Ungersk Vizsla

Vi hade när jag var liten. De kunde vara lösa utan problem, kan inte minnas att de någonsin drog efter vilt, dock jagade de inte. Trevliga hundar men VÄLDIGT energiska!
 
Jag har flera flyktigt bekanta, typ vänners vänner och allmänna hästmänniskor omkring mig som har vizsla just för att de fungerar så bra att ha lösa och är följsamma. Verkar hyfsat lätta att hålla nöjda med fysisk motion också.
Sedan är jag inte alls tillräckligt insatt för att ha en åsikt om huruvida det är positivt för rasen eller inte. :)
Däremot tycker jag att en hel del verkar lite "låga" och nervösa när jag träffar dem, men det tycker jag ju om rätt många spaniels också så det kanske bara är jag som läser mer i kroppspråket än vad som verkligen finns där.
 
Jag har flera flyktigt bekanta, typ vänners vänner och allmänna hästmänniskor omkring mig som har vizsla just för att de fungerar så bra att ha lösa och är följsamma. Verkar hyfsat lätta att hålla nöjda med fysisk motion också.
Sedan är jag inte alls tillräckligt insatt för att ha en åsikt om huruvida det är positivt för rasen eller inte. :)
Däremot tycker jag att en hel del verkar lite "låga" och nervösa när jag träffar dem, men det tycker jag ju om rätt många spaniels också så det kanske bara är jag som läser mer i kroppspråket än vad som verkligen finns där.
Ja, alla jag har sett har sett rädda ut för folk, låga och allmänt nervösa ut.
 
Ja, alla jag har sett har sett rädda ut för folk, låga och allmänt nervösa ut.

Verkar vara rätt vanligt med andra ord?
Fast det gäller inte alla! En före detta arbetskamrat har en väldigt glad och utåtriktad vizsla - nu har jag inte träffat henne sedan hon var unghund så det kan hända att det förändrats, men hon var väldigt glad och tillgänglig som valp och unghund.
 
Ja, alla jag har sett har sett rädda ut för folk, låga och allmänt nervösa ut.

De min familj hade, och de andra jag kände, var inte alls så. Eller, en var lite osäker på nya människor på så sätt att han höll sig till oss i familjen. Resten minns jag som tuffa, framåt och sociala (men inte som t.ex. en retriever då ;))

Men det var ju när jag var liten, då var det fortfarande en väldigt liten ras. Alltså VÄLDIGT liten, så pass att ingen visste vad det var och det nog inte fanns någon (eller kanske en?) uppfödare i Sverige. Kan hända att de överlag är sämre mentalt nu?
 
Jag känner flera vizslor från olika uppfödare, de flesta aktiverar med olika former av jaktträning, vilket ju ändå verkar vettigt med tanke på att det är en jakthund.
Som de flesta fågelhundar är de ändå följsamma och går absolut att ha lösa, med träning, för de har ändå jaktinstinkt (och SKA ha jaktinstinkt).

De är mjukare än många andra kontinentala fågelhundar, men har hög aktivitet och vill jobba mycket. Man får vara lite listig och kvick för att träna en vizsla, och beredd på lite jobb:)

Mentaliteten är det nog inget större fel på, men en hel del personer som inte ska ha vizsla (eller kanske hund öht..?) köper en sån hund för att den är snygg. Hunden blir sen kanske inte stimulerad, börjar med oönskade beteenden, får skäll och sen blir de ganska trista (ledsna och apatiska).
 
Vizslan har i min mening utvecklats mycket de senaste 10 åren. Idag finns det många som är duktiga hundar och kennlar som tar vizslan på allvar som jakthund, men det finns fortfarande de som avlar mer för "sällskap och utställning". Den senare kategorin av hundar upplever jag som mer "nervöst lagda", även om vizslan generellt är en högtempererad hund. Största skillnaden mot en vorsteh är som jag upplever det att vizslan är mer känslig för felaktigheter i träning och liknande. En vosteh skakar av sig och går vidare, medan en vizsla bygger på sig minnesbilder som med tiden kan leda till en otrygg hund. De är intelligenta och energiska och kräver en mjuk men tydlig tränare med mycket känsla. Lite formel 1 vad gäller hundträning om du ska ha en glad och nöjd hund.

Rasklubben avråder de som bara vill ha dem till sällskap att köpa vizsla. Det har som sagt hänt en hel del med jaktlusten senaste 10-20 åren, så det är ett lotteri att köpa vizsla om du inte ska jaga och aktivera hunden med jakt. Många av de uppfödare som har meriterade hundar säljer inte till sällskap idag - och det av en anledning. Bland vorstehfolket har vizslan historiskt sett ett rykte som en oberäknelig jakthund med klena nerver - även om detta har förändrats radikalt sedan man börjat ta in mer avelsmaterial från Ungern och vara noga med att sälja enbart till jägare och aktivt hundfolk.
 

Liknande trådar

L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
7 475
Senast: Fetaost
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
761
Senast: Krumben
·
Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
636
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
23 24 25
Svar
483
· Visningar
11 574

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp