Ullaredstråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ullaredstråd!

Knapplån
Jag ska till ullared på fredag. Jag har bestämt mig för att köpa häst i feb/mars och kommer därför att köpa på mig en hel del grundsaker som man bara måste ha. Vissa saker kan man ju inte köpa på förhand, sånt som har med storlekar att göra.

Jag har aldrig varit på ullared och funderar därför på hur stor hästavdelningen är? Finns det mycket reflexer?

En annan fråga (utanför ämnet?), kan man köpa strl full på schabrak om hästen är runt 135-40 cm mankhöjd (typ haflinger).

Hästavdelningen är väl kanske på en ruta 55*25m eller är min måttkänsla helt ut och seglar??:D
Så här års finns det säker större urval av reflexer, om du inte hittar rexlexer till ryttaren på hästavdelningen som du vill ha kan t.ex jakt eller andra avdelningar ha det ist. :d

De där med schabraket är ganska svårt att säga. Om hästen och du ska ha en 16½ tums sadel funkar ponny storlek. Men om du ska ha 17 tum är det bättre med full. :laugh:

Om ponnyn är av den rundare typen med ganska platt rygg så hade jag tagit full för annars är risken att det ser kort ut ner på sidorna om du förstår hur jag menar.

Hästavdelningen är väl kanske på en ruta 55*25m eller är min måttkänsla helt ut och seglar??:D

Vill inte vara tråkig, men...
Ett ridhus av den mindre sorten är 60*20 ca.. Och så stort vill jag väl inte påstå att det är där nere..:o
Jag skulle gissa på 35*15 ca..:bump:

Vilken, förlåt, korkad häst. Vi har haft många sånna med hål på bara ena sidan, där hästarna snabbt lär sig att putta tillbaka påsen ifall den snurrar.

kl

Var där i fredags, och det blev ett antiklimax den här gången =P
Till hästen blev det bara en himalaya-sten jag kom hem med. Haha!

Kl
Någon som vet om det finns vintertäcken med hals på inne nu?
Ca 200-300 g fyllning. Behöver köpa ett tjockare, eftersom hästen är på lösdrift nu (tyvärr begränsad budget).

*KL*
Kanske redan har diskuterats i tråden men jag har av förklarliga skäl inte läst alla 69 sidorna...
Är täckena bra på Ullareds? Är ute efter ett tunt(fleecefodrat) regntäcke eller liknande.

hehe tror nog det räckt att läsa näst sista sidan, men tror de flesta är överrens att för det priset är det bra täcken man får!!! de håller tätt, och går sönder lika "lätt" som ett 3dubbelt så dyrt märkestäcke (enligt mig).

Det man däremot ibland kan läsa om är att storlekarna kan vara lite olika samt att de *tappar ord* passformen kan va udda- till fördel för endel till nackdel för andra!
På mina hästar har alla täcken legat mkt bra mina är rätt grova med grova halsar/nackar, tror det är den punkten några klagat på att de är förstora i halsöppningen men ej hundra.

Men som sgat: jag är nöjd med mina täcken därifrån.

Jag var på Gekås igår. Blev en jacka (superskön), benskydd, borste, svamp och ridstrumpor från hästavdelningen. :)

Behöver också ett snabbt svar, eftersom min dotter ska åka till U. i morgon; finns det stall/ridoveraller? Inte alltför tjockt foder och till ett pris som får en att överleva fram till nästa lön?

Nu är det ju ett tag sedan som jag var på Gekås, men när jag var där så hade de både reflexoveraller samt vanliga overaller.

Nu finns det även Mountain Horse prylar där, vilket jag kommer vara och pilla på när jag ska dit nu på söndag.

Hmm, kanske ändå lättare att köpa på H**ks med tanke på att det är betydligt lättare att byta OM täcket inte skulle passa.
Men jag kan ju kolla vad de har för utbud :).

*KL*
Nu har jag också varit på Gekås och shoppat lite.

Gröna lindor: 29.95:-
Svarta elastiska lindor: 69.95:-
Paddar: 69.95:-
Beiget grimskaft 3 m: 24.95:-
Grön/blått grimskaft 2 m: 24.95:-
149993_452449667476_707427476_6013887_6489366_n.jpg

Vintertäcke (bara bomullsfoder): 349:-
77083_452450047476_707427476_6013888_1273792_n.jpg

Fleecetäcke med kryssgjordar: 99:-
73006_452450087476_707427476_6013889_7550473_n.jpg

Mountain Horse jacka: 499:-
73234_452450157476_707427476_6013890_5001984_n.jpg

Mountain Horse funktionströja (med tum-hål): 299:-
73660_452450197476_707427476_6013891_7102854_n.jpg

Vintertäcke (bara bomullsfoder): 349:-
77083_452450047476_707427476_6013888_1273792_n.jpg

Hur menar du med bommulsfoder? Menar du att det är en vanligt tunt regntäcke men fleecefoder på insidan eller är det slät innersida med fluff fluff vadering?

Det var välidgt snyggt! Hoppas det finns kvar till mig när jag åker nästa tisdag!

Paddarna? Sådles dom i 4pack eller i par? :)

Täcket har typ ingen vaddering alls. Utan det är fodrat med något tyg möjligtvis och sen är det bomullstyg som foder.

Paddarna såldes i 4-pack.

Jag har ett likadant täcke, och jag läste mig till att det skulle vara fleecefodrat men med bomullsinsida. Kanonbra då min häst lätt får skav av fleecen och det är mindre praktiskt när dom fäller. Täcket sitter kanonbra på min lite grövre häst.

*KL*

Var i Ullared igår, det blev:
Tömkörningstömmar 79
bensnören 2 p 19,90
fleecetäcke suede (jättesnyggt med bra passform, dock är hästen ganska smal om bogen) 229
Saltslick himalaya 39
paddar med kardborre (så man slipper linda) 149 /par
benlindor Jacson 99
termoridbyxor 269
helskodda ridbyxor 299
renons man och svans spray 59

och en del annat... De hade mycket Jacson-grejer. Inga ridoveraller till vuxna var där när jag var där :-(
Får se om jag lägger in lite bilder sen

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett par nya ridbyxor men har inte längre någon koll på vad som är bra märken eller vilken typ som är bäst. Jag provade ett... 2 3
Svar
52
· Visningar
2 341
Senast: Silje
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 938
Senast: Görel
·
Utrustning Hej! Jag ska starta min första tävling sedan 2018 i helgen och är osäker på om min hjälm är godkänd. Har en Charles Owen V8. Hittar...
Svar
5
· Visningar
414
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Jag har oturen att ha tre hästar med olika aptit och näringsbehov i hagen. I dagsläget går det inte att dela hagen och det funkar...
Svar
6
· Visningar
463

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka