Unghäst+ Täcke??

H

HubbaBubba

Nu har man då en unghäst i stallet, hon har aldrig haft täcke på sig. Ska man börja täcka henne när hon går ute :confused: Hon är precis inköpt och hemkommen :) Hon är något under i hullet och väldigt omusklad. Hur stor är risken att hon fryser då hon kommer ut kl 08:00 på morgonen och får komma in kl 18-19:00 på kvällen :confused: Där hon är inköpt fick inte hästarna vara ute så långe då det inte fanns så många hagar nära stallet :( Hon blir tre i årsskiftet men är född sent på året så hon är strax över två år nu. Hon ser ut som en åring då hon inte har växt riktigt jämnt :( Bör jag täcka den lilla damen eller hur bör jag göra :confused:
 
Jag har ett tunt regntäcke på min tvååring när det regnar ute. Tycker det är bättre att hon håller sig torr än att hon är blöt och fryser.
Om din lilla pålle dessutom är i underhull har han ju inte så mycket att ta av. Dessutom behöver han ju all energi till att växa!
 
Nej, jag tycker inte att du behöver ha något täcke på henne. Hästar ÄR gjorda för att klara sig utomhus dygnet runt, året runt... ;)
Se bara till att försöka få upp ett ordentligt hull på henne innan den smällkalla perioden kommer - OM vi får nån sån den här vintern...

Min Hblhingst fryser inte oavsett väderlek, TROTS att hans vinterpäls bara är marginellt längre o tätare än sommarpälsen... (han är så korthårig att han inte behöver klippas även om han arbetas hårt och svettas mycket...)
Numera har han kläder på sig för att inte musklerna ska bli kalla, men det var först vintern då han blev 4 år som han började med det...
 
Håller med Ameo.Hästar ska inte behöva täcken om dom har tillgång till mat.
Bättre att låta dom sätta päls.Det är lätt att tro att hästar fryser bara för att vi själva gör det.pållen står ju inne nattetid och hinner torka.är hästen frisk så klarar den sig säkert.
Gör det du själv anser bäst . :bow:
 
Jag instämmer med Ameo unghästar ska man inte täcka för tidigt då får de ju ingen motståndskraft, skulle faktiskt aldrig själv köpa en häst som jag vet har blivit täckad innan den blivit riden, tror att det blir bättre och friskare hästar om man låter de vara så naturliga som möjligt när de är så unga, bara de får ordentligt med mat så :rofl:
 
Detta är en lie knivig fråga...
Om hästen inte kan söka skydd för regn och rusk väder och/eller man inte kan se till att den kan "äta sig varm" så tycker jag att man ska lägga täcke på dom. Man behöver ju inte för den skull lägga på dom det tjockaste täcket man kan hitta, kanske bara ett täcke som håller dom torra. Mitt arab sto kommer från norrlands djupa skogar där det på vintern blir minus 35-40gradet ute. Hon får en enorm vinter päls så jag lägger inte på henne så tjocka täcken på vintern. Men hon rids inte lika mycket på vintern som vår/sommar/höst. Men hon är mycket ute i hagen så jag tycker att hon behöver ett täcke.
 
När min häst var unghäst "ägde" han inte ens ett täcke.
När jag började arbeta honom så han blev svettig fick han ett combitäcke en stund efter arbetet. Då var han drygt 3 år.

Jag skulle inte täcka en unghäst som inte var sjuk och därigenom inte själv kunde höja värmen.
Är hästen mager, skulle jag då ge den en rejäl högiva i hagen, så den kunde "äta sig varm".
Dessutom ska ju unghästar ha fri tillgång till hö enligt mig.
 
Jag hade en del bekymmer med min ettåring: Han hade varit sjuk och var väldigt tunn, han var låg i rang och fick därför inte fri tillgång på foder som de andra.
Jag täckte honom när det regnade på hösten och hade honom helt utan täcket på vintern. När snön kom hade han kommit upp i lagom hull och behövde inget täcke längre.
När han frös gjorde han sig av med en otrolig mängd energi för att hålla värmen, jag tyckte det var att fodra ”för kråkorna”.
 
En sådan häst som du beskriver hade jag försökt hålla i en STOR, gärna kuperad, hage, helst med någon typ av vindskydd och absolut tillsammans med minst 2-3 andra (unga) hästar. Detta för att stimulera till lek och rörelse så att din häst har en chans att bygga upp lite muskler inför inridningen. Och så, viktigast av allt, FRI TILLGÅNG TILL BRA GROVFODER, eventuellt kompletterat med kraftfoder och mineraler ifall det behövs. Då bör det inte behövas täcke, men du kan ju testa och se i någon vecka - verkar hästen frysa när den kommer in på kvällarna kan du ju börja täcka, åtminstone tills den är uppe i normalhull. Det är ju faktiskt inte FARLIGT att frysa, bara obehagligt...

Allra helst hade jag haft unghästen på lösdrift fram till inridningen, men daglig utevistelse i 10-12 timmar är väl "näst bäst".
 
Jag skulle börja att vänja henne med täcke.
Skulle ha satt på henne ett tunt regntäcke.
 
Om man ska täcka eller inte beror ju på olika saker.
För det första om du ska rida hästen, detta antar jag att du inte ska göra då det är en så pass ung häst.
Sen är det ju viktigt att en häst som inte har täcke, hela tiden har tillgång till hö/halm, så att den kan reglera värmen själv.
Unghästar bör egentligen alltid gå utan täcke och om den inte rids finns det ju ingen anledning att klippa heller. det finns ingen anledning att ha täcken/skydd etc. om hästen inte behöver det.
Det är klart bäst att den får gå utan om det är möjligt. Du kan ju, om det skulle bli riktigt kallt och blött, lägga på ett regntäcke.
 
Jag har haft en åring som var väldigt tunn. Täckade dock INTE mot kyla. Utan stora hagar med möjlighet stt söka skydd, och så fri tillgång på mat. Hon frös aldrig, ens när det var ösregn eller 30 minusgrader.

Kan du däremot inte erbjuda skydd eller fri tillgång i hagen så kan det ju vara ide att täcka, men jag skulle hellre välja fri tillgång och skog i hagen.
 
Många delade meningar :( Hon går i en hage där det finns lite träd och rinnande vatten kullar och dalar. Hon går ihop med två valacker den ena 14 den andra 23. Min andra pålle den 14årige adopterade henne och försvarar henne. De får hö i hagen men hon äter hellre av gräset :confused: det finns ju inte precis någon näring i det nu :( Hon får gott om hö inne och äter upp allt, men ute struntar hon i höet totalt. Hon står gärna och trycker vid min andra häst när det blåser, hon står nog i lä bakom honom (väldigt stor häst) :D Är bara rädd för att hon ska bli förkyld då hon inte är något vidare härdad sedan innan :(

Finns på foto här http://files2.helgon.net/Gallery/{670/{670EFC01-BE11-40CD-BB32-B33903CFC524}.jpg

OBS! jag köpte henne för att hon skulle gå till slakt, det är därför hon ser lite maläten ut. Men vi jobbar på det :)
 
Det är inte säkert hon kurar bakom valacken för vinden, hon kanske inte är van att vara ute (skrev du inte något om det??) och är man inte det så kan världen vara väldigt stor och skrämmande...

Men är du orolig och eftersom hon ratar höet kan du ju prova lägga på täcke. Frågan är väl om hon är så osäker att hon bara blir mer skrämd av det? (Täcken kan vara läskiga saker om du frågar vissa hästar, andra bryr sig inte alls. Och en del är coola tills de provar springa i täcket då blir de livrädda..)
 
Kollade på bilden, blir nog en fin häst när den blir som den ska =)

men du, nyss hemkommen sa du. Har du avmaskat? Den där magen skriker maskmage nämligen. Bara en tanke som slog mig.

(Jag fick avmaska min 11-månaders ganska rjeält när hon kom för att få henne att gå upp i vikt. Avmaskade först med banminth i dubbel dos samma dag hon kom, sen fick jag (i samråd med vet) ge henne en dos Ivomec efter en månad. SEN började hon lägga på sig)
 
Jag får nog prova mig fram vilket som blir bäst. Min herre brukar vara ganska så vass mot andra hästar men den lilla skruttan får äta sida vid sida med honom. Idag hade hon värsta racet i hagen och hann inte stanna utan fläskade rakt in i sidan på min andra pålle. Han vickade inte ens på öronen....blängde inte ens på henne. Om den 23 åriga andra pållen råkar komma nära så är det ju :devil: själv som går i hagen :( Så det var en lättnad att han accepterade henne utan att blinka......gör att man bara :love: honom ännu mer
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 104
Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
4 021
Senast: mackan
·
Utrustning Nu får jag sluta göra täckestrådar hela tiden :o Kommer på nya saker direkt när jag postat en annan tråd, verkar det som :meh: Hur som...
Svar
5
· Visningar
1 366
Senast: Scata
·
Utrustning Hej! Min häst ska gå på lösdrift i vinter, något som han aldrig gjort tidigare, iallafall inte under de 8 år jag ägt honom. Han har...
Svar
8
· Visningar
1 416
Senast: Snurre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp