Undvika styltor utan snösulor

mumin

Trådstartare
Ja, då har snön kommit för säsongen och inte lite heller, så den lär ju ligga ett tag.. Med snön kommer styltorna och det klampar rejält då vi bara har runt nollan eller nån minusgrad, inte särskilt kallt än.

Till saken - finns det någonting som fungerar hjälpligt för att undvika styltor, eller åtminstone minska dem, när snösulor inte är ett alternativ? Jag ska ha ut hovslagaren snarast och få snösulor på de som kan o broddar, men den ena kan inte ha snösulor pga specialskor, alltså är varken snösulor, glasslock eller liknande nåt alternativ, samtidigt som skorna samlar på sig mängder med snö.

Jag vet att ingenting funkar till 100% (jag tycker inte ens snösulor funkar så jättebra när det är nollgradigt, men något bättre än utan), men finns dte något som kan hjälpa lite grann, åtminstone tillfälligt? Jag har bara provat matolja och det gjorde ingen nämnvärd skillnad.

Tips?
 
Sv: Undvika styltor utan snösulor

jag har inget råd..jag tycker snösulor funkar bra.alltså såna där gummin som sätts under skon så det blir som en krans runt insidan på skon.

inget annat funkar,har provat olja,och att inte kratsa hovarna innan..
 
Sv: Undvika styltor utan snösulor

Tror inte det finns nåt som hjälper utom snösulor, som jag för övrigt tycker hjälper perfekt bra även i det värsta styltväder. Min häst kunde inte va i hagen utan snösulor. Stackarn kunde inte gå och riskerade att vricka sig så fick stå inne tills hovis satt på sulor vilket blev snabbt som tur var. Nästa år får jag se till att ta på sulorna innan snön så hon slipper stå inne :)
 
Sv: Undvika styltor utan snösulor

ta av skorna och gå barfota och använd broddade boots vid ridning?
 
Sv: Undvika styltor utan snösulor

Eftersom jag skrev att hästen har specialskor hoppades jag att det framgick att hästen inte kunde gå barfota, annars hade han varit skodd med vanöliga skor och snösulor.

*kl*
Eftersom det inte framgick så skriver jag det. Han måste ha de skor han har o kan därmed inte gå barfota eller byta till vanliga snösulor.
 
Sv: Undvika styltor utan snösulor

ta av skorna och gå barfota och använd broddade boots vid ridning?

Stjäler tråden lite eftersom jag har lite svårt att bestämma mig för hur jag ska göra.

Vilka boots är bra..? Jag har sagt sen innan att jag ska ta av skorna när snön kommer, men den är lite väl tidig nu och då kan det mycket väl bli 4 månader utan skor, dvs begränsad ridning och jag har ändå tillgång till ridhus.
Chili är bara skodd fram, vilket alltid är problematiskt eftersom jag inte vågar brodda så mycket pga "obalansen" som blir mellan fram och bak. Hon får groteska styltor just nu, men snösulor brukar inte funka på henne eftersom det blir för hårt tryck på sulan.
Så, vilka boots skulle kunna funka, och håller?
 
  • Gilla
Reactions: Koa
Sv: Undvika styltor utan snösulor

Vet att jag provade tjära en vinter.
Det fungerade helt okej under kortare stunder.
Man kunde inte bege sig iväg på en långritt utan
styltor men gick helt okej under kortare pass utomhus.
 
Sv: Undvika styltor utan snösulor

i så fall tycker jag du ska rida inomhus i vinter


lady_vip: jag satte skor, sulor och brodd på fram på min nu sist och barfota bak. velade mellan snömundering på alla fyra eller helt barfota men kunde inte bestämma mig, så det blev 50/50 :p

Barfota är överlägset om man nu inte kan ha skor med sulor och brodd. Men något fäste vill man ju ha om man nu nödvändigtvis ska rida när det är isigt om man inte vill köra till ridhus.

Jag hade helt klart valt Cavallo boots! Var på praktik hos en som hållt på med barfota och boots året om på sin turridningsverksamhet i 20 år nu. Hon hade testat ALLT men för henne var Cavallon oslagbar. Det enda var att man får hålla efter kardborrebandet. Det blir slitet fort tyvärr...


Men sedan vet jag andra som förespråkar andra dojor som säger att sina är "bäst". Så det är väl vad man är van och trivs med antar jag.

Jag som är novis hade gått på cavallo för att dom är snygga, lätta att trä på och göra rena! Inga konstiga metallspännen som kan trampas sönder :)
 
Sv: Undvika styltor utan snösulor

Jag brukar ju göra så, men efter att ha kommit fram till att sulor inte är en bra lösning för henne (fick stora gropar in i sulan) så är sulor lute uteslutet... Sen märker jag att hon blir ganska obalanserad om jag har brodd fram och hon är oskodd bak, det blir liksom helt olika fästen. Nu har vi iofs snackat om att sko bak till våren, men jag är så himla rädd att hon ska sparka min andra eftersom hon är lite väl lätt i bakdelen.

Kan man brodda på Cavallo bootsen..? Hittar inget om det.. Frågan är, ska man trä på såna bak då också, fast hon är ju iofs van att gå oskodd bak och detta hade ju bara varit vid ridning... Ridning i mycket snö kan hon ju vara oskodd på.
 
Sv: Undvika styltor utan snösulor

Det ska finnas som något skum man kan lägga i skon som vissa använder för sulömma hästar när de inte kan/vill lägga en hel sula under. Jag har inget namn på detta och har aldrig använt det själv så jag vet inte alls hur det funkar ihop med kyla eller någonting. Någon här kanske har koll?
 
Sv: Undvika styltor utan snösulor

Det går att brodda dem. Frågan är huruvida du kan ta bort brodden sen och använda på sommaren tex utan brodd?

Jag hade tänkt köpa två par och ha på både fram och bak och brodda dom och bara ha dessa vid vinter och sedan sko vanligt på sommaren :)

På så sätt lär ju bootsen dessutom slitas minimalt, broddarna går ju att byta ut. (Det är själva broddfästena som man får borra och skruva i själv som jag är osäker på om de skulle gå att ta av om man ville det sen)


Rent teoretiskt borde man brodda bak istället för fram om man inte kan ha broddat runt om. Eftersom bakbenen är de drivande benparet och behöver fäste för att ta sig framåt. Frambensparet styr enbart :)
 
Sv: Undvika styltor utan snösulor

Silikonspray vet jag att en tjej jag stod m använde. Funkade jättebra. Sen kan jag inte vara på hur "bra" det är för hovarna etc men hennes häst var iaf styltfri.
 
Sv: Undvika styltor utan snösulor

2 par är ju helt klart smartast, men jag kan ändå bara köpa ett par i taget med mitt Csn... Men det hade ju varit skönt att slippa oroa sig varenda gång det sen blir någon veckas barmark om man har plockat av skorna.

Tror du inte det är ganska bra grepp utan broddar?
 
Sv: Undvika styltor utan snösulor

Ja sprayade över hela undersidan sas. Sprayen räcker ju dessutom hur jävla länge som helst...

ÅH vad glad jag är att vi har ner mot -10 nu så man slipper ens tänka styltor!
 
Sv: Undvika styltor utan snösulor

det finns ju på hemsidan hur bootsen ser ut undertill, möjligt att dom greppar utan brodd någorlunda också. Men jag hade helt klart valt barfota utan brodd före boots utan brodd.

För mig är bootsen för att just komma åt brodden när man rider utan att behöva ha hästen skodd dygnet runt med järnskor :)
 
Sv: Undvika styltor utan snösulor

vi har kring -9 hela tiden, och styltor som höghus... men snart kommer hovis... och snart hoppas jag vår sjukskrivning är över :cool: ska man kanske prova silikonspray nu sista veckan innan snösulorna då...
 
Sv: Undvika styltor utan snösulor

Jag smörjer in undersidan av hoven med hovfett innan jag rider ut i snön (min häst är skodd runt om) och har aldrig haft snösulor och när jag smörjer hovarna med fett fastnar ingen snö, skulle jag däremot glömma att smörja in hovarna blir det dock styltor direkt, därav vet jag att det funkar kanon i alla fall för oss.
 
Sv: Undvika styltor utan snösulor

Till lady_ vip. Tror inte att det funkar utan brodd. Har broddat ur mina och använt dom på sommaren för att sen brodda igen men det kan vara svårt om dom slitits mycket så själva hylsan är för lång, hoppas att du förstår vad jag menar. Har nu cavallo sport bootsen som jag gillar.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Bor i Skåne och de har varit ovanligt mycket snö. Har inte kunnat rida för de blivit stora styltor i skorna har rafsat ut varje dag...
2
Svar
21
· Visningar
1 044
Senast: Fazeem
·
Utrustning Hej! Hoppas kunna få lite hjälp här. Vår hovslagare har blivit sjuk och kan inte komma på någon vecka😒 Nu under natten har det kommit...
Svar
13
· Visningar
1 776
Senast: WildHorse
·
Utrustning Hej! Jag har en häst som är rätt bra på att rycka av sig sina skor om han har snösulor mellan hoven och skon. Vi har därför valt att...
Svar
16
· Visningar
3 969
Senast: kem
·
Utrustning Någon som har testat det? Håller de för det och sitter de kvar? Det är ju ingen höjdare att ha snösulor vid barmark och här kan det i...
2
Svar
39
· Visningar
16 227
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp