Underlag för dräktigt sto

Solvira

Trådstartare
Jag har just nu spånbädd, men har tänkt ha spånbädd med halm över när mitt sto ska föla. Är det tillräckligt, eller ska man ha det på nåt annat sätt? Dela gärna med er av egna erfarenheter.
Är en boxmatta något att föredra, eller ställer det bara till besvär?
 
En spånbädd med rejält halmlager ovanpå låter utmärkt!
 
Ja, jag har också funderat lite på det. Vad är säkrast när det är första fölet?
 
Menar du med att föla inne eller ute? Fördelen inne är ju att det är lättare att övervaka. Fördelen ute är att det är gott om plats och oftast renare.

Mina får föla ute eftersom jag kan ha dem nära huset och kan ha koll på dem. Vad har du för häst? :)
 
Hmmm, ja, tack för fördelarna och nackdelarna. Ska väga dem mot varandra. :)
Jag har ju iofs hagarna precis utanför huset, men så har jag funderat på ifall man skulle sätta upp en övervakningskamera i boxen hennes så att man har ännu bättre koll när det är hennes första föl.
Sen så kanske det beror på vilken tid på dygnet hon fölar också, och vilken årstid? PÅ våren kommer hon nog få gå inne på natten och ute på dagen, som vanligt, så det beror ju på henne själv var hon fölar då. :)

Jag har en kallblodstravare. Världens goaste. :love: Hoppas på att hennes föl för hennes temperament. :)
 
Så hon är inte dräktig nu, eller? Box är ju en himla fördel om man har övervakningskamera, då har man totalkoll. :)

Ute är nog bättre för hästen om det är bra väder, själv sov jag på gräsmattan förra året vid fölningen och kommer nog att göra det i år också, dom har ju en tendens att föla på natten. :smirk:
 
Nej, inte just nu. Det blir väl nästa år hon fölar (om inte nästnästa år, men jag skulle verkligen föredra nästa år :p). Vi står i kö för betäckning. :)
 
OM jag hade haft ett halvblodssto att betäcka (tyvärr så är båda våra halvblod valacker) så hade jag betäckt ganska tidigt med tanke på alla årgångstävlingar. Då hade ju fölningen fått ske inne. Vad ska du betäcka med för hingst då? *nyfiken* :)
 
Vi har ju försökt få tag i Järvsöfaks, men om vi inte får tag i dom snart så blir det nån annan kallblodstravarhngst. :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 802
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Jag är på väg att köpa en häst som idag är försäkrad i Agria och vill gärna byta till Folksam då det blir halva priset plus att jag har...
Svar
9
· Visningar
936
Senast: iNHALE
·
IT & mobiler Jag har funderat länge på att köpa en ritplatta, men jag tror just nu att det lutar mot en iPad för att bredda användningsområdet lite...
Svar
1
· Visningar
358
Senast: monster1
·
  • Omröstning
Avel Håller på att rita nytt stall då det inte finns något sådant på min nya gård. Och då måste man såklart fråga buke om råd - vad är bäst...
Svar
16
· Visningar
1 996
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Hund rädd i ny bil
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp