Undvika styltor utan snösulor

Sv: Undvika styltor utan snösulor

Eftersom du skriver att det inte fungerar med snösulor, glasslock o dyl måste jag fråga om du redan har sulor på dina specialskor? Isåfall borde du inte få särskilt mkt styltor... Men om du ändå får det så är ju silikonspray ingen fara för då kommer det ju inte i kontakt med själva hoven. Men PASSA DIG om du sprayar på skon o går på packad snö eller cementgolv typ. DET BLIR SNORHALT!!!
Hovfett (inte olja) brukar fungera super, eventuellt blandat med tjära så klistrar det fast bättre. Listskydd för bilar har jag också använt men det tar fort slut.
Rider jag långt brukar jag ta med en liten burk hovfett, pensel (med avsågat skaft = får plats i burken) och en hammare modell mindre som jag fäster i sadeln med en rem, att banka styltor med. Sen kan jag stanna och bättra på greppet när det börjar bygga på styltor igen. Lite jobb, men inget jämfört med obehaget med styltor.
 
Sv: Undvika styltor utan snösulor

KL

Hovfett kör jag på, eftersom min häst också har en typ av specialbeslag.
Jag tycker att det funkar riktigt bra faktiskt! :)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Bor i Skåne och de har varit ovanligt mycket snö. Har inte kunnat rida för de blivit stora styltor i skorna har rafsat ut varje dag...
2
Svar
21
· Visningar
1 044
Senast: Fazeem
·
Utrustning Hej! Hoppas kunna få lite hjälp här. Vår hovslagare har blivit sjuk och kan inte komma på någon vecka😒 Nu under natten har det kommit...
Svar
13
· Visningar
1 776
Senast: WildHorse
·
Utrustning Hej! Jag har en häst som är rätt bra på att rycka av sig sina skor om han har snösulor mellan hoven och skon. Vi har därför valt att...
Svar
16
· Visningar
3 969
Senast: kem
·
Utrustning Någon som har testat det? Håller de för det och sitter de kvar? Det är ju ingen höjdare att ha snösulor vid barmark och här kan det i...
2
Svar
39
· Visningar
16 227
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp