Ultraflex med steglöst framvalv

buffy_

Trådstartare
Någon som har eller har provat?
Eller hört nått?
Åsikter emottages tacksamt!
Nämn gärna vilken typ av sadel det
rör sig om :)
 
Sv: Ultraflex med steglöst framvalv

Hej, jag har en Desmond O´Brien deluxe med ultraflex och steglöst inställbart framvalv, jag köpte den i Juli och älskar den!

Har ridit rätt mycket i Eponan och var helt inställd på att det var en sån jag skulle ha för hästen gick bättre med den än med andra sadlar vi provat men när vi fick prova Desmondsadeln var det någonting helt annat!

Du kommer väldigt nära din häst men får en stabilitet som inte finns hos Eponan, i och med läderbommen, vilket kan vara bra när man har en häst som vill skicka dig lite hit och dit i sadeln och som kräver perfekt balans av ryttaren för att själv kunna hitta balansen.

Sadeln sätter dig i en mycket bra sits där den frigör och öppnar upp höfterna (svårt att förklara) och du får bra stöd av galleriena utan att bli låst i skänklarna. Den är utformad så att du kommer ner väldigt mycket i sadeln (om du inte väljer avlastningssits) och jag måste erkänna att jag var lite öm i vissa områden i början:o

Hästen tycker också mycket bra om sadeln, det var stor skillnad på hans steg jämfört med den gamla skruttiga dressyrsadeln vi hade innan och han fick mycket större bogfrihet och kom lättare upp med ryggen.

Att ändra vidden på den är hur enkelt som helst när du väl hittat rätt med nyckeln en gång, då vet du hur du ska vinkla den. Jag har lånat ut sadeln till några som velat prova den och då räknar man bara hur många varv man skruvar med nyckeln så får man tillbaka sin egen storlek igen.

Innan jag köpte sadeln fick jag prova att rida i den med en sån padd under som formar sig och visar vart det ligger an och trycker och om det glappar någonstans och den låg perfekt! Fick även se att stiglädrena gav ett mer utspritt tryck jämfört mot många andra sadlar där trycker inte är mycket större än bredden på stiglädret.

Om det är någonting mer du undrar över så är det ju bara att fråga:)
 
Sv: Ultraflex med steglöst framvalv

Jag var ensam ute idag och det blåste så att man knappt kunde vistas ute men en liten bild blev det i alla fall http://www.pixbox.se/pic_show_id29790441.html Kan se om jag kan ta några fler bilder i helgen då den kanske ska provas på en annan häst också

Man ändrar vidden med hjälp av en stor insektsnyckel som följer med sadeln och det går på bara några sekunder, det gör det lätt att använda den till flera hästar. Min tanke är att kunna använda samma sadel även om hästen musklar om sig eller går upp/ner i vikt och även på unghästar som fortfarande växer så för mig var det en riktigt bra investering.

Jag har sett sadeln ligga på några olika typer av hästar; min frieser, ett polskt halvblod, en trakhener och en kallblodstravare och jag tycker att den legat super på alla även om de haft väldigt olika typer av ryggar.

Vad mer vill du veta?
 
Sv: Ultraflex med steglöst framvalv

Jag var ensam ute idag och det blåste så att man knappt kunde vistas ute men en liten bild blev det i alla fall http://www.pixbox.se/pic_show_id29790441.html Kan se om jag kan ta några fler bilder i helgen då den kanske ska provas på en annan häst också

Man ändrar vidden med hjälp av en stor insektsnyckel som följer med sadeln och det går på bara några sekunder, det gör det lätt att använda den till flera hästar. Min tanke är att kunna använda samma sadel även om hästen musklar om sig eller går upp/ner i vikt och även på unghästar som fortfarande växer så för mig var det en riktigt bra investering.

Jag har sett sadeln ligga på några olika typer av hästar; min frieser, ett polskt halvblod, en trakhener och en kallblodstravare och jag tycker att den legat super på alla även om de haft väldigt olika typer av ryggar.

Vad mer vill du veta?


spännande, men är bommen gjord för raka ryggar??
 
Sv: Ultraflex med steglöst framvalv

Nej han har inte särskilt rak rygg men den har som sagt legat på några andra hästar med bland annat raka ryggar och det har fungerat bra, men vi har inte provat med avtryckspadden på de andra hästarna.

Man kan ju få de flesta sadlarna ur det sortimentet med steglöst inställbart framvalv så någon av dem ska säkert passa.
Jag har provat de sadlarna som heter Barock och Renaissance också och de har vart bra också.
 
Sv: Ultraflex med steglöst framvalv

Tack för ditt utförliga svar!!:)

Kul att du är så nöjd med den! Och att du upplever det som så enkelt att
ställa om vidden!
Rider i en Amazonas Birgitta nu, också den med ultraflex-bom och är supernöjd med den. Vill egentligen inte alls göra mig av med den, vet att det
går att skicka ned och ändra bomvidd, men skulle helst vilja ha steglöst, så att den passar på betessäsongen också ;)

Har faktiskt provat den med sån padd, men tyckte att det blev något missvisande i vårat fall. För den ser ut att ligga ganska fint (kanske beroende på den mjuka stoppningen/eller flexen i denna sadel) men är ändå något trång.
 
Sv: Ultraflex med steglöst framvalv

Inga problem:)

Nu har jag valt att ha bomvidden yttepyttelite bredare än vad min häst är av den anledningen att förra sadeln inte låg särskilt bra så att musklerna vid manken inte ville vara med så de är lite insjunkna, jag paddar upp med en liten dubbelvikt frottéhandduk precis i det området för då blir vidden lagom framtill men musklerna blir inte tillplattade och sådär. Fick tipset av hon som sålde sadeln till mig som är utbildad TTEAM, och faktiskt så ger det resultat så nu är jag på G att ta väck den lilla handduken :)

Men jag tycker absolut att du ska prova en av de modeller man kan få med det framvalvet!
 
Sv: Ultraflex med steglöst framvalv

Fin, fin sadel!

Tackar oxå för utförligt svar!

Jag är ju lite sugen på att få se "bara" sadeln från olika håll, hur nyckeln ser ut osv... Orkar du?! ;)

Här uppe finns det inte så mycket sadlar att titta och klämma på, tyvärr. Så alla bilder och beskrivningar är varmt välkomna :laugh:
 
Sv: Ultraflex med steglöst framvalv

Jo men det ska nog gå att ordna. Ska se om jag hinner i helgen, det är ju kurs på gång:D

Du får ta en sväng runt om i landet för att klämma på sadlar;)
 
Sv: Ultraflex med steglöst framvalv

oj, jösses trodde faktiskt inte att man kunde ändra sadeln /bommen så mkt, trodde typ från vid till X-vid men inte mer, det va ju en glädjande upptäckt
 
Sv: Ultraflex med steglöst framvalv

*kl*
Ursäkta dum fråga för det går säkert lätt att hitta själv; vilka modeller är det som går att få med steglöst framvalv?
Och hur tycker ni dom skiljer sig åt? Tänkte i form på hästryggen eller i sitsen eller om det kanske är andra saker som skiljer. ?
Om det nu är någon som har testat tillräckligt många eller hört sig för och kan svara på frågan! :bow:
 
Sv: Ultraflex med steglöst framvalv

Alla i Deuber & partners barocksortiment går att få med steglöst inställbart framvalv.

Det är skillnad på sadlarna! Bara inom Desmond O'briens sadlar (3 st) är det stor skillnad, både hur de ligger på hästen och hur de är i sitsen. Jag har provridit 3 olika modeller och suttit i 6-7 stycken på sadelbock.

Min som är en Desmond O'brien Deluxe är väldigt hård i sitsen men hans skolsadel är mycket mjukare, men jag tycker att deluxen ligger bättre (på de hästar jag provat).

Valencia är också hård i sitsen om jag kommer ihåg det rätt och Bückeburger schulsattel var riktigt skön men gav inte så mycket "frihet" till sitsen.
Barocken provred jag och den låg nästan lika bra som desmond deluxe på hästen men det var någonting jag inte trivdes med alls i sitsen på den, jag tror jag tyckte att jag blev lite låst i bäckenet.

Ecuyeren är också ganska hård men jag tycker bra om den.
 
Sv: Ultraflex med steglöst framvalv

Nästan ett måste att prova ett par först mao? :p
Jag blev lite sugen på Bückeburger schulsattel just för att den såg så bekväm ut! :D Men sen måste den såklart ligga bra på hästen också. Inte för att han borde ha så svår rygg egentligen, bara lite överbyggd bak och ganska hög manke så det blir lite sluttande/svängt, och det är där det kan bli svårt med balanspunkten på sadlarna, får inte hamna sluttande framåt som hästryggen.
 
Sv: Ultraflex med steglöst framvalv

Ja det är ju det bästa, att både du och hästen provar lite olika. I somras när de var supernya var vi och tittade hos han som har "generalagenturen" och DÅ var det så att de tyvärr inte hade några sadlar man fick provrida för då var de tvungna att själva köpa sadlarna. Dåligt tycker jag.

Jag hade turen att komma i kontakt med en återförsäljare som hade med sig några sadlar som hon skulle sälja som man fick provrida.
 
Sv: Ultraflex med steglöst framvalv

Det är såna här gånger man inte är så glad över läget (Norrland)! ;)
Men det får bli ett framtida problem, skulle ändå inte ha råd med en sån sadel i nuläget, och ska jag ha en av dessa sadlar så vill jag inte ta "första bästa" jag har råd med (eller ens som passar för den delen), även de "billiga" är ju faktiskt ganska dyra! :p
 

Liknande trådar

Utrustning Tror att jag ska ta tag i sadelbyte i vinter och funderar en del kring vad som skulle kunna vara aktuellt att prova. Tänker en del...
Svar
6
· Visningar
904
Senast: Ajda
·
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 811
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 210
Senast: iNTOHiMO
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 142
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp