Underdogs, SVT.

Jag menar tråkiga i betydelsen att dom har noll kontakt med ägarna dom springer ju omkring som dom själva vill har ägarna överhuvudtaget någonsin tränat någon form av kontakt med sina hundar ser verkligen inte ut så.
Hundarna tycker ju ägarna är något tråkigt bihang bara.
Förutom greyhounden då den ägaren verkar ju lekt lite med sin hund innan iafi
Ja, det är skitvanligt. Jag har kommit i kontakt med mååånga "vanliga hundar hos vanliga ägare" då jag jobbat på hunddagis, med hundrastning och nu i djuraffär. Folk generellt vet vad som är fram och bak på hunden och förstår att det är bra om den är rumsren, men sedan tar det stopp. I djuraffären är det lite vanligare att folk har koll, annars köper folk bara billigaste påsen mat i mataffär och är nöjda så. Att faktiskt träna hund eller göra något med(!) hunden är inte standard.

Mycket pga det så älskar jag mitt jobb i djuraffär. När folk ber om tips kring tex foder eller utrustning så säger jag aldrig bara "det här är bäst, köp det!" utan jag förklarar varför det är bra, tipsar om aktiveringsleksaker till djur som kan ha glädje av det, ger träningstips och pratar om hur viktigt det är med träning, hjälper till att bedöma hullet osv. Och det gör faktiskt stor skillnad. Flera gånger har kunder kommit tillbaka, berättat att de äntligen fått ordning på problem osv. Det är jättehärligt att se.
 
Jag som håller på med agility skulle ju kunna dissa en hel del i programmets upplägg men den riktar ju sig inte till oss som tränar hund.

Kan förlåta väldigt mycket av showen och publikfrieriet om detta leder till att fler vågar sig ut och prova på agility (eller annan hundsport) för ju fler som vågar sig ut och prova desto fler hundar aktiveras och får lite mer stimulans som de förtjänar ❤. Ett program som bara skulle visa hur ambitiöst och hur krångligt det är (eller kan upplevas utifrån) när man faktiskt nördar ner sig i hunderiet kanske skulle ha en snarare avskräckande effekt för de icke redan frälsta så ur den synpunkten kan jag uppskatta programmet även om det som sagt inte speglar agilityträning för mig personligen.

Jag hoppas att det är många som får en boost och vågar sig ut på kurs eller prova på, det är min stora förhoppning ❤.
 
Jag som håller på med agility skulle ju kunna dissa en hel del i programmets upplägg men den riktar ju sig inte till oss som tränar hund.

Kan förlåta väldigt mycket av showen och publikfrieriet om detta leder till att fler vågar sig ut och prova på agility (eller annan hundsport) för ju fler som vågar sig ut och prova desto fler hundar aktiveras och får lite mer stimulans som de förtjänar ❤. Ett program som bara skulle visa hur ambitiöst och hur krångligt det är (eller kan upplevas utifrån) när man faktiskt nördar ner sig i hunderiet kanske skulle ha en snarare avskräckande effekt för de icke redan frälsta så ur den synpunkten kan jag uppskatta programmet även om det som sagt inte speglar agilityträning för mig personligen.

Jag hoppas att det är många som får en boost och vågar sig ut på kurs eller prova på, det är min stora förhoppning ❤.
Precis! Det är väl som med alla andra småfåniga hundprogram som gått på TV, det är meningen att folk ska kunna relatera och känna igen sig och bli underhållna. Samt förhoppningsvis lite peppade! :)
 
Jag gillade programmet! Hade inte tänkt titta egentligen - räknade med att det skulle vara ännu ett halvtråkigt program med kändisar som gjorde bort sig. Men det var ju faktiskt riktigt kul (dock med undantag för Dogges hund som jag bara blev ledsen av att se).
Jag har själv tränat agility i flera år, och jag kände så väl igen mig i alla nybörjarmisstagen.
Och tränaren är ju grymt duktig och enormt bra på att motivera deltagarna. Jag skrattade gott när hon sa att hon skulle träna Anders Bagge som om han var en hund - "Spring Anders, spring! Duktig!"
Jag tycker det är bra att det är lite "udda" hundar med, så ser den vanliga hundägaren att man faktiskt kan träna med alla hundar. Och att det är kul!
 
Jag fattar att det har med programupplägg och underhållning att göra, men jag tycker det är lite tråkigt att man förstärker att det ska stressas ut och springa bana innan hundarna ens kan grunder. Men det är väl mest för att det är precis sånt jag ser allt för ofta på klubben, forcerad träning med hundar och ägare som inte har någon aning om vad dom sysslar med.
Tvärtemot vad många verkar tro behöver man ju även i agilityn bryta ner moment i delar och lära in stegvis. Tycker programet förstärker fördomen att det bara är skoj, ploj och oseriös hundträning. Vi brottas nog mycket med den fördomen på många klubbar.
 
Jag fattar att det har med programupplägg och underhållning att göra, men jag tycker det är lite tråkigt att man förstärker att det ska stressas ut och springa bana innan hundarna ens kan grunder. Men det är väl mest för att det är precis sånt jag ser allt för ofta på klubben, forcerad träning med hundar och ägare som inte har någon aning om vad dom sysslar med.
Tvärtemot vad många verkar tro behöver man ju även i agilityn bryta ner moment i delar och lära in stegvis. Tycker programet förstärker fördomen att det bara är skoj, ploj och oseriös hundträning. Vi brottas nog mycket med den fördomen på många klubbar.

Fattar hur du menar och tycker det ska bli intressant att se hur de lägger upp resten av serien. Hoppas det kan vara lite mer fokus på träningen i kommande avsnitt.

Trist att det är såna fördomar! Jag fick typ panik av hur krångligt det var när vi gick kurs. Tänkte att jag aldrig kommer ha tålamod nog att lära mig 🙈
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Nu har jag tittat på första avsnittet! Tycker nog att tävlingsmomentet var lite segt och ville sett mer av träningen. Men E-M peppar alla och är glad och det är väl lite kul underhållning. Ser ut nästan som det kan göra på en normal nybörjarkurs 🤷‍♀️
 
Kollar på del 2 just nu. Var så glad att äntligen få kolla på hund på tv:en(saknar Hundskolan) och dessutom agility. Men nä. Blir bara frustrerad och då är jag själv ganska ny inom sporten 😅
 
Har sett första programmet. Blev lite förvånad att det direkt var tävling? Jag trodde att de först skulle visa hur de lärde sig saker och sen i typ sista avsnittet skulle det vara någon tävling.

Annars var det väl Dogges hund jag också reagerade på- den kändes så ledsen...
 
Har sett första programmet. Blev lite förvånad att det direkt var tävling? Jag trodde att de först skulle visa hur de lärde sig saker och sen i typ sista avsnittet skulle det vara någon tävling.

Annars var det väl Dogges hund jag också reagerade på- den kändes så ledsen...
En hund ska väl gilla sin ägare? Och vice versa.
Känns som alla de andra har kontakt och verkligen gillar sina livskamrater.
Begriper inte riktigt hundhållningen, gravt överviktig, passiv och ledsen vavva?
 
Jag har sett del två nu och tycker nog att om det var något ekipage som gärna fått stanna kvar (som behöver hjälpen) så vore det ju just Dogge och Kingen - vilke jätteskillnad från avsnitt ett! Jag förstår att det inte är optimalt med flamset och presterande genom just en tävling, men tänk om han hade fått avbryta tävlingen efter de där första fyra-fem hopphinden till exempel, när hunden gick fram med glad svans och pepp! :heart det hade ju varit jättefint!
Sedan är hunden kanske osäker och inte van vid översvallande beröm och kryper ihop när husse blir för på, kanske förstår de inte varandra i just det här sammanhanget, men jag förstår faktiskt inte helt just den kritiken. Lägg till publik och sjuhundra kameror och en främmande omgivning liksom.

Jag blev betydligt mer frustrerad över GD'n. Men lugna ned dig och låt hunden få en chans fatta vad du menar och se hindren för fan! :p

Jag kommer att fortsätta titta, tycker bara att tempot är lite väl snabbt.
 
Jag var på inofficiell utställning i helgen och Dogge var där och jobbade. När det plockades ihop gick hans hund runt lös i hallen trots att andra hundar fanns kvar. Den verkade dock lyssna rätt bra på Dogge och hängde med honom när han ropade på den.
 
Jag var på inofficiell utställning i helgen och Dogge var där och jobbade. När det plockades ihop gick hans hund runt lös i hallen trots att andra hundar fanns kvar. Den verkade dock lyssna rätt bra på Dogge och hängde med honom när han ropade på den.
Åh å bra att få input från annat håll än TV.
Man (jag) glömmer ibland att programmet strävar efter att göra "bra TV" ....
 
I brist på annat har jag tittat lte på Underdog del 2.

Blir så ledsen. När Dogge ska klappa sin lilla feta hund så sjunker den ihop undergivet. :cry::cry:

Fast så gör Harry rätt ofta också utan att vara det minsta misskött eller ledsen.
Han tycker det är obehagligt att bli klappade ovanifrån om han inte är beredd.
Dogge blev glad när de lyckades och blev lite hetsig, inget att bli ledsen över.

Tyckte det var stor skillnad på Vikingo denna gång, väldigt kul att se.
 
Blev berörd av Dogges berättelse om sin tidigare hund som "räddade" honom, det är sjukt vad mycket livet kan påverkas av en hund 💔.

Visst tog jag upp hundens överhull men vi behöver ju inte gå till överdrift då handen på hjärtat är det många (inkl. jag tidigare) som haft lite väl feta hundar och det är OTROLIGT lätt att bli hemmablind. Det som gjorde det absurt var klippningen i första programmet där det var ett problem att hunden inte åt istället för att nån som påtalade att hunden behöver gå ner en aning i vikt. Det kan ju ge en skev bild till folk att man ska göda upp sin lilla köttbulle till hund..
Jag är övertygad om att AMW säkert påpekat för Dogge att Vikingo antagligen skulle må bra av att förlora nåt hekto det bara synd att inte det finns med.

Tycker alla ekipagen gjort bra framsteg och att hundarna såg glada ut ❤️. Lilla Vikingos attityd i starten med svansvift var ju jättestor skillnad från veckan innan och fart har han ju helt klart när han vill 🤣. Sen att han kryper ihop när husse blir lite väl översvallande är inget att dra stora växlar på, lilla Nike skulle reagera likadant om jag eller husse helt plötsligt kom klampade mot henne tjoandes och konstiga utan att hon i normala fall är minsta låg.

Jag kan köpa att det lite klippt, lite showigt och inte för oss "seriösa" programformatet. Har redan hört i bekanskapskretsarna om barn till hundföräldrar som sett programmet och ska ut och prova träna agility (där de visat noll intresse innan) och jag hoppas som sagt att det ska inspirera många att ge sig ut och aktivera sin hund 💖.
Det är faktiskt otroligt mycket mer värt om fler familjehundar kommer ut och får aktivering än att vi ska ha ett intressant och korrekt program för oss som redan är där.
 

Liknande trådar

Kultur Nu är första fyra avsnitten släppta! :banana: Nån som hunnit kolla än? Nån som ska kolla? Jag tycker det ska bli jättekul men ja lite...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
12 095
Senast: Bon
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 776
Senast: ako
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 199
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp