Bukefalos 28 år!

Unghästar, lättridning/nedsittning?

A

Alpin87

Kan man utbilda en häst genom att rida barbacka, och sitta ner.

Eller ska man rida lätt och stå i fältsits mycket?

För och nackdelar?

Hur kan nedsittning skada hästen?
 
Sv: Unghästar, lättridning/nedsittning?

Anser att man bör rida lätt på en unghäst.
Dem har inte lärt sig att bära sig själva och kan då heller inte bära upp ryttare och sadel. Tack vare det då så sitter man direkt på hästens ryggrad istället för på ryggmusklerna. Det underlättar även för hästen att jobba rätt om den får arbeta fritt med ryggen
 
Sv: Unghästar, lättridning/nedsittning?

Jag rider lätt tills hästen har bra bärighet och balans och fin muskulatur över ryggen.

Jag försöker förbereda detta med arbete från marken, så att det finns nåt att sitta på även i början när man sitter o rider in....
 
Sv: Unghästar, lättridning/nedsittning?

Jag rider alltid lätt på unghästar som inte musklat sig särskilt mkt. Anledningen är att hästen först måste ha muskler för att orka bära upp sin ryttare. Att direkt sitta ner och börja arbeta hästen medför risken att hästen inte orkar= blir istadig= förknippar ridning med något hemskt och negativt och otrevligt....så för att få en positiv individ börjar jag alltid så...
 
Sv: Unghästar, lättridning/nedsittning?

Barbackaridning är inte skadligt så länge du är följsam och har god balans. Stå i fältsits behöver inte alltid vara positivt då den unga hästen redan är mkt i framvikt. Välj det sätt där du känner dig mest avspänd och rid aldrig långa stunder i början.
 
Sv: Unghästar, lättridning/nedsittning?

Kan man utbilda en häst genom att rida barbacka, och sitta ner.

Eller ska man rida lätt och stå i fältsits mycket?

För och nackdelar?

Hur kan nedsittning skada hästen?

Jag själv anser att det går alldeles utmärkt att rida in och utbilda en unghäst barbacka så länge man är MYCKET kroppsmedveten och har ett balanssinne utöver det vanliga för att störa på minsta möjliga sätt.

Jag själv har ridit in lite hästar och började alltid med att spänna på en sadel lugnt och försiktigt och sedan släppa hästen lös. På så sätt har den kunnat komma i underfund med att sadeln är ofarlig i sin egna takt (har haft turen att fått väldigt stabila hästar). Så har jag gjort en vecka och sedan har vi börjat promenera med sadeln på. Klättra lite i berg och träna tygeltag och markarbete. På så sätt har jag lärt hästen att börja söka sig framåt/neråt. När det börjat sätta sig har jag longerat (utan inspänning) och gjort det ungefär en vecka. Sedan har jag försiktigt börjat hänga och träna upp och nedsittning. Sedan har jag slängt av sadeln, hoppat upp barbacka och ridit rakt ut i skogen :D
På så vis lärde jag hästen allt ägaren ville att den skulle kunna och det var aldrig något fel på hästens rygg eller liknande.
Hästarna mådde aldrig dåligt av det utan var nöjda och glada samtidigt som jag kunde ge dom mer svängrum att arbeta med/i + att jag hade lättare för att känna om hästen tänkte göra någonting.
Så fortsatte det i trav och gallopp och vissa hästar han jag till och med träna byten på och hoppa lite små skutt med.

Däremot om man inte har full kontroll på kroppen så man större hästen på minsta möjliga vis, så ska man naturligtvis INTE rida in den barbacka för i sådanafall förstör man mer än hjälper hästen.
Sedan tycker jag att om man rider in en häst med sadel så är nog fältsits en bra grej att börja med tills hästen har hittat sin balans lite och man själv har vant sig vid en unghästs steg. Skiljer sig något så otroligt från en "färdig" häst :smirk:
 
Sv: Unghästar, lättridning/nedsittning?

Kan man utbilda en häst genom att rida barbacka, och sitta ner.
Ja det kan man, men det är inte att rekomendera pga hästen inte är så stark i ryggen än.

Eller ska man rida lätt och stå i fältsits mycket?
Jag anser att det är bättre (lättridning) då hästen får en friare rygg, om man sitter ner mycket innan hästen är stark nog i sin muskelatur så brukar den kunna börja gå konstigt för att orka bära upp ryttaren (något som kan bli svårt att ändra på senare)
 
Sv: Unghästar, lättridning/nedsittning?

Zadir måste ha haft stabila hästar. Innan man lägger på sadel är det bra att vänja hästen med en gjord. Bakvalvet lättar och slår när hästen rör sig och kombinationen med spänd gjord kan bli mkt. Släppa hästen lös första gången med sadel? Vad gör du om hästen får panik och rusar runt? Låter du den gå omkull då, springa tills den inte orkar mer eller vad?? Gör inte detta på en nervig individ!!
 
Sv: Unghästar, lättridning/nedsittning?

Jag sitter inte ned i trav eller galopp förrän hästen bär sig själv i form. Fältsits lägger inte hästen i framvikt om ryttaren har en god och balanserad sits. Har man inte det kanske man bör ha en äldre häst som redan orkar bära ryttare.
 
Sv: Unghästar, lättridning/nedsittning?

Intressant SWE. Det beror ju på vad man anser är form... många tror deras hästar går i form så fort de böjer ned halsen. Ridning sitter i sätet inte i händer och skänklar - de är hjälpmedel! Lite längre fram i dressyren fattar man trav enbart med sätet. Ett exempel!! Annars kan du inte rida din häst på max i ökad skritt - då talar vi George och uppåt. Men det är klart unghästen går i en friare form med mkt lättridning. Det bästa är utomhusridning med mkt klättring. Träna unghästen som en blivande fälttävlanshäst oavsett senare inriktning så blir träningen allsidig :)
 
Sv: Unghästar, lättridning/nedsittning?

Jag undviker både att sitta ner och att rida lätt just i inridningsfasen. Har lärt mig att varje gång du sätter dig ner i traven måste hästen fördela om sin vikt. Till att börja med använder jag mig därför i så stor utsträckning som möjligt av 2-punktsits. Börjar därefter med korta sträckor lättridning och efter det korta sträckor nedsittning. Vet inte om det är det ultimata, men hittills har det känts och fungerat bra:) Eftersom jag inte är någon ärta i storlek på mina hästar ser jag till att de har en del muskler innan jag sitter upp också!
 
Sv: Unghästar, lättridning/nedsittning?

Zadir måste ha haft stabila hästar. Innan man lägger på sadel är det bra att vänja hästen med en gjord. Bakvalvet lättar och slår när hästen rör sig och kombinationen med spänd gjord kan bli mkt. Släppa hästen lös första gången med sadel? Vad gör du om hästen får panik och rusar runt? Låter du den gå omkull då, springa tills den inte orkar mer eller vad?? Gör inte detta på en nervig individ!!


Som jag skrev så hade jag VÄLDIGT stabila hästar och därför fungerade det alldeles utmärkt. De kikade på sadeln och lunkade sedan iväg och åt gräs eller också frågade dig mig vad vi skulle hitta på härnäst.
Iom påpekningen att jag hade turen att ha haft väldigt stabila hästar så tyckte jag det var underförstått att man inte ska göra så på en nervig individ, men var jag otydlig så ursäktar jag så mycket!
Sedan jagade jag faktiskt på hästarna för att de skulle springa med sadeln. De lär sig att sadeln är ofarlig och att ha någonting på ryggen inte är någon större fara utan att någon kommer till skada. Såg jag minsta tecken på rädsla eller panik så gjorde jag naturligtvis inte så, men som sagt, jag hade himla tur att ha fått väldigt människokära hästar som aldrig tvekade på människan!

Jag säger helt klart inte att mitt sätt att rida in dess unghästar är rätt, men det fungerade då med DOM hästarna. Anpassa inridningen till individen så går det bra.
 

Liknande trådar

Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
1 007
Senast: Valle
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 660
Senast: JohannaB
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 213
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 460
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Hotellrum eller stuga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp