Undvika slitage på manen av täcke med fastsittande halskrage

Sahara

Trådstartare
Tips på hur man kan undvika/minska att manen framför manken inte slits vid användning av täcke med fastsittande halskrage?
Har flera olika modeller som ligger bra, men samtliga sliter på manen framför manken.
Tips?

Sv: Undvika slitage på manen av täcke med fastsittande halskrage

detta vill jag också ha svar på :)
har hört något om att sy fast "kuddar" men vet inte riktigt ..

End alösningen jag har är att inte använda täcke :devil:
hehe min lång och tjockmanade ponny klarar ju sig utan täcke men min spanjor har jag haft samma problem med som du skriver.... får se om det kommer ngn bättre lösning.

Nu försöker jag köra med täcken som slutar vid manken alltås utan halskrage. Har funderat på täcke me dhelhals som det sliter mer elle rmindre? (för riktigt ruskiga dagar) men han brukar inte lida av lite snö på halsne, det är ryggen som kan vara känslig på honom så han får gå i sina "vanliga" täcken

På mina kallblod har jag alltid kört med hel eller halvhals. Och med rikligt av pälsglans på manen! Och vissa dagar kör jag med bogskydd, som då skyddar manen från slitage. Manen slits alltid lite men väldigt mycket mindre. Något som även funkar kanon är vatt ha ett täcke med hel hals och vika in denna hals på ryggen. Då blir det inga kanter som skaver!

Denna häst har varit täckad i iaf 1 månad dygnet runt. Med dessa små knep:
resize-of-cimg4938_111828892.jpg

Visseligen den manfria sidan men än så länge har hon inte skavt av något.

Denna är täckad efter samma principer:
30442061.jpg

Shires täcken ger inte mina hästar något skav alls!

Tror ni att det hjälper om man flätar den delen av manen som blir skavd och sedan använder mycket pälsglans, eller det kanske skaver ännu mer då?

Fläta inte. Det skaver ännu mer. Jag har gett mina tips och det funkar helt ok på mina hästars manar.

Om manen skavs eller ej beror på hästens byggnad och manens kvalite. Är hästen högrest med mkt nacke slits manen mer.

Jag har shires och HW täcken, tycker inte det är nån skillnad vad gäller manslitning... Däremot har manen alltid slitits mkt på mina stora hästar men ej på min ponny trots exakt samma täcke, så exteriören spelar helt klart en stor roll.

Det viktigaste är nästan ett RENT täcke så att tyget inte blir segt. Man får tvätta halsdelen ibland. Det har även kommit ett märke nu som är utan söm över halsen, har ett sånt innetäcke och det skaver inte alls.

Menar du vika in halsen helt så det inte längre skyddar halsen?
min häst tappade hela manen förra året & vill inte att han gör det iår igen.
Kan inte heller ha bogskydd på honom för han får "sadeltvång" av den ( och det går inte att träna bort).
Anledningen till att jag vill ha halstäcke är för att han är svår att klippa & vill håla pälsen så kort som möjligt så länge det bara går :)

Menar du vika in halsen helt så det inte längre skyddar halsen?
min häst tappade hela manen förra året & vill inte att han gör det iår igen.
Kan inte heller ha bogskydd på honom för han får "sadeltvång" av den ( och det går inte att träna bort).
Anledningen till att jag vill ha halstäcke är för att han är svår att klippa & vill håla pälsen så kort som möjligt så länge det bara går :)

Japp jag viker in den så den ligger över ryggen;)

Men då tappar man ju funktionen med att ha fast sittande hals :p

Men då tappar man ju funktionen med att ha fast sittande hals :p

Ja men om man inte vill köpa massa olika täcken så funkar det kanon varmare dagar. Och alla halsar sliter på manen;) Kan vara skönt för dem att få andas nån gång ibland;)

Liknande trådar

Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 229
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 953
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Hej! Jag är ny på forumet. Det måste finnas fler ponnyer som vår och vilken sadel har de (som ligger bra:). Vi har en b-ponny, 126cm som... 2
Svar
27
· Visningar
4 128
Senast: caballus
·
Relationer Detta har jag funderat mycket på det senaste. Har själv en pojkvän sen 4år tillbaka, vi har våra duster emellanåt, men inte mer än så... 4 5 6
Svar
117
· Visningar
12 975
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka