Underlag i hagar?

Sv: Underlag i hagar?

Hej där nu läste jag inte de andra inläggen men vid grinden där det riskerar att bli som mest lerigt har vi dränerat med dike/rör förbi lerpölen och ut på åkern eftersom det ligger lite i en grop, har sedan markmatta under och massor av kross sten på, av det grövre slaget.

Vår hage är 8 hektar stor och där går fem hästar (varav två är shettisar, två är typ C ponnyer och en stor häst) men ändå blir det lervälling vid grinden om man inte gör som vi gjort, nu är det torrt och fint där.
 
Sv: Underlag i hagar?

det bästa från början borde väl ändå att anpassa antalet hästar till ytan man har att tillgå, så problemet med lera upp till knäna ej uppstår. det är mycket ledsamt anser jag att se hästar stå i små leriga hagar, faktiskt ledsamt att se dem i hagar som är så små som du ska göra, även om det enbart vinterhagar vad det låter som. bäst är det väl att låta hästen vara häst så mycket det bara går.

tycker dessutom din attityd till dem som svarat inte är särskillt trevlig. det framgick faktiskt inte av ursprungligt inlägg att det enbart var underlag till rasthagar du ville ha råd om.

vår gård består av 12 ha mark, hästarna har tillgång till större delen av den och det är jag mycket glad för, allt från ängar till skog, små diken och stigar. jag vet också att alla inte kan ha det så av ekonomiska skäl. men istället för att lägga pengar på underlag kanske det vore ide att se efter om det inte finns mer mark att hyra/ köpa?

Annars är det ju vettigt att gräva diken så vattnet kan rinna undan..och givetvis är det ju bra om man lägger ner lite extra energi vid utsläppet och insläppet, har ju en förmåga att bli söndertrampat

med vänliga hälsningar
/D
 
Senast ändrad:
Sv: Underlag i hagar?

Kan trösta dig med att jag förstod precis vad du menade från början.

Nu måste jag dock fråga en dum fråga. Du skall alltså göra 7 st grushagar på mellan 5000 och 10000 kvm st? Eller är jag alldelles ute och cyklar?

Mvh

Tora
 
Sv: Underlag i hagar?

1 hektar till stor och ½ till ponny är betesmått- INTE RASTHAGAR!!!
Och att man har flera ( i detta fall 7 st) rasthagar som är 1 hektar är inte så vanligt. Vet du hur stort en hektar är. 10 000 kvm. ungefär som en fotbollsplan. Och om du tror att det är minimått för rasthagar- ja du läs på bättre.
Jag har inte hackat men om man läser att jag SKA GÖRA HAGAR OCH VILL HA DET BÄSTA FRÅN BÖRJAN så kanske man fattar att jag inte bara smäller upp- inget fel med det- hagar på befintlig mark.
Tack för dom tips som kommit!

Du skrev bara att du ska göra en hage i ditt första inlägg. Ingenting om RASTHAGE - det är en väsentlig skillnad - faktiskt.

Jag har en rasthage på cirka 1000 kvm - har inte gjort någonting med den.

Vi bor högst uppe på en s.k drumlin, det är en jättestor kulle som består av sand och grus. Skapades när inlandsinsen drog sig tillbaka.

Tack vara denna mark så har vi inte någe problem med lera. Det ska i princip regna sommar, höst och vinter innan marken blir mättad på vatten och det blir söndertrampat i min hage. Och då blir hästarna i alla fall inte leriga mer än upp över hovarna.

Har ett halvblod och en shettis.

Hagen får vila en månad på sommaren då pållarna släpps på sommarbete.

Så hur du ska preparera din rasthage beror alldeles på vad ni har för mark och om du bor i en svacka eller på en höjd så vattnet rinner undan.

Vanligaste prepareringen är nog endast att man lägger markduk, gruss m.m just vid grinden.

/Lizzie
 
Sv: Underlag i hagar?

Rasthagar som är 500-1000 kvm är inte små!!! Jo om man sätter in för många hästar men här ska gå 1-2 hästar i varje- och det är inte ett dugg ledsamt att se hästar i sådanna hagar. Stega ock mät upp så ser ni att det inte är LITET! På sommaren har man naturligtvis större hagar- men dessa för små? NEJ!! På vintern springer dom mindre också. Halva hagarna är knappt rörda ser man i snön så dom har det så bra så.
 
Sv: Underlag i hagar?

Alltså, jag tycker att skogs- & gräsunderlag är naturligast och därför bäst för en häst. Dock om hagen är så pass liten att den blir upptrampad och hästarna får gå med gyttja till knäna är ju inget bra men då kan det ju knappast längre kallas naturlig hage.

och angående dränerade hagar så har jag heller inte hört talas om det.....

:bow::bow:
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 393
Senast: Oknytt
·
Hästvård Jag tänker att vad kan man så i hagen från juni och sen över sommaren. Vi släpper ju på bete och hans hage ska få vila och växa till...
Svar
4
· Visningar
594
Senast: Blyger
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 807
Senast: Lobelia
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
292
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp