Bukefalos 28 år!

Samtidigt så är det något som håller på att hända känns det som. Det här är inte som Rodney King som var mest lokalt i LA och gick över till upplopp och vandalisering. Det här är protester över hela USA. Många drar paralleller mellan Emmet Tills tortyr och mord som på många sätt var början till Civil Rights movement i USA och George Floyd.

https://www.usatoday.com/story/news...aths-inspire-calls-change-justice/3135768001/

Googla Emmet Till om man inte mår illa lätt över vad rasism i USA var och är, eller James Byrd. Eller Trayvon Martin för att förstå den vrede och förtvivlan african americans känner och varför George Floyd var det sista strået.
Jag hoppas det! Jag är rädd att detta bara blir en till protest som till slut rinner ut i sanden och allt blir som status quo igen. Antagligen för att jag i min livstid inte sett någon sån här protest lyckas i USA.

Jag hoppas att demonstranterna kan hålla ut och fortsätta tills förändring sker. Men samtidigt så kan jag förstå dem om de börjar tappa luften och blir för rädda för skador etc. Det är ju lätt att sitta här trygg och säga att man ska fortsätta kämpa.

Men kanske, kanske innebär corona isoleringen att en del folk inte har jobb att gå till och de har mera tid till att protestera. Jag kan tänka mig att i vanliga fall så kan jobben påverka möjligheterna till att delta i protester. Kan verkligen något gott komma ut ur denna epidemi? Det vore fantastiskt.
 
Det här viruset kommer att skörda betydligt mindre liv/skada än vad racismen i dagens samhälle kommer att skörda i framtiden. Och det går inte ens att jämföra det med allt lidande och mördande som hänt genom historien

Om man tycker att man ska planera in att protestera mot att folk blir MÖRDADE dagligen pga deras hudfärg så borde man kolla av sina privilegier. Tycker det är så pinsamt att utrycka sig som du gör just nu.

Du hade inte haft rösträtt om suffragetterna inte hade protesterat, satt eld på byggnader. Så jo. Det har effekt. Rätt effekt. Materiella skador är ingenting mot de miljontals människor som dör pga att dom inte har samma rätt att leva som dig.

Du får gärna tycka jag är pinsam som tycker att vandalisering och plundring inte hör hemma i protester.

Materiella saker för dig du lyckligt lottad, men kanske någons livsverk för den drabbade.
 
Du får gärna tycka jag är pinsam som tycker att vandalisering och plundring inte hör hemma i protester.

Materiella saker för dig du lyckligt lottad, men kanske någons livsverk för den drabbade.

Det är sällan de övertygade demonstranterna är de som vandaliserar och plundrar. Det är en klick kriminella som tar tillfället i akt att få göra kaos utan större risk att bli straffade för det . Oavsett vad protesterna handlar om är de med varje gång, ofta när originaldemonstrationen är på väg att lugnt avslutas. I Sverige är det extremt tydligt. Skulle det bli en stor protest MOT BLM eller för knypplingens införande som skolämne skulle de också vara där och ”stödja” eller ”motdemonstrera”. Bara det finns nog med folk att gömma sig i.

Jag håller med om att formerna för demonstrationerna (stora täta folksamlingar) är gravt olycklig i en tid där hela världen försöker få kontroll på smittspridning.

Jag tror helt enkelt mer på uthållighet och tydlighet när det gäller demonstrationseffektivitet än att hänge sig åt förstörelse som drabbar enskilda, inklusive de mest utsatta, hårt.
 
Det är sällan...
Exaktemente.
Det är just dessa fega element som gömmer dig i yttrandefrihetens namn, som måste sorteras ut - och tas omhand (naturligvis på korrekt sätt, typ bussas ut till random myr i Norrland).

Och om det inte görs, så kommer yttrande- och demonstrationsfrihet att förstöras - och USA är väl nära nån slags tipping point här.

Det är precis samma sak i idrottsvåld. 98.5% är snälla fans som inte gör en fluga förnär - och ett fåtal är den klick som drar vanära över hela verksamheten.
 
Du får gärna tycka jag är pinsam som tycker att vandalisering och plundring inte hör hemma i protester.

Materiella saker för dig du lyckligt lottad, men kanske någons livsverk för den drabbade.

Se det här klippet, så förstår du kanske bättre varför det händer i USA!


Trevor Noah förklarar väldigt pedagogiskt, tycker jag - åtminstone så förstod jag mer efter att ha sett det här. Ytterligare förklaring:


"Those who make peaceful revolution impossible will make violent revolution inevitable." (JFK)
 
Ser hellre att mitt hus brinner upp än att mitt barn/partner/syskon blir mördade. 🤷🏻‍♀️Men du kanske tycker tvärtom.

Resonemanget bygger på att våld botar våld och att huset som brinner förhindrar minst ett mord. Jag är fullt övertygad om att en våldsspiral gör att fler blir lidande, framförallt de som redan är utsatta.

Jag ser hellre att vare sig hus brinner upp eller någon blir mördad.

Dessutom ser jag ett stort problem i att vandalisering, plundring och våld ger polisen legitimitet att svara upp med våld och eskalera det tills händelseförloppet inte längre innebär risker för våra medborgare. Polisen är anlitade av dig och mig för att upprätthålla lag och ordning, med våld om det blir nödvändigt.

För övrigt sympatiserar jag fullt med kampen mot rasism och det haveri som det amerikanska rättssystemet befinner sig i.
 
Resonemanget bygger på att våld botar våld och att huset som brinner förhindrar minst ett mord. Jag är fullt övertygad om att en våldsspiral gör att fler blir lidande, framförallt de som redan är utsatta.

Jag ser hellre att vare sig hus brinner upp eller någon blir mördad.

Dessutom ser jag ett stort problem i att vandalisering, plundring och våld ger polisen legitimitet att svara upp med våld och eskalera det tills händelseförloppet inte längre innebär risker för våra medborgare. Polisen är anlitade av dig och mig för att upprätthålla lag och ordning, med våld om det blir nödvändigt.

För övrigt sympatiserar jag fullt med kampen mot rasism och det haveri som det amerikanska rättssystemet befinner sig i.

Människor är inte alltid logiska. Och ditt resonemang bygger på att du är i en privilegierad position. Det är klart att det är absolut bäst om ingen blir dödad... men fredlig kamp har inte gett så himla mycket.

Jag är enormt privilegierad... men jag är också kvinna. Några av mina hjältinnor hade klassats som terrorister idag. Vi kvinnor är skyldiga dessa förmödrar enormt mycket, de förde en liknande kamp som svarta gör idag: Att få en jämställd position i samhället.

https://www.bl.uk/votes-for-women/articles/suffragettes-violence-and-militancy

https://www.theguardian.com/politic...f-violence-in-winning-votes-for-women-and-men

Och ja, jag är medveten om att suffragetterna till största delen var vita kvinnor... men likväl ansåg de att de inte hördes tillräcklig och tog till våld. För att få makten att lyssna och göra en förändring.
 
Det här ser mer och mer ut som det sätt man hanterar protester på i diktaturer. Iofs har jag länge undrat om USA kan betraktas som demokrati men då pga hur man hela tiden försöker omöjliggöra för delar av befolkningen att rösta inte genom direkta anfall på demonstranter samt pressrepresentanter.
De är inte full democracy utan flawed democracy

https://en.wikipedia.org/wiki/Democracy_Index

:( inte för att de verkar bry sig.
 
Människor är inte alltid logiska. Och ditt resonemang bygger på att du är i en privilegierad position. Det är klart att det är absolut bäst om ingen blir dödad... men fredlig kamp har inte gett så himla mycket.

Jag är enormt privilegierad... men jag är också kvinna. Några av mina hjältinnor hade klassats som terrorister idag. Vi kvinnor är skyldiga dessa förmödrar enormt mycket, de förde en liknande kamp som svarta gör idag: Att få en jämställd position i samhället.

https://www.bl.uk/votes-for-women/articles/suffragettes-violence-and-militancy

https://www.theguardian.com/politic...f-violence-in-winning-votes-for-women-and-men

Och ja, jag är medveten om att suffragetterna till största delen var vita kvinnor... men likväl ansåg de att de inte hördes tillräcklig och tog till våld. För att få makten att lyssna och göra en förändring.

Njae. Mitt resonemang bygger mest på att jag är emot våld och inte tror på en eskalerande våldsspiral som en bra väg för att förändra eller för den delen, just nu, folksamlingar som sprider smitta i företrädesvis utsatta grupper. Inte att jag motsätter mig förändring, eller ser det som mindre viktigt att det sker.

Mitt perspektiv och min kunskap är givetvis ett helt annat än det som är giltigt för en afroamerikan i USA. Det kommer vare sig jag eller andra ifrån. Just nu har jag betydligt svårare att förstå resonemanget av vita män som röstar på Trump än svarta som löper amok på gatorna i frustration över ett havererat polis- och rättsväsende. Men jag tror ändå inte att plundring och upplopp är en framkomlig väg, även om jag på vissa sätt kan förstå frustrationens effekter.
 
Jag undrar vad som kommer att hända om polisen som mördade George Floyd blir frikänd. Om han hävdar att han lärt sig den metoden av polisskolan och att den är en av de tekniker polisen ofta använder. Att han rekommenderats just den tekniken för att kontrollera gripna personer. Att det är utbildningens fel, att han bara följde order. Tanken svindlar..... Jag vågar inte tänka tanken ut.
 
Människor är inte alltid logiska. Och ditt resonemang bygger på att du är i en privilegierad position. Det är klart att det är absolut bäst om ingen blir dödad... men fredlig kamp har inte gett så himla mycket.

Det där motsätter jag mig ganska starkt. Olika situationer är inte speciellt jämförbara, men fredlig kamp har varit mycket effektivare än våldsam sådan i ganska många situationer.

En inlägg i ämnet med lite spridda fakta
https://www.arcgis.com/apps/MapJournal/index.html?appid=5a4c1fc821524f218a7438944c151af8
 
Det finns inget att svara på. I Sverige får polisen likväl som i USA använda våld och döda om så krävs. Det är ni som ifrågasätter polisens våldsmonopol som är alternativa i denna fråga. Så rimligtvis är det du och dina medlöpare som ska förklara hur det skulle fungera om polisen fick minskade befogenheter. Låter som konstant julafton för grovt kriminella.
Nope vi ifrågasätter att polisen knuffar gamla herrar med käpp som knappt kan se och knuffar dem så de faller och inte kan komma upp igen.

Eller kör med pansarbil genom bostadsområden och skjuter folk som är på sina balkonger.

Om USA har polis för att knuffa äldre män som har svårt att gå, (finns fler filmer), pepparspraya 9 åriga småflickor och bakifrån rida över demonstranter med skyltar så borde de inte ha polis alls.

Våldsmonopol betyder att man kan arrestera folk som begått brott, inte att man har rätt att slå människor.

Om du inte kan se en gammal man med käpp som inte kan gå, utan istället ser en stor agressiv man som hytter åt polisen borde du skaka på huvudet för att ruska om hjärnan och titta igen. För man måste klara av att se saker även om man önskar att det inte vore sant.

när jag tänker efter borde inte jag heller diskutera innan jag sett svaret på @skogaliten frågor. (får se när jag läser vidare om de kommer)
 
Här är statistik som visar på problem som vi med all rätt borde adressera:

1.png


Ett sätt att uttrycka detta på ett lättförståeligt sätt är att en vit amerikan under ca 12 år kommer uppleva lika mycket polisvåld som han hade gjort under 10 år om han var svart. Det ger rätt "scope and scale" av problemet vi har att tackla.




Här är statistik om vad allmänheten i USA tror:

2.png

(Graferna saxade från New York Times)

Den mångdubblade övertron på polisens rasism är i sig ett problem värt att adressera. Det skapar hat, våld, motsättningar och kaos i samhället. Många BLM-demonstanter verkar dessutom ha en än mer snedvriden bild och sinne för proportioner när de talar om om polisen som rasistiska mördersquads, och att amerikanska polisen mördar svarta varje dag på grund av hudfärg.
 
Senast ändrad:
Resonemanget bygger på att våld botar våld och att huset som brinner förhindrar minst ett mord. Jag är fullt övertygad om att en våldsspiral gör att fler blir lidande, framförallt de som redan är utsatta.

Jag ser hellre att vare sig hus brinner upp eller någon blir mördad.

Dessutom ser jag ett stort problem i att vandalisering, plundring och våld ger polisen legitimitet att svara upp med våld och eskalera det tills händelseförloppet inte längre innebär risker för våra medborgare. Polisen är anlitade av dig och mig för att upprätthålla lag och ordning, med våld om det blir nödvändigt.

För övrigt sympatiserar jag fullt med kampen mot rasism och det haveri som det amerikanska rättssystemet befinner sig i.

Det är ingen som föredrar våld och plundring och upplopp framför fredliga protester. Men fredliga protester har INTE HJÄLPT. 2016 böjde NFL spelaren Colin Kaepernick knä när de spelade den amerikanska nationalsången för att protestera mot polisernas brutalitet och att de sköt så många svarta män. Han förlorade sitt arbete och blev ett personligt slagträ av Trump och hans MAGA supportrar samma sak andra som försökte protestera fredligt. Hur länge har #blm funnits? Hur stor skillnad har det gjort exakt? Idag säger exakt samma personer, exakt samma sak som vissa här, men varför kan de inte bara protestera fredligt?

https://www.cbsnews.com/news/protests-against-police-violence-continue-across-us/

Under 1960-talet ledde Martin Luther King fredliga protester i civil rights movement som resulterade i, wow, att vita och svarta faktiskt gick i samma skolor och att ännu mera wow, de skulle behandlas lika inför lagen. Idag är de flesta skolorna i USA mer segregerade än någonsin, svarta lever kortare tid, får sämre sjukvård, högre arbetslöshet, är allmänt fattigare än den vita majoriteten. De utsätts fortfarande för diskriminering när de ska rösta. Alltså i valet 2018. https://www.americanprogress.org/is...296/voter-suppression-2018-midterm-elections/

Och innan någon drar upp att den svarta delen av befolkningen är mer brottsbenägen, yadyadyada. Det är alltid personer från socioekonomiskt utsatta områden som är mer brottsbenägna, vilken överraskning. Sedan i USA handlar det också om vilken försvarsadvokat du har råd med. Om du inte kan betala för en bra så hamnar du hos överarbetad, stressad, PD. Tittar du på hur rättssystemet i USA fungerar så är det svarta som döms i betydligt högre grad än vita - nej jag ska inte dra in den diskussionen här, men det är inte heller helt okänt inom det svenska rättssystemet heller.

https://www.law.umich.edu/special/exoneration/Documents/RaceReport2.7.pdf

MLK civil rights movement fungerade till en del pga Malcolm X. Den vita majoriteten såg två alternativ, den fredliga MLK eller den som predikade en blodig revolution, Macolm X och insåg att det var nog bättre att välja den fredliga. Med inte med särskilt stor entusiasm. Det finns en fantastisk serie om civil rights som heter Eyes on the Prize på youtube on någon är intresserad.

Det är naturligt att de som lever i privilegium inte vill släppa på sina privilegier och ekonomisk makt . Det är inte tills de inser att det kostar mer att trycka ner en del av befolkningen när våldet, upploppen och plundringen sker än att gå med på större ekonomisk och social jämlikhet som något kommer att förändras.

https://www.businessinsider.com/geo...-apple-target-mcdonalds-nike-2020-6?r=US&IR=T

Det är inte direkt ett otroligt sammanträffande att stora företag väljer just nu att uttala sig så känslosamt och sedan lite vagt uppge att de ska skapa stiftelser och skänka pengar och arbeta för en bättre jämställdhet.

Jag är kanske en obotlig cyniker, men ett flertal ser nog mer på sina röda siffror och inser att, hjälp, vi är redan pressade av corona och lågkonjunktur. Om våra affärer måste stänga ner pga protester och upplopp och får dålig press för att vi inte gör någonting då förlorar vi ännu mera pengar och våra aktieägare blir inte glada på oss då.

Vad många inte verkar förstå är att de som står för våldet bland demonstranterna, de som plundrar är desperata människor utan något att förlora. De är unga arbetslösa (ffa män) som vet att risken för att de blir skjutna av polisen och döms oskyldiga är mångdubbelt större än för den vita majoriteten. Ju mindre man har att förlora desto längre är man villig att gå.

Undantaget det mytiska afadjuret som ingen ännu verkar ha påträffat i sitt naturliga habitat, än mindre filmat vilket är något av ett underverk. Det AFA mest verkar göra är att skriva på sociala medier och att det sprids rykten om att de ska bussas in, sagda bussar eller AFA har ännu ej uppenbarat sig dock.
 
Det är ingen som föredrar våld och plundring och upplopp framför fredliga protester. Men fredliga protester har INTE HJÄLPT. 2016 böjde NFL spelaren Colin Kaepernick knä när de spelade den amerikanska nationalsången för att protestera mot polisernas brutalitet och att de sköt så många svarta män. Han förlorade sitt arbete och blev ett personligt slagträ av Trump och hans MAGA supportrar samma sak andra som försökte protestera fredligt. Hur länge har #blm funnits? Hur stor skillnad har det gjort exakt? Idag säger exakt samma personer, exakt samma sak som vissa här, men varför kan de inte bara protestera fredligt?

https://www.cbsnews.com/news/protests-against-police-violence-continue-across-us/

Under 1960-talet ledde Martin Luther King fredliga protester i civil rights movement som resulterade i, wow, att vita och svarta faktiskt gick i samma skolor och att ännu mera wow, de skulle behandlas lika inför lagen. Idag är de flesta skolorna i USA mer segregerade än någonsin, svarta lever kortare tid, får sämre sjukvård, högre arbetslöshet, är allmänt fattigare än den vita majoriteten. De utsätts fortfarande för diskriminering när de ska rösta. Alltså i valet 2018. https://www.americanprogress.org/is...296/voter-suppression-2018-midterm-elections/

Och innan någon drar upp att den svarta delen av befolkningen är mer brottsbenägen, yadyadyada. Det är alltid personer från socioekonomiskt utsatta områden som är mer brottsbenägna, vilken överraskning. Sedan i USA handlar det också om vilken försvarsadvokat du har råd med. Om du inte kan betala för en bra så hamnar du hos överarbetad, stressad, PD. Tittar du på hur rättssystemet i USA fungerar så är det svarta som döms i betydligt högre grad än vita - nej jag ska inte dra in den diskussionen här, men det är inte heller helt okänt inom det svenska rättssystemet heller.

https://www.law.umich.edu/special/exoneration/Documents/RaceReport2.7.pdf

MLK civil rights movement fungerade till en del pga Malcolm X. Den vita majoriteten såg två alternativ, den fredliga MLK eller den som predikade en blodig revolution, Macolm X och insåg att det var nog bättre att välja den fredliga. Med inte med särskilt stor entusiasm. Det finns en fantastisk serie om civil rights som heter Eyes on the Prize på youtube on någon är intresserad.

Det är naturligt att de som lever i privilegium inte vill släppa på sina privilegier och ekonomisk makt . Det är inte tills de inser att det kostar mer att trycka ner en del av befolkningen när våldet, upploppen och plundringen sker än att gå med på större ekonomisk och social jämlikhet som något kommer att förändras.

https://www.businessinsider.com/geo...-apple-target-mcdonalds-nike-2020-6?r=US&IR=T

Det är inte direkt ett otroligt sammanträffande att stora företag väljer just nu att uttala sig så känslosamt och sedan lite vagt uppge att de ska skapa stiftelser och skänka pengar och arbeta för en bättre jämställdhet.

Jag är kanske en obotlig cyniker, men ett flertal ser nog mer på sina röda siffror och inser att, hjälp, vi är redan pressade av corona och lågkonjunktur. Om våra affärer måste stänga ner pga protester och upplopp och får dålig press för att vi inte gör någonting då förlorar vi ännu mera pengar och våra aktieägare blir inte glada på oss då.

Vad många inte verkar förstå är att de som står för våldet bland demonstranterna, de som plundrar är desperata människor utan något att förlora. De är unga arbetslösa (ffa män) som vet att risken för att de blir skjutna av polisen och döms oskyldiga är mångdubbelt större än för den vita majoriteten. Ju mindre man har att förlora desto längre är man villig att gå.

Undantaget det mytiska afadjuret som ingen ännu verkar ha påträffat i sitt naturliga habitat, än mindre filmat vilket är något av ett underverk. Det AFA mest verkar göra är att skriva på sociala medier och att det sprids rykten om att de ska bussas in, sagda bussar eller AFA har ännu ej uppenbarat sig dock.

Jag tror att jag nöjer mig med att konstatera att jag tycker att du har helt fel på minst två sätt. De fredliga protester som genomförs (några du själv nämner) har hjälpt massor för att skapa opinion och utrymme för förbättringar, de har på intet sätt motverkat syftet eller varit betydelselösa. Och jo, det finns en liten klick, som föredrar våld och plundring som de kan gömma sig i, där själva syftet och motivationen för demonstrationen är helt ointressant - deltagandet är helt och hållet motiverat av att kunna utföra brott som inte går att genomföra om alla andra arbetar stenhårt för att det ska förbli en fredlig protest. Att de sedan hamnat där beror på samhällsstrukturer och massor av andra saker, där ett jämlikt samhälle är bättre motverkande kraft än ett ojämlikt.

Fredliga protester har en lång historia av större framgångar än våldsamma sådana och dessutom blir priset i form av mänskligt lidande, för de redan utsatta, så mycket lägre.

Du har säkert rätt på flera sätt också.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp