1042 personer har blivit skjutna till döds av nordamerikansk polis senaste året. En fjärdedel (249 människor) av dessa är svarta. Vilket är en överrepresentation.

36000 personer blir skjutna till döds i USA varje år. Dvs det dödliga vapenvåldet kommer bara till 2.5% från poliser. Att då påstå att just detta är det allra största problemet genom uttryck som att polisen är "racist murder squads" och att det skulle vara ett av de största hoten mot unga svarta män, blir ganska skevt. Det betyder inte att det inte är otäckt och viktigt, men att lämna vidlyftiga påståenden om omfattningen som inte är sanna är något som inte hjälper saken.

Jag skulle nog vilja påstå att utifrån verkar den utbredda rasismen i USA ha mycket mer omfattande och otäckare effekter än dödligt polisvåld mot svarta. Att tro att en reformation av polismyndigheten är en tillräcklig åtgärd verkar inte korrekt.

Men notera att plats (4) på första listan inte ens kommer in på topp-10 på andra listan. Men det är inte poliser som i huvudsak är förövare, de är en väldigt liten andel.

Leading Causes of Death, United States, Non-Hispanic black Males, 2016, all ages
Non-Hispanic black, Male, All agesPercent
1) Heart disease23.7%
2) Cancer20.9%
3) Unintentional injuries7.4%
4) Homicide5.1%
5) Stroke4.8%
6) Diabetes4.1%
7) Chronic lower respiratory diseases3.3%
8) Kidney disease2.6%
9) Septicemia1.8%
10) Hypertension1.7%


Non-Hispanic white, Male, All agesPercent
1) Heart disease24.8%
2) Cancer22.9%
3) Unintentional injuries7.1%
4) Chronic lower respiratory diseases5.8%
5) Stroke4.1%
6) Diabetes2.8%
7) Alzheimer’s disease2.8%
8) Suicide2.6%
9) Influenza and pneumonia1.8%
10) Chronic liver disease1.7%
 
Jag tror att jag nöjer mig med att konstatera att jag tycker att du har helt fel på minst två sätt. De fredliga protester som genomförs (några du själv nämner) har hjälpt massor för att skapa opinion och utrymme för förbättringar, de har på intet sätt motverkat syftet eller varit betydelselösa. Och jo, det finns en liten klick, som föredrar våld och plundring som de kan gömma sig i, där själva syftet och motivationen för demonstrationen är helt ointressant - deltagandet är helt och hållet motiverat av att kunna utföra brott som inte går att genomföra om alla andra arbetar stenhårt för att det ska förbli en fredlig protest. Att de sedan hamnat där beror på samhällsstrukturer och massor av andra saker, där ett jämlikt samhälle är bättre motverkande kraft än ett ojämlikt.

Fredliga protester har en lång historia av större framgångar än våldsamma sådana och dessutom blir priset i form av mänskligt lidande, för de redan utsatta, så mycket lägre.

Du har säkert rätt på flera sätt också.

Utrymme är bra, faktiska förbättringar är ännu bättre. Opinioner som fanns där när Trump valdes till president efter protesterna, nja. Jag försvarar inte upplopp, plundring osv på minsta sätt, tvärtom där är vi helt överens. Men jag har mindre tro på att så stora förändringar som måste ske inte kommer att göra det om inte de vid makten inser att de har något att förlora. 2015 ansåg de uppenbarligen inte det. Vi kan bara hoppas att 2020 blir året när det händer.

Sedan tvivlar jag starkt på att fredliga protester har varit mer framgångsrika historiskt för att skapa en förändring. I Sverige som varit en sann oas av fredlighet finns det förhoppningsvis fortfarande några som kommer ihåg skotten i Ådalen och den vrede det utlöste som en av de största faktorerna för socialekonomisk reform och förändring.

Sedan kommer det bli samma soppa som innan i USA även om Biden vinner, om senaten fortfarande kontrolleras av republikanerna som i allt större utsträckning behöver trumpisterna för att behålla makten. Det kommer att fortsätta ytterligare polarisera det amerikanska samhället ännu mer.

På ett annat forum försöker någon se hur långt hen kan gå innan hen blir bannad på
r/conservative genom att trolla.

At this point I am trying to get banned. I want to see how far I can go before they kick me.

Holy fuck it's incredible, I've gone way way way past the line of outright racism and still getting up voted. Holy fuck. When this is over I'm going to start a thread on r/politics about this. Jesus.

Reddit. Inte 4chan eller breitbart eller tom 8chan. Bloody reddit.
 
Utrymme är bra, faktiska förbättringar är ännu bättre. Opinioner som fanns där när Trump valdes till president efter protesterna, nja. Jag försvarar inte upplopp, plundring osv på minsta sätt, tvärtom där är vi helt överens. Men jag har mindre tro på att så stora förändringar som måste ske inte kommer att göra det om inte de vid makten inser att de har något att förlora. 2015 ansåg de uppenbarligen inte det. Vi kan bara hoppas att 2020 blir året när det händer.

Sedan tvivlar jag starkt på att fredliga protester har varit mer framgångsrika historiskt för att skapa en förändring. I Sverige som varit en sann oas av fredlighet finns det förhoppningsvis fortfarande några som kommer ihåg skotten i Ådalen och den vrede det utlöste som en av de största faktorerna för socialekonomisk reform och förändring.

Sedan kommer det bli samma soppa som innan i USA även om Biden vinner, om senaten fortfarande kontrolleras av republikanerna som i allt större utsträckning behöver trumpisterna för att behålla makten. Det kommer att fortsätta ytterligare polarisera det amerikanska samhället ännu mer.

På ett annat forum försöker någon se hur långt hen kan gå innan hen blir bannad på
r/conservative genom att trolla.



Reddit. Inte 4chan eller breitbart eller tom 8chan. Bloody reddit.

Okej. Då står vi inte så långt från varandra. Det amerikanska samhället har enorma utmaningar som funnits länge, och de senaste åren har bara fördjupat dem och glorifierat dem med sittande president. Min begränsade uppfattning kokar ner till att polisvåldet mot svarta är mer av ett symptom och inte på något sätt "det" dominerande problemet.
 
1042 personer har blivit skjutna till döds av nordamerikansk polis senaste året. En fjärdedel (249 människor) av dessa är svarta. Vilket är en överrepresentation.

36000 personer blir skjutna till döds i USA varje år. Dvs det dödliga vapenvåldet kommer bara till 2.5% från poliser. Att då påstå att just detta är det allra största problemet genom uttryck som att polisen är "racist murder squads" och att det skulle vara ett av de största hoten mot unga svarta män, blir ganska skevt. Det betyder inte att det inte är otäckt och viktigt, men att lämna vidlyftiga påståenden om omfattningen som inte är sanna är något som inte hjälper saken.

Jag skulle nog vilja påstå att utifrån verkar den utbredda rasismen i USA ha mycket mer omfattande och otäckare effekter än dödligt polisvåld mot svarta. Att tro att en reformation av polismyndigheten är en tillräcklig åtgärd verkar inte korrekt.

Men notera att plats (4) på första listan inte ens kommer in på topp-10 på andra listan. Men det är inte poliser som i huvudsak är förövare, de är en väldigt liten andel.

Leading Causes of Death, United States, Non-Hispanic black Males, 2016, all ages
Non-Hispanic black, Male, All agesPercent
1) Heart disease23.7%
2) Cancer20.9%
3) Unintentional injuries7.4%
4) Homicide5.1%
5) Stroke4.8%
6) Diabetes4.1%
7) Chronic lower respiratory diseases3.3%
8) Kidney disease2.6%
9) Septicemia1.8%
10) Hypertension1.7%


Non-Hispanic white, Male, All agesPercent
1) Heart disease24.8%
2) Cancer22.9%
3) Unintentional injuries7.1%
4) Chronic lower respiratory diseases5.8%
5) Stroke4.1%
6) Diabetes2.8%
7) Alzheimer’s disease2.8%
8) Suicide2.6%
9) Influenza and pneumonia1.8%
10) Chronic liver disease1.7%

Naturligtvis är samhällsproblemen och den strukturella rasismen i USA större än bara polisens agerande. Men glöm inte heller att i din statistik så räknas inte polisskjutningar in eftersom de inte bedöms som mord. Lägg till dem så skulle det bli intressant och se vad som händer då. Och när vi pratar om den rasistiska polisen i USA är det inte bara dödsskjutningar det handlar om utan 'stop and frisk' rasprofilering, att vita i princip alltid har tolkningsföreträde (det är bara att se vad som hände i Central Park nyligen). Hur många svarta har blivit falskt anklagade, de har hamnat i brottsregistret och som följd inte bara förlorat sitt jobb utan inte kunnat hitta ett nytt? Det är inte bara George Floyd protesterna handlar om, det är hela polissystemet och hur rasistiskt det är. Att polisen som har våldsmonopol kan göra vad de vill utan konsekvenser.

Varför är det så många poliser just nu som illegalt döljer sina nummerbrickor? Eftersom de vet att de kommer att ställas till svars för sina handlingar.
 
Naturligtvis är samhällsproblemen och den strukturella rasismen i USA större än bara polisens agerande. Men glöm inte heller att i din statistik så räknas inte polisskjutningar in eftersom de inte bedöms som mord. Lägg till dem så skulle det bli intressant och se vad som händer då. Och när vi pratar om den rasistiska polisen i USA är det inte bara dödsskjutningar det handlar om utan 'stop and frisk' rasprofilering, att vita i princip alltid har tolkningsföreträde (det är bara att se vad som hände i Central Park nyligen). Hur många svarta har blivit falskt anklagade, de har hamnat i brottsregistret och som följd inte bara förlorat sitt jobb utan inte kunnat hitta ett nytt? Det är inte bara George Floyd protesterna handlar om, det är hela polissystemet och hur rasistiskt det är. Att polisen som har våldsmonopol kan göra vad de vill utan konsekvenser.

Varför är det så många poliser just nu som illegalt döljer sina nummerbrickor? Eftersom de vet att de kommer att ställas till svars för sina handlingar.

Jag tar tillbaka mitt inlägg till del. Statistiken blev missvisande (det är lätt att luras när andra dödsorsaker är så mycket vanligare i högre ålder...). Slutsatsen att dödligt polisvåld (249 döda svarta på ett år jfrt med sådär 20000 totalt döda svarta i vapenvåld) är en pytteliten del är fortfarande korrekt. Men tittar man på antal döda i mord bland unga svarta män, är det skrämmande statistik. Det är alltså inte poliser som är gärningsmän, utan förmodligen i allra största majoritet andra unga svarta män.



Rank1-19 years20-44 years45-64 years65-84 years85+ yearsAll ages
1Homicide
35.2%
Homicide
28.9%
Heart disease
26.8%
Cancer
26.7%
Heart disease
27.3%
Heart disease
23.7%
2Unintentional injuries
26.1%
Unintentional injuries
22.4%
Cancer
23.4%
Heart disease
26.1%
Cancer
17.7%
Cancer
20.9%
3Suicide
5.4%
Heart disease
12.2%
Unintentional injuries
8.4%
Stroke
6.0%
Stroke
6.5%
Unintentional injuries
7.4%
4Cancer
4.6%
Suicide
6.2%
Diabetes
4.7%
Diabetes
4.9%
Alzheimer’s disease
6.0%
Homicide
5.1%
5Birth defects
3.5%
Cancer
5.0%
Stroke
4.5%
Chronic lower respiratory diseases
4.6%
Chronic lower respiratory diseases
4.4%
Stroke
4.8%
 
. Men glöm inte heller att i din statistik så räknas inte polisskjutningar in eftersom de inte bedöms som mord.

Nej, men de är så extremt få i förhållande till annat dödligt vapenvåld med andra gärningsmän än poliser, så de påverkar nästan inte statistiken alls.
 
1591707896859.png
 
Det är ingen som föredrar våld och plundring och upplopp framför fredliga protester. Men fredliga protester har INTE HJÄLPT. 2016 böjde NFL spelaren Colin Kaepernick knä när de spelade den amerikanska nationalsången för att protestera mot polisernas brutalitet och att de sköt så många svarta män. Han förlorade sitt arbete och blev ett personligt slagträ av Trump och hans MAGA supportrar samma sak andra som försökte protestera fredligt. Hur länge har #blm funnits? Hur stor skillnad har det gjort exakt? Idag säger exakt samma personer, exakt samma sak som vissa här, men varför kan de inte bara protestera fredligt?

https://www.cbsnews.com/news/protests-against-police-violence-continue-across-us/

Under 1960-talet ledde Martin Luther King fredliga protester i civil rights movement som resulterade i, wow, att vita och svarta faktiskt gick i samma skolor och att ännu mera wow, de skulle behandlas lika inför lagen. Idag är de flesta skolorna i USA mer segregerade än någonsin, svarta lever kortare tid, får sämre sjukvård, högre arbetslöshet, är allmänt fattigare än den vita majoriteten. De utsätts fortfarande för diskriminering när de ska rösta. Alltså i valet 2018. https://www.americanprogress.org/is...296/voter-suppression-2018-midterm-elections/

Och innan någon drar upp att den svarta delen av befolkningen är mer brottsbenägen, yadyadyada. Det är alltid personer från socioekonomiskt utsatta områden som är mer brottsbenägna, vilken överraskning. Sedan i USA handlar det också om vilken försvarsadvokat du har råd med. Om du inte kan betala för en bra så hamnar du hos överarbetad, stressad, PD. Tittar du på hur rättssystemet i USA fungerar så är det svarta som döms i betydligt högre grad än vita - nej jag ska inte dra in den diskussionen här, men det är inte heller helt okänt inom det svenska rättssystemet heller.

https://www.law.umich.edu/special/exoneration/Documents/RaceReport2.7.pdf

MLK civil rights movement fungerade till en del pga Malcolm X. Den vita majoriteten såg två alternativ, den fredliga MLK eller den som predikade en blodig revolution, Macolm X och insåg att det var nog bättre att välja den fredliga. Med inte med särskilt stor entusiasm. Det finns en fantastisk serie om civil rights som heter Eyes on the Prize på youtube on någon är intresserad.

Det är naturligt att de som lever i privilegium inte vill släppa på sina privilegier och ekonomisk makt . Det är inte tills de inser att det kostar mer att trycka ner en del av befolkningen när våldet, upploppen och plundringen sker än att gå med på större ekonomisk och social jämlikhet som något kommer att förändras.

https://www.businessinsider.com/geo...-apple-target-mcdonalds-nike-2020-6?r=US&IR=T

Det är inte direkt ett otroligt sammanträffande att stora företag väljer just nu att uttala sig så känslosamt och sedan lite vagt uppge att de ska skapa stiftelser och skänka pengar och arbeta för en bättre jämställdhet.

Jag är kanske en obotlig cyniker, men ett flertal ser nog mer på sina röda siffror och inser att, hjälp, vi är redan pressade av corona och lågkonjunktur. Om våra affärer måste stänga ner pga protester och upplopp och får dålig press för att vi inte gör någonting då förlorar vi ännu mera pengar och våra aktieägare blir inte glada på oss då.

Vad många inte verkar förstå är att de som står för våldet bland demonstranterna, de som plundrar är desperata människor utan något att förlora. De är unga arbetslösa (ffa män) som vet att risken för att de blir skjutna av polisen och döms oskyldiga är mångdubbelt större än för den vita majoriteten. Ju mindre man har att förlora desto längre är man villig att gå.

Undantaget det mytiska afadjuret som ingen ännu verkar ha påträffat i sitt naturliga habitat, än mindre filmat vilket är något av ett underverk. Det AFA mest verkar göra är att skriva på sociala medier och att det sprids rykten om att de ska bussas in, sagda bussar eller AFA har ännu ej uppenbarat sig dock.

Inte sällan är demonstranterna välbärgade. Köper inte att det rör sig om uppgivna ungdomar. Snarare kicksökande ungdomar som vill ha underhållning IRL. Så nära verklighetens GTA det kan bli utan att utsätta sig för allvarliga risker, samtidigt som de skyddas i mängden av alla andra demonstranter.
 
Stark bild men kunde du inte censurerat George's ansikte innan du la upp den?

Varför censurera sanningen? Skulle jag censurera Samuel Doe, eller snarare aldrig posta en sådan bild, eller tortyroffer? Hell no! Men jag hoppas att den här bilden ska göra folk obekväma, få dem att hoppa till, att de ska se vad som händer och varför. Och varför folk protesterar och demonstrerar.

Emmett Tills mamma Mamie Till Mobley insisterade på att hennes 14 år gamla sons torterade, misshandlade och stympade kropp skulle ligga i en öppen kista så alla kunde se vad tre vita rasister gjorde med honom. Hans mord var till en del av början till 1960-talets civil rights. Varför sudda ut George Floyds ansikte så han blir ännu ett anonymt offer?

Notera att detta skedde i dagsljus medan folk runtom filmade och tog bilder och att hans tre kolleger som stod bredvid inte ingrepp. Så säkra är polisen idag att de kan göra vad de vill.

Han hette George Floyd, han var 46 år gammal, han hade fem barn. Han var african american och han mördades av en vit polis medan han tiggde att han inte kunde andas och ropade efter sin mamma.
 
Senast ändrad:
Varför censurera sanningen? Skulle jag censurera Samuel Doe, eller snarare aldrig posta en sådan bild, eller tortyroffer? Hell no! Men jag hoppas att den här bilden ska göra folk obekväma, få dem att hoppa till, att de ska se vad som händer och varför. Och varför folk protesterar och demonstrerar.

Emmett Tills mamma Mamie Till Mobley insisterade på att hennes 14 år gamla sons torterade, misshandlade och stympade kropp skulle ligga i en öppen kista så alla kunde se vad tre vita rasister gjorde med honom. Hans mord var till en del av början till 1960-talets civil rights. Varför sudda ut George Floyds ansikte så han blir ännu ett anonymt offer?

Notera att detta skedde i dagsljus medan folk runtom filmade och tog bilder och att hans tre kolleger som stod bredvid inte ingrepp. Så säkra är polisen idag att de kan göra vad de vill.

Han hette George Floyd, han var 46 år gammal, han hade fem barn. Han var african american och han mördades av en vit polis medan han tiggde att han inte kunde andas och ropade efter sin mamma.
Det är inte för MIN bekvämlighet skull jag reagerar. Jag tycker dock det är ganska sjukt hur normaliserat det verkar vara att posta bilder på mördade svarta kroppar. När ser vi någonsin motsvarande när det kommer till vita? Krävs det att vi utan förvarning möts av bilder och filmer på våldtagna och mördade vita kvinnor i våra flöden för att reagera?
Emmet Tills mamma fattade själv beslutet att han skulle ligga i en öppen kista. Vet du om George Floyds familj har samma önskan?

Igen, jag är helt för att göra VITA obekväma och skickar då hellre direkt till dem istället för att riskera att trigga igång trauman hos svarta personer som om och om igen tvingas se bilder på lynchade och mördade svarta kroppar. De behöver inte "traumaporr" för att förstå vad de utsätts för.
 
Det är inte för MIN bekvämlighet skull jag reagerar. Jag tycker dock det är ganska sjukt hur normaliserat det verkar vara att posta bilder på mördade svarta kroppar. När ser vi någonsin motsvarande när det kommer till vita? Krävs det att vi utan förvarning möts av bilder och filmer på våldtagna och mördade vita kvinnor i våra flöden för att reagera?
Emmet Tills mamma fattade själv beslutet att han skulle ligga i en öppen kista. Vet du om George Floyds familj har samma önskan?

Igen, jag är helt för att göra VITA obekväma och skickar då hellre direkt till dem istället för att riskera att trigga igång trauman hos svarta personer som om och om igen tvingas se bilder på lynchade och mördade svarta kroppar. De behöver inte "traumaporr" för att förstå vad de utsätts för.

Man ska alltså censurera ett pågående mord? Ok. Och det är inte 'traumaporr' det är sanningen. I all sin vidriga verklighet. Och om bilderna och videon förhindrar ett mord till så tror jag att George Floyds familj och andra african americans är tacksamma för att hans död gjorde någon skillnad.

https://time.com/5844377/george-floyd-protests-minneapolis-photos/
 
Man ska alltså censurera ett pågående mord? Ok. Och det är inte 'traumaporr' det är sanningen. I all sin vidriga verklighet. Och om bilderna och videon förhindrar ett mord till så tror jag att George Floyds familj och andra african americans är tacksamma för att hans död gjorde någon skillnad.

https://time.com/5844377/george-floyd-protests-minneapolis-photos/
Om bilder på döda svarta kroppar förhindrade fler mord så skulle problemet vara borta för längesedan. Jag förstår dock fortfarande inte varför vi så ohämmat postar dessa utlämnade bilder av svarta män, kvinnor och ja, även barn. Oftast helt utan familjens medgivande. Är vi (vita) så avtrubbade gällande det rasistiska våldet att vi tar oss rätten till dessa bilder för att öht kunna känna med offret? Vad säger det om vår empati?

Ja, bilderna är som du säger "sanningen i all sin vidrighet" men om den ocensurerade bilden som helt utan förvarning poppar upp i ens flöde istället föreställde Lotta Rudholm, Wilma Andersson, eller lilla Esmeraldas mördade kropp, hade det då bemöts med samma acceptans? Kan jag utgå från att offrets familj skulle vara tacksamma då bilderna användes i kampen för förändring och därmed en god sak? Fast, av någon anledning verkar vi vara ganska kapabla att kunna sätta oss in i, känna med och engagera oss i de fallen utan ocensurerade, påtvingade bilder/filmer av offrets sista sekunder i livet eller döda kropp.
 
Polisens jobb är att öka människors trygghet - om de dödar en enda oskyldig borde det vara anmärkningsvärt.

Att människor också dör av andra orsaker är inget försvar och innebär inte att polisvåld inte förekommer eller inte borde förebyggas.

Att polisen dödar färre svarta män än vad de kriminella gör, är inget argument till polisens försvar. Polisen ska faktiskt inte döda någon alls - åtminstone inte människor som inte utgör dödliga hot. Polisens jobb är faktiskt att förhindra att människor blir dödade.
 
Om bilder på döda svarta kroppar förhindrade fler mord så skulle problemet vara borta för längesedan. Jag förstår dock fortfarande inte varför vi så ohämmat postar dessa utlämnade bilder av svarta män, kvinnor och ja, även barn. Oftast helt utan familjens medgivande. Är vi (vita) så avtrubbade gällande det rasistiska våldet att vi tar oss rätten till dessa bilder för att öht kunna känna med offret? Vad säger det om vår empati?

Ja, bilderna är som du säger "sanningen i all sin vidrighet" men om den ocensurerade bilden som helt utan förvarning poppar upp i ens flöde istället föreställde Lotta Rudholm, Wilma Andersson, eller lilla Esmeraldas mördade kropp, hade det då bemöts med samma acceptans? Kan jag utgå från att offrets familj skulle vara tacksamma då bilderna användes i kampen för förändring och därmed en god sak? Fast, av någon anledning verkar vi vara ganska kapabla att kunna sätta oss in i, känna med och engagera oss i de fallen utan ocensurerade, påtvingade bilder/filmer av offrets sista sekunder i livet eller döda kropp.

Där har du svaret. Vita (svenskar) kan ha medlidande och förstående och känslor för andra vita utan bilder. Så Wilma, Esmeralda, Lotta var redan från början individer. Skulle George Floyd vara det? Eller skulle han vara ännu en african american eller för den delen en afrikan. Ja, det behövs för att få många vita att se honom som person. Som en individ, som en människa.
 
Polisens jobb är att öka människors trygghet - om de dödar en enda oskyldig borde det vara anmärkningsvärt.

Att människor också dör av andra orsaker är inget försvar och innebär inte att polisvåld inte förekommer eller inte borde förebyggas.

Att polisen dödar färre svarta män än vad de kriminella gör, är inget argument till polisens försvar. Polisen ska faktiskt inte döda någon alls - åtminstone inte människor som inte utgör dödliga hot. Polisens jobb är faktiskt att förhindra att människor blir dödade.

Fast då har du tolkat mina inlägg fel. Att det inte skulle vara anmärkningsvärt eller inte ska finnas på agendan att få bort.

Men från det till att påstå att polisvåldet handlar om omfattande racist murder squads är steget extremt långt. De 249 var totalt antal svarta män dödade av polisvåld (skjutvapen) på ett år. Ett fåtal av dem är personer som de facto inte utgjorde ett hot. Samtidigt som 20000 svarta män dog totalt av skjutvapenvåld.

Om allt polisvåld mot svarta (både motiverat av hot och omotiverat rasistiskt) upphörde omedelbart skulle vi alltså stå kvar där med 99,9% av de svarta män i USA som dör i skjutvapenvåld ändå. Det räcker alltså inte särskilt långt även om en ideal lösning skulle uppnås idag. Det krävs också helt andra reformer och lösningar.
 
Här är en artikel med nedslående fakta men också en diskussion om vad som fungerat.

https://fivethirtyeight.com/features/homicide-in-new-orleans/

Det är högintressant att USA är ett land som i stor utsträckning försökt lösa problemet genom att förstärka polisen och dess metoder, och det verkar vare sig ha lyckats särskilt bra eller vara särskilt effektiv alls som metod. Även om det inte går att jämföra så ska vi nogsamt akta oss här i Sverige med alla dessa krav på hårdare straff och fler poliser, i tron att det är vad som löser strukturella problem i samhället eller minskar brottslighet.
 
Fast då har du tolkat mina inlägg fel. Att det inte skulle vara anmärkningsvärt eller inte ska finnas på agendan att få bort.

Men från det till att påstå att polisvåldet handlar om omfattande racist murder squads är steget extremt långt. De 249 var totalt antal svarta män dödade av polisvåld (skjutvapen) på ett år. Ett fåtal av dem är personer som de facto inte utgjorde ett hot. Samtidigt som 20000 svarta män dog totalt av skjutvapenvåld.

Om allt polisvåld mot svarta (både motiverat av hot och omotiverat rasistiskt) upphörde omedelbart skulle vi alltså stå kvar där med 99,9% av de svarta män i USA som dör i skjutvapenvåld ändå. Det räcker alltså inte särskilt långt även om en ideal lösning skulle uppnås idag. Det krävs också helt andra reformer och lösningar.
Vem säger att det finns ”omfattande racist murder squads”?

Men att svarta män mördas utan anledning är såklart ett problem. Det är ju det BLM handlar om. ”Snälla, slå inte ihjäl oss”.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp