Det här är ju också ärligt och bra. Inte ett dugg trissande.


För den som inte vill titta själv så ropar demonstranterna ”they’re kneeling!”och tjoar glatt och applåderar, säger till varandra ”get on your knees” och böjer sina egna knän(dvs dom besvarar gesten), varpå man ser en ljusblixt/att nåt avfyras från bakom poliserna följt av skrik - “gas! Gas!” - och panik.

och relaterat till det @Asko skrev:
 
Jag tittar på lite retro gamla posters och hittade ett par stycken som fick lite ironi med tiden :grin:
flat,600x600,075,f.jpg

flat,600x600,075,f.jpg
 
Det här ser mer och mer ut som det sätt man hanterar protester på i diktaturer. Iofs har jag länge undrat om USA kan betraktas som demokrati men då pga hur man hela tiden försöker omöjliggöra för delar av befolkningen att rösta inte genom direkta anfall på demonstranter samt pressrepresentanter.

Enligt min professor i politisk filosofi så är USA inte en 'äkta' demokrati. Dels för att landet aktivt blockerar personer från att rösta, men också för att du kan vinna presidentvalet med 28% av de totala antalet röster. Vilket är skrämmande.
 
Enligt min professor i politisk filosofi så är USA inte en 'äkta' demokrati. Dels för att landet aktivt blockerar personer från att rösta, men också för att du kan vinna presidentvalet med 28% av de totala antalet röster. Vilket är skrämmande.
Finns det äkta demokratier då enligt henom?
 
Jag undrar om det verkligen är rätt tid att vara ute och protestera nu med ett dödligt virus fortfarande i stort omlopp (alla städer och länder)...............

Samtidigt som det såklart måste lyftas....

Men.....

Och men.... all förstörelse och plundring...

Det ger liksom en sur eftersmak till det egentliga budskapet
 
Jag undrar om det verkligen är rätt tid att vara ute och protestera nu med ett dödligt virus fortfarande i stort omlopp (alla städer och länder)...............

Samtidigt som det såklart måste lyftas....

Men.....

Och men.... all förstörelse och plundring...

Det ger liksom en sur eftersmak till det egentliga budskapet

Det här viruset kommer att skörda betydligt mindre liv/skada än vad racismen i dagens samhälle kommer att skörda i framtiden. Och det går inte ens att jämföra det med allt lidande och mördande som hänt genom historien

Om man tycker att man ska planera in att protestera mot att folk blir MÖRDADE dagligen pga deras hudfärg så borde man kolla av sina privilegier. Tycker det är så pinsamt att utrycka sig som du gör just nu.

Du hade inte haft rösträtt om suffragetterna inte hade protesterat, satt eld på byggnader. Så jo. Det har effekt. Rätt effekt. Materiella skador är ingenting mot de miljontals människor som dör pga att dom inte har samma rätt att leva som dig.
 
Vem hade inte satt eld på världen om ens barn blev mördat pga av en bagatell, George Floyd ropade på sin döda mamma när han blev kvävd till döds. Han bad för sitt liv och INGEN gjorde något.

Som en vän skrev

”And if Mr. Floyd calling for his mother did nothing to move you, did nothing to make you want to demand change, to change yourself and your world then you should just fuck off. Unfriend me because I don't want you here.

HE CALLED OUT FOR HIS MOTHER WHILE HE DIED. An army of mothers should be demanding justice of this world and massive, systematic change at every level of society to ensure that no other black man, woman or child has to cry out for their mother while society has its knee on their neck because it has failed them on Every. Single. Level.”
 

Bifogade filer

  • BC0848A2-E848-4D3E-BCFC-172AA33FE63A.jpeg
    BC0848A2-E848-4D3E-BCFC-172AA33FE63A.jpeg
    46,5 KB · Visningar: 35
Jag läste den i morse och var tvungen att andas en liten stund. De pratar på allvar om huruvida det kommer bli en våldsam stadskupp om valet går "fel". Det är så otäckt så det är inte sant. Men jag är faktiskt inte förvånad...
Det är så mycket som är galet på andra sidan sjön. Verkligen ett avskräckande exempel på vart det kan bära iväg när högern och extremisterna slår sig ihop. Det vill till att toppen av militären står på rätt sida i höst. Att vägra lyda Toddler-in-Chief måste de ju göra i enighet. James Mattis gör vad han kan nu för att visa vägen, tack o lov.

https://www.theatlantic.com/politic...nounces-trump-protests-militarization/612640/
 
Angående eventuell statskupp: Trump har förlorat militären, iaf de högsta hönsen och vad än enskilda soldater tycker om Trump så kommer de att lyda sina överordnades order, det är vad hela den militära strukturen går ut på. Hans MAGA anhängare ger jag inte mycket för om det skulle bli en väpnad konflikt, de är i grund och botten fega mobbare och rasister som aldrig kommer våga attackera andra som är beväpnade, än mindre riktiga soldater, samma sak med poliser, visst kan de skjuta svarta män, men öga mot öga med militären kommer de att ge upp direkt. Och jag lovar om han försöker kommer GOP också att rösta inte bara för en riksrätt utan att han ställs inför rätta som förrädare.

Men jag kan absolut se att han försöker skjuta upp valet i November och sedan krångla till hela processen genom att anklaga Biden för valfusk etc, etc (när) om han förlorar.
 
Jag har en spelvän som var med i en fredlig demonstration för BLM. Polisen gick till angrepp och hon blev skjuten/träffad 5 gånger av gummikulor, när hon gick tillbaka till sin bil. Hon är en vit medelålders kvinna. Hon filmade och det var en lugn demonstration tills polisen började med tårgas och gummikulor.

gummikulor.PNG
 
Samtidigt så är det något som håller på att hända känns det som. Det här är inte som Rodney King som var mest lokalt i LA och gick över till upplopp och vandalisering. Det här är protester över hela USA. Många drar paralleller mellan Emmet Tills tortyr och mord som på många sätt var början till Civil Rights movement i USA och George Floyd.

https://www.usatoday.com/story/news...aths-inspire-calls-change-justice/3135768001/

Googla Emmet Till om man inte mår illa lätt över vad rasism i USA var och är, eller James Byrd. Eller Trayvon Martin för att förstå den vrede och förtvivlan african americans känner och varför George Floyd var det sista strået.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Överproduktion av hud?
  • Osäker Ponny
  • Häst

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp