Ungefärlig kostnad för värme, varmvatten osv

kolblakkur

Trådstartare
Funderar på att skicka in en intresseanmälan på en lägenhet, men blir lite fundersam då varmvatten och värme inte ingår. Där finns både tvättmaskin, torktumlare och diskmaskin och jag har ingen aning om vad det kostar att "driva" dessa ting :) Vad brukar ni betala? :) Vi är två personer i hushållet och lägenheten är ca 80 kvm.

Sv: Ungefärlig kostnad för värme, varmvatten osv

Sånna där apparater går på kallvatten, så dom behöver du inte räkna in. Det blir ju på hushållselen. Jag betalar för mitt varmvatten (eller snarare betalar du ju för uppvärmingen av vattnet) och gör av med ungefär 250-300 kr/månad. Jag vet inte om det är mycket eller lite. Jag duschar 6-7 min varannan dag (vattnet rinner hela tiden då) och sen diskar jag under rinnande vatten. Så lite slöseri säkert.

Tyvärr går både tvätt- och diskmaskiner i de allra flesta fall på kallvatten (det är oftast mer ekonomiskt att temperera vattnet utanför maskinen än att maskinen värmer). Men det är fortfarande relativt liten kostnad så länge man tänker på att inte köra halvfulla maskiner utan utnyttja varje körning maximalt.

Jag bor i en sådan nu, på strax över 80 kvm. Radhusformat, byggt i början av 80-talet.
Uppenbarligen skitkasst isolerat, och så är det dålig uppvärmning på det. En panna står i förrådet, och enligt beskrivningen så använder den sig av elpatron för att värma upp vattnet som används ur kranar och ut till elementen.

Nåväl, som ensamstående med litet barn gick det ungefär 3000-3300 kr/månad i elkostnad. Sen sambon flyttade in höjdes det till ca 4000 kr/mån, dessa summor under vintern alltså.
På sommaren ligger elen på ca 1200 kr/mån, och ökar stadigt för varje månad för att sedan börja sjunka i mars/april igen.

Liknande trådar

Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om... 7 8 9
Svar
164
· Visningar
17 807
Hemmet Nu är jag ute i god tid, men men! Nästa år skall lägenheten säljas, vill så klart få ut så mycket som möjligt för den och undrar lite... 2
Svar
20
· Visningar
5 491
Hemmet Efter flytten från lägenhet på 70 kvm till hus på 200 kvm så har elräkningen gått upp avsevärt. Det räknade jag med, men inte att det... 2 3
Svar
45
· Visningar
3 840
Senast: Alexandra_W
·
Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 884
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka