Unghäst eller inte?

Jag har nästan alltid, i vuxen ålder, köpt föl/unghästar och sedan utbildat dem själv. Det har varit givande och väldigt roligt att känna sin häst så väl och att vara med och lära den allt från början. Har misslyckats med någon och det är ju aldrig kul att erkänna att man inte klarar just den hästen, att den inte passar ihop med mig men dessa hästar har jag faktiskt sålt eftersom jag tycker att det ska vara roligt för både häst och människa, inte en kamp. Ibland så stämmer inte kemin eller kunskapen räcker helt enkelt inte till. Men 95% av de unghästar jag haft har det gått bra med och nu när man blivit äldre och fegare så tar jag hjälp av instruktör med det jag inte känner mig redo för plus att jag när grunderna är klara alltid tränar för instruktör för att komma vidare. Man behöver det stödet oavsett tycker jag, dessutom är det ju mycket roligare att träna då. Mina hästar är ju enbart sk hobbyhästar så kanske om man har höga tävlingsambitioner att man inte ska köpa unghästar om man inte har ett fenomenalt öga för hur hästen kommer att utvecklas i framtiden. Annars är jag absolut för att hellre köpa ett föl än en färdig ridhäst - om man har tid o tålamod plus ödmjukhet inför uppgiften. :bow:
 
Hästen jag har nu har haft sedan hon var 7 månader. (är 3 nu). Jag hade inte haft någon så ung häst själv förut, men däremot ägt och lånat hästar i olika utbilningsgrader under flera år. Jag hade dessutom hjälp andra med föl och unghästar under flera år.
Fördelarna med en så ung häst är många ! Det som känns bäst är att man inte måste kämpa med en massa olater som andra har lärt hästen, och att man vet vad den har varit med om ändå sedan starten.Jag valde en häst som jag vet skulle ha mycket temprament och egen vilja, men dessutom massor med mod. (har haft syskon till hästen )
Men det är enormt mycket jobb, och många gånger känner man för att skicka hästen till Timbuktu, men det lönar sig i slutändan ! Första gången jag hade suttit på Lillan, gick jag och fånlog hela dagen ! Och känslan när någon berömmer den trevliga, lydiga unghästen, är värt hur mycket som helst !
Men jag skulle inte rekmmendera någon att skaffa unghäst som inte har stoor erfarenhet av hästar och kunnigt folk att ta hjälp av ! Tänk på att man måste lära hästen precis allt, och att dom, precis som barn, har trotsåldrar då dom skall göra tvärtemot hela tiden ! Och hästar är stora djur....
Så tänk igenom det först, men om du är berädd på att lägga ner en otroligt massa jobb, slit och tålamod, så får man igen det många gånger om under resan !

bibban
 
det ligger ett lite romantiskt skimmer över att ta hand om ett föl och växa upp med det till bästa vänner.Men vägen dit är lång och mödosam, och mycket FARLIG om man inte vet vad man håller på med. Det är inget man ska göra om man saknar erfarenhet och erfarna personer att fråga. Själv hade jag ingen erfarenhet,men erfarna personer omkring mig och jag har aldrig varit rädd för att ställa "dumma" frågor eller be om hjälp, och tack vare det har allt gått mycket bra. Det är svårt,slitigt och han skadade sig och skulle först avlivas,men nu är han tillbaka och vi har en fin kontakt.

Fördelar ser jag en del;är du duktig och hästen är fin kan du utbilda den så att dess värde ökar,dvs du får en fin häst "billigt".Du kan också få hästen så som du vill,det är ditt och enbart ditt fel om den hästen får olater,hård i munnen etc.
Nackdelarna är bl a att det tar TID,PENGAR,BLOD,SVETT och TÅRAR men samtidigt gar det så mycket...jag skulle dock gärna göra om det!
 
Precis, jag känner också att det kan vara dags för en realitycheck. Du formar den unga hästen själv - ja. Men inte alltid som du önskar! Du lär den allt, både vad den ska göra och inte göra, men också vad den kan komma undan med, vad den inte får men kan göra ändå för att du inte kan hindra den.

Allt är ju nytt för dom, man måste vara både en vänlig och trygg förebild, så man kan bygga en god relation till hästen. Men samtidigt måste man vara fast, och lite idérik för hur man smidigast ska kunna övertyga dom om att hovslageri, tandvård, fastbindning, transporter, vattenslangar, sadlar och bett inte är ett dugg konstiga. Ibland behöva tvinga dom till vissa nödvändiga saker, som de inte själva har lust till, men måste vänja sig vid eller iallafall stå ut med trots att det kan vara lite obehagligt.

Och så måste man stå fast genom perioder av trots när unghästen, mindre gulligt, visar att den skiter i vad man säger, eventuellt med fula miner och farliga utspel. Eller veta när man helst ska ta och lägga ner alla fostransförsök ett tag och låta den bråka av sig med andra unga odågor, istället för att skapa tillfälle att hitta på en massa olater med matte.

Det finns en hel del olika filosofier om hur man kan gå till väga och ett tips är att sätta sig in i flera, för att se att det finns flera olika sätt att lösa problem. Kan vara bra att ha i bakhuvudet om det man först provar funkar dåligt. T ex ansåg min första tränare att man skulle gå ganska rakt på sak med unghästen - låta den reagera, slåss och bråka med det nya. Alltså inte smyga på den något nytt succesivt. Skulle man spola så skulle man det, inte börja med något halvdant typ klappa med slangen, men samtidigt låta hästen vara med i hela processen, lukta, smaka osv. Och under reaktionsfasen skulle man ligga lågt, inte ställa andra krav på den, bara erbjuda den eftergift och trygghet när den väljer att lugna sig, acceptera (t ex sadla av och låta den vara när den bockat färdigt med sadeln).
Andra läror är mer succesiva, och menar att hästen kan få panik om man går för snabbt fram. Och det finns ju hästar som får det. Det beror nog delvis på hästens psyke vad som funkar bäst, och till stor del hur man utför det hela i praktiken. Vi var ju jättenoga med relationen innan vi gick vidare till något annat, och min häst sökte sig alltid till mig för att få lite trygghet och lite beröm för att hon var duktig med vad det nu var.

Jag hade alltså god hjälp i de där avgörandena av en tränare, men det var inte alla pusselbitar som föll på plats för det. Och jag var inte helt med på allt denna tränare stod för, utan gick min egen väg med min egen sammansatta filosofi på slutet. På gott och ont antar jag.
Resultatet? Tja, pålla är visserligen väldigt trygg, snäll och anses väluppfostrad (jag har faktiskt fått en del beröm för det). Men hon är långt ifrån en gunghäst, har stark egen vilja och mycket stolthet. Man kan t ex inte lämna henne ensam på gången; då hittar hon sätt att ta sig loss, hon kräver verkligen uppmärksamhet. Å andra sidan kan man spola, transportera, röntga, vaccinera, sårtvätta osv utan att hon knystar om det, leder henne alltid i bara grimma och grimskaft utan problem även om andra hästar uppför sig som tokar runt henne. Hon älskar att jobba, är känslig i munnen men ändå trygg med bettet, söker en fin form självvalt, är välmusklad osv. Så jag är jättenöjd och älskar min lilla unghäst.
Men vägen dit var krokig - jag har blivit hotad om sparkar, blivit biten, hängt i andra änden av ett långt grimskaft när hon var liten och fick frispel, innan hon fick lära sig att man under inga omständigheter fick göra så. Jag har flugit i backen så det sjöng om det (men det var troligen pga en skada hon ådragit sig, hon fick totalt frispel, har inte hänt igen). Det bör man nog vara beredd på. Blod, svett och tårar är ingen överdrift.
 
Jag är nöjd med valet att ha köpt en ungponny, hon börjar bli som jag vill ha henne utan att ngn "förstört" ngt. Lite läbbigt är det med en sådan grön ponny men min är en riktig pärla som ställer upp på det mesta :love:

Jag skulle heller aldrig haft råd att köpa en ponny/häst av samma klass som äldre och färdiginriden.

Har ridit en del unghästar innan och hade en unghäst innan Patsy men inte riktigt lika ung.
 
Tack alla, för visat intresse och svar!!! Får nu se i vilken ålder min nya häst som jag tänker köpa kommer att vara...
MVH
:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Unghäst eller inte?

har köpt en två-årig welshcob-valack.
hur nöjd som helst. han är lugn inne men pigg när man ska ut, om man säger så.
han har bara haft bett några gånger och till helgen blir det gjord på ryggen.
har bara sett fördelar med pojken.
dels skulle han genast ha blivit 10000 dyrare om jag hade väntat i tre månader.
sen så ska jag förhoppningsvis forma honom precis som jag vill. man lär ju känna honom rätt så bra...

men jag har i och för sig hållt på mycket med unghästar, och hjälpt till att rida in en del, så det är ju alltid bra att ha den kunskapen om hästar och unghästars psyke.

sen så har jag hjälp i stallet, annars hade jag nog aldrig köpt honom.

sista fördelen jag kommer på är att han inte kräver ridning 6 dagar i veckan än. utan han behöver mest den sociala biten. har alltså tid över till studier!
 
Sv: Unghäst eller inte?

Min häst föddes på den gården där jag höll till. Så hon var min från dag ett i princip men jag köpte henne på papper när hon var 3 mån.

Det är min första egna häst.

Har tidigare haft en foderhäst som var en unghäst sammt att jag hjälpt till med delar ur inridningen på gården.

Det här är dock första gången jag "följt" en häst så länge i utbildningen.
Hon är nu 1 ½ år och en mycket fin och lugn dam. Jag har lärt mig massor från henne. Förberedde mig genom att läsa allt jag kom över, fråga farfar på gården som fött upp halvblod hela sitt liv(typ 80 nånting!! :angel: ) och PLANERA!!! Jag försökte komma på alla möjliga scenarion(stavn?) och hur jag skulle handla bäst...hehe...låter kanske fånigt men det är viktigt att man är konsekvent med sin unghäst!
Så...
Fördelar: hon gör precis vad jag vill att hon ska göra o har inte lärt sig en massa från andra som kanske inte jag vill veta av, vi är bästa vänner och hon kommer direkt när jag ropar, om hon ser nåt som är läskigt så lyssnar hon på mig och sticker inte bara iväg,jag vet hur mycket hon kan och hur mycket jag kan tänja på gränserna när vi ska lära in nytt...kort sagt vi känner varandra :love:

Nackdelar: jag kan ju inte rida på henne ännu :crazy: , unghästar har en benägenhet att skada sig... :crazy: lyckligtvis har jag tydligen haft det lugnt hittils enl. stallägaren, ....kommer inte på fler...

SAMMANFATTNINGSVIS!! Älskar min unghäst o har ALDRIG ångrat att jag köpte henne Novelette det har tydligen varit lite strul att se bilderna men jag vet tyvärr inte vad jag ska göra åt det...
 
Senast ändrad:
Sv: Unghäst eller inte?

Jag föredrar unghästar då jag vill utbilda å forma dem själv.Dessutom är det så kul att skryta sen när alla tycker hästen är så fin att rida ;)
 
Sv: Unghäst eller inte?

Jag har alltid haft unghäst eller oridna hästar. :crazy:
Det började med att mina föräldrar köpte mig en 3-årig fjording hingst i ren okunnighet. :eek:
Jag var då ca 11 år, och bara tanken att få en egen häst(!)gjorde att jag absolut inte protesterade. Vi hade våra duster, jag och lill hingsten, men jag är väl nått av det envisaste som går i ett par skor, så han fick ge sig! :banana:
Senare sålde jag den lille killen, för jag blev för lång för honom, men han var då både inkörd och riden.
Köpte mig då en nordsvensk travare "med världens underbaraste pannlugg". En anledning så god som någon, när man är ung, med icke hästkunniga föräldrar, och bara måste ha en häst!!! :o Han är väl den häst jag förknippar mest till, när man pratar om sina unga häst år... Han var jordens snällaste travare, men kunde inte galoppera....Men med min envishet och lusläsning i all värdens ridböcker, började vi ana en tillstymmelse till galopp efter veckors arbete. Lyckan var total!!! :love:
Nu så här med facit i hand törs jag väl säga att jag "utbildade" denna nordis till LC dressyr/ LC hoppning med eg. böckernas hjälp!
Nu började jag väl så smått att förstå, att en välriden, lättare ponny kanske skulle vara nått för mig. Min nordis vägrade jag göra mig av med. :mad:
Fick av en hästhandlare höra att han visste om en "superponny" som var till salu. På den vägen kom en D-ponnt med fullblodsinslag i min ägo. Det var bara det, att det var den mest vanvårdade ponny jag någon sin sett(räknat fram till i dag!) Henne köpte jag av rena barmhärtighets skäl. Hon hade de snällaste ögon.... :love:
Efter ett års arbete med denna tjej, var vi tvungen att ta bort henne. Enl. veterinären var tidigare vanvården :devil: så grov, att hon hade så pass mycket inre defekter att det inte fanns ett värdigt jordeliv för henne. :cry:
Efter det har hästar kommit och gått i mitt liv men på det stora hela, har alla mina hästar mer eller mindre varit "barmhärtighetsköp". Alla har haft större eller mindre bekymmer, som har gått att lösa med mycket jobb, och jag har kunnat sälja hästen vidare till nån passande ryttare.
Mitt senaste tillskott är ett 6-årigt sto, som ansågs oridbar i jan-04, och skulle skickas till hästhandlare. Tyckte hon såg alldeles för fin ut och är i min ägo idag! :bow: Har debuterat LA dressyr och har börjat nosa lite på hoppning. Till nästa år ska vi träna, för att debutera MSV någon gång under hösten, så, så gick det för den, oridbara hästen...
Så jag ser bara fördelar med att köpa unga/ oridna hästar för jag älskar att jobba dom och när man ser dom små, små framgångarna komma krypande. :bump: Men det är absolut inget jag kan rekommenderar, om man inte vet vad man håller på med. Trots att jag började min egen hästkarriär väldigt dumt egentligen....
 
Sv: Re: Unghäst eller inte?

Jag har köpt mig en åtta månader gammal liten hingst som komemr hem snart och det ska bli väldigt spännande. Jag har arbetat mycket med unghästar under mina år och nu på snere tid har jag drömt om en helt egen att forma själv.

Jag har arbetat med travhästar i hela mitt liv och varit med hästarna från födsel tills dom blivit starthästar och tränat nästan på egen hand med hjälp av tränare. Trots denna långa erfarenhet så kan jag känna tvekan på min kunskap. Men det ska bli väldigt kul och skönt att ha en egen häst att träna som man vet att ingen kommer att ta ifrån en när den är klar så att säga.
 
Sv: Unghäst eller inte?

Hej!

Min första stora häst fick jag när jag var 13 år, hon var då 5 år och precis inriden. Man kan säga att vi har lärt oss ihop, det har gått bra men tagit tid, nu är hon såld som promenadhäst men vi har gjort mycket kul ihop, tävlat lätta klasser både hopp o dressyr, samt tränat terräng och western. Jag ångrar det inte! Alla runt omkring mig ville att jag skulle köpa en D-ponny, men jag är glad att jag inte gjorde det för jag var inte färdig för att ge mig ut o tävla en massa då som många tyckte att jag då skulle göra med ponnyn. Istället fick jag vänta några år och debutera tillsammans med mitt sto och på så vis även tävla vidare när blivit över 18 år, just i den situationen är jag glad för min envishet!
Detta ledde till att jag har avlat på denna fina häst och fått fram min nu 1,5 åriga hingst som ska bli min nästa ridhäst. Jag har ingen erfarenhet av så unga hästar, men med sunt förnuft och duktiga människor så har vi tillsammans varit på fölvisningar med klass 1 poäng och allt som har med hantering att göra tex grimma, borsta, verka, avmaska, tränsa, leda, sadla, benskydd och täcken och åka transport, promenader och gå över bommar osv osv har inte varit något problem alls. Han lyssnar på mig även när stona står brevid. Han går med en hingst i samma ålder, mycket viktigt för uppfostran tror jag, samt med flera valacker i olika åldrar på sommaren, går på lösdrift, från april-nov och är min guldklimp! :bump:
MVH/Gismo
 
Sv: Unghäst eller inte?

Jag har precis köpt min första egna häst, en unghäst. Köpt honom från ett ridläger där alla hästar hyrs ut under vintern så jag har hyrt häst därifrån de senaste tre åren. Två av de hästar jag hyrt är helsyskon till min nu, alldeles egna pojke. Blev väldigt fäst vid dem, särskilt han helbror, hoppas därför de blir lika varandra i humöret. Änsålänge verkar det lovande! Har fått hjälp med den ''första'' delen av inridningen av säljaren så nu fortsätter jag på egen hand hemma med ''resten''. VI var ute och skrittade en runda idag tillsammans med min kompis och hennes häst, och han är hur lugn och fin som helst trots den nya miljön. Jag antar att jag har tur :smirk:
 
Sv: Unghäst eller inte?

Jag köpte ett sto med föl vid sidan. Ett litet urgulligt hingstföl, som blev valack. Han har alltid varit underbar och snäll och jag har inte haft några problem med att rida in honom.
Min enda tidigare erfarenhet var en 3-åring någon fick för sig att jag skulle rida in när jag var 10 år. Gick inte så bra... :smirk:
Men min häst har alltid varit lat och trög. Därför är han inte så utbildad och ska nu lånas ut till någon som kan föra honom vidare, någon med mer erfarenhet. Han är 5 år nu.
Jag vill inte köpa någon unghäst igen på lång tid, det ska bli skönt att rida på en redan utbildad häst som inte behöver lära sig precis allt!
 
Sv: Unghäst eller inte?

Köpte min som föl. Ångrar ingenting! Föl är så positiva och oförstörda! Jag hade haft två travhästar innan och gick naturbruksgymnasium då jag skaffade fölet. Det har varit så otroligt roligt att få forma hästen precis som jag vill ha honom. Klart att vi hade lite jobbiga perioder men dom roliga väger mer! :bump:
 
Sv: Unghäst eller inte?

Jag köpte ett fem månaders föl utan någon som helst hästvana. Det var min första häst.
Jag hade ridit på ridskola i ett halvt år.

Jag gjorde alltså precis som man inte ska göra.
Idag har han fyllt sex år och jag kunde inte ha fått en bättre häst.

Jag lämnade bort honom på träning och fick honom förstörd, jag kunde ha gjort det själv, men lydde alla "goda" råd. Jag fick börja om från början i alla fall.

Det är värt varje sekund av väntan på att det ska bli en ridhäst av unghästen.
Vi känner varandra väldigt bra skulle man kunna säga.

MEN; det blir en dyr häst i slutändan! Min kostade 8000 kronor i inköp, men börjar man räkna efter så kunde jag den dagen han fyllde fyra ha köpt en häst i 100 000 kronors klassen. Då räknar jag uppfödning, veterinär, uppstallning och hovslagare.

Jag tycker inte att man ska låta sig avskräckas från att köpa föl/unghäst, men man ska veta vad det är man ger sig in på.
Och så ska man sålla friskt bland alla goda råd.

Marita
 
Sv: Unghäst eller inte?

Finns väl bara fördelar för min del. Vill ha en oförstörd häst med eget huvud som fortfarande är 'häst'. Dessutom är det lärorikt att följa en häst genm livets alla faser - de har faser precis som vi människor.

Min häst skulle fylla 5. Innan hade jag ridit hästar i samma ålder samt 'ridit in' en tre-fyraåring. Pysslat med åring och lite sånt smått gott. Men aldrig haft eget ansvar på det sättet som det är att ha en häst. Han var oinriden, men inkörd.

Det gick utmärkt från första dagen. Han har kommit längre än jag nånsin trott och älskar ridningen både på banan och i terrängen. Han är känslig för hjälper och älskar att jobba. Ångrar inte köpet en sekund.
 
Sv: Unghäst eller inte?

__Ida__ skrev:
Vilka fördelar ser ni med att köpa en unghäst? Nackdelar? Har ni köpt en unghäst men samtidigt inte haft vanan/kunskaper med att äga en unghäst förut? Är nyfiken på hur det ser ut hos dem som haft sin häst sedan den var ung.

Jag har köpt ohanterade hästar. 4 och 5 år gamla men som sagt inte hanterade, så man kan påstå att det har vart som unghäsat med gå i grimskaft-träning, tränsvänjning och hela alltet!

Jag ser fördelarna... Hästen blir vad jag gör den till
Jag kan lära hästen det jag vill att den ska kunna och på det sätt jag anser är bra. Jag vet vad den har vart med om, eventuella olyckor mm. Jag får en mkt bra kontakt med hästen i och med att den inte är runtsläpad och avtrubbad av en dussin andra människor med olika hanteringsmetoder och ridstilar. Jag får se hästen utvecklas både psykiskt och fysiskt...

Nackdelarna är ju som sagt att om något går fel så kan jag inte skylla på de tidigare ägarna...
Och man kan ju inte provrida så man kan inte vara säker på att hästen passar en ridmässigt... eller vad den har för läraktighet och kapacitet.
Man bör nog ha en del unghäst-vana och gärna kunnig hjälp om man ska ge sig på det.... Men det faller mig bättre i smaken att jobba dem själv...
 
Sv: Unghäst eller inte?

min ena häst har jag haft i drygt 2 månader nu, han är 3.
jag tänker inte riktigt på honom som unghäst så, eftersom han är travhäst är han hanterad och körd sen han var 1,5 år, och riden sen april i år (av mig).

antar att det är lättare med en sån häst än en annan 3-åring som inte är inriden ens.
 
Sv: Re: Unghäst eller inte?

Patsy finns ju inte kvar och det som står på agendan är en ungponny igen. Inte än på ett tag, måste reparera min ekonomi och även mitt hjärta.

Men bäbis blir det, kanske tom föl den här gången... (Har andra vuxna hästar att rida under tiden och det känns viktigt för att det ska fortsätta vara roligt).
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 389
Senast: MiniLi
·
  • Artikel
Hästnyheter Om en månad stundar unghäst-VM i fälttävlan i Frankrike, som alltid hos arrangören i klassiska Le Lion d'Angers. I år finns tio hästar...
Svar
0
· Visningar
261
Senast: Gunnar
·
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 024
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 825
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Färgtråd III
  • Födda -21
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp