Unghästbeteende - varför gör hon så?

moiran

Trådstartare
Jag har en unghäst med ett beteende som jag tänkte att någon annan kanske kan ge mig en ny synvinkel på och som kanske gör att jag förstår mekaniken bakom lite bättre. Jag beskriver beteendet så objektivt jag kan och utelämnar min tolkning till att börja med.

Det handlar om ett treårigt sto som går i en sex hästar stor, stabil och mycket trygg flock med blandade åldrar. Hennes mor ingår i flocken och är ranglåg, men hon själv har ambitioner att klättra uppåt även om hon inte sätter sig upp mot de två ranghögsta gammelstona.

I hanteringen är hon trygg i sig själv och det har inte varit några problem med arbete vid hand, sadelinvänjning eller inridning. Hon står avslappnat och sover i stallet när man ryktar, sadlar och grejar med henne även om man har tagit in henne ensam. Flyttar sig snällt framåt, bakåt och i sidled, lyfter hovar osv när man ber henne. Hon är trygg med att rida ut själv i skogen, har aldrig bråttom hem och är "född trafiksäker". Ett riktigt A-barn generellt alltså. :D

Men hon har en egenhet som vi försöker jobba med men som jag inte tycker jag kommer så mycket framåt med och därför har insett att jag förmodligen inte riktigt förstår mekaniken bakom beteendet. Vi kan ta som exempel att en person går ut i hagen av någon anledning. Flocken sluter upp runt personen som vanligt för att nyfiket ta reda på vad som är på gång. Om personen väljer att ignorera vårt studieobjekt, treåringen, och istället sätter grimma på en annan häst och leder iväg kommer treåringen följa med snett bakom med huvudet i höjd med personen och med platt bakåtstrukna öron, uppdragna nosborrar och spänd överläpp.

Om personen någon gång stannar och vänder uppmärksamheten mot treåringen spetsar hon öronen, kommer fram och försöker ställa sig in för att bli klappad och kliad, men så fort personen vänder sig om och börjar gå igen lägger hon åter öronen bakåt.

Om personen på något sätt försöker driva bort treåringen från positionen snett bakom genom att trycka henne ifrån sig, vifta, smacka eller dylikt reagerar hon som en ranghögre och slår med huvudet, stampar med framfoten osv. Stannar då personen till och vänder sig mot treåringen för att "diskutera" det betendet gör hon med ens som ovan och blir Sveriges vänaste häst.


Om personen istället hade satt grimman på treåringen och lett iväg med henne hade allt varit frid och fröjd, idel solsken och inga sura miner.


Samma sak i stallet. Går en person förbi hennes box i stallgången utan att ägna henne någon uppmärksamhet grinar hon illa. Vid ett par tillfällen har hon till och med huggit i luften efter personen. Om man däremot stannar till hos henne skiner hon som solen i Karlstad.

Hon verkar göra likadant mot lite osäkra människor som mot auktoritära personer, och det är inte ett beteende som eskalerat, men inte heller minskat i någon större utsträckning. En viss svartsjukesituation finns då jag även har en mycket social och uppmärksamhetstörstande fyraåring, om det kan vara relevant information.


Så vad är era tankar, tolkningar, teorier och idéer om varför hon gör så här? Och hur skulle ni jobba för att få bukt med beteendet?
 
Sv: Unghästbeteende - varför gör hon så?

Jag tycker jag känner igen beteendet från två unghästar jag nyligen haft i min närhet.
Båda är otroligt människokära och vill helst vara med och uppei alltings centrum.

Från början, när de varit relativt ohanterade eller iallafall inte tränats precis något så har de inte visat det här beteendet, det har kommit i samband med (som jag uppfattar det) att man börjat jobba med seriöst med dem.
Jag har tolkat det som att de varit väldigt roade av träningen, och helst vill de träna jämt och hela tiden. Beteendet har varit starkast när husse/matte kommit ut i hagen, men även när andra hästägare kommit för att hämta sina hästar.

Man kan väl säga att båda dessa (gossar) har lite ambitioner på att klättra i rang, men de har liksom inte kapaciteten riktigt ännu.

I båda fallen har vi instruerat samtliga hästägare om att ha med sig ett extra grimskaft ut i hagen, och att se till att freda sig rejält.
Den påflugna gossen får alls inte närma sig om man inte bett om det, och absolut inte om människan "tagit" en annan häst. Hela tiden medan människan är i hagen med en häst i grimskaft ska de andra hålla sig ordentligt undan, inget hängandes med över axeln och försöka "pressa sig med" på en träning.

I båda fallen har det här hjälpt, den ena var ganska "lättbotad" men heller inte lika energisk. Den andra har ibland mindre "återfall" och munkpeppar har faktiskt hjälpt ner honom på jorden lite.
I båda fallen har vi även utökat träningen, och det har nog också gjort sitt till.

Vi har tolkat det som en kombo av lust att få träna i samband med att vilja klättra lite. Kanske är kompisen lättare att trycka till när den är fast i en grimma? Sedan förståss att minska rastlösheten med lite ytterligare träning(hjärngympa) är ju också bra.

Så, mitt råd är väl egentligen så:
nya rutiner i hagen, bara den hästen man hämtat hänger med, resten håller sig på avstånd. Basta. Oavsett om man ser snäll och söt ut eller ej. :p
Och så kanske om ni kan stimulera henne lite ytterligare mentalt, om det inte är så att hon kan vara överstimulerad förståss.
 
Sv: Unghästbeteende - varför gör hon så?

Ja, att det är kopplat till någon typ av uppmärksamhetsbehov känns ju hyfsat säkert att tro i och med att hon är uppsökande och inte egentligen är ute efter att tjafsa. Nu är det här den typen av häst som jag absolut inte skulle råda någon som inte har en ganska påtaglig auktoritet att slå på, eftersom hon helt enkelt kan anta utmaningen om rangdiskussion/gå i fysiskt försvar i ett sådant läge, så det är inte ett alternativ.

Hon bryr sig inte alls om kompisen i grimma, så jag tror inte de bakåtlagda öronen är till för att kommunicera med hästen man leder, utan med människan som leder. Men jag kan absolut tänka mig att hon känner sig understimulerad och skulle vilja ha fler pass än hon får. Jag går nog lite för långsamt fram för hennes smak, och lekarna med de andra unghästarna kanske inte fyller upp det resterande hjärnstimulansbehovet tillräckligt. Så möjligen är det den enkla vägen att komma bort från beteendet - att trappa upp tränandet ett par hack och därmed ge henne lite mer att bita i för att öka på stimulansen.
 
Sv: Unghästbeteende - varför gör hon så?

Nu tänkte jag väl iofs mer att man skulle schasa iväg alla, inte slå på. Men hon kanske inte skulle gå undan om man schasade undan dem heller?

Hursom så kan du ju testa med mer stimulans, munkpeppar kanske kan göra något för henne också. Man kan ju tänka sig att hormonerna nog kokar på rätt bra i den åldern, och det minns man ju hur det var :devil:

Hoppas det snart går över :)
 
Sv: Unghästbeteende - varför gör hon så?

Jag skulle tro att hon helt enkelt älskar uppmärksamhet och blir förolämpad "om hon inte duger = hon blir inte tagen först"...

Du skulle se minen på min donna om jag skulle ta en annan häst före henne, ohhhhh vilka ögon... :devil:

(Men hon accepterar det dock utan bråk)
 
Sv: Unghästbeteende - varför gör hon så?

Egotrippat tonårsbetende.
Ta tag i det nu innan det blir ett större problem.
Hästar är stora och måste tas på allvar när det brister i uppförandet.
Hästen skall ha respekt då en människa alltid står högst i rang.
Vi fick hem en skygg ohanterad 4-åring som snabbt upptäckte att det är trevligt med människor. Men det betyder inte att hon får ta hö ur påsen när jag går ut i hagen med foder. Då jagar jag bort henne direkt, men det betyder inte att hon blir rädd utan visar mer respekt nästa gång.
Vi har ochså haft en ugnhingst som på förra stället lärde sig att skrämma människor. När han kom springade mot mig första gången med vidöppen mun så gick jag emot honom och skrek med ett grimskaft som jag slog omkring mig.
Då la han av det beteendet mot mig och gjorde aldrig om det utan blev en trevlig unghäst som visste att det var jag som bestämde. Kunde ha slutat illa då det gått så långt på på den hästen med brist på respekt, men jag kände honom sen tidigare och visste att det är en trevlig häst som bara lärt sig skrämmas.
 
Sv: Unghästbeteende - varför gör hon så?

Sådana hästar tar jag och föser bort, de kan stå och se sura ut nån annanstans ;). Har ju själv en som är världens bästa på många sätt, men blir så butter på den andra hästen om jag ska ta in någon annan från hagen, då får jag säga till på skarpen så han får hålla avstånd. Och ja, han är nog lite bortskämd, får så mkt uppmärksamhet av mig annars och massa träning, blir nog förvånad då jag ignorerar honom och visar sin mindre goda sida då.

Ibland är det väldigt praktiskt med en häst som kommer när man ropar och följer än som en hund. "hallå matte här är jag! Vad ska vi göra nådå?" men sen om jag tar in någon annan: "men va17 tar du in x och inte mig! Bort med dig x!"

Jag brukar ta och gå till min häst först, ge honom lite uppmärksamhet, sen be honom stå kvar och gå och hämta den andra hästen. De brukar funka mkt bättre än om jag ignorerar honom bara och bestraffar när han är på den andra hästen. Visst han ser väl inte alltför glad ut, men det är som att han accepterar det och nu har han ju fått en uppgift och det är att hålla tassarna stilla.
 

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 865
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 268
Senast: Habina
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 464
Senast: liiinnea
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 104
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp