Unghästtråd...

• Western
  • Trådstartare Trådstartare _Eva_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 455
  • Visningar Visningar 101 862
Sv: Unghästtråd...

17609848.jpg

Oj, här var de då nån som har växt!!!!:D

*kl*

idag kände jag mig allmänt ur balans och tänkte inte göra ett skvatt mer med chili än att leda in henne typ :p

men jag ändrade mig! när jag kom till stallet så såg jag att en av bukgjordarna på täcket hade släppt så jag gick ner och hämtade fröken (som kommer så snällt så fort man ropar :love:)

in i stallet, tog av täcket och satte dit nya bensnören och så fick hon stå uppställd på gången medan jag mockade och fyllde på foder och vatten. alltid bra att träna på att göra ingenting alls ;)

Sedan tänkte jag börja borsta bort leran på benen men den var för blöt och äcklig så jag kom på att det ju faktiskt finns spolspilta med varm och kallvatten som vi ännu inte testat. Hon har faktiskt aldrig varken blivit duschad/svampad eller ens stått i en spolspilta.

hon gick in utan större krusiduller (golvet var ju blött så hon var tvungen att slicka på det lite bara) och stod där snällt medan jag satte på slangen och sprutade lite på golvet och fyllde hinken som jag skulle ha när jag skulle svampa.

Och så började jag svampa av frambenen. det gick jättebra! hon stod ju inte blick stilla kanske men hon var lugn och sansad hela tiden och tyckte bara att det var lite läbbigt att bli blöt. Gick sedan över till att använda slangen och det gick nästan bättre än att svampa. Så vi fick duschat alla fyra (bakbenen protesterade hon bara lite lätt över genom att vifta några gånger vilket hon snart slutade med, för det var ju faktiskt jobbigt!;) )

är helnöjd! :):love::D

Uppdatering! Nu har jag premiär suttit på Geiser för första gången! I söndags passade jag på ute på åkern i solskenet! Älsklingen skötte sig utmärkt och konstaterade att "Jaha, nu sitter hon på ryggen också", sen var det inte mer med det :) Nu är jag sååå sugen på att börja inridningen, inspirerad! :banana:

Premiär, första gången!
17749145.jpg

17749149.jpg

Senare samma dag släppte vi ner hästarna på åker så att de fick busa lite, 2 hingstar, 2 ston och 2 valacker, gissa om de hade kul! :D

Rejs! Chagall, Holly, Bacardi & Geiser
17749164.jpg

*KL*
Idag, i regn och rusk, tog jag bägge mina unga i lina och repgrimma och tog en timmes promenad i skogen, över stock och sten, över en stor träbro, mötte folk, hundar och bilar...miljöträning blev det:D. Mycket som hände och lillgrabben är trött i huvudet nu. Fröken är fortfarande ok i benet så förhoppningsvis törs jag rida rundan nästa vecka igen... Går nu i stort sett varje dag med henne så att hon håller igång. Grabben får följa med någon gång då och då, annars tar jag ut honom ensam.

*kl*

Idag har allting gått otroligt bra! :)

Sadlade chili i boxen när hon stod lös (sadeln har legat på henne två gånger förut varav en gång fastspänd lite löst) och gick sedan in i ridhuset och corallen och tänkte att nu blir här lajbans!

Hon har en gammal islandssadel som jag tänkte att hon kan få massakera om hon vill :devil:
Men inte då. Hon knallade runt där med den på sig och jag spände sadelgjorden lite till och skickade ut henne på volten. hon gjorde 3 bocksprång på stället (eller ja, språng och språng, hon lättade väl en decimeter max) och sedan vart det bra. inget mer hopp och skutt utan hon bara lullade runt i corallen som om hon alltid haft sadel på sig! :love:

är så härligt när allt går så bra!

bildbevis (vadå att det syns att vi fokuserat på annat än spolspiltan idag :angel:)
sadel2.jpg

sadel1.jpg

ja hon tycker verkligen det själv också ska du veta! ;) haha

det blir nog rätt snart. (typ i helgen) så du behöver inte vänta länge på uppdateringen! :D

alldeles efter att dessa bilder togs så kom stallets PRE in i ridhuset då han skulle arbetas för hand. (är en femåring som tror han är hingst och beter sig därefter :angel:)

hjälp vad tjusig Chili blev! :eek: inga markbundna gångarter här inte! och så arabsvans..
för att inte tala om PRE n oj oj oj vad han fick luft i steget och blev plötsligt otroligt mycket snyggare än innan. han blev nog sugen på lammkött..:angel:

Jag har en welsh cob hingst som fyller 3 år i Maj, kan ni ge lite förslag på hur man kan rida?

Han är väldigt mogen för sin ålder och jag rider honom ca 2-3 gånger i veckan, 15-20 min pass. Det är mest miljöträning då jag inte har någon paddock.

Är detta bra? Vad finns mer man kan hitta på?`

Ska upp nu vecka 7 med honom till Hällekis och ha en 5 dagars trick training kurs med honom :bump:

Här kommer en Uppdatering om Chillisen :)

han har varit lite dålig från och till sedan i somras. Var tokhalt efter en dag i hagen. Jag + tränare var övertygade att han gått omkull eller något. veterinären kom ut och blev bättre efter vila.

Tyckte då att vi kunde ta tag i ett problem som han haft ett tag, då Chili tappar sitt högra bakben i galoppen. Åkte till klinik och det Visade sig sedan att han var tokhalt på alla ben.

Nu har vi varit på återbesök 3 ggr och röntgat hela hästen.
Men de hittat ingenting! :mad: Bra eller dåligt det kan man ju bedömma själv :crazy:
Har nu ca 10 veterinärer + en superveterinär i USA, som har kommit överens om att han är övertränad och behöver vila.
Känns inte som de letar ordentligt, och absolut inte litar på mig när jag beskriver problemet :cry:

Denna nya övertränade diagnos känns mer som om de givit upp och behöver något att skriva på sina papper!
Men borde inte hästen bli gradvis bättre i varje fall under vilan?
Känns inte som han har blivit det :(

Har nu genom köparen av min transport fått tag i en tydligen jättebra naprapat mm. Som kommer i kväll och tittar på honom.
Hoppas vid gud att han hittar något :crazy:

Han är i varje fall glad igen som han definitivt inte var när han hade som ondast.

Ville bara skriva av mig lite :)

Övertränad...kan ligga mycket i det. Inte så att ryttaren inte kan få hästen att bära sig med lyft rygg?? Kan vara så att hästen inte sätter under sig och ändå tränas...kan uppstå många problem då...som är svårdefinierbara..
:)

Nä sätta under sig är inget problem :)
har han kunnat sen han föddes. Jättelätt att få honom i form :banana:
Sätter nästan under sig för mycket!
måste ha benskydd fram annars sparkar han sig själv på frambenen :crazy:

Tror att en orsak varför han har så lätt för att gå i form är att
han har så kort rygg.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Min luciadag i "korthet"... 12.15 (skulle vara 12.05 och jag hade suttit i foajén sedan 11.55) stod chauffören och bultade på porten...
Svar
0
· Visningar
320
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
1 152
Senast: Fille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 063
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V