Ume vs Boj

Sparvoga

Trådstartare
Har ingen erfarenhet av boj, men efter att läst olika trådar här så har jag förstått att det är en väldigt populär vagn.
Nån som har jämfört Ume - Boj? för/nackdelar.

Standard vagn, alltså inge sadelkammare eller så.

Sv: Ume vs Boj

tycker båda är bra, men fördel ume isolerat tak, riktig boogie...

Boj finns ju också med riktig boggie, det är valbart när du beställer ny, alltså finns också bägge varianterna beg.

Sparvoga: Har själv bara provat ett enda ume släp, det var frontlastat och hästarna åkte alltså baklänges. Fördelen är att de är väldigt lätta men där var gropar i alu golvet där tidigare passagerare hade skrapat med hovar, min häst sparkade sönder alufästet till innerdörren (som man stänger bakom hästen). Sånna saker har inte varit skadade eller så lätta att ta sönder i de boj vi provat.

Jag är en Boj-ägare (på min 3:e vagn!) så det är klart, jag är partisk.

Men, du vill ha en utan sadelkammare, då undrar jag om jag inte hade föredragit Ume faktiskt!
Är det en ny vagn du ska köpa? Ume har haft en del problem med t ex baklämmen för några år sedan så en liten varning där.

Båda har låg tjänstevikt och är högkvalitativa släp helt klart.
Ska man ha sadelkammare tycker jag Boj har mycket bättre lösning. Ume har antingen skåp eller hela fronten som sadelkammare (=går ej att nå sadelhängaren utifrån).

Ume är 2,30 m hög, Boj antingen 2,20 eller 2,40 m beroende på modell.
Jag har en jättehäst där 2,20 är för lite, men 2,40 faktiskt är löjligt högt... 2,30 hade varit helt tillräckligt (höjd ger ju vindfång och luftmotstånd).

Jag är som sagt kanonnöjd med mitt Boj, men utan sadelkammare hade jag sannolikt noggrant övervägt Ume också!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort... 2
Svar
34
· Visningar
4 272
Senast: Sasse
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
12 395
Senast: valpköpare
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 187
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag... 2 3
Svar
49
· Visningar
7 885
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka