag vet inte vittna, så hur skulle det gå till?

Och enligt lagen är det förbjudet att sexuellt utnyttja ett barn. Om en präst får höra detta av ett barn, då måste ju prästen anmäla detta eftersom det är så lagen lyder?
Det går ju inte riktigt ihop.

Nej för lagen kan inte tvinga prästen att bryta sin tystnadsplikten, men inför lagen får prästen bryta om denne vill.
 
Sv: Tystnadsplikt

Inför kyrkan finns den absoluta tystnadsplikten där de inte får bryta mot den. Men de får bryta mot tystnadsplikten inför lagen. De blir inte på något sätt straffade för att de väljer att göra det. De blir inte tvingade att göra det heller, vill de inte berätta något så kan ingen tvinga dem.


Detta hittade jag när jag googlade,


Det finns dock kvar en bestämmelse i rättegångsbalken om att man inte får höra präster i rättegångar som gör att de bryter sin tystnadsplikt.
 
Sv: Tystnadsplikt

Nej för lagen kan inte tvinga prästen att bryta sin tystnadsplikten, men inför lagen får prästen bryta om denne vill.

Då lär prästen inte ha kvar sitt jobb efter det. Prästen kan ju bryta tystnadsplikten när denne vill om den så har lust till det. Men nu får dom inte det.
 
Sv: Tystnadsplikt

Då lär prästen inte ha kvar sitt jobb efter det. Prästen kan ju bryta tystnadsplikten när denne vill om den så har lust till det. Men nu får dom inte det.

Prästen FÅR bryta tystnadsplikten inför lagen om denne vill det. Men inte inför kyrkan. De blir inte straffade för att de bryter den inför lagen, men blir av med jobbet inför kyrkan. Man får INTE tvinga en präst att bryta sin tystnadsplikt, men prästen FÅR göra det inför lagen.
Vilketj ag skrivit tidigare.
 
Sv: Tystnadsplikt

Prästen FÅR bryta tystnadsplikten inför lagen om denne vill det. Men inte inför kyrkan. De blir inte straffade för att de bryter den inför lagen, men blir av med jobbet inför kyrkan. Man får INTE tvinga en präst att bryta sin tystnadsplikt, men prästen FÅR göra det inför lagen.
Vilketj ag skrivit tidigare.

Jag förstår inte riktigt vad du vill ha fram?

Jag återgår till din fråga istället och säger fortfarande att det är bra att denna typen av tystnadsplikt finns men jag förstår om andra inte tycker det.
 
Sv: Tystnadsplikt

Och dessutom, om dom får bryta sin tystnadsplikt inför lagen så är det ju fritt fram att göra det varenda gång denne får höra något olagligt som hänt. Men turligt nog så håller dom på sitt löfte :)
Som sagt, tycker det är bra att tystnadsplikten finns.
 
Sv: Tystnadsplikt

En person som har ett arbete som innebär tystnadsplikt, kan ju alltid välja att bryta tystnadsplikten. Om den är beredd att ta konsekvenserna av sitt val.
 
Sv: Tystnadsplikt

Förstår inte heller varför man väljer att bli präst om man inte kan lova att aldrig bryta tystnadsplikten. Då borde man välja ett annat yrke.

Om jag vore präst så hade jag fått ta att någon berättade om ett mord eller vad som helst. Allt annat vore fel.
 
Sv: Tystnadsplikt

Men sånt kan man aldrig veta. Ingen människa kan garantera hur den kommer att agera eller känna i framtiden. Att tro det känns väldigt naivt.

Dessutom kan det mycket väl vara så att folk tror som du men sedan utvecklas saker och ting så att de ändrar uppfattning. Att de kanske känner att de bara måste rapportera det vidare.
 
Sv: Tystnadsplikt

Då får man nog byta yrke om man börjar känna så. Då kommer ju ens privata känslor inverka på ens jobb, och det ska det väl inte göra.
 
Sv: Tystnadsplikt

En person som har ett arbete som innebär tystnadsplikt, kan ju alltid välja att bryta tystnadsplikten. Om den är beredd att ta konsekvenserna av sitt val.

Konsekvenserna inför lagen är 0, konsekvenserna inför kyrkan är avsked. Jämför med läkare, vad händer om en sådan bryter mot tystnadsplikten?
 
Sv: Tystnadsplikt

Konsekvenserna inför lagen är 0, konsekvenserna inför kyrkan är avsked. Jämför med läkare, vad händer om en sådan bryter mot tystnadsplikten?

Det är ju en viss skillnad där va. Läkaren är enligt lag skyldig att anmäla vissa saker, det är inte prästen.
 
Sv: Tystnadsplikt

Då får man nog byta yrke om man börjar känna så. Då kommer ju ens privata känslor inverka på ens jobb, och det ska det väl inte göra.

Det är så lätt att ha den attityden om man inte själv sitter där med information som är så hemsk att man kan rädda flera människoliv om man öppnar munnen. Att vara präst är ju så mycket mer än att bevara människor hemskaste hemligheter, och personen kan kanske göra ett utomordentligt arbete rent övrigt, men känna att den behöver berätta för någon att någon kommer att göra något där, öka övervakningen, tex.
 
Sv: Tystnadsplikt

Japp, det är väldigt lätt att ha den här attityden inför detta eftersom det är så det ska vara.

Vill man bli präst så får man vara medveten om vad man ska hålla för löften och sen stå för det. Allt annat är hyckleri!
 
Sv: Tystnadsplikt

Om man har tystnadsplikt vet man om konsekvenserna av att bryta mot den. I förväg. Det är ett moraliskt/ etiskt val som görs av den personen som har tystnadsplikt.

Det kan finnas saker som man känner att man måste rapportera/ föra vidare för att inte bryta sin egen moral/ etik, även om man t ex förlorar jobbet p g a det. Likaså kan det finnas saker som man väljer att vara tyst om.
 
Sv: Tystnadsplikt

Och läkarren begår ett brott om tystnadsplikten bryts, men det gör inte prästen.

Men det stämmer inte riktigt. Läkaren bryter inte mot lagen om det är något som denne måste enligt lag anmäla, som misshandel m.m.
Prästen bryter sitt löfte, och det är ett jävla stort brott enligt mig.
 
Sv: Tystnadsplikt

Japp, det är väldigt lätt att ha den här attityden inför detta eftersom det är så det ska vara.

Vill man bli präst så får man vara medveten om vad man ska hålla för löften och sen stå för det. Allt annat är hyckleri!

Hade jag som präst fått veta att den här norske mannen skulle döda 76 människor, så hade jag brytit tystnadsplikten. 76 människors liv är betydligt mer värda än att bevara en tystnadsplikt i just en sådan fråga. För att man väljer att bryta den en gång betyder inte det att man bryter den ideligen.
 
Sv: Tystnadsplikt

Men det stämmer inte riktigt. Läkaren bryter inte mot lagen om det är något som denne måste enligt lag anmäla, som misshandel m.m.
Prästen bryter sitt löfte, och det är ett jävla stort brott enligt mig.

Ja, men människor har (oftast) det som kallas samvete och jag tror att många präster väljer att lämna yrket, eller inte ens påbörja sin karriär, just p g a sitt samvete.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 247
Senast: mars
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 498
Senast: jemeni
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 841
Senast: Snurrfian
·
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
38 375

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp