Underlag i boxen

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mount Never Rest
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 2 411
M

Mount Never Rest

Lite tveksam om detta ska vara på avel eller hästvård, men hoppas att moderatorn håller ett vakande öga på mig;)

Nu när Tyffans fölning närmar sig med stormsteg så börjar vi planera mera detaljerat:D Så nu är vi inne på boxunderlaget....

Jag har läst i böcker att man ska ha halm i boxen + att man desifinera (stavning:angel: ) boxen före fölning...
Så mina frågor:
Måste man "bakteriedöda" boxen??
Måste man ha halm??
Det är nämligen så att dom som kan lite om halm m.m. påstår att halmen här omkring är giftig om hästarna äter den:confused:
Vi ska höra lite bättre men om det stämmer, vad tusan gör man då??

Vi ska som sagt fråga lite bättre om ev. giftighet + fråga dom häromkring som haft föl, hur dom har gjort. Men jag tänkte ändå kolla lite vad ni tycker;)

Sv: Underlag i boxen

Mina ston fölar på spån. Funkar hur bra som helst för oss. :)
Ser bara till att de har rikligt med rent spån. Desinficerar (stavning?) ej innan.
De står alltid i "sina" boxar & stallet rengörs och målas varje sommar...

Bäst är om man kan någon typ av bädd i början när fölet är nyfött. Det är lättare för fölet att resa sig om det inte kommer åt betonggolvet när det försöker. Betonggolv är hala och svåra att få fäste på med små fölhovar. Sedan minskar skaderisken också för de flesta fölen trillar en hel del innan dom får koll på sina långa ben.
jag brukar se till att mina fölston har en bädd från ca tre veckor innan beräknad fölning. Beroende på sto och årstid kan bädden sedan tas efter ett par dagar fram till att ligga kvar till betessläppet.

Hur gör man bädd åt något som leker tornado varje natt= skit & piss överallt & ett hål i mitten av boxen + att vi har varmstall..
Det luktar pyton tills man hunnit skotta hennes box, blir inte stanken ännu värre med bädd??

Hur kan betonggolv vara hala?? Eller det kanske är annorlunda för föl... Jag tänker det är ju alldeles räffligt + alla spår av broddarna...

(Måste fråga lite då jag aldrig varit i kontakt med bäddar förut)

För ett föl som ska resa för första gången är betonggolv hala. Det behöver inte vara en "riktig" bädd, men det är bra om det är något stabilt som täcker golvet. Fölet har ett skyddande lager på hovarna som ska skydda stoet vid fölningen. Det kommer att se konstigt utan innan fölet varit uppe och gått ett tag och slitat bort det. Sedan så ser fölet ofta ut som Bambi på hal is med ben som spretar åt alla håll. Då blir betonggolvet väldigt svårt att få fäste på och det finns ökad skaderisk för fölet. Vissa föl blir stadiga och reser sig redan efter ett försök medan andra tar fler dagar på sig att få ordning på ben och balans.
Hade jag haft en häst som din hade jag provat att lägga ett rejält lager torv i botten (minst 1 dm) och vattnat på det så att det satte sig och blev som ett nytt golv. Sedan haft spån som vanligt över det lagret.
Att det luktar kan faktiskt bli bättre med en riktig och kalkad bädd än med en box som töms var dag.

jag har lärt mej att spån inte är bra till ungdjur eftersom dom ligger ner mycket.. att man ska bara ha det till äldre djur..det skulle vara nått kemiskt i spånen som inte var bra att andas in för mycket..
men om det stämmer eller inte har jag aldrig tagit reda på men på alla stuteri jag varit på så har 100% haft halm...

precis vad ja tänkte på oxå..
när fölisen ligger ner o andas så andas den in dam o spån..alla har väl sett små fölisar som stöder nosen i golvet.
vi brukar ha spån under.. där mamman kissar.. o sen halm. sen när fölisen är äldre så får hon stå på bara spån.

Tror att det beror på vilken typ av spån man har. Finns spån som inte är riktigt torr och från barrträd som innehåller terpentin. Det är inte bara dåligt att andas in det kan torka ut hovarna också. Men enligt vissa så lär spån damma mindre än halm och innehålla indre med skadliga mikro-organismer. Det lär ju vara att föredra till hosthästar framför halm.
Men jag vet många travstuterier som bara använder spån. Men vill man inte chansa så kan man ju använda trov istället för både halm och spån.

Senast ändrad:

Ok! Ska anteckna det:D Jag förstår precis hur du menar med att det är halt:D
Men det är så jäkla synd att man bor här uppe i världens ände... Vete tusan var det finns torv.... Men det vore perfekt! För just nu bor hon i boxen brevid och hennes fölbox är inte färdig (det står ett fett kallblod i vägen:angel: ) men så fort man byggt om boxen skulle man ju kunna sätta dit torven och sedan låta det torka och efter det låta henne gå dit:idea:

Men vi måste verkligen ta och höra efter om halmen är giftig, för annars är ju det enklast, för det har vi ju redan tingat en rulle... Men förresten! Får dom bra fästa på halmen?? Eller det måste dom väl få eftersom man använder det:D

Vet ni något förresten om giftig halm??
Om jag minns rätt så sa dom att det berodde på att halmen här uppe går inte att få nog torr innan den rullas in i plasten, så den blir giftig....
Men samtidigt så sa bonden som vi ska ta rullen ifrån att det hade blivit riktigt lyckad halm och att den var jätte torr när dom rullat den...

Man har bädd även om man har halm. Bara halm gör inte att fölet får fäste snarare tvärt om.
Jag tror att en bidragande orsak till att man använder halm är att det är varmare att ligga på än spånet, man använde det förr till madrasser till människor och även i skorna på vintern.

Har man:eek:
Jag trodde att man hade spån som vanligt och sedan halm ovanpå:o

Man kan göra bädden av spån och lägga halmen över. Men du kan göra bädden av torv eller halm också och lägga lös halm över.
Vill du dessutom ha den lite antiseptisk kan man lägga Stallosan i botten enligt anvisningarna på påsen. Finns på Granngården/lantmännen bl a.

Men det viktigaste är alltså att man har något hårt packat i botten, har jag fattat rätt:) ??
hhmmmm..... Packa spån kan jag förstå.. Det borde väl bara vara att vattna och stampa... Halmen, nja det kommer jag inte på...

Blä!! Det har var ju svårt! Nä, hon får föla ute i någon snödriva. Det blir enklare:angel:
(OBS! Jag skojar bara:o )

lånar knapp

Om man då som jag kör med spånbädd hela vintern, kan man ha kvar den, eller är det bättre att tömma boxen och börja om på nytt någon månad innan?

Mount Never Rest skrev:
Blä!! Det har var ju svårt! Nä, hon får föla ute i någon snödriva. Det blir enklare:angel:

Jag förstår dig, det blir lätt så här att man får råd av folk som har olika uppfattningar och till slut blir allt jätteförvirrat. :crazy: Allt man vill är ju bara det bästa för sitt (sina) ston.
Lite som barnuppfostran tror jag, folk har grymt med synpunkter på hur mycket mini skall sova och äta osv..

Men vet detta, hästar har fölat under många många år, och det går som regel bra. Gör som du själv tycker känns bra så ordnar det sig.

Många kommer säga hur bra halm är men sanningen är att dess största fördel är att det är gratis (för bönderna). Sen kan man ha spån eller torv. Papper har våra stått på också, även det funkade jättebra (nästan min favorit). Spelar mindre roll för hästen tror jag. Viktigt är att fölungen (och stoet) inte kan slå sig mot naket golv, liggsår och så. Att den som sagt kan resa sig utan att halka.

Om hästen är skitig av sig tror jag inte du skall sörja att du inte kan få tag i torv, det blir fruktansvärt med skitiga hästar. Bara en enda gegga. Nästa omöjligt att mocka rent utan att ta ut allt, blir då inte mycket till bädd kvar. För renliga är det bra, då kan man ha en bädd en hel vinter utan problem med lukt och så.

Gör så bra du kan sen fixar dit sto resten.

Egentligen är ditt skämt att fördra! Om man bor på rätt ställ och rätt årstid är det minst risk för fölet att resa sig om stoet fölar ute. Nackdelen är ju att det är svårare att övervaka och blir det inte en normal föling kan det vara svårare att reda ut problemen.

Tack för uppmuntran:D
Jag ska disskutera med alla inblandade så får vi se vad som fungerar bäst för just oss:D

Masse skrev:
Bäst är om man kan någon typ av bädd i början när fölet är nyfött. Det är lättare för fölet att resa sig om det inte kommer åt betonggolvet när det försöker. Betonggolv är hala och svåra att få fäste på med små fölhovar. Sedan minskar skaderisken också för de flesta fölen trillar en hel del innan dom får koll på sina långa ben.

:eek:

Vi har aldrig bädd till fölston som ska föla.
Vi anser att det är hur ohygeniskt som helst, då stoet oftast gräver runt i förstadiet.

Vi desifincerar någon dag innan och skurar väggarna.
Sedan har vi dammfritt kutterspån i botten och rejält med halm i hela boxen. Vi lägger även efter väggarna och hörnen.

Så fort stoet lägger ner sig så har vi mer halm i beredskap så att ungen landar torrt.

Efter fölning åker allt ut.

Ungarna halkar inte runt, eller har svårigheter att komma upp.

AM

:rofl: :rofl: :rofl:
Ännu ett förslag på hur man kan göra (jag tror att jag snart blir galen:eek: ) men det här låter mycket mera som det jag läst i min fölningsbok:D

Jag upprepar förresten min fråga:D :
Vet ni något förresten om giftig halm??
Om jag minns rätt så sa dom att det berodde på att halmen här uppe går inte att få nog torr innan den rullas in i plasten, så den blir giftig....
Men samtidigt så sa bonden som vi ska ta rullen ifrån att det hade blivit riktigt lyckad halm och att den var jätte torr när dom rullat den...

Vad tror ni??

Vi får våra föl i feb. Så i jan. börjar jag att lägga bädd hoss dom.Då krattar jag ut skiten och stampar till. Sedan så fyller jag på med massor av spån. Innan fölning så fyller jag med ca. 100 kg halm. Skulle aldrig låta mina föla i spån. Fölisarna får in spån i navelen och i munnen inget att föredra.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 900
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 552
Senast: alazzi
·
Hästvård Lång tråd!! Tänkte höra om någon varit med om något liknande. Min häst har haft svullet skap ganska länge. Kollat med veterinär när vi...
Svar
5
· Visningar
4 562
Senast: Soffan74
·
Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med... 2
Svar
33
· Visningar
5 549
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Smitare - hur gör ni?
  • Vilken ras passar mig?