Undviker ni att handla från vissa företag?

Min grundtanke är att jag inte vill handla från skitföretag eller företag som har värderingar som jag inte kan stå för. Jag har tex sett många klädesplagg från Shein som är fina men där jag inte vill handla pga saker jag läst om arbetsförhållanden.
Jag vill hellre stötta företag som har bättre arbetsförhållanden och tänker på miljöaspekten etc. Men hur ska man veta vilka företag som är bra att stötta? Nu pratar jag inte bara om kläder och textil. Inom vissa områden finns det ju märkningar tex inom choklad. Men sen såg jag en dokumentär för något år sedan som visade att det ändå fanns problem med detta pga bristande kontroller.
Hur tänker ni kring detta? Vilka företag ska man stötta om man vill göra gott? Visst- handla så lite som möjligt med tanke på miljö men ibland behöver man ju...
Jag undviker Apotea och Amazon, ska väl överväga att börja undvika Adlibris (en bekant har jobbat där...)
Och undviker postorder och till viss del köpcenter. Med undvika menar jag att jag försöker hitta alternativ innan jag handlar där.

Justja Saltå kvarn har jag undvikit mycket länge. Där går jag utan helt enkelt om enda x är Saltå får det bli annan mat.
Undviker till viss del ICAs varor också.
 
Samma här. Men jag lägger till Adlibris - som utnyttjar praktikanter från af och arb.marknadsutbildmingar. Behöver inte betala löner men får ersättning för praktikanterna
Är det inte samma ägare/grundare till Apotek och Adlibris? Har tidigare handlat mycket från Adlibris och bojkottat Apotea. När jag upptäckte detta så hamnade även Adlibris på svarta listan.
 
De verkar inte finnas i lager längre men för inte särskilt länge sedan så kan man till en hamster/kanin/marsvin i kundvagnen och hämtade den i Bromma. Tänker inte handla där oavsett om de slutat.
Nej, det känns ju väldigt trist. Några tips på alternativ med lite samma upplägg (hemleverans av stora mängder foder/kattsand)?
 
Handlar inte från Wish, Amazon eller liknande. Undviker i regel en del annat också men blivit lite sämre nu med litet barn pga bristande tid och ork så blir det en del billiga/smidiga lösningar som jag annars hade låtit bli.
 
Undviker oftast att flyga, om man bryr sig om det kan jag säga att flygplatspersonalen bliver behandlat som skräp. Min sambo jobbade på Menzies och aldrig varit med om att bli så otroligt dåligt behandlat och förnedrat, fast han jobbade där i 6 år. Helt sjuka arbetsvillkor och han bytte bransch när vi träffades (hans självförtroende och mående i botten, så han va typ i någon sorts survival mode, vart han bara stod ut och gick till jobbet, hade knappt några sjukdagar heller). Tex så får man sitta på knäna och kasta in 30kilos väskor i flygplanen, inga såna fancy band som man ser på sociala medier inte, utan det är bara in och ner och dra sönder din rygg- det skall gå snabbt snabbt snabbt!. Bara en sak av många plus en riktig sån "Macho, mansgris kultur". Sen när han skulle sluta, så fick han absolut inte sluta tidigare- det gick inte. Han mötte då upp på en vakt som fanns på hans schema och blev mött med "nej du jobbar inte här längre, så du har inga fler pass". Bara va?! inte ens ett samtal eller sms med info om detta, utan fick möta upp på jobbet för att få det beskedet- efter 6 år som man slitit röven av sig där. Nej fy fan för dom säger jag.
 
Ja jag gillar inte deras personalpolitik iaf som de hade fram till för 10 år sedan. De är ju tyska och behöver inte bry sig om svenska regler samma med Netto de var danska.
Det stämmer nog inte längre i så fall, för de har ju svenskt HK och anställda lär ha svenskt avtal. De är dessutom i framkant vad gäller hållbarhet och miljö på flera plan så finns fördelar. :)
 
Nej, det känns ju väldigt trist. Några tips på alternativ med lite samma upplägg (hemleverans av stora mängder foder/kattsand)?
Kolla zooplus? Personligen skulle jag dock inte nödvändigtvis bojkotta ett företag som tidigare gjort fel men ändrat sig, kan ju vara ny ledning eller bara det faktum att de utvecklas kan man ju stötta utan att skämmas, tänker jag. :)
 
Jag har inget strikt som jag absolut aldrig köper ifrån, men jag har företag jag undviker.
Wish och liknande är nog det jag undviker mest, har inte köpt något därifrån på väldigt många år.
Amazon undviker jag att köpa fysiska produkter om det finns andra alternativ (har hänt att det är t.ex. enda stället jag hittat ett batteri till en dator, eller skärm till telefon) - däremot köper jag en hel del e-böcker där eftersom en hel del av det jag läser inte finns alls på svenska bokhandlar/andra ställen eller så kostar det flera gånger mer än de gör via Amazon eftersom det är udda böcker som inte finns med i deras vanliga lager.
Sellpy är jag inte helt glad över, vilket är synd eftersom jag egentligen tycker om konceptet att göra det smidigare att köpa och sälja begagnade saker.
cdon köper jag inte heller så mycket från nu mer, efter att de har gått över till mer Amazon-stil på handeln att man köper från andra e-butiker via dem.

Allmänt så försöker jag hellre välja företag och märken som jag fått känslan av är bättre än andra - jag väljer hellre Bokus än Adlibris, hellre Coop/ICA än Lidl, hellre andra märken än företagens egna märkesvaror, hellre svenska märken än billiga märken jag inte känner igen, hellre köpa djurmat i den lokala butiken än via t.ex. Vetzoo, etc.
 
  • Bokar aldrig hotell från en samlingssida, utan från hotellet direkt

Vill du utveckla? Jag bokar alltid via samlingsapp, vad är skillnaden? :o

Kan fö också sälla mig till skaran som inte handlar på wish, aliexpress, shein och dyl. Numera inte Saltå kvarn heller, fram till idag(!) har jag inte sett att någon annan har kruskakli men from nu är det Kungsörnens som gäller. Får ta en funderare på adlibris också..
 
Jag måste erkänna att jag är en mer samvetslös shoppare än jag vill vara. Nu när folk nämnde SHEIN och jag faktiskt googlade kommer jag förmodligen att undvika dem, men ungefär 80% av min shopping till hus och hem och husdjur kommer från säljare via amazon - det finns helt enkelt ingen annan som kan erbjuda samma service.
Ser jag ett plagg jag tycker om och som verkar passa (händer sällan) köper jag det nog oavsett källa om priset är rätt.
Mat handlar jag lokalt och resten av det jag behöver kommer från Facebooks köp&sälj. :D
Djurmaten handlas också lokalt från ett företag jag älskar.
 
Nej, det känns ju väldigt trist. Några tips på alternativ med lite samma upplägg (hemleverans av stora mängder foder/kattsand)?

Kolla zooplus? Personligen skulle jag dock inte nödvändigtvis bojkotta ett företag som tidigare gjort fel men ändrat sig, kan ju vara ny ledning eller bara det faktum att de utvecklas kan man ju stötta utan att skämmas, tänker jag. :)
Fullt möjligt att de kan ändra sig men de här artiklarna kom ut förra året. Det är alldeles för färskt för min del även om de kanske slutat sälja levande djur online. Har ingen aning om ifall de fortfarande säljer i de fysiska butikerna. Struntar i hur mycket vd'n "ångrar" någonting. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qAmP6e/doda-djur-ligger-nedfrusna-slas-ihjal-mot-bordet / https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qAm4zE/zoose-samarbetade-med-okand-handlare
 
- köp inget onödigt (cannot stress this enough; vissa saker är oundvikliga, som dator eller cykeldäck, men det ska inte köpas tex elektronik som inte är livsnödvändig för det finns ingen 'ren och rättvis' tillverkning av dessa produkter idag)
Jag fokuserar framförallt på det här. Har ett par personer i min närhet som klappar sig själva och varandra på axeln för att de handlar t.ex. från lokala småföretagare. Samtidigt handlar de sammantaget så sjukt mycket av allt möjligt. Köpt myten om typ grön tillväxt? :confused:

Hållbar konsumtion har rimligtvis sin utgångspunkt i  liten konsumtion.
 
Undviker oftast att flyga, om man bryr sig om det kan jag säga att flygplatspersonalen bliver behandlat som skräp. Min sambo jobbade på Menzies och aldrig varit med om att bli så otroligt dåligt behandlat och förnedrat, fast han jobbade där i 6 år. Helt sjuka arbetsvillkor och han bytte bransch när vi träffades (hans självförtroende och mående i botten, så han va typ i någon sorts survival mode, vart han bara stod ut och gick till jobbet, hade knappt några sjukdagar heller). Tex så får man sitta på knäna och kasta in 30kilos väskor i flygplanen, inga såna fancy band som man ser på sociala medier inte, utan det är bara in och ner och dra sönder din rygg- det skall gå snabbt snabbt snabbt!. Bara en sak av många plus en riktig sån "Macho, mansgris kultur". Sen när han skulle sluta, så fick han absolut inte sluta tidigare- det gick inte. Han mötte då upp på en vakt som fanns på hans schema och blev mött med "nej du jobbar inte här längre, så du har inga fler pass". Bara va?! inte ens ett samtal eller sms med info om detta, utan fick möta upp på jobbet för att få det beskedet- efter 6 år som man slitit röven av sig där. Nej fy fan för dom säger jag.
Min förra sambo jobbade också på Menzies. Blev inga 6år där om vi säger så. Han slutade så fort han fick chansen. Han var helt knäckt.
Skulle heller aldrig någonsin resa med mitt djur om jag inte kan ha det uppe i flygplanet.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Det fanns en tråd om att handla outdoors/camping och vad som var bäst där ur miljömässig synvinkel. Nu gäller det ”lite finare” kläder...
Svar
0
· Visningar
466
Senast: 95johsv
·
Äldre Måste erkänna att jag dragit öronen åt mig när jag skulle anlita en firma, en av arbetstagarna är en av många internetförpestare som...
Svar
17
· Visningar
1 290
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp