Fast då har du tolkat mina inlägg fel. Att det inte skulle vara anmärkningsvärt eller inte ska finnas på agendan att få bort.

Men från det till att påstå att polisvåldet handlar om omfattande racist murder squads är steget extremt långt. De 249 var totalt antal svarta män dödade av polisvåld (skjutvapen) på ett år. Ett fåtal av dem är personer som de facto inte utgjorde ett hot. Samtidigt som 20000 svarta män dog totalt av skjutvapenvåld.

Om allt polisvåld mot svarta (både motiverat av hot och omotiverat rasistiskt) upphörde omedelbart skulle vi alltså stå kvar där med 99,9% av de svarta män i USA som dör i skjutvapenvåld ändå. Det räcker alltså inte särskilt långt även om en ideal lösning skulle uppnås idag. Det krävs också helt andra reformer och lösningar.
Du skriver alltså att polisens andel i skjutningarna är försvinnande liten och vad vill du säga med det? Lite svinn får man räkna med? Eller handlar det om den där gamla fina visan: "vi kan inte göra något åt "det större problemet" - alltså behöver vi inte göra något åt något problem alls" :confused:
 
Du skriver alltså att polisens andel i skjutningarna är försvinnande liten och vad vill du säga med det? Lite svinn får man räkna med? Eller handlar det om den där gamla fina visan: "vi kan inte göra något åt det större problemet - alltså behöver vi inte göra något åt något problem alls" :confused:

Nej,” vi måste göra det som behövs för att få bort det” men inte stanna vid att tro att det räcker eller ens ger ett särskilt signifikant resultat på våldshotet för unga svarta mäns liv som är helt sjukt i USA.
 
Vem säger att det finns ”omfattande racist murder squads”?

Men att svarta män mördas utan anledning är såklart ett problem. Det är ju det BLM handlar om. ”Snälla, slå inte ihjäl oss”.

Det har skrivits ett antal gånger i tråden.

Självklart är det ett problem. Men också en ideal lösning på problemet skulle ge väldigt lite effekt i våldshotet mot unga svartas liv i USA. Det räcker inte långt.
 
1042 personer har blivit skjutna till döds av nordamerikansk polis senaste året. En fjärdedel (249 människor) av dessa är svarta. Vilket är en överrepresentation.

36000 personer blir skjutna till döds i USA varje år. Dvs det dödliga vapenvåldet kommer bara till 2.5% från poliser. Att då påstå att just detta är det allra största problemet genom uttryck som att polisen är "racist murder squads" och att det skulle vara ett av de största hoten mot unga svarta män, blir ganska skevt. Det betyder inte att det inte är otäckt och viktigt, men att lämna vidlyftiga påståenden om omfattningen som inte är sanna är något som inte hjälper saken.

Jag skulle nog vilja påstå att utifrån verkar den utbredda rasismen i USA ha mycket mer omfattande och otäckare effekter än dödligt polisvåld mot svarta. Att tro att en reformation av polismyndigheten är en tillräcklig åtgärd verkar inte korrekt.

Men notera att plats (4) på första listan inte ens kommer in på topp-10 på andra listan. Men det är inte poliser som i huvudsak är förövare, de är en väldigt liten andel.

Leading Causes of Death, United States, Non-Hispanic black Males, 2016, all ages
Non-Hispanic black, Male, All agesPercent
1) Heart disease23.7%
2) Cancer20.9%
3) Unintentional injuries7.4%
4) Homicide5.1%
5) Stroke4.8%
6) Diabetes4.1%
7) Chronic lower respiratory diseases3.3%
8) Kidney disease2.6%
9) Septicemia1.8%
10) Hypertension1.7%


Non-Hispanic white, Male, All agesPercent
1) Heart disease24.8%
2) Cancer22.9%
3) Unintentional injuries7.1%
4) Chronic lower respiratory diseases5.8%
5) Stroke4.1%
6) Diabetes2.8%
7) Alzheimer’s disease2.8%
8) Suicide2.6%
9) Influenza and pneumonia1.8%
10) Chronic liver disease1.7%
Vad de säger är ju Defund the police, dvs minska polisens pengar in för att använda en del av dem i sociala reformer i fattiga bostadsområden. Dvs låt socialsekreterare och psyk ha hand om vissa problem.

De lägger tydligen oerhörda mängder pengar på polisen, New York lika mycket som Sverige lägger på militären. (kanske ska lägga till att befolkningsmängden är jämförbar)

Den andra saken är att de vill att polisen inte längre ska få surplus material från militären. Det passar sig inte riktigt att använda militär mot sin befolkning.

Vidare om någon tvivlat på att polisen var helt skruvade i USA så tycker jag nog att de senaste dagarna visar att det är något allvarligt fel på dem.

Sedan tror jag nog inte de flesta tänker att en reform av polismyndigheterna vore en tillräcklig åtgärd. Det är bara den åtgärd som är mest aktuell och akut nu.

En sak som att inte bli av med rösträtten om man blivit dömd vore ju också bra till exempel.
 
Här kommer en alternativ förklaring om vad den där knuffade 75-åringen egentligen höll på med:

d.trump.png
 
Vad de säger är ju Defund the police, dvs minska polisens pengar in för att använda en del av dem i sociala reformer i fattiga bostadsområden. Dvs låt socialsekreterare och psyk ha hand om vissa problem.

De lägger tydligen oerhörda mängder pengar på polisen, New York lika mycket som Sverige lägger på militären. (kanske ska lägga till att befolkningsmängden är jämförbar)

Den andra saken är att de vill att polisen inte längre ska få surplus material från militären. Det passar sig inte riktigt att använda militär mot sin befolkning.

Vidare om någon tvivlat på att polisen var helt skruvade i USA så tycker jag nog att de senaste dagarna visar att det är något allvarligt fel på dem.

Sedan tror jag nog inte de flesta tänker att en reform av polismyndigheterna vore en tillräcklig åtgärd. Det är bara den åtgärd som är mest aktuell och akut nu.

En sak som att inte bli av med rösträtten om man blivit dömd vore ju också bra till exempel.

Jag håller med om allt utom sista delen av denna mening.
"Det är bara den åtgärd som är mest aktuell och akut nu."

Resonemanget jag inte är bekväm med:

1. FÖRE: Främsta dödsorsak svarta män 1-44 år = mord/dråp/polisvåld 35.20%
2. Trollspö aktiverat som suddar bort allt rasistiskt polisvåld (och även allt motiverat polisvåld) mot svarta män 1-44 år
3. EFTER: Främsta dödsorsak svarta män 1-44 år = mord/dråp/polisvåld 35.10%

Sedan är polisvåld något väldigt speciellt när det gäller trygghet i ett samhälle, dels eftersom de ska förhindra våld och dels eftersom de har ett legalt våldsmonopol. Men jag är inte alls bekväm med fokuset och överdrifterna när det gäller vad som utgör de riktigt stora hoten mot unga svarta mäns liv, med taggen blacklivesmatter.
 
Senast ändrad:
Jag håller med om allt utom sista delen av denna mening.
"Det är bara den åtgärd som är mest aktuell och akut nu."

Resonemanget jag inte är bekväm med:

1. FÖRE: Främsta dödsorsak svarta män 1-44 år = mord/dråp 35.20%
2. Trollspö aktiverat som suddar bort allt rasistiskt polisvåld (och även allt motiverat polisvåld) mot svarta män 1-44 år
3. EFTER: Främsta dödsorsak svarta män 1-44 år = mord/dråp 35.10%

Sedan är polisvåld något väldigt speciellt när det gäller trygghet i ett samhälle, dels eftersom de ska förhindra våld och dels eftersom de har ett legalt våldsmonopol. Men jag är inte alls bekväm med fokuset och överdrifterna när det gäller vad som utgör de riktigt stora hoten mot unga svarta mäns liv, med taggen blacklivesmatter.
Men handlar BLM om att skydda svarta mäns liv i allmänhet och inte om att skydda svarta män från att godtyckligt bli avlivade av statens förlängda arm? För mig känns det som om du vrider iväg rörelsen från dess syfte även om jag helt förstår dina synpunkter.
 
De lägger tydligen oerhörda mängder pengar på polisen, New York lika mycket som Sverige lägger på militären. (kanske ska lägga till att befolkningsmängden är jämförbar)
Det är vanskligt att jämföra Sverige med New York, eftersom vad du egentligen menar är väldigt oklart;

New York State (19,453,561 inv)
New York County (1,628,706 inv)
New York City (8,336,817 inv)
New York Metropolitan Area (18,351,295 inv)

Med det sagt, så är en av världens största städer något helt annat än ett land med låg densitet på sin befolkning.
 
Men handlar BLM om att skydda svarta mäns liv i allmänhet och inte om att skydda svarta män från att godtyckligt bli avlivade av statens förlängda arm? För mig känns det som om du vrider iväg rörelsen från dess syfte även om jag helt förstår dina synpunkter.

Ok, men då har jag missförstått till del (och inte läst på tillräckligt). Jag tänkte det var BLM i allmänhet, alltså bredare än bara det extrema fåtal som kallblodigt mördas av polis, att alla liv räknas. Men det är såklart min tolkning av uttrycket BLM.
 
Jag håller med om allt utom sista delen av denna mening.
"Det är bara den åtgärd som är mest aktuell och akut nu."

Resonemanget jag inte är bekväm med:

1. FÖRE: Främsta dödsorsak svarta män 1-44 år = mord/dråp 35.20%
2. Trollspö aktiverat som suddar bort allt rasistiskt polisvåld (och även allt motiverat polisvåld) mot svarta män 1-44 år
3. EFTER: Främsta dödsorsak svarta män 1-44 år = mord/dråp 35.10%

Sedan är polisvåld något väldigt speciellt när det gäller trygghet i ett samhälle, dels eftersom de ska förhindra våld och dels eftersom de har ett legalt våldsmonopol. Men jag är inte alls bekväm med fokuset och överdrifterna när det gäller vad som utgör de riktigt stora hoten mot unga svarta mäns liv, med taggen blacklivesmatter.
Ëxakt, så om man lyssnar på Trevor Noah så är det det främsta beviset på att samhällskontraktet inte fungerar. Det att myndigheterna lägger pengar på att kontrollera de fattiga istället för att hjälpa dem.

Det vidare argumentet är att det är en del i själva orsaken till att så många blir skjutna överhuvudtaget, dvs det är visat att deras liv är så lite värda för samhället.

Så om man lyssnar på de här videorna som är postade tidigare i tråden, även på kvinnan som diskuterar förhållandet mellan samhällskontraktet och polisen. Verkar det visst vara en väldigt viktig åtgärd just nu att se över polisen och istället ge mer pengar till att hjälpa vissa områden rent socialt. Vilket är vad som önskas.

Sedan håller jag med någon tidigare om att förändringar verkar inte gå att få till ibland utan att någon vid makten känner sig obekväm till slut (Suffragetter, det implicita hotet om revolution som gav oss demokrati.). Men trots det de flesta demonstrationerna har varit utpräglat fredliga men ändå blivit ansatta av polisen.

Jag menar CNN lär ju inte lootat Target medan de direktsände sig själva om man säger så. Ändå blev de angripna. Pressen har blivit angripen gång på gång och ingen kan väl rimligen säga att de krossade rutor eller vad som när de blev skjutna. Till och med den som misstänker gamla 70+ män med käpp måste inse att journalisterna rimligen inte brände, lootade, krossade rutor, hotade polisen osv i direktsändning från egna kameror. (rent bortsett då från att man ser att de inte gjorde det)

Så om någon trodde att det inte var något fel på polisen innan, så är det ju i alla fall nu helt uppenbart att de är totalt förvirrade i sina prioriteringar (för att vara mild) och som helhet verkar totalt sakna perspektiv och empati. Och måste upplösas totalt.
 
Senast ändrad:
Här är en artikel med nedslående fakta men också en diskussion om vad som fungerat.

https://fivethirtyeight.com/features/homicide-in-new-orleans/

Det är högintressant att USA är ett land som i stor utsträckning försökt lösa problemet genom att förstärka polisen och dess metoder, och det verkar vare sig ha lyckats särskilt bra eller vara särskilt effektiv alls som metod. Även om det inte går att jämföra så ska vi nogsamt akta oss här i Sverige med alla dessa krav på hårdare straff och fler poliser, i tron att det är vad som löser strukturella problem i samhället eller minskar brottslighet.
Håller med, vi är ju lite på den vägen när man försöker ösa över skolproblem på polisen. I USA har det på riktigt hänt att polisen kommer till skolan och arresterar barn för att de har sax i väskan och liknande vansinnigheter. Det blir inte bra i längden att ha det mötet med polisen när man är 8 år (handfängsel, cell)

Och det är ju därför slagordet är defund the police. Dvs ha andra åtgärder också, förutom polis. Dvs hjälp också.
 
Senast ändrad:
Det är vanskligt att jämföra Sverige med New York, eftersom vad du egentligen menar är väldigt oklart;

New York State (19,453,561 inv)
New York County (1,628,706 inv)
New York City (8,336,817 inv)
New York Metropolitan Area (18,351,295 inv)

Med det sagt, så är en av världens största städer något helt annat än ett land med låg densitet på sin befolkning.
Exakt, och vi har ganska mycket yta land att försvara jämförelsevis. Men om du ser siffrorna kan du ju gissa vilken av dem jag tyckte var jämförbar med Sveriges befolkning.
 
Exakt, och vi har ganska mycket yta land att försvara jämförelsevis. Men om du ser siffrorna kan du ju gissa vilken av dem jag tyckte var jämförbar med Sveriges befolkning.
Det jag egentligen menade var att ju tätare befolkning, ju mer urbaniserat - desto mer hjälp med ordning behöver den befolkningen.

Så jag anser att det är fullt normalt att 10milj i en storstad lägger mer resurser på detta område än de 10milj som är utspridda på en yta lika stor som Sverige;
NYC's yta är 0.27% av Sveriges.
 
Detta summerar BLM ganska bra.

Bilden kan innehålla: en eller flera personer och utomhus

Mitt "alla liv räknas" var inte samma som skyltens "alla liv räknas". Jag borde ha skrivit "alla svartas liv räknas". Och eftersom svarta unga mäns liv (i mord) går åt i 100 gånger högre utsträckning på andra sätt än i polisvåld, blir hjälpen med att fixa det rasistiska polisvåldet väldigt lite effektiv i att undanröja faran för svartas liv, om än fortfarande en mycket viktig fråga ur många aspekter. Jag är bara inte bekväm med proportionerna, tillräckligheten och förenklingen i det som presenteras. För att på riktigt komma åt det som gör att svartas liv är i extremt mycket högre fara än andras. Å andra sidan måste man börja nånstans och det är verkligen inte att börja i fel ände att bli av med rasismen och övervåldet inom polisen. Men fastnar man där, antingen för att det inte lyckas eller blir klart - är vi illa ute.
 
Senast ändrad:
Det jag egentligen menade var att ju tätare befolkning, ju mer urbaniserat - desto mer hjälp med ordning behöver den befolkningen.

Så jag anser att det är fullt normalt att 10milj i en storstad lägger mer resurser på detta område än de 10milj som är utspridda på en yta lika stor som Sverige;
NYC's yta är 0.27% av Sveriges.
Men nu tycker ju befolkningen i staden att staden lägger för mycket resurser på polisen, jämfört med hjälpt till fattiga. Det är därför siffror har tagits upp.
 
Men handlar BLM om att skydda svarta mäns liv i allmänhet och inte om att skydda svarta män från att godtyckligt bli avlivade av statens förlängda arm? För mig känns det som om du vrider iväg rörelsen från dess syfte även om jag helt förstår dina synpunkter.
Ok, men då har jag missförstått till del (och inte läst på tillräckligt). Jag tänkte det var BLM i allmänhet, alltså bredare än bara det extrema fåtal som kallblodigt mördas av polis, att alla liv räknas. Men det är såklart min tolkning av uttrycket BLM.
BLM grundades 2013 av tre svarta kvinnor, Alicia Garza, Patrisse Khan-Cullors och Opal Tometi, som reaktion på bland annat hur dödsskjutningen av 17-åriga Trayvon Martin hanterades, som en protest mot rasismen och det våld mot svarta som sanktioneras av stat och rättsväsende. BLM utvecklades för att stödja alla svarta liv inte bara cis-männens och pojkarnas, det här våldet drabbar även svarta kvinnor och transpersoner och några välkända exempel är Tanisha Anderson, Mya Hall, Sandra Bland och Breonna Taylor men det finns förstås många, många fler både kända vid namn och för oss okända.
 
Det har skrivits ett antal gånger i tråden.

Självklart är det ett problem. Men också en ideal lösning på problemet skulle ge väldigt lite effekt i våldshotet mot unga svartas liv i USA. Det räcker inte långt.
Men det är ju en bra början om inte polisen trakasserar svarta med dödlig utgång, eller vad tror du?

Har du ens pratat med svarta amerikaner om vad de tycker om detta? Det har jag, och de delar definitivt inte din uppfattning.

Förstår du inte att det är mer problematiskt när polisen mördar oskyldiga på öppen gata än när kriminella gör det?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp