Unghästtråd...

• Western
  • Trådstartare Trådstartare _Eva_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 455
  • Visningar Visningar 101 857
Sv: Unghästtråd...

Vad härligt det låter...du måste be nån fota så vi får bildbevis också :p
Min pojk är fortfarande kvar på betet och har pga. jobb inte kunnat hälsa på sen han for..men han klarar sig bra utan mig ändå ;).
Ska försöka ta lite kort på han nu när vi åker.

Det är ju det som är så typiskt...jag är oftast helt ensam. Ska höra med syrran om hon kan tänka sig att ta lite bilder i veckan.:cool:

Japp! :D Det är min nya nisch! Jag ska inrikta mig på att föda upp och sälja självtränande hästar! :D

Dessvärre är han ganska bra på att träna Kids underhals också :angel: Men det har han säkert räknat ut för att kunna spöa honom i haltern sedan!

Fattar inte varför alla mina hästar blir såna "bära runt på hinkar och andra roliga saker" -monster! :cool:

Min cob är lika...och visst gillar Rocket att bära på prylar. Lägger in en liten bild här på Rocket, taget häromdagen av syrran...
Rocket0708_2.jpg

Allt flyter på bra här med Phigalle.
Den 16 aug så longerade vi för andra gången och denna gång med sadel, lite svårt i höger varv tyckte han dock. Han går inte ut på stor volt hur får jag ut
honom från mej? Nu har jag inhandlat en riktig longeringsspö får testa den någon dag. Trava klarar vi oftast ett helt varv :D har dock kört endast ca 5-6 minuter
allt som allt i varje varv.
senastenytt016.jpg

http://i105.photobucket.com/albums/m201/amazonjon/senastenytt010-1.jpg
http://i105.photobucket.com/albums/m201/amazonjon/senastenytt013.jpg
senastenytt024.jpg

Efter longeringen den dagen så hängde jag först en gång över sadeln. Då sadeln är lite för bred så höll min sambo ner högra bygeln medans jag satt upp som vanlig,
han stod helt stilla. Och sambon skulle backa en meter för att ta kort och då gick han efter och så fortsatte det någon minute :rofl: sedan skrittade/leddes vi några
meter sedan halt och då började han beta:rofl::rofl: iaf så nosade han en gång på min boot och sedan var det inget mer med det att jag satt där. satt av på vanligt sätt.
senastenytt028-1.jpg

Vi håller för fullt på med att bygga rundkorall här hemma och vi tränar lite mellan att gå mellan reglar som blir smalare mellan för varje gång. Vi har även testat att dra
en planka efter mej samtidigt som jag leder honom samtidigt men det är otäckt så det får vi träna på mer. Han har även åkt transport ca 100m till grannen men redan
efter 2-3 meter började han svettas. Mest har han faktiskt vilat och haft det skönt i hagen.

men nu har jag alltså suttit på honom en gång barbacka och en gång med sadel! Ska skicka honom på inridning troligtvis runt jan/feb.

HA ha ha vadå inridning! Det har du ju snart gjort själv! ;)

Det ser jättebra ut! :)

Haha ja då får du väl ta vidareutbildningen då;) Om jag hinner så tänkte jag iaf han ska vara skrittad ev travad innan du tar över:) Vi får bestämma vilken dag i september som jag kan komma över.

Du kan komma i princip när du vill, förutom 13-14:e nångång (tävling). Sista helgen har jag fest och buketräff för övrigt! :D

Tror du han är tillräckligt färdig för inridning? Ifs så går jag väldigt lugnt fram.

Du måste ladda upp den på någon bildsida typ www.photobucket.com eller liknande..... sedan kan du bara kopiera länken till bilden o lägga in här.

Fast, det kanske finns nån som är bättre på att förklara hur man gör.... :o

Ja det som du gör nu är ingen fara!

Det är ju en väldigt liten del av själva träningen du gör nu som du sitter på ryggen på honom till exempel. Korta stunder då och då är helt okej.

Blir han slö och trött/sur så kan han vara i växtperiod eller ha lite träningsvärk o då kan han få ledigt ett tag.

Att träna på tränga passager, lastning/åkning och sådant är inte jobbigt för honom fysiskt, så det kan du träna i princip hur mkt som helst.

Idag hade vi lite miljöträning iform av en icakasse på ett dressyrspö:D

Hade honom sadlad och med repgrimma, tycker om att andvända repgrimman då eftergiften är bättre och stark när det behövs. Jag började med att slå på sadeln och rumpa med höga armlyft, och rörde fendrarna upp och ner och åt sidorna. Därefter fick han nosa på påsen och sedan strök jag över framben,bakben,rumpa,hals och sedan över sadeln på båda sidorna. Över sadel och rumpa gjorde jag höga,mjuka rörelser mot honom med påsen/spöt. Han var väldigt nyfiken och jag fick göra pauser ofta så han fick nosa på den. En reaktion var på högerbak då han hoppade åt sidan och sparkade bakut en gång men efter det så stod han stilla hela tiden men verkade lite förvånande vad jag gjorde men han verkade som att han litade på mej vad jag hade för mej. Sedan i stallgången provade jag honom att ha honom lös. Fick korrigera några gånger då han gick fram ngt steg ibland när jag la tillbaka spö och dyligt men sedan stod han stilla när jag sadlade av,borstade,tog hovarna, borstade man. Dock så tog han två steg frammåt två gånger när jag borstade svansen men över lag är jag supernöjd med dagen!!!!
Kan inte sluta älska denna häst!:love:

Denna helgen som varit har PL varit nere i Växjö och hade en träningshelg och jag och hästen var med båda dagarna. Första lektionen var det tömkörning, och PL tyckte att det gick bra så nästa lektion red jag på Poet i skritt och i lina, det gick kanon bra. Nästa dags första lektion red jag igen i skritt och i trav i lina. Sista lektionen red jag utan lina, både i skritt och trav och det fungerade.

Nu var ju våra lektioner ca 10 - 15 min långa så vi tog det lungt. Nu är Poet riktigt insutten inför inridningen nästa vår. Jag är supernöjd med träningshelgen inte bara för att ridningen gick bra utan allt annat, transporterandet både dit och hem. Han, hästen alltså, gick in i ridhuset utan att tveka trots att det var första gången, han var lugn trots att det spöregnade på söndagen så det smattrade i ridhuset när vi var där. Det var helt enkelt en helg med en massa miljöträning.

MVH Ann

4.jpg

Dagens träning:
Först var Phigalle inbunden för första gången och det gick bra om jag stod snett bakom honom och smackade och då gick han frunt för att komma till mej. Han har svårt för att tänka framåt utan mej Likadant åt andra hållet. Sedan testade jag att tömöra för andra gången. Men denna gången tog jag via westernsadelnsbyglar (fastsatta med grimskaft under magen) istället för longeringsgjorden. som förra gången. det var mkt lättare att andvända westernsadeln. han tyckte det var himla otäckt med longeringingslinorna jag andvända så jag fick samla ihop i vardera hand. Han har som sagt lite svårt att gå utan mej men det gick ganska bra och vi tränade lite vänser,höger,stanna och även backa några steg. sedan var det dax att ta bort linorna och så satt jag upp när sambon höll i grimskaftet. Leddes runt lite kanske 4-5 minuter. Sparkade bakut en gång:rofl:. Sedan red jag runt kanske i 2 minuter själv lite vänster,höger och stanna. Satt av helt själv. Detta var alltså 4:e gången jag satt på honom (andra gången med sadel). Nu ska han få vila några dar för att smälta dagen och sedan ska han börja tömköras och sittas/ledas/ridas 1g/vecka men troligtvis 1g varannan vecka beroende på hur allt funkar och så. I Vinter kommer han att få vila helt minst 2 månader.
Bildbomb.
5.jpg
979926f6.jpg

3.jpg
2.jpg

Vad duktiga ni är. Poet har inte bockat eller sparkat bakut än men han har varit påväg några gånger men själv lagt av. Nu ska jag fortsätta med markträningen och körningen och vänta med ridningen tills våren nästa år.

MVH Ann

*kl*

Visserligen en bild av urusel kvalitét men "so what"...Det är en ridbild iallafall, vilket här högst ovanligt här, ju. Taget med den gamla mobilen, därav kvalitén:o...
Lilly070909_3.jpg

Träningen som föregick bilden var mycket trevlig, coralljobb i skritt och trav över bommar och åttor kring småkonor av trä. Inga tjurigheter direkt idag utan hon blir starkare och därmed tycker hon det är roligare att jobba. Avslutade med en bra skogsrunda...Så, nu har ni sett oss också:crazy:

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
879
Senast: Lisen82
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Min luciadag i "korthet"... 12.15 (skulle vara 12.05 och jag hade suttit i foajén sedan 11.55) stod chauffören och bultade på porten...
Svar
0
· Visningar
318
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
1 151
Senast: Fille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 059
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka