Jag tittade först på Sveriges lagstiftning om polisens ändamål och hittade detta som tydligt talade om vad som gällde:

(Källa)
Så här långt tydligt och lätt hittat.

Sedan försökte jag hitta någon liknande lag i USA ... jösses, det var inte lika lätt :crazy:
Det i deras konstitution som kopplas till polismakten är deras tionde där det står:
"The powers not delegated to the United States by the Constitution, nor prohibited by it to the States, are reserved to the States respectively, or to the people."
(Källa)
Och vilken makt finns inte i konstitutionen? Japp, polisens, inte ett dugg otydligt :up::cautious:
"The fundamental right of a government to make all necessary laws. In the United States, state police power comes from the Tenth Amendment to the Constitution, which gives states the rights and powers "not delegated to the United States." States are thus granted the power to establish and enforce laws protecting the welfare, safety, and health of the public."
(Källa)
Så åtminstone från början så var det upp till varje stat. Sedan dess kan det ha uppkommit olika beslut av supreme courts etc, som etablerat vissa lagar/beslut. Fortsätter att snoka :D

Tillägg: Känns som för mig att samma lagar som grundarna ville skulle göra så att den federala makten skulle vara så liten som möjligt så att folk kunde vara så fria som möjligt har också skapat möjligheter till förtryckelse av folk/grupper, dvs minskat på deras frihet. Inte så förvånad.
Även den svenska polisen finns till för att upprätthålla rådande system med dess inbyggda förtryck. Det är ett ganska tydligt tecken på priviliegie att lita på polisen, även om det inte är fullt så öppet som i USA.
 
Jag har ju mycket vänner i usa och alltså det är så mycket sjuka grejer som händer där borta hela tiden om man bara frågar dem. Då pratar jag bara om polisbrutalitet. Det har pågått så vansinnigt länge också att till och med några av mina vänner blev förvånade när jag förklarade att det inte behöver vara så, och att det som händer inte är normalt.

En del av mina vänner är just "immigrants" eller bara svarta och de har berättat om poliser som beter sig som riktiga jäkla rövhål, trots att kompisen gjort 0 olagligt och bara suttit utomhus och ätit mat typ.

En var med i en av protesterna som sedan eskalerade. Resultatet blev att han blev pepparsprayad, slagen i ansiktet, fick en sten i huvudet (oklart vem som kastat) samt det sjukaste: En polis fick tag i hans mobil som han filmat med, varpå två andra poliser höll fast honom medan polisen med mobilen låser upp mobilen (han hade FaceID lås) och raderar alla videos och bilder från mobilen. Förmodligen för att få bort bevis på att han blivit slagen i huvudet med mera.

Det är så otroligt sjukt att det "får" vara såhär. Jag blir arg och ledsen, allt är så onödigt. Det trista är ju att just protester osv "bara" hjälper till att synliggöra problemet. Problemet är så djuplodande och har pågått så länge att det verkligen behövs en total omorganisation. Bara att det (i Nevada iaf) bara krävs att man måste utbilda sig i 3 månader för att bli polis? Vad är det ens? Så himla sjukt.
 
Jag har ju mycket vänner i usa och alltså det är så mycket sjuka grejer som händer där borta hela tiden om man bara frågar dem. Då pratar jag bara om polisbrutalitet. Det har pågått så vansinnigt länge också att till och med några av mina vänner blev förvånade när jag förklarade att det inte behöver vara så, och att det som händer inte är normalt.

En del av mina vänner är just "immigrants" eller bara svarta och de har berättat om poliser som beter sig som riktiga jäkla rövhål, trots att kompisen gjort 0 olagligt och bara suttit utomhus och ätit mat typ.

En var med i en av protesterna som sedan eskalerade. Resultatet blev att han blev pepparsprayad, slagen i ansiktet, fick en sten i huvudet (oklart vem som kastat) samt det sjukaste: En polis fick tag i hans mobil som han filmat med, varpå två andra poliser höll fast honom medan polisen med mobilen låser upp mobilen (han hade FaceID lås) och raderar alla videos och bilder från mobilen. Förmodligen för att få bort bevis på att han blivit slagen i huvudet med mera.

Det är så otroligt sjukt att det "får" vara såhär. Jag blir arg och ledsen, allt är så onödigt. Det trista är ju att just protester osv "bara" hjälper till att synliggöra problemet. Problemet är så djuplodande och har pågått så länge att det verkligen behövs en total omorganisation. Bara att det (i Nevada iaf) bara krävs att man måste utbilda sig i 3 månader för att bli polis? Vad är det ens? Så himla sjukt.
Ja. Att spöa folk som ligger och har handfängsel är vardagsmat...
 
Även den svenska polisen finns till för att upprätthålla rådande system med dess inbyggda förtryck. Det är ett ganska tydligt tecken på priviliegie att lita på polisen, även om det inte är fullt så öppet som i USA.
Det har du givetvis rätt i! Jag tycker också att det är ett privilegium att bo i Sverige i jämförelse med USA (och andra länder), plus det faktum att jag ser "svensk" ut och är född här. Men jag önskar att polismyndigheter kunde funka överallt så att man kan lita på dem.
Jag erkänner att jag känner att jag litar för det mesta på polisen i Sverige, både individerna och systemet - även om det såklart finns undantag. Och jag tycker att det är något positivt som alla(!) borde kunna få känna och uppleva.
 
Jag har ju mycket vänner i usa och alltså det är så mycket sjuka grejer som händer där borta hela tiden om man bara frågar dem. Då pratar jag bara om polisbrutalitet. Det har pågått så vansinnigt länge också att till och med några av mina vänner blev förvånade när jag förklarade att det inte behöver vara så, och att det som händer inte är normalt.

En del av mina vänner är just "immigrants" eller bara svarta och de har berättat om poliser som beter sig som riktiga jäkla rövhål, trots att kompisen gjort 0 olagligt och bara suttit utomhus och ätit mat typ.

En var med i en av protesterna som sedan eskalerade. Resultatet blev att han blev pepparsprayad, slagen i ansiktet, fick en sten i huvudet (oklart vem som kastat) samt det sjukaste: En polis fick tag i hans mobil som han filmat med, varpå två andra poliser höll fast honom medan polisen med mobilen låser upp mobilen (han hade FaceID lås) och raderar alla videos och bilder från mobilen. Förmodligen för att få bort bevis på att han blivit slagen i huvudet med mera.

Det är så otroligt sjukt att det "får" vara såhär. Jag blir arg och ledsen, allt är så onödigt. Det trista är ju att just protester osv "bara" hjälper till att synliggöra problemet. Problemet är så djuplodande och har pågått så länge att det verkligen behövs en total omorganisation. Bara att det (i Nevada iaf) bara krävs att man måste utbilda sig i 3 månader för att bli polis? Vad är det ens? Så himla sjukt.
Angående av utbildning av poliser, jag läste just en massa om poliser i usa och läste att ca 2/3 av utbildningarna har praktik ute i samhället.
Alltså ... det innebär ju att det finns examinerade poliser som aldrig fått arbeta på riktigt förrän de väl står där på plats :crazy:
 
Jag erkänner att jag först hade svårt att ställa om hjärnan och förstå deras mera extrema attityd till polisen i allmänhet (mest "kill cops"). Men det var ju för att jag (förutom privilegierad) tänkte på den svenska polisen och den någorlunda allmänna attityden mot dem här i Sverige.

Det är verkligen annorlunda i USA (nu är ni nog medvetna om detta ;) Men detta är mina egna reflektioner), om man sätter ihop alla pusselbitar - historien bakom poliskåren, den extremt korta och bristfälliga utbildningen, undersökning av bakgrunden hos aspiranter (tex rasistiska eller nazistiska anknytningar), fd militärer, inköp av produkter från militären, stater som bestämmer egna lagar, och så har jag säkert missat något ... :crazy::crazy::crazy:
Då blir man förvånad att det inte är värre istället.
 
Läste häromdagen om en kvinnlig fotojournalist som hade förlorat synen i ena ögat pga en sån där grej som polisen skjuter istället för kulor. :crazy:
Tänk er framtida frågor...
"Vad hände?"
"Jag miste synen medan jag jobbade som journalist."
":eek: Oj! I Irak eller?"
"Nej, i USA."
":eek: Blev du skadad av någon brottsling eller någon olycka?"
"Nej, polisen sköt mot mig :cool:"

:crazy:
 
Jag blir även kraftigt oroad över hur journalisters neutralitet verkar ifrågasättas av polisen som arresterat några journalister trots att de tydligt identifierat sig som journalister :confused:
Tex: https://edition.cnn.com/videos/us/2...protests-omar-jimenez-arrested-newday-vpx.cnn (den är textad :up:)
Klippet ovan visar ju t.o.m hur de live arresterade en journalist och hans team, poliserna kan inte ha gått miste om deras identitet. Även om de släppts efteråt så visar det en oroande attityd hos poliserna på golvet så att säga, Trump har ju själv såklart visat en oroväckande attityd och nu verkar den ha spridit sig hos poliskåren också. Även om den säkert fanns där förut så verkar det ha blivit mera acceptabelt?

I dagens samhälle är vi alla journalister.

Beträffande etablerade journalisters neutralitet finns det inte så mycket att säga annat än att de inte är neutrala.
 
Läste häromdagen om en kvinnlig fotojournalist som hade förlorat synen i ena ögat pga en sån där grej som polisen skjuter istället för kulor. :crazy:
Tänk er framtida frågor...
"Vad hände?"
"Jag miste synen medan jag jobbade som journalist."
":eek: Oj! I Irak eller?"
"Nej, i USA."
":eek: Blev du skadad av någon brottsling eller någon olycka?"
"Nej, polisen sköt mot mig :cool:"

:crazy:

Rätt imponerande att en hel yrkeskår fullständigt lyckats förstöra sitt anseende och förtroende på några årtionden.

De journalister som har allmänhetens förtroende har det trots att de är journalister.
 
Jag erkänner att jag först hade svårt att ställa om hjärnan och förstå deras mera extrema attityd till polisen i allmänhet (mest "kill cops"). Men det var ju för att jag (förutom privilegierad) tänkte på den svenska polisen och den någorlunda allmänna attityden mot dem här i Sverige.

Det är verkligen annorlunda i USA (nu är ni nog medvetna om detta ;) Men detta är mina egna reflektioner), om man sätter ihop alla pusselbitar - historien bakom poliskåren, den extremt korta och bristfälliga utbildningen, undersökning av bakgrunden hos aspiranter (tex rasistiska eller nazistiska anknytningar), fd militärer, inköp av produkter från militären, stater som bestämmer egna lagar, och så har jag säkert missat något ... :crazy::crazy::crazy:
Då blir man förvånad att det inte är värre istället.
Jag med. Började med att kompisarna raljerade om korkade poliser och jag, dum, oinformerad och priviligerad sa ifrån och typ "Men alltså det är inte ok att säga såna här saker om folk som försöker göra sitt jobb? Varför är alla amerikaner så fruktansvärt motsträviga och otrevliga mot poliserna de måste känna sig så himla utsatta"

Sedan fick jag ett och annat förklarat för mig.

Jag tänker mest... Hur kan usa stå kvar som ett i-land när det är så fruktansvärt dysfunkionellt? Man blir ju mörkrädd.
 
I dagens samhälle är vi alla journalister.

Beträffande etanlerade journalisters neutralitet finns det inte så mycket att säga annat än att de inte är neutrala.
Jag tror att jag skiljer på "oss" och personer som arbetar som journalister ändå. Såna som har presslicens typ.

Och nej, nyhetskanalen Fox är långt ifrån neutrala nu för tiden. Nyheter kan lätt vinklas i tex Aftonbladet eller svenska dagbladet, för att ta svenska exempel, för att passa ens åskådning. Men likväl så tycker jag att journalisternas arbeten är fortfarande extremt viktiga, de rapporterar vad som händer. Fakta är fortfarande fakta oavsett hur man vinklar dem.
 
Rätt imponerande att en hel yrkeskår fullständigt lyckats förstöra sitt anseende och förtroende på några årtionden.

De journalister som har allmänhetens förtroende har det trots att de är journalister.
Jag tror inte att det är helt, om något, deras fel. I USA är det rätt tydligt vem som tänt på facklorna efter dem. Vad jag vet så har journalisterna i åtminstone USA inte förtjänat de ord som Trump slängt efter dem.
Ibland förstorar journalister saker men det är vi som köper de tidningar som har mest "katastrof"-rubriker och tidningarna har det rätt tufft nu för tiden så de behöver sälja. Men att bli arresterade eller kallas lögnare/fake/etc.. Det förtjänar de allra flesta journalister inte.
 
Jag med. Började med att kompisarna raljerade om korkade poliser och jag, dum, oinformerad och priviligerad sa ifrån och typ "Men alltså det är inte ok att säga såna här saker om folk som försöker göra sitt jobb? Varför är alla amerikaner så fruktansvärt motsträviga och otrevliga mot poliserna de måste känna sig så himla utsatta"

Sedan fick jag ett och annat förklarat för mig.

Jag tänker mest... Hur kan usa stå kvar som ett i-land när det är så fruktansvärt dysfunkionellt? Man blir ju mörkrädd.
Jag undrar hur mycket längre det behöver gå innan det blir ett U-land isåfall :crazy:

Det konstiga(är det rätt ord?) är ju också hur många internationella överenskommelser som USA vägrat skriva under på. Barnkonventionen bland många flera. Vissa känns ju självklara att skriva under på, och så tittar man på vilka länder som inte skrivit under på dem. Mest små länder eller U-länder etc ... tills man kommer till den stora demokratin USA :cautious:

Fast nu drar ju USA sig ännu längre bort från internationellt samarbete med tanke på WHO... I bästa fall så leder detta till att man tänker till efteråt och inser hur viktigt det är med alla dessa saker de gått/går miste om.
I värsta fall ... så finns nog USA knappast kvar.
 
Faktum är att det har varit några mycket uppmärksammade fall där fd militärer avskedats från polisen för att de inte har attityden skjuta först och fråga sedan, vilket de lärde sig inte fungerade i Irak eller Afghanistan pga vikten av en iaf neutral civilbefolkning och faran med grupper som de facto sköt tillbaka.
 
Jag undrar hur mycket längre det behöver gå innan det blir ett U-land isåfall :crazy:

Det konstiga(är det rätt ord?) är ju också hur många internationella överenskommelser som USA vägrat skriva under på. Barnkonventionen bland många flera. Vissa känns ju självklara att skriva under på, och så tittar man på vilka länder som inte skrivit under på dem. Mest små länder eller U-länder etc ... tills man kommer till den stora demokratin USA :cautious:

Fast nu drar ju USA sig ännu längre bort från internationellt samarbete med tanke på WHO... I bästa fall så leder detta till att man tänker till efteråt och inser hur viktigt det är med alla dessa saker de gått/går miste om.
I värsta fall ... så finns nog USA knappast kvar.
Ja det är mycket konstiga saker som händer där. Enligt kompisarna (som jag är jättejobbig och frågar ut konstant för jag fattar inte hur ett land kan vara så irrationellt) är det möjligt att allt det här kan leda till någon lightversion av inbördeskrig.
Fast jag hoppas verkligen att det inte blir så. :eek:
 
Faktum är att det har varit några mycket uppmärksammade fall där fd militärer avskedats från polisen för att de inte har attityden skjuta först och fråga sedan, vilket de lärde sig inte fungerade i Irak eller Afghanistan pga vikten av en iaf neutral civilbefolkning och faran med grupper som de facto sköt tillbaka.
Exakt!
När man tänker på vad för slags militär tänk de har utomlands (erövra, kontrollera etc..) så blir det riktigt skrämmande när man inser att detta riktas även inåt mot deras eget land när man sätter dessa personer som lärt sig denna teknik i positioner mot sina egna medborgare.
Om jag inte minns helt fel så har det nog varit några fall där den fd militären har avskedats "med heder" för att de i militären inte velat förstöra dennes framtid genom att skriva in att det inte var det. Och så har den fd militären som egentligen gjort något så tokigt som gjort att den avskedats från själva MILITÄREN blivit polis istället :crazy:
Och jag undrar fortfarande vad för slags utbildning de fick ... fast deras vanliga utbildning är ju inte så mycket att satsa på heller så det kanske inte spelar någon roll.

Tillägg: Attityden blir ju som att avskrädet från militären hamnar i den sämre poliskåren istället, typ de extremare som inte passar in hamnar där istället.
Hur galet är inte det?
 
Senast ändrad:
Ja det är mycket konstiga saker som händer där. Enligt kompisarna (som jag är jättejobbig och frågar ut konstant för jag fattar inte hur ett land kan vara så irrationellt) är det möjligt att allt det här kan leda till någon lightversion av inbördeskrig.
Fast jag hoppas verkligen att det inte blir så. :eek:
Jag undrar lite vilket som skulle vara bäst.
Att USA fortsatte hålla ihop eller att staterna blev typ egna länder istället.
Jag vet faktiskt inte det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp