Bukefalos 28 år!

Undviker ni att handla från vissa företag?

I fysiska butiker. Jag bor centralt och passerar två stora och ett mindre köpcentrum mellan min bostad och stallet.
Jag kan inte föreställa mig att jag någonsin skulle få någon form av behov att stödja amazon.
Bor en såpass lämpligt till kan jag förstå att en inte har behovet, men då tillkommer ändå det jäkla bestyret med att faktiskt gå runt i en butik. Jag avskyr det. 😱 😅
 
Bor en såpass lämpligt till kan jag förstå att en inte har behovet, men då tillkommer ändå det jäkla bestyret med att faktiskt gå runt i en butik. Jag avskyr det. 😱 😅
Jag gillar att gå i affärer 😀

Jag uppskattar att kunna gå runt och se vad som finns, känna på saker, kanske få nya idéer om vad jag vill ha eller gillar. Det värsta med att handla på nätet är att mycket ser annorlunda ut i verkligheten än på bild.
 
Jag gillar att gå i affärer 😀

Jag uppskattar att kunna gå runt och se vad som finns, känna på saker, kanske få nya idéer om vad jag vill ha eller gillar. Det värsta med att handla på nätet är att mycket ser annorlunda ut i verkligheten än på bild.
Där är vi olika, att gå runt i butiker är bland det värsta jag vet. Jag springer igenom någon second hand här i byn någon gång under en blå måne, men föredrar att handla även det via nätet om jag kan. "Lämna varan på farstubron så stoppar jag pengarna genom brevinkastet" är den bästa affären. :D
...och jag blir faktiskt inte besviken särskilt ofta. :) Sedan köper jag sällan kläder i och för sig. Det som sviker mest är djurprodukter, typ koppel och selar, och dem kan jag lätt sälja vidare med ärliga mått.
 
Nu blir jag ju lite intresserad av var folk handlar Istället? :) Jag kan inte föreställa mig shopping utan amazon numera. Har varken tid, råd eller möjlighet att åka in och handla möbler/husgeråd/inredningsprylar eller kläder i fysisk butik.

Nu lyckas jag inte helt undvika amazon, även om jag försöker. Vissa varor finns endast på amazon i Sverige tyvärr. Men jag handlar nästa uteslutande på nätet (hatar också att gå i fysiska butiker) men köper helt enkelt från andra nätbutiker. För mig är de inte så viktigt med leveranstiden även om allt jag skickar efter nästan kommer inom två arbetsdagar (till ombud, känns snällare av någon anledning). Ger mig alltid lite dåligt samvete dock , att flera stressat för min skull… packat och fraktat.

Annars är väll viktigast för mig att försöka inte konsumera i onödan.
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: Sel
Det går lite åt andra hållet - ALLT finns där. :) Det finns dessutom lättillgängliga jämförelseprodukter till olika priser och pålitliga leveranstider.

Tror en stor skillnad är att amazon inte funnits i Sverige så länge och inte har lika stor del av marknaden här. Än.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Vad är det för fel med dom?

Biodynamisk odling verkar gulligt, spelar väl ingen roll om nån vill sjunga för sina blommor etc, så länge som växten eller djurer får ett fantastiskt liv / blir bra mat.

Eller har det vart nån skandal eller nåt?

De är en sekt med bla rasistiska grunder och odling enligt biodynamik är tramsigt hittepå.

Mammas kusin begick självmord pga dem (han fastnade i sekten som ung när hans föräldrar flyttade till Järna).

Att det får finnas Waldorfskolor i Sverige är en skam.
 
Jag bojkottar flera. Men jag kastar också Sten i glashus och köper från Shein ibland. Eller liknande.

Schockemöle är tex ett märke jag inte ens hade köpt begagnat. Jag är så gammal så jag kommer fortfarande ihåg barreringsmaskinen i ridhuset och höftstiften i senskydden.

Sen försöker jag tänka att jag ska handla så mycket lokalt som möjligt. Inte bara för miljön utan också för att hålla ekonomin lokalt. Sen är ju kvaliteten helt annorlunda. En burk honung från gårdsbutiken smakar helt annorlunda än burken från livsmedelsbutiken med blandade honungar från inom EU.
 
Det kan ibland vara så att vissa resegarantier/avbokningsregler inte stämmer. De pressar priserna som gör att det blir ohållbart för hotell, men också för att då vet jag att all vinst och pengar faktiskt går till det företag jag köper tjänsten från.
Jag håller till viss del med och viss del inte. Om du letar hotell på en samlingssajt använder du deras tjänst och är inte konstigt att betala för den. Det är en marknadsföringskanal för det enskilda hotellet som är hyfsat billig jämfört med att själv försöka nå ut.
 
Lägger till att jag undviker de med idiotisk reklam. Det finns en tandborste som jag aldrig kommer att köpa. Har en hel lista i mitt huvud på sånt med enfaldig, sexistisk eller bara tröttsam reklam.
Haha, jag är likadan; jag sa faktiskt ifrån till ett larmföretag som gick runt och knackade dörr.
"Inte för att jag har tänkt skaffa larm, men OM jag skulle hade det blivit från ett annat företag, för jag tycker att er TV-reklam är så himla dålig!"
:o:angel::D
 
De är en sekt med bla rasistiska grunder och odling enligt biodynamik är tramsigt hittepå.

Mammas kusin begick självmord pga dem (han fastnade i sekten som ung när hans föräldrar flyttade till Järna).

Att det får finnas Waldorfskolor i Sverige är en skam.

Odling enligt biodynamik verkar ge väldigt bra och rena produkter. Spelar väl ingen roll att man själv inte delar trosuppfattningen.

Men sen att man inte vill att pengarna ska gå till en sekt som beter sig illa mot människor, det är en helt annan sak.

Ungefär som att jag tycker att Amish-odlade grönsaker nog är väldigt rena och nyttiga (trots att dom håller på med flummigt hittepå), men jag vill inte bidra till deras församling pga kvinnoförtrycket.
 
Vad är det för fel med dom?

Biodynamisk odling verkar gulligt, spelar väl ingen roll om nån vill sjunga för sina blommor etc, så länge som växten eller djurer får ett fantastiskt liv / blir bra mat.

Eller har det vart nån skandal eller nåt?
Jag har jobbat för antroposoferna, det är allt annat än gulligt kan jag lova!
När jag fick sparken för att jag sjukanmälde mig ringde jag facket som sa att jag skulle tacka och springa därifrån fortast möjligt.
Jag är även uppvuxen i Järna och nej, de behandlar inte sina djur väl!
 
Vad är det för fel med dom?

Biodynamisk odling verkar gulligt, spelar väl ingen roll om nån vill sjunga för sina blommor etc, så länge som växten eller djurer får ett fantastiskt liv / blir bra mat.

Eller har det vart nån skandal eller nåt?
Du kan även se "Dokument inifrån: De utvalda barnen".
Jag håller till viss del med och viss del inte. Om du letar hotell på en samlingssajt använder du deras tjänst och är inte konstigt att betala för den. Det är en marknadsföringskanal för det enskilda hotellet som är hyfsat billig jämfört med att själv försöka nå ut.
Och jag tycker snarare det är svårt att hitta små enskilda hotell på samlingssidor då de drunknar i de stora aktörerna.
 
Odling enligt biodynamik verkar ge väldigt bra och rena produkter. Spelar väl ingen roll att man själv inte delar trosuppfattningen.

Men sen att man inte vill att pengarna ska gå till en sekt som beter sig illa mot människor, det är en helt annan sak.

Ungefär som att jag tycker att Amish-odlade grönsaker nog är väldigt rena och nyttiga (trots att dom håller på med flummigt hittepå), men jag vill inte bidra till deras församling pga kvinnoförtrycket.

Biodynamisk odling är ovetenskapligt mumbojumbo med sektinslag. Fine om en vill stödja sådan skit men då ska en vara medveten om det.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Det fanns en tråd om att handla outdoors/camping och vad som var bäst där ur miljömässig synvinkel. Nu gäller det ”lite finare” kläder...
Svar
0
· Visningar
467
Senast: 95johsv
·
Äldre Måste erkänna att jag dragit öronen åt mig när jag skulle anlita en firma, en av arbetstagarna är en av många internetförpestare som...
Svar
17
· Visningar
1 331
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp