Unghästar och horsemanship

I

izza

Jag har en unghäst sedan 4 dagar som är uppväxt i flock. En islandshäst. Gått på lösdrift hela sitt liv, mycket lite hanterad.
Dags att börja rida in i vår. Nu undrar jag över tips på ledarskapsövningar. Jag ska börja med att bara hantera honom, borsta, kunna hämta i hagen, lyfta hovar, ut och gå. Plocka med honom överallt på kroppen. Andra tips mottages tacksamt :bow:
 
"seven games" är 7 olika ledarskapsövningar som är bra att börja med. Det ger en bra grund att stå på. Om du går ut på Eniro och söker finns det bra förklarat där. Du får reda på hur du ska göra och varför.
 
Du har verkligen fördel då hästen är uppvuxen i flock, så kan du hästens språk "equus" så´blir det inga problem att hantera den.

Finns mycket bra fakta på internet om du kollar efter natural horsemanship, som egentligen är sunt förnuft av hästhantering.

Lycka till!!
 
Jag skulle böja med att släppa hästen lös i en inhägnad(kanske en ridvolt eller korall). Sedan skulle jag betrakta hästen för att ta reda på vad som försegick i hästens huvud och börja prata med den.

Seven games är ju redan nämt här. Tror att detta är bra övningar men jag har ingen erfarenheta av dem, förutom det jag läst och sett.
 
Att släppa hästen lös i en korall är ett bra sätt att få reda på vad hästen tycker om dig. Och ett bra ställe att bestämma vem av er som är dominant. En fördel är om korallen är rund, då hästen inte kan gå in och ställa sig i ett hörn. Har själv en ung islänning som jag så smått börjat träna, och hon funkar jättebra. Annars är det ledövningar osv. Finns en bok av Sven Forsström som heter "Islandshästar och horsemanship", med bra och grudläggande övningar.
 
Tack alla för svar! Jag har dock en fråga till. Jag har börjat med ledövningar och med "seve games". Har även boken av Forsström. Min häst är mycket "på en". Det ska han enligt teorierna inte vara utan han ska vara observant på min privata zon. Detta i stark kontrast mot min äldre vallack som aldrig skulle klampa in. Samtidigt är det ju lite mysigt :o Han är dock ganska tuff så borde jag vara tydlig i att han inte får vara så nära med tanke på att han kan förväxla vem som är ledare :confused: Även att jag egentligen tycker det är OK.
 
Sätt dig ner och fundera på vad du vill åstadkomma. Vill du kunna parkera hästen framför en pall och sitta upp utan att han går iväg jobba med det. Vill du att han ska gå undan för dig i alla lägen så träna tryck-eftergift, zon osv. Lägg upp en plan för vad du vill göra och jobba efter den. Lös problemen allteftersom de dyker upp.
Niklas
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
703
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 140
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 369
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 446
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp