undrar hur hästarna klarade sig

C

chrisse

förr, utan vidare stall, täcken, broddar, fjorton olika ryktborstar, benskydd, klippning osv osv...

Det funderar jag mycket på. Det är ett evigt pjoltande med dagens porslinshästar som går sönder så fort man råkar välta omkull dom :crazy:
 
Tja, ungefär som min gör idag :D

Kallstall, "naken", oskodd, visserligen en hink full av borstar men som inte används särskillt flitigt, inga benskydd, oklippt, osv osv...

Du har inte tänkt på att täcken, klippning, broddar osv är en anpassning till vad vi använder hästen till?!
 
Tja, något vidare stall har jag inte nu heller (kallstall med 14 meter i takhöjd. Är egentligen att jämföras med lösdrift med boxar).

Och mian dör inte utan skor. Men utan skor kan jag inte rida som jag vill (jag rider uteslutande på hård grusväg). Så jag skor. Utan broddar på vintern kan jag inte rida som jag vill (nämnda vägar blir såphala) så jag broddar. Men skulle jag bara ha hästen att gå i skogen så vitt, jag kunde ha oskott. Men JAG har mer ambitioner än så.

Jag vill rida, jag har kallstall, dvs det tar en evighet för en oklkippt, svettig häst att torka och ffa är det INTE bra för hästen. Så jag klipper. Man släpper inte en klippt häst i minusgrader, så jag täckar.

benskydd har jag helt enkelt för att min häst är värd så mycket för mig att jag tycker det är ganska enkel och billig försäkring mot iaf en del skador att sätta på benskydd när jag ska rida.

Ryktlådan är väl från 70-talet så några 14 olika ryktborstar kan jag inte skryta med.

Jag analyserar fodret, av maskar, vaccinerar etc med. För jag vill att min häst ska må så bra som möjligt i sitt liv i "fångenskap". Jag har bestämt att JAG ska ha hästar för MIN skull, och då är det mitt ansvar att se till att de har de så bra som möjligt. Det innebär i valackens fall skor, broddar, benskydd och täcken. Han ser rätt glad ut ändå det lilla livet =)
 
Jo, hästarna klarade sig nog bra förr med de medel och möjligheter som fanns då - och detta förhoppningsvis anpassat efter deras användningsområde. I dag klarar sig säkert även de flesta hästar utan din uppräkning. Men, är önskemålet att hästen ska "klara sig"?

Rent personligt har jag som målsättning att min häst skall ha det så bra som det bara går. Jag har köpt honom och med det fått ansvaret för hans liv, medan han får ta det som det blir.

För min del innebär det t ex analyserat grovfoder, goda avmaskningsrutiner, kallstall med god ventilation, viss klippning pga svårigheter att torka vilket medför behov av bra andastäcken i vissa väderlekar och under vissa omständigheter osv. Broddar, liksom snösulor, är i vår landsände en självklarhet vintertid.

Visst kan det finnas ett evig pjoltande, men med god kunskap och suntförnuft kan utvecklingen som skett på olika områden användas till det bättre. Jag tycker mera relevanta frågor att ställa sig är t ex;
- Vet jag varför jag håller häst som jag gör, och finns något som jag kan förbättra?
- Har jag uppdaterad kunskap, eller lyssnar jag på dåliga argument?
 
undrar hur människan klarde sig för...utan kläder,läkare,tandläkare,skor,mineraltillskott,kiropraktiker,balanserad kost,massör,inga mataffärer,inga hus mm mm mm
 
Beror på olika saker...
Hästar förr arbetade och gjorde rätt för sig.
Det avlades för just det ändamålet.
En häst som gick sönder slogs ju ihjäl.
Det blev en tuff avel där bara dom starkaste överlevde.

Sedan när det gäller parasiter m.m. så har vi en mer koncentrerad hästhållning.
För mycket häst på för liten yta.

En annan orsak är att det är aldeles för lätt att skaffa häst. För mycket okunniga människor som enbart tittar i Hööks katalogen och tycker att hela sortimentet är ett MÅSTE i stallet.
Den senare kategorin tillfredställer enbart sig själva när det gäller stallmiljö och inte tänker ett dugg på vad hästen har för behov.

AM
 
det också!!
funderat på många gånger hur man kunde klara sig utan mobiltelefon och fjärrkontroll till tvn :crazy:

Ang hästarna så fattar ju jag med att skor är så man kan ha broddar i och broddar är för att man inte ska halka och sulor för aty inte så snöstyltor så att broddarna ska ta och inte hästen vrickar fossingarna.
Det ÄR bra.

Men om man bara går 10-15 år bakåt så var det knappast några hästar som gick med halstäcke och magvärmare.
DET är intressant.

jag påstod aldrig i originalinlägget något negativt om massa pjoltande :smirk:
 
Det går alldeles utmärkt tack.

Ponnyn har visserligen ladan att gå in i men allt annat gör vi utomhus och täcken har jag visserligen men de ligger i skåpet. Oskodd så broddar behövs inte och borstar räcker med en eller två.
 
På samma sätt som hästarna antagligen. De levde inte lika länge. Därmed inte sagt att de levde sämre, de blev bara inte lika gamla.
 
När det gäller analyserat foder behöver man inte gå längre tillbaka än 80-talet för att se tydliga spår på hästarna hur skördeförhållandena varit vissa år. Det talades om "goda och sämre årgångar" bland unghästarna, när det hela hängde på hur god skörden varit = proteinmängden i grovfodret.
 
Det där börjar väl bli ganska uttjatat..... :smirk:

Alla hästar är olika, och alla har vi hästar för olika ändamål... Det finns hästar utan skydd och täcken som mår dåligt, och det finns hästar med det som hellre inte mår bra......

Tycker helt enkelt det är fånigt att haka upp sig på såna sakar, tror du verkligen att hästen är ledsen för att han måste ha skydd i hagen??? :confused:

Sen så kan man inte utan vidare jämföra kallblod på 1800-talet med dagens sporthästar, det är ju inte samma sak....
 
e fanstiskt bra för känsliga hästar,
Sen tror jag knappast att alla som har de e i behov av det,men de skadar ju iaf inte ;)
 
nej dom mår säkert inte dåligt, dom vet ju inte om något annat :smirk:

Men som jag sa så var det inte långt bak i tiden jag menade utan kanske 10-15 år max 20 år...

Det var stor skillnad.
Jag kan ju inte säga så mycket för jag levde inte för 20 år sedan men jag har träffat människor och hästar som levde för 20 år sedan...
Det är ju därför jag frågar.

För 20 år sedan hade man inte snösulor heller, eller?
 
Lite av den eviga frågan: Vilket kom först, hönan eller ägget?

I det här fallet: Vilket kom först, behovet av prylar eller tillverkningen/marknadsföringen av dessa prylar? :cool:

LIA
PS! Svar på det första: Ägget! Enligt min övertygelse! :)
 
ja det är ett väldigt pjoskande med häst...förr ...då minsann KÖRDES hästarna dit man skulle....skulle man på trav med hästen..ja då selade man på 1 vecka i förväg och drog iväg.......snacka om uppvärmning :D

Däremot så är det ju inte riktigt lika idag som det var för säg bara 20 år sen...men även då täckade man hästar faktiskt ;) idag har aveln gått framåt och våra hästar är oftast inte så väl utrustade med pälsen...SPRC tävlingshästar är faktiskt ett MÅSTE med täcken på vinern då man duschar såpass ofta att deras naturliga fettlager har försvunnit...själv tycker jag inte att mina är speciellt hängiga för att dom har täcke på sig när dom är ute(även inne om det är kallt, då dom inte har de rörelsefriheten som när dom går ute)
jag har dom ute på vintern under de ljusa timmarna och dom VILL faktiskt in sen...mina hästar trivs i sitt stall, kanske därför dom vill in :rofl: :rofl: :rofl:
 
nej såklart inte allt är svart eller vitt. Mycket var bättre förr och mycket är bättre idag.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 630
Senast: bobbbo
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 100
Senast: Fiorano
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 052
Senast: Elendil
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 080
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp