Bukefalos 28 år!

Täcke till häst på lösdrift.

Linja

Trådstartare
Hej!

Min häst ska gå på lösdrift i vinter, något som han aldrig gjort tidigare, iallafall inte under de 8 år jag ägt honom. Han har gått ute under sommrarna, men aldrig på vintern. Det är en varmblodsvallack som sätter bra med päls, och de få gångerna jag sett honom frysa har varit när det varit ihållande regn & blåst, aldrig annars.

Jag är dock lite nojig med hur jag ska täcka honom..Fram tills nu har han stått i kallstall, har aldrig haft täcke på inne, förutom enstaka gånger då det varit väldigt, väldigt kallt ute.

Anledningen till att han kommer gå på lösdrift är helt enkelt eftersom han trivs vädigt bra ute. Jag har egentligen velat ha honom på lösdrift tidigare, men inte haft möjlighet. Nu ska det byggas lösdrift i det stallet han stått i de senaste åren, så valet var självklart för min del :)

Bör han ha ett tjockare täcke under nätterna, eller är jag bara nojig då? :D
Har aldrig haft ett tjockare täcke än 200gram på honom, och att hålla på med att byta täcken på morgonen/kvällen känns bökigt..

Just nu går han utan täcke, har endast regntäcke vid dåligt väder.

Hur har ni täckat hästar som aldrigt gått ute nattetid under den kallare delen av året?
 
Hej!

Min häst ska gå på lösdrift i vinter, något som han aldrig gjort tidigare, iallafall inte under de 8 år jag ägt honom. Han har gått ute under sommrarna, men aldrig på vintern. Det är en varmblodsvallack som sätter bra med päls, och de få gångerna jag sett honom frysa har varit när det varit ihållande regn & blåst, aldrig annars.

Jag är dock lite nojig med hur jag ska täcka honom..Fram tills nu har han stått i kallstall, har aldrig haft täcke på inne, förutom enstaka gånger då det varit väldigt, väldigt kallt ute.

Anledningen till att han kommer gå på lösdrift är helt enkelt eftersom han trivs vädigt bra ute. Jag har egentligen velat ha honom på lösdrift tidigare, men inte haft möjlighet. Nu ska det byggas lösdrift i det stallet han stått i de senaste åren, så valet var självklart för min del :)

Bör han ha ett tjockare täcke under nätterna, eller är jag bara nojig då? :D
Har aldrig haft ett tjockare täcke än 200gram på honom, och att hålla på med att byta täcken på morgonen/kvällen känns bökigt..

Just nu går han utan täcke, har endast regntäcke vid dåligt väder.

Hur har ni täckat hästar som aldrigt gått ute nattetid under den kallare delen av året?

Har dom fri tillgång på Hö så behövs egentligen inget tjockt täcke, dom håller värmen genom att äta.
 
Har de fri tillgång till grovfoder? Isåfall hade jag inte gjort någon skillnad till en början, istället för att ta av täcket på natten behåller du det på bara.
 
Jag har också börjat tänkt på det där med täcke. Börjar noja mig speciellt nu om han behöver det eller ej, det blåser rätt så kallt och är kallare ute. Så funderar på övergångstäcke, men vet inte (häst med dålig päls).

Men har de ligghall och fri tillgång på grovfoder så borde du inte behöva byta under morgon/kväll. Blir det hemskt varmt på dagen kan den nog gå utan på natten. Blir det dock skapligt kyligt både natt och dag så kan den nog ha ett tunnare täcke om den vanligtvis fryser. Min häst har aldrig haft tjockare täcke än 200g, och då var det snöstorm och många minusgrader.
 
Har dom fri tillgång på Hö så behövs egentligen inget tjockt täcke, dom håller värmen genom att äta.

Har de fri tillgång till grovfoder? Isåfall hade jag inte gjort någon skillnad till en början, istället för att ta av täcket på natten behåller du det på bara.

Som det ser ut just nu kommer de inte ha fri tillgång tyvärr, även om jag helst föredragit det.. De får mat 4 ggr om dagen.

De kommer ha tillgång till två st ligghallar.
 
Mitt varmblod är otroligt frusen av sig. Dessutom har hon en dålig rygg så hon får inte bli kall. Jag har hittills haft enbart regntäcke på vid regn/mkt blåst men har nu fått gå upp till fleecefodrat regntäcke då det går ner till runt 5 grader under natten. Som mest har hon haft 400 g men då var hon helklippt i snöstorm och -20.

Generellt sett så är det ingen större skillnad på kallstall och lösdrift. På lösdrift rör sig hästarna mer än på box (håller värmen bättre) och de kan gnaga på träd, leta rötter etc att äta när grovfodret är slut. Så om jag var du hade jag inte lagt på något täcke om pälsen är bra och hästen inte verkar bry sig kylan :)
 
Tycker det låter som du endast behöver täcke vid nederbörd? Kanske räcker med ett ofodrat eller 50 grams regntäcke :-) Du lär ju märka hur hästen verkar. Blir den väldigt stel och motvillig behöver den tjockare täcke :)
 
Hej!

Min häst ska gå på lösdrift i vinter, något som han aldrig gjort tidigare, iallafall inte under de 8 år jag ägt honom. Han har gått ute under sommrarna, men aldrig på vintern. Det är en varmblodsvallack som sätter bra med päls, och de få gångerna jag sett honom frysa har varit när det varit ihållande regn & blåst, aldrig annars.

Jag är dock lite nojig med hur jag ska täcka honom..Fram tills nu har han stått i kallstall, har aldrig haft täcke på inne, förutom enstaka gånger då det varit väldigt, väldigt kallt ute.

Anledningen till att han kommer gå på lösdrift är helt enkelt eftersom han trivs vädigt bra ute. Jag har egentligen velat ha honom på lösdrift tidigare, men inte haft möjlighet. Nu ska det byggas lösdrift i det stallet han stått i de senaste åren, så valet var självklart för min del :)

Bör han ha ett tjockare täcke under nätterna, eller är jag bara nojig då? :D
Har aldrig haft ett tjockare täcke än 200gram på honom, och att hålla på med att byta täcken på morgonen/kvällen känns bökigt..

Just nu går han utan täcke, har endast regntäcke vid dåligt väder.

Hur har ni täckat hästar som aldrig gått ute nattetid under den kallare delen av året?
Min frusna ponny gick på lösdrift här i Finland några år och det gick bra att hålla henne varm och torr. Man har samma täcke dag och natt, nåt annat är knappast möjligt. Så jag valde täcke med tanke på 'dygnets värsta väder'. Den här hästen har inget emot att vara varm. Har man en häst som ogillar att vara varm får man ta det med i beräkningen och välja täcke så att den inte blir alltför varm på dagen.

Några saker att tänka på är att även om det finns ligghall så kan en del lågrangade hästar ha dåligt tillträde till den och måste stå ute i regn och blåst. Då får man ju ta hänsyn till det när man väljer täcke.

Det andra är att man behöver täcken som är riktigt regntäta för de måste hålla hästen torr i ett dygn (om ni nu inte har någon som byter täcke åt er). Inga skräptäcken när det regnar alltså.

Den enda gången jag såg hästar som frös var när det var jättekallt (dvs under 20 minus) och någon hästägare la ett tunt täcke (typ fleecefodrat regntäcke) på en häst som vanligen gick otäckad. Det fungerar inte för pälsen plattas till och tappar sin isolerande förmåga.
 
Förra vintern gick mina filt-klippta(klippta lite högre upp på ryggen men lämnade magen) ponnyer endast med ofodrade regntecken, utan vid klart och soligt väder. De frös aldrig men hade fri tillgång på halm och några kilo för mycket om magen:angel:

Jag skulle prova med regntäcke vid ihållande regn och annars utan. Om han förr klarat sig utan täcke på kalla vinterdagar ser jag ingen anledning att han inte skulle klara sig utan även på natten.
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
870
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
749
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 318
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 984
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp