Undvika tappskor?

Oknytt

Trådstartare
Min fyraåring har provats bli skodd fram nu i flera omgångar sen i somras. Själva skoningen är inget problem men skorna sitter på max 2 veckor och sen är tappsko ett faktum. Skorna trampas alltid av i hagen, ej vid ridningen. Hovis är erkänt duktig, erfaren och utbildad så tror inte problemet sitter där primärt? Hästen har bra hovkvalité, bra sulor men är dock ändå hovöm ute och eftersom hon är ung känns det sådär att sitta och nöta ridning i ridhus dag in och dag ut. Har funderat på tex Cavallo joggingboots, men känns ändå som att man skjuter upp problemet, och jag vill ju ha henne skodd och broddad i vinter så tänkte ta tjuren vid hornen.

Så... Nån som haft/har samma problem som har nå tips? Gummiboots, neoprenboots, kotringar? Särskilda skor som hovis kan prova sko med? Hjälp! 🙈
 
Min 4-åring tappar skor typ hela tiden just nu. Började innan sommaren, det hänger ofta ihop med växtfaser och att de inte har koll på benen. Min lyckades tex trampa av sig en sko i stallgången...

jag kör med boots dygnet runt, ett par lite för stora luddboots för tillfället. De går ner ordentligt till marken. Trots det har han trampat av sig en sko, men det är iaf inte en i veckan...
 
Min 4-åring tappar skor typ hela tiden just nu. Började innan sommaren, det hänger ofta ihop med växtfaser och att de inte har koll på benen. Min lyckades tex trampa av sig en sko i stallgången...

jag kör med boots dygnet runt, ett par lite för stora luddboots för tillfället. De går ner ordentligt till marken. Trots det har han trampat av sig en sko, men det är iaf inte en i veckan...

Ja det kanske är nåt som "hör till" unghäst-perioden helt enkelt och förhoppningsvis ger med sig när de blir äldre.

Luddboots låter ju vettigt, då minskar ju också risken för skav. Tack för tips! Skönt att höra att man inte är ensam med problemet också 🤗
 
Håller med om boots i hagen! Man kan även testa kotring, beror lite på hur hästen trampar av sig.

Annars kan man se över hagsituationen. Mkt spring och oroligt i hagen? Lera eller någon plaskpöl där skorna sugs av? Väldigt ojämnt/stenigt osv?
Ibland kan man få byta hage om det hjälper. Det blir ju som en ond cirkel när skorna åker av hela tiden eftersom hoven ofta går sönder mer och mer.
 
Håller med om boots i hagen! Man kan även testa kotring, beror lite på hur hästen trampar av sig.

Annars kan man se över hagsituationen. Mkt spring och oroligt i hagen? Lera eller någon plaskpöl där skorna sugs av? Väldigt ojämnt/stenigt osv?
Ibland kan man få byta hage om det hjälper. Det blir ju som en ond cirkel när skorna åker av hela tiden eftersom hoven ofta går sönder mer och mer.

Klok input om hagen, hade faktiskt inte reflekterat över det! De gånger vi provade sko henne tidigare i somras stod hon borta på tillridningen/vidareutbildning. Då gick hon i något mindre gräshage med flera andra unghästar. Kan ju säkert ha busats rätt friskt där. Sen flyttades hon barfota på bete och fick vila och förra helgen tog jag hem henne. Hovis kommer och provar sko igen om 2-3 veckor så får se om problemet kvarstår då också. Hoppas så klart inte, men kommer för säkerhets skull köpa på mig ett litet lager av diverse boots 😅
 
Klok input om hagen, hade faktiskt inte reflekterat över det! De gånger vi provade sko henne tidigare i somras stod hon borta på tillridningen/vidareutbildning. Då gick hon i något mindre gräshage med flera andra unghästar. Kan ju säkert ha busats rätt friskt där. Sen flyttades hon barfota på bete och fick vila och förra helgen tog jag hem henne. Hovis kommer och provar sko igen om 2-3 veckor så får se om problemet kvarstår då också. Hoppas så klart inte, men kommer för säkerhets skull köpa på mig ett litet lager av diverse boots 😅
Ja, min häst tappar aldrig skor (peppar peppar) men jag sätter ändå på boots i "risksituationer" i förebyggande syfte. Tex när hon är nyskodd, om hovis fått lägga ut skorna extra så det ökar risk för tramp och under hela den leriga perioden. Det är ett enkelt sätt att minska risken och min häst har hittills aldrig fått skav av bootsen. Har vanliga neoprenboots, oftast de neongula från Biltema för de är rätt billiga, de är lätta att göra rent från lera och de torkar snabbt.

Gällande hage så har vi några hästar i stallet som periodvis inte kan gå i de vanliga hagarna. Man får anpassa sig.
Tänker också att det förhoppningsvis lättar med åren när hästarna får bättre koll på sina fötter :)
 
Vår travhäst har svart bälte i skoavtagning, hans rekord är 8 skor på en vecka O_o

Han gör det i perioder och oftast i hagen eller när vi saktar av efter intervaller. Han går med gummiboots (varianten man drar på) som är spåpass stora att de når ner till marken. Min hovslagare är även noga med att fasa av skorna så att han inte ska få för bra grepp om han kliver på sig.
 
Har samma problem i perioder med min unghäst, kommer alltid i samband med växtperiod. Han får gå med ett par billiga luddboots i hagen, för oss löser det problemet helt :)
 
Vår travhäst har svart bälte i skoavtagning, hans rekord är 8 skor på en vecka O_o

Han gör det i perioder och oftast i hagen eller när vi saktar av efter intervaller. Han går med gummiboots (varianten man drar på) som är spåpass stora att de når ner till marken. Min hovslagare är även noga med att fasa av skorna så att han inte ska få för bra grepp om han kliver på sig.

Oj jäklar! 😬 Min hovis bor en bit bort så kan tänka mig vilken summa reseersättning jag skulle få punga ut då för att slå på tappskon (varken jag eller sambon har tappsko-kompetens än, men iom unghästköpet ska en sån tas så fort som möjligt 😅)

Toppen, då ska jag även föreslå för hovis att han fasar av ordentligt.

Följdfråga: Ökar inte risken för skav i karleden (med risk för mugg som följd) av för stora boots?
 
Har samma problem i perioder med min unghäst, kommer alltid i samband med växtperiod. Han får gå med ett par billiga luddboots i hagen, för oss löser det problemet helt :)

Skönt att höra att man inte är ensam och att boots löste problemet för er! 🙏 Blir en tur till Hööks efter jobbet tror jag bestämt.
 
Oj jäklar! 😬 Min hovis bor en bit bort så kan tänka mig vilken summa reseersättning jag skulle få punga ut då för att slå på tappskon (varken jag eller sambon har tappsko-kompetens än, men iom unghästköpet ska en sån tas så fort som möjligt 😅)

Toppen, då ska jag även föreslå för hovis att han fasar av ordentligt.

Följdfråga: Ökar inte risken för skav i karleden (med risk för mugg som följd) av för stora boots?
Tror inte storleken på bootsen har så mkt med skavrisk att göra. Det är nog mer att vissa hästar lätt får skav och andra inte.
 
Kollar hovslagaren på hästens balans med skorna? Får du leda hästen så ni kollar hur din häst sätter ner hovarna? Det kan vara bra att göra ibland.

Funkar det med boots är det toppen, annars kan du testa Shoe secure (om hästen trampar av skor “bak på skon..”
 
Kollar hovslagaren på hästens balans med skorna? Får du leda hästen så ni kollar hur din häst sätter ner hovarna? Det kan vara bra att göra ibland.

Funkar det med boots är det toppen, annars kan du testa Shoe secure (om hästen trampar av skor “bak på skon..”

Min förra hovslagare gjorde alltid det - både innan hon skodde hästen och efter. Han jag har nu har inte för vana att göra det tyvärr.

Tack för tips om shoe secure, funkar inte boots får jag prova dem istället.
 
Oj jäklar! 😬 Min hovis bor en bit bort så kan tänka mig vilken summa reseersättning jag skulle få punga ut då för att slå på tappskon (varken jag eller sambon har tappsko-kompetens än, men iom unghästköpet ska en sån tas så fort som möjligt 😅)

Toppen, då ska jag även föreslå för hovis att han fasar av ordentligt.

Följdfråga: Ökar inte risken för skav i karleden (med risk för mugg som följd) av för stora boots?
Jag kan så länge hoven är ok tack och lov spika fast skorna själv.

Jag har aldrig fått skav av hela gummiboots, inte på någon av hästarna.
 
Min nu 17-åring drog av sig skorna titt som tätt som unghäst. Det som funkade bra på honom var vanliga skor som tåkappan kapats av på, skon sömmades sedan 2-3 mm längre bak. Sedan har han gått med hovboots i många år men har nu börjat använda sömmade skor igen, plastskor t.ex duplo funkar super på honom! Men kan också tänka mig att olika sorters överrullningsskor funkar bra. Det är en häst som alltid haft 100% koll på benen, men kombin kort rygg och långa ben har gjort att han lätt trampar av sig.
 
Oj jäklar! 😬 Min hovis bor en bit bort så kan tänka mig vilken summa reseersättning jag skulle få punga ut då för att slå på tappskon (varken jag eller sambon har tappsko-kompetens än, men iom unghästköpet ska en sån tas så fort som möjligt 😅)

Toppen, då ska jag även föreslå för hovis att han fasar av ordentligt.

Följdfråga: Ökar inte risken för skav i karleden (med risk för mugg som följd) av för stora boots?
Tvärtom är min erfarenhet. Jag har haft en häst som gick på lösdrift med boots dygnet runt. Hade riktigt stora mjuka gummiboots som satt jättelöst runt karleden och nådde hela vägen ner till marken. Största ”problemet” var att hon trampade av sig ngn boots/vecka men det är ju både billigare och enklare att ersätta än skor 😝
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 256
Hästvård Jag har haft världens problem med att hitta bra hovslagare. Generellt så lyssnar de inte på vad man säger, och de som låtsas göra det...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
35 032
Senast: coari
·
Utrustning Har en treårig valack som kliver av sig skorna varje vecka. (bara skodd fram) Han ömmar mycket utan skor och ska jag rida/gå med honom...
Svar
0
· Visningar
695
Senast: Nickelodion
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 041
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp