Bukefalos 28 år!

Sv: unghäst

Skulle nog inte vilja jämföra körning med ridning. Även om alla självklart inte kör på exakt samma sätt såklart.
Men vid ridning så handlar det så himla mycket om ryttarens balans och inverkan. Alla sitter ju olika, och nu kanske just din häst tycker att det känns skitkonstigt om inte du sitter på exakt samma sätt som inridaren. En unghäst har oftast inte så strålande balans själv och den blir ju inte bättre när det plötsligt kommer en tyngd på ryggen, och är man som ryttare inte väldigt stadig så kan man få diverse mer eller mindre kraftiga reaktioner + att om hästen reagerar på balansen och gör ett skutt, och ryttaren kommer lite på svaj så är det mycket möjligt att det blir ett större skutt osv osv tills man är i backen.
 
Sv: unghäst

Ditt inlägg känns som huvudet på spiken i den här tråden.
Precis så är det att utbilda en unghäst, för det är det man måste inse att man gör. Den är inte färdigpaketerad o klar efter en inridning.
Svar till TS:
Många skickar på inridning för att kunna sälja den till ett bättre pris, andra tycker kanske inte de är bra på de grundläggande insittningsdelarna, de kräver ju mycket lugn, tålamod o upprepning. Alla har väl sina skäl.

Men nu och ett par år framöver, kommer det krävas mycket lugn, tålamod o mod av dig när du rider o hanterar din häst. Jag red in min häst själv, med diverse bakslag, men idag är han jättefin o trygg, han är den elektriska sorten och det har varit jobbigt periodvis, exempelvis efter de gånger jag åkt av, eller de peiroder han har varit spänd, stressad o verkligen inte rolig att rida - inte alltid lätt att hoppa upp och rida o försöka vara avslappnad, lugn och ha roligt när man haft en del bakslag.
Det är många gånger jag har fått backa tillbaka rätt många steg börja om, eller fått göra på ett annat sätt.
Exempelvis enkla saker som sadling, lägga på täcke, klippa, som kräver förtroende från en så pass känslig häst som min, har varit tålamodskrävande, nu när han är 7 kan jag direkt se vilka indivder som kommer kunna hantera honom utan problem vad det gäller de här delarna o vilka som är för "mesiga" dvs han litar inte på dem för de har inte tillräcklig pondus/ledarförmåga.
 
Sv: unghäst

Jag tror jag vet vad hästen reagerar på nu. När man hoppar upp får inte tårna ta emot sidan på hästen då får hon panik och springer iväg. När man väl kommer upp är det inga problem då kan hon uppföra sig men jag har problem med att ta mig upp, hästen tycker inte jag är tillräckligt smidig. Några tips hur man tränar bort detta, så hästen blir mindre känslig?
 
Sv: unghäst

Mitt tips är att du har hästen uppbunden i stallgången, en halmbal bredvid som du står på. Du låtsas "hoppa upp" på hästen och stöter samtidigt till den i sidan, ungefär som om du hoppar upp. Prata samtidigt med hästen, ge lite godis när den uppför sig bra och den lär sig att det tom kan vara en fördel att få en liten "stöt" i sidan.
 
Sv: unghäst

Det låter som ett bra tips.
Vår unghäst var sutten på när vi köpte henne.
Vi hade alltid något att stå på när vi skulle upp på ryggen oavsett om vi skulle hänga eller när vi skulle sätta oss riktigt. Klart att det är otäckt att få en tå rätt in i sidan:( Använder fortfarande alltid pall när jag sitter upp.
Nu när du vet problemet har du nog kommit en bit på väg. Lycka till.
 
Sv: unghäst

Min var sådär hopplöst känslig länge, jag brukade hoppa upp o hänga, eller sitta upp barbacka, lite vårdslöst, komma emot korset etc som övning. Innan det hade jag kört typ alla varianter av stör-träning med hopp o skutt bredvid, prassel med påsar, gå över pressening etc men han var mer rädd för alldagliga saker, som att tappa stigbygeln, eller komma i obalans när han skyggade.
 
Sv: unghäst

Mitt tips är att du har hästen uppbunden i stallgången, en halmbal bredvid som du står på. Du låtsas "hoppa upp" på hästen och stöter samtidigt till den i sidan, ungefär som om du hoppar upp. Prata samtidigt med hästen, ge lite godis när den uppför sig bra och den lär sig att det tom kan vara en fördel att få en liten "stöt" i sidan.

Ett fantastisk tips för någon som just har klurat ut att man inte kan peta in tån i sidan på sin unghäst... :crazy: eller inte. Totalt livsfarligt. Det kan fördärva väldigt mycket om hästen är känslig. Möjligheten att sitta upp tex. Vänta bara tills den där halmbalen välter... jag har träffat sådan hästar. Kan man inte rida in hästen själv ska man inte heller försöka lära den sådant som är så starkt knutet till inridningen som själva uppsittningssituationen.

Att över huvudtaget ge råd ang. unghästhantering över internet är ju som gjort för att riskera stora skador på ryttaren/ägaren och stora problem i hästens ridning/hantering under lång tid...
 
Sv: unghäst

knapplån

en unghäst jag hade var rädd för prassliga ljud (det räckte med att prassla med en plastpåse brevid o hon sprang o ramla..), så innan den skulle ridas in så vande jag den med att ta en sopkvast och trä en IKEA säck på den som prasslar och så drog jag över hela kroppen, dutta till överallt, rygg, rumpa, unde rmage, sidan, nacken, överallt. sedan "plötsliga" resningar uppåt i luften och dylikt. när jag skulle rida in hästen sedan så hoppad ejag upp barbacka, i grimma o skrittade ut ensam i skogen, inga problem...hästen var heltrygg...vi hade övat med olika saker en bra tid innan, o speciellt då med plötsliga ljud eller dylikt och saker som nuddade hennes kropp.
 
Sv: unghäst

Men man får ju ha lite känsla såklart :) Inte ge hästen en högerfot av full kraft utan pilla lite först. Det trodde jag var självklart men kanske inte... Att halmbalen välter är för övrigt också bra träning.
 
Sv: unghäst

Träna hästen är förstås en sak som du har fått tips om, men sedan så är det ju bra om ryttaren kan sitta upp (så som man sitter upp på en unghäst). Träna att sitta upp smidigt på en äldre häst, så att din tå inte petar till i sidan på hästen, att du inte håller tag i sadeln och att du har tagit båda stigbyglarna innan du sätter dig. Sitt även upp från båda sidorna av hästen.

/V
 
Sv: unghäst

Men man får ju ha lite känsla såklart :) Inte ge hästen en högerfot av full kraft utan pilla lite först. Det trodde jag var självklart men kanske inte... Att halmbalen välter är för övrigt också bra träning.

Man ska aldrig förutsätta att människor har den känslan. Det är livsfarligt. Färre människor än man tror har den känslan. Och om halmbalen välter för någon som inte vet vad den håller på med kan jag tala om att hästen kan bli så pass rädd att det inte går att hoppa upp annat än från marken efteråt.
 
Sv: unghäst

Lite uppdatering, hästen har nu stått hela vintern och är hos en ny hästutbildare där hon nu varit en hel månad och det går inte att rida henne. Dom kan inte ens skritta utan problem för hon hoppar och kastar sig, hon är rädd för ryttaren så nu vet jag inte vad man ska göra, dom får det inte löst.
 
Sv: unghäst

Det låter som att du borde åka till klinik med den hästen. Det där är inte normalt, hon är nog inte rädd för ryttaren utan rädd för att det gör/ska göra ont nånstans.

Kolla upp henne ordentligt är mitt råd. Min tränare hade samma problem med sin unghäst nyligen och den hade nån form av åkomma i ryggen som krävde behandling. Nu är det löst och hästen går hur fint som helst.
 
Sv: unghäst

Om du ställde av hästen efter att du flugit av (?) är det fullt normalt att den är rädd för ryttare.
 
Sv: unghäst

Man börjar om från början. Det blir till att backa till hantering och sedan börja om med inridningen. Allt ska gå lugnt och sansat tillväga och jag tror på positiv förstärkning och inte bestraffning. Ignorera det dåliga och belöna det som är bra är min filosofi.

Åter till tömkörning (om du pysslat med det) eller longering och rösthjälper. Sen (stressa inte) blir det till att hänga på henne och belöna, stå i stigbygeln och belöna, sitta en kort stund och belöna, etc. Gör allt så positivt du bara kan och sluta alltid när det går som bäst - även om det råkar vara efter bara några minuter.

Och tänk positivt - det är magiskt.

Jag önskar dig och din häst allt gott och tror att ni reder ut det här.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 568
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 473
Senast: skiesabove
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 007
Senast: Miingla
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 188

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp