undrar hur hästarna klarade sig

Hur klarade sig folket utan buke förr??

Jag tycker inte det är FEL att klippa, täcka, linda och det som i mina ögon är att pjålta med hästen.
Men jag är förundrad över hur människor ORKAR göra allting.
Och frågan om att det är att orka eller inte är ju samma som är det nödvändigt eller inte. Förstår ni?

Och det beror på vad ens häst har för behov, självklart.
Men att se en häst som står ensam i en helt plan gräshage med vintertäcke, hals och magvärmare på sig + benskydd på alla benen. när det inte ens är snö ute utan det blåser en liten bris "från väst" eller nåt...

Då tycker jag bara synd om hästen.
Nu kanske många säger att det är ett extremfall, men är det verkligen det?
Och om man nu ändå har hästarna såhär mycket skyddade så får dom ändå bara gå ute 4-6 timmar om dygnet?!

Är det bara tävlingsmänniskor som håller på så här? Eller vilka är det mer?

Hur många ridskolor i landet har två par benskydd, ett regntäcke, ett vintertäcke och ett innetäcke till varje häst?
Ridskolehästar borde ju vara i riktigt behov av det?

Är det någon här som tycker att han/hon pjåltar med sin häst *inte i mina ögon, utan era egna*

Jag tycker att jag pjåltar med min häst när jag har senskydd på honom när jag ska rida 45 min i skogen i skritt/trav/galopp/rejs eller vad det nu kan vara.....

Vart går eran gräns för "pjålteri"? :o :D
 
Naturligtvis är det så att kunskapen fallerar på en del håll, till hästens förfång tyvärr. Och visst slet hästar ont - i skog och på åker - och det gjorde ju människor också. Och jag instämmer; ibland ser man hästar som inte har en aning om att de är hästar (!!) vilket alldeles som du säger leder till säkerhetsproblem och till o med ett visst lidande för djuren. För små rasthagar - för lite utevistelse - inga flockmedlemmar - felaktig hantering - allt detta o lite till är exempel på ett hästeri som saknar kunskap om djuret.
Men trots allt tror jag att man förr satte hästen före det mesta eftersom man var så beroende av att hästen var frisk och kry. jag kan inte svara för vad de stora skogsbolagen gjorde eller hur deras folk o fä fick slita men jag anar att de gjorde som nutidens pengagiriga företag - sög ut allt o lite till för att kamma hem några miljoner kronor till. Men gemene man visste nog att utan hästen blev det sämre med skörden som man var beroende av. Och en bra häst kostade så mycket att det var inget man köpte flera ggr under sin livstid.
 
Snösulor

Eftersom det var ca 25 år sedan jag skaffade häst kan jag svara! Jodå, jag använde både hofgrip ("öppen sula med ihälig gulmmislang") och hela snösulor, men fasntade till slut för strömsholmssulor som bara var en smal massiv kant innanför skon. De funkade inte alls så bra som nys hufgrip men gick inte sönder om det blev barmark och kostade mycket mindre...

Däremot använde jag ytterst sällan täcke -trots att han var delvis klippt. Filt över ryggen vid ridning använde jag endast vid hemskrittnig av svett häst efter hoppträning när det var riktigt kallt.
 
Visst stämmer din bild, men det finns andra också. De hästar som blev spårvagnshästar eller brandkårshästar kunde knappast se fram mot lång och trogen tjänst trots att man försökte sköta dem på bästa sätt.
 
:eek: nyfiken på vad du menar - visst fanns det djur som for illa - det gör det ju idag också - men kan du specifiera? Jag tror i all oskuld att både spårväg o brandkår (t.x) var oerhört beroende av att hästarna var i särskilt gott skick, jag är övertygad om att de fick slita rejält men i gengäld tror jag att de fick all den omvårdnad de skulle ha o lite till. Och visst finns det exempel på pensionerade hästar som på "ålderns" höst fått det riktigt gemytligt..sök på internet så finner du exempel på detta.
Jag förstår inte riktigt vad du menar ? Att hästar förr for mer illa än dagens? Där kan jag inte hålla med - jag är rätt så säker på att fler hästar idag far mer illa än de gjorde för 100 år sedan.
Hur många hästar är det som slås ut årligen i Sverige? Hur många har fång till följd av övergödning, felaktig utfodring och eftersatt hovvård? Jag träffade en kvinna som bestämt hävdade att det räckte med hovslagare 2 ggr per år eftersom hennes häst inte rörde så mycket på sig..? Hur många hästar blir inte utdömda av vet. för hältor - av alla de slag? En mycket god vän till mig ( vet) är allvarligt bekymrad eftersom tendensen är att det blir fler o fler ospecifierade hältor - enligt henne orsakad av felaktig ridning - det är vanligt att hästen står 3-4 dagar för att sedan ridas extra mycket den 5:e dagen, man ska "ta igen" det man missat(????) och att hästar är övergödda är betydligt vanligare än motsatsen.
 
håller fulständigt med! kunskapen förr var mycket mycket större... :(
 
Trollfaksen

Jätteintressant läsning det du skrev från de gamla stalljornalerna!

Roligt att ha dokumenterad hästuppfödning så långt bak i släkten. :)

Har ni gjort någon sammanställning av det material ni har, är det på gång, eller kommer det inte heller att bli? jag blev jättenyfiken! :)
 
Jo, visst! MEN iochmed den hanteringen går ju oxå hela idén med att ha hästen rid, tränings och tävlingskompis om intet. De flesta som har hästar har det ju faktiskt för att de är intresserade av att utöva någon form av hästsport... Kan inte tro att en långhårig häst på lösdrift skulle må så bra av att åka på hoppträning o bli svettig o trött...
 
det var väl ändå lite annorlunda förut. hästanra användes inte för ridning på samma sätt som de gör nu. det var mest arbetshästar som fanns. hästarna stod i kallstall och visst fanns det skor på dem på gamla tider också. istället för massa olika täcken hade man en yllefilt som var hemvävd och hästarna arbetade inte på samma sätt så då behövde de inte vara klippta.

så varför dom klarade sig bättre förut var väl för att de inte användes på samma sätt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 625
Senast: bobbbo
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 100
Senast: Fiorano
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 052
Senast: Elendil
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 075
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp