Undviker ni att handla från vissa företag?

Lägger till att jag undviker de med idiotisk reklam. Det finns en tandborste som jag aldrig kommer att köpa. Har en hel lista i mitt huvud på sånt med enfaldig, sexistisk eller bara tröttsam reklam.
Det med! Företag med sexistisk reklam försöker jag bojkotta, företag med reklam som utmanar könsnormer eller på något sätt visar att de är inkluderande osv handlar jag hellre av. Dock köper jag inte en produkt tex för att den råkar komma ut i regnbågsfärger lagom till pride, utan försöker då kolla upp om företaget faktiskt jobbar med frågorna eller om de bara försöker utnyttja regnbågsfärger för att få fler kunder...

Har heller aldrig betalat för att få saker hemkört, mer än när något från ikea varit på tok för stort eller när det handlar om paket där jag kan välja hemkört eller hämta hos ombud långt bort.
 
Undviker amazon och apotea som verkligen utgör skiten av skiten på många sätt.

Men mer generellt så kan man tänka att när det är nästan gratis att få next-day delivery, så är det någon annan som betalar.
Har kanske missat men vad är felet med Apotea?
Edit, såg frågan hade ställts tidigare:o
 
Jag undviker absolut en del företag och märken, men jag skulle kunna vara betydligt duktigare. Jag försöker tänka "så lokalt och hållbart som möjligt" men bekvämligheten tar över oftare än den kanske borde.

Det enda jag kategoriskt undviker är Amazon. Sen skulle jag aldrig få för mig att handla på typ Wish eller Shein heller, så man kan väl säga att jag undviker dem också.

Oatly försöker jag att stötta så lite som möjligt av olika skäl, men främst p.g.a. att jag inte uppskattar deras polariserande och tidvis barnsliga marknadsföring. Dock har jag svårt att hitta en annan havremjölk som funkar lika bra i kaffet, men det finns ett brittiskt märke som jag försöker köpa så ofta jag kan (det har dock inte alls samma räckvidd som Oatly sett till distribution).

Försöker också att låta bli extrembilliga klädesbutiker som t.ex. Primark.
 
Har försöker, men det är så galet svårt att göra rätt val varenda gång man handlar. Och tar enormt mycket energi. Man ska ha en sån jäkla koll på allt hela tiden.

Här där jag bor finns det inga stora butiker, om jag inte vill åka flera mil bort.
=sämre utbud här =svårare att göra bra val.
 
Det finns många köper inte marabou choklad handlade inte på netto när de fanns inte lidel heller. Inte wish, Amazon mm
 
Jag undviker sådant som är uppenbart ”slit och släng” typ Shein eller som såna som uppenbart greenwashar sina produkter. I dagsläget skulle jag tex aldrig köpa en elscooter eller liknande skräp där livscykelanalyserna tydligt visar att det är en miljövidrig produkt men de marknadsförs som nåt helt annat. Mest för att det irriterar mig enormt… Sen finns det många märken jag inte köper helt enkelt för att det finns andra som gör samma produkt till bättre kvalitet för pengarna.
 
Undviker flera företag, tex Oatly, Saltå Kvarn, NAKD, Shein, Amazon, Wish. Försöker att bara handla det som jag faktiskt behöver (har ändå inte råd med så mycket mer) och undvika onödiga köp helt, för jag tänker som så att om jag verkligen är i behov av en specifik produkt så kan det rättfärdiga ganska mycket, medan onödiga teknikprylar etc är väldigt dåligt för miljön. Undviker säkert fler märken som jag inte kommer på nu.
 
Har du koll på alla märken som ligger under nestlé eller undviker du bara sådant med loggan på?
Jag köper förvisso Purina till hunden. Men annars kollar jag noga när jag handlar så det inte kommer därifrån.
Det handlar inte så mycket om produktion i Ryssland utan för att de marknadsförde (eller gör ännu?) till fattiga människor att ersättning var bättre än att amma. Det däremot som gjorde att jag 100% ville bojkotta allt därifrån var filmer från odlingar och hur de hade slavar, hur de förstörde miljö osv.
 
Har kanske missat men vad är felet med Apotea?
Edit, såg frågan hade ställts tidigare:o
Det strömmar ut såna här saker från det hela (en googling bort):

1666176380766.png
 
Absolut att jag undviker en del företag. Det finns uppenbart onda företag, som Ryanair tex. Utöver det ryker företag som gett dålig service. Då tar jag hellre mina pengar till företag som faktiskt anstränger sig. Sen kan jag vara lite extra petig kring företag som bråkar kring personuppgifter eftersom det är ett av de områden som jag jobbar inom. Så företag som använder tvingande cookies för marknadsföringsändamål tex går också bort. Senast igår lät jag bli att boka rum på ett hotell som menade att antingen godkänner du alla våra cookies eller så får du lämna webbsidan. Så då gjorde jag det och gav mina 3000 kr till ett annat hotell.
 
Min grundtanke är att jag inte vill handla från skitföretag eller företag som har värderingar som jag inte kan stå för. Jag har tex sett många klädesplagg från Shein som är fina men där jag inte vill handla pga saker jag läst om arbetsförhållanden.
Jag vill hellre stötta företag som har bättre arbetsförhållanden och tänker på miljöaspekten etc. Men hur ska man veta vilka företag som är bra att stötta? Nu pratar jag inte bara om kläder och textil. Inom vissa områden finns det ju märkningar tex inom choklad. Men sen såg jag en dokumentär för något år sedan som visade att det ändå fanns problem med detta pga bristande kontroller.
Hur tänker ni kring detta? Vilka företag ska man stötta om man vill göra gott? Visst- handla så lite som möjligt med tanke på miljö men ibland behöver man ju...
Kommer aldrig och har aldrig handlat på Amazon!
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Det fanns en tråd om att handla outdoors/camping och vad som var bäst där ur miljömässig synvinkel. Nu gäller det ”lite finare” kläder...
Svar
0
· Visningar
466
Senast: 95johsv
·
Äldre Måste erkänna att jag dragit öronen åt mig när jag skulle anlita en firma, en av arbetstagarna är en av många internetförpestare som...
Svar
17
· Visningar
1 290
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Lunchtips till "matlådehatare"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp