Unghäst som fattar fel galopp

Balahé

Trådstartare
Nu blir detta ganska långt.

Jag har en unghäst som under vilan i vintras lyckades sträcka sitt ena bakben. Efter detta har hon svårt att fatta den sidans galopp (höger). Till att börja med såklart för att det gjorde ont, men nu är hon genomgången av veterinär och physioterapeut som friskförklarat henne och rörligheten i bakbenen är god på båda sidorna. Jag har själv fortsatt att strecha benet och masserar och behandlar det enligt rekommenderation från physioterapueten. Numera händer det att hon fattar höger galopp, innan vi lokaliserade felet blev det alltid vänster galopp, oavsett varv och situation.

Men nu till problemet. Innan skadan valde hon själv helst vänster galopp men med träning på töm var hon innan vilan så stadig att hon 9 ggr av 10 valde rätt galopp och vi hade precis börjat träna på regelrätta fattningar uppsuttet vilket fungerade bra. Nu kan jag bara få henne i höger galopp om jag jagar henne efter att hon fattat fel galopp, då byter hon när det går för fort och sedan kan jag reglera tempot och jobba en liten stund. Att bryta av och försöka fatta rätt galopp slutar efter några gånger med att hon blir stressad och bryter av och fattar galopp hej vilt (då ALLTID vänster galopp). Någon enstaka gång kan hon fatta höger galopp i vänster varv, men då bryter hon snabbt av igen trots mycket drivning. Uppsuttet fungerar inte bättre, någon gång har hon även där fattat fel galopp och tagit några språng i höger galopp, men att få henne att fatta höger galopp på kommando är väldigt svårt, jag har nog lyckats kanske tre-fyra gånger efter skadan.

Hästen är väldigt grön (förstår skänkelvikning i skritt och går att rida bogen in i skritt och träv) och låser sig lätt mentalt om det blir för svårt, då blir hon istadig. Jag berömmer överdrivet mycket när hon går i höger galopp och låter henne förstå att hon är bäst i hela världen. Avslutar så fort det går bra och försöker att hålla passen korta. Planen är att hon skall iväg på tillridning om ett par veckor, men jag hade gärna haft detta "löst" till dess för att få ut det som är planerat från tillridningen. Att inte galoppera tills dess är en lösning, men eftersom hästen älskar att galoppera och tidigare haft stora problem med bjudningen ser jag inte det som en optimal lösning.

Hur skulle du rida för att försöka få bukt med detta? Har du några bra tips på hur jag får rätt galopp från fattningen på töm? Andra lämpliga sätt att bryta beteendet?
 
Sv: Unghäst som fattar fel galopp

Idag testade jag att strecha lite försiktigt innan arbetet, har provat det tidigare utan resultat, men idag verkade det fungera. Fick jaga henne till ett byte när hon fattade galopp första gången, sedan valde hon själv rätt galopp två gånger och var dessutom lite reglerbar i tempo, både uppåt och neråt. Kanske att det löser sig med mer styrka?

Tar hur som helst ändå emot tips på hur jag bör gå åt det uppsuttet.
 
Sv: Unghäst som fattar fel galopp

Jag skulle nog tänka att det fattades styrka, och jobba med andra övningar för att bygga upp styrkan i bakbenen, och främst på det hon använder vid fattningen. Det blir väl vänster bakben tror jag?

Sedan skulle jag aldrig "jaga" hästen till att ta galoppen, utan hellre verkligen öva på samlade fattningar. Jag har kört lite med ponnyn att jag har bett om galopp, och de första gångerna har det räckt med en ansats att svara fram så har han fått godis, sedan har han snabbt fattat vad jag ber om och är då noga med fattningen och håller tillbaka lite i väntan på belöningen.
Men det gick absolut inte innan vi jobbat upp styrka i bak.

Man behöver ju också se till att hästen är i rätt balans vid fattningen så att den har bästa möjliga förutsättningar för fattningen.

Kanske skulle du fokusera på att bygga bakben i skritt och trav, och låta tillridaren ha hand och själva fattningarna sedan?
 
Sv: Unghäst som fattar fel galopp

prova att rid svag svag skänkelvikning för höger skänkel innan du fattar galopp, nästan som bogen in fast rak i bålen. Håll henne ganska rak i halsen och med ett mjukt stöd på yttertygeln, kontrollera så att hon är kvar högerställd även om du lättar på högertygeln. Du får absolut inte fastna i höger tygel. Fatta galopp precis innan kortsidan så får du hjälp av väggen/staketet. Var noga med att inte själv kasta dig framåt. Om hon fattar fel så sakta bara av till skritt och vänta på att hon är helt lugn innan du provar igen.

Lycka till!
 
Sv: Unghäst som fattar fel galopp

Att "jaga" henne är det som stressar henne minst eftersom hon ser det lite som en kul grej. Jag ger kommando, hon fattar vänster galopp och jag följer med henne längs långsidan medan jag smackar på henne så att hon ökar tempot, hon bockar och landar då i höger galopp. Helt okomplicerat, men jag vill ju att hon skall kunna fatta rätt galopp direkt, som hon gjorde tidigare.

Försöker att rida lite bogen in i skirtt och trav och även på töm just för att stärka bak. Rider även i terräng för att träna balans och stärka hela hästen, gärna lite backar när det bjuds. Samlade fattningar i höger galopp finns överhuvudtaget inte på kartan, hon behöver än så länge ha tempo i kroppen för att fatta galopp.
 
Sv: Unghäst som fattar fel galopp

Detta kan nog vara värt att testa, fast istället på väg ut ur kortsidan eller på den öppna delen av en volt. Hon har en tendens att backa av om man ber henne om svårigheter just inför en hörnpassering. Vi jobbar självklart på det också, men just nu är det viktigt att inte trigga hennes bromsande, utan på alla sätt främja framåtbjudning.

Innan skadan hade hon klart lättare att fatta höger galopp om hon var i balans och helstlite böjd runt höger skänkel. Vänster har hon hela tiden kunnat fatta i alla möjliga och omöjliga lägen.
 
Sv: Unghäst som fattar fel galopp

Du känner ju din häst bäst, anledningen att jag föreslot början på kortsidan är eftersom det är där man oftast fattar galopp på unghästar för att uppmuntra dem till att fatta rätt galopp.

Att gasa och busa fram till höger galopp från vänster galopp skulle jag sluta med helt i dagsläget. Det du gör genom att låta henne galoppera framåt i vänster galopp när du har försökt få höger är att du bara befäster att hon ska fatta vänster galopp.
 
Sv: Unghäst som fattar fel galopp

Sluta med jagandet, även om det fungerar så är det dumt att lära in det.

Jag skulle fatta ur ett hörn, alt lägga en volt i hörnet och fatta ur den. Noga med att hästen är balanserad, lösgjord och undan för höger skänkel. Håll stödet på vänster utan att ställa åt vänster, släpp fram höger bog ordentligt.
 
Sv: Unghäst som fattar fel galopp

Jag förstår tanken om "jagandet" från både dig och Bison. Kommer sluta med den typen av byten så fort jag har ett alternativ som fungerar. Ska boka in ny tid med tömkörningstränaren och se om hen har något bra tips för tömkörningen. Hen är ju proffs på just den biten. Funkar det från marken kommer det att funka från ryggen också, det är jag övertygad om.

Jag "jagar" alltså inte hästen när jag sitter på den om nu någon trodde det. Eftersom alla svar rör hur jag gör uppsuttet vill jag förtydliga det. MEN faktum är att jag fått rådet av erkänd veterinär och en erfaren unghästutbildare att just jaga på henne om hon inte vill byta, eftersom hon blir bekväm med att gå i fle galopp i lågt tempo. För mig känns det dock inte så bra att göra det uppsuttet så jag har valt att avstå det. Vill inte uppmuntra till bus med ryttare på, det sköter hon så bra ändå;)

Angående var man fattar på kortsidan så förstod jag precis din tanke, men just att hon gärna backar av i hörn gör att jag har även det att ta hänsyn till.
 
Senast ändrad:
Sv: Unghäst som fattar fel galopp

Kommer sluta med den typen av byten så fort jag har ett alternativ som fungerar.

Det är bättre att inte alls rida högergalopp fram till du hittat en lösning som fungerar.

Min unghäst fattar gärna vänster istället för höger om jag inte är väldigt noga med fattningen. Efter lite prövande av olika metoder har jag insett att det just på honom fungerar allra bäst om jag lägger till spöet på bogen vid fattning åt höger samt lättar lite med båda sittbenen ur sadeln vid fattningen.

Något som också fungerade bra men som jag nu inte behöver tillämpa längre eftersom han fattar rätt, var att när han hade fattat fel så bröt jag inte av redan första steget utan red omedelbart in på ganska snävt, böjt spår. Så pass snävt att han tyckte det var så jobbigt att han vid nya fattningen direkt efter valde att istället ta högergaloppen.

Det finns ganska många metoder för att locka dem till att fatta rätt så man får beta av dem en efter en tills man hittar en metod som fungerar.
 
Sv: Unghäst som fattar fel galopp

jag tänker såhär, att just metoden du blivit rådd till av tränare osv, blir konstigt resonemang, eftersom hästen ö.h.t aldrig har möjligheten att förknippa din fattningshjälp med vad som är "rätt" galopp. Eftersom den sen galopperas på framåt tills den byter självmant s.a.s - det finns ingen möjlighet att den då förknippar fattningshjälpen med rätt , än mindre vad exakt det är som den gör rätt, och när. förstår du hur jag menar?
 
Sv: Unghäst som fattar fel galopp

Min unghäst fattar gärna vänster istället för höger om jag inte är väldigt noga med fattningen. Efter lite prövande av olika metoder har jag insett att det just på honom fungerar allra bäst om jag lägger till spöet på bogen vid fattning åt höger samt lättar lite med båda sittbenen ur sadeln vid fattningen.

Något som också fungerade bra men som jag nu inte behöver tillämpa längre eftersom han fattar rätt, var att när han hade fattat fel så bröt jag inte av redan första steget utan red omedelbart in på ganska snävt, böjt spår. Så pass snävt att han tyckte det var så jobbigt att han vid nya fattningen direkt efter valde att istället ta högergaloppen.

Tack! Det var den här typen av tips jag efterlyste, inte bara att "sluta med det du gör". Har haft framgång med att förstärka lite med spöt precis som du skriver i kombination med att göra fattningen på väg ur kortsidan och lägga över tyngden övertydligt åt höger. Vi hade även tränaren ute som kunde se lite mer var det brister (hästen släpper gärna yttertygeln och faller inåt).

Mackan, jag förstår precis vad du menar, precis som jag förstod när övriga sa samma sak tidigare. Att ta tips från någon som sett mig och hästen i verkligheten (flera gånger dessutom) och har en större bakgrund brukar ju annars rekommenderas :meh: Och faktum är att det har fungerat, hästen kan nu spontant välja höger galopp när hon får för bråttom, vilket aldrig skedde tidigare, inte ens innan skadan. Jag har alltså "jagat" henne vid 4-5 tillfällen för att få henne att överhuvudtaget hitta sin högergalopp igen. Därmed är förtrollningen bruten och hon har två galopper även efter skadan, tadaa!

Nu är det bara att öva vidare på att det finns olika hjälper för höger resp vänster, men tränaren var säker på att det löser sig när hästen åter är mer liksidig och gav mig lite hemläxa.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 442
Senast: Fiorano
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: JohannaB
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 069
Senast: banani
·
Träning Hej! Tränar förvänd galopp med min häst, och behöver tips. När jag rider i vänster varv (galopp) och går över i höger varv i förvänd...
Svar
5
· Visningar
1 127
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp