Unghästtråd...

• Western
  • Trådstartare Trådstartare _Eva_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 455
  • Visningar Visningar 101 864
Sv: Unghästtråd...

Hjälp vad han har vuxit till sig! trodde inte att det var möjligt för honom att bli snyggare men wow(!) vad fin han har blivit!

hur långt har ni kommit i ridningen? och vad har du för planer för våren/sommaren? nyfiken i en strut som vanligt :D

Hjälp vad han har vuxit till sig! trodde inte att det var möjligt för honom att bli snyggare men wow(!) vad fin han har blivit!

hur långt har ni kommit i ridningen? och vad har du för planer för våren/sommaren? nyfiken i en strut som vanligt :D

ja visst är han gullig min bäbis:D

Ja vi har inte så kommit så långt med ridningen då jag fått jobb och skiftar och det är lite svårt med barnen samtidigt. Men han reds ganska mkt en vecka och stod sedan i två veckor. Nu så skrittade jag lite på stallplanen i fredags och igår i ridhuset. Tränar hjälperna och tygeltag. Traven funkar ganska bra och han är galopperad på volt två gånger. Börjat med att flytta lite sidförande, och igår gjorde han en sidepass. Men vi har inte kommit så långt och sitter inte långa stunder på honom men han är så lättlärd att det är dumt att jobba för länge med honom utan tar korta stunder istället.

Planen inför våren/sommaren är att fortsätta med inridningen, börja rida ut lite i skogen. Försöka hinna med lite trail och showmanship at hand träning här hemma så jag kan komma ut på lite sådana D-tävlingar i april,maj. Kanske om jag hittar någon träningstävling/d-tävling till sommaren så vore det kul att ställa upp i en pleasure W&T helt utan krav på form osv men enbart som träning att han ska gå in på banan med mej på och typ skritta och trava när jag ber om det:p

Idag har jag och min man kört Poet, det var 5 veckor sedan vi körde och det var på julafton 2007. Det blev en skritt och lite trav runda på asfalt i strålande solsken, lite blåst och mycket folk i rörelse både på promenad och i bil. Han skötte sig exemplariskt, lite trögt när vi gick förbi hagen med kompisarna men annars var det inga problem.

Det var inga problem heller när vi skulle spänna för eller när vi skulle spänna loss. Han var cool idag, det var bara lite tjafs vid borstningen han var ju tvungen att testa lite den lille busen. Har ju en sadel på prov, han haft den på sig men jag måste testa den uppsutten också.

MVH Ann

:rofl: ...ja, jag har nog fått "en sån":angel: . Nu är det väl en myt, egentligen, men kan tillägga att hon har rätt gott om virvlar...bl.a. 2 i pannan:eek:
Sitter vid jobbets dator nu och det är en ordinär PC med Windowssystem...och vi är inte kompatibla:crazy: . Kan med att lägga in bilder från Linuxen hemma men inte från en Windows:o ...Men, här är en länk till min hemsida där hon finns!

haha ja det är verkligen en myt! min unghäst har tre virvlar i pannan och han är hur snäll som helst:)

ja mycket! :D

okej, det förstår jag! men vad härligt att du fått jobb! :)
jag tycker att det låter som att ni går framåt i alldeles lagom takt. Och det att det blir lite pauser i inlärningen tror jag bara är sunt! det är ju ingen brådska heller då ni verkar ha satt en kanongrund!
Jag märker så tydligt på Chili om hon blivit jobbat för mycket och är trött i hjärnan, då får hon bara vara häst i några dagar.

hur har det fungerat med hjälperna? är det någon han har haft extra svårt/lätt för? har för mig att jag läste att han förstod tygeltagen praktiskt taget på en gång?

Åh vad roligt det låter! tänk när ni är ute på första goa galoppen i skogen.. vilken härlig känsla!
Det är ju alltid bra med miljöträning och att gå in för en tävling som just miljöträning verkar ju vara ett vinnande koncept ;) ni som bara ställde upp i halterklasserna för skojs skull i sommar och så gick det skitbra! :D

Haha, det går nog! Övertala på du bara, jag lyckades ju! ;)

Åh, det låter som at du har en riktig snygging i stallet mitt emot Chili! Och sånna hingst tendenser gör det ju inte sämre när de vill visa upp sig :d

Vad kul att du gillade Mac! Hoppas att fölet blir lika bedårande som sina föräldrar! Macke var riktigt snygg nu när han såldes, han är ju fem i år och har vuxit på sig massor! Så det sved i hjärtat när han åkte :cry:

Jag har säkert visat bilder på mitt lilla welsh sto förut. Bell Holiday heter hon, en welsh mountain.
3970975.jpg

Hm...svår fråga du ställer...;) Jag VILL behålla fölen, men jag har nog varken tid eller råd med det... Har lite ångest hur jag ska göra med Holly också, om hon kanske ska säljas med. Varför är ponnier så små?? Jag vill ju kunna rida henne! Har försökt förklara för sambon att det är jätte bra med en ponny, för den dagen vi skaffar barn måste ju den ha något att rida på...:angel:
Nackdelen med avel är ju att sälja som du säger...men vi får väl se hur det blir med den saken...:smirk:

Vad fin Phigalle är! :) Måste bara fråga också var du har köpt det där söta rosa täcket med döskallar på??

Vad fin Phigalle är! :) Måste bara fråga också var du har köpt det där söta rosa täcket med döskallar på??

Han är inte på långa vägar så fin som alla dina underbara araber:love:

Jo täcket är köpt på Gekås i Ullared.Biligt,super passform,regntätt 300grams.

ja mycket! :D

hur har det fungerat med hjälperna? är det någon han har haft extra svårt/lätt för? har för mig att jag läste att han förstod tygeltagen praktiskt taget på en gång?

Åh vad roligt det låter! tänk när ni är ute på första goa galoppen i skogen.. vilken härlig känsla!
Det är ju alltid bra med miljöträning och att gå in för en tävling som just miljöträning verkar ju vara ett vinnande koncept ;) ni som bara ställde upp i halterklasserna för skojs skull i sommar och så gick det skitbra! :D

Jag som inte har någon unghästvana och kan inget om western men jag tror jag fått en bra grund...sedan får vi väl se hur det blir med ridningen...

Phigalle går åt det jag vill men tränaren tycker inte han är helt styrvan än, svarar kanske inte lika fort som han önskar eller något. Han rids föresten på långa tyglar. Han stoppar även bra så man får sluta driva i galoppen så han slutar självmant så stoppen inte nötjs ut. Han är ju inte riden speciellt mkt, tror det är 5-6 gånger ordenlig inridningsdagar. Längtar tills det är min tur att sitta upp och börja rida. Och så läängtar jag till halter tvävlingar men troligtvis hinner jag inte alls träna inför dom tyvärr.

mardipland2.JPG

Min lilla madam, bild från i våras när hon precis fyllt tre (född-04). Hon är cool som en isbit och passade självklart på att rymma ur den lilla hagen vi satte upp på Öland. Alltid lika trevligt med små busfrön :)

//Ebba

.Ps. Läste de senaste inläggen nu. Min häst har 4 virvlar i pannan :) .Ds.

Senast ändrad av en moderator:

Jag förstår att det måste känts tungt när Mac åkte! Man fäster sig ju så otroligt vid dessa djur! Men då får man ju tänka positivt och se fram emot fölisen istället! hamnade Mac hos någon som skulle fortsätta rida western på honom?

Ja! Men henne känner jag igen! trot jag sett någon bild på henne under sadelinvänjningen (?):) Hon är så söt! Vad jag är svag för ponnysar! :love: men det är som du säger, varför är de så små? Men du kan väl köra henne? Och så kan era framtida barn rida henne sen! något ridpass med dig på ryggen då och då dör hon ju inte av heller för den delen! ;)

Har ni hästarna uppstallade eller i lösdrift? Måste vara härligt för de små att ha så många lekkamrater i liknande åldrar i hagen!

Mycket handlar ju om att bygga upp ett gott förtroende mellan häst och människa, man får så mycket "gratis" då! och det tycker jag verkligen att det verkar som att ni har lyckats med! han ser alltid så positiv ut på bilderna du visar, så pigg och alert i blicken, som att han tycker att det ni gör är det roligaste som finns! Läste för ett tag sedan att du skrev att han så gärna ville jobba, stod vid grinden och väntade på att du skulle komma ut så ni kunde hitta på något!
Är han fortfarande sån?

okej. men han är ju egentligen knappt riden!
vissa hästar har ju lätt för vissa saker som andra hästar kan ha betydligt svårare för. han verkar ju onekligen väldigt smart, han kanske överlistar tränaren? :D

förstår att du längtar efter den dagen du kan börja rida själv! jag har mer än ett år kvar jag ;) har tänkt sitta upp på min till hösten/tidiga vintern om allt går som vi tänkt oss. men bara grunda lite med start och stopp, höger och vänster, och framåt och bakåt. Sedan får hon vila över vintern och så sätter vi igång
till våren/sommaren när hon är tre. har ingen brådska men kommer ofta på mig själv med att tänka "om hon bara vore ett ynka år äldre":angel:.

Piraaaaajaa!
Hur har det gått? har ni inte varit på återbesöket nu?
hoppas hoppas så att det har varit goda nyheter den här gången!!

Ooops...ursäkta:o Ändring i planerna igen. Svårt att släcka ner onda ställen när dom inte gör ont längre så vet. och jag har lagt upp en ny plan. Bort med skorna på onsdag och sen semester i huvudsak men tömkörning så länge hon håller. Skulle hon bli halt blir det snabbokning för röntgen så vi hinner innan hon är ok igen. Ska även få IR-terapi framöver, är det tänkt...

Idag har Raketen fått nytt leksällskap. Kände att det var dags att skilja honom från Lilly både för risken att han plötsligt kan betäcka henne men också för att hon ska hålla sig till lagom rörelse och inte i hans tempo;)

Här är ett par bilder...den lilla virvelvinden är en fyraårig hingst som idag lekt på hingstars vis med min Raket så alla är helt slut i stallet i skrivande stund:eek:
Tornado.jpg

TornadoRocket.jpg

*kl*

Nu kan jag också vara med i den här tråden ju! :idea:
Här är mitt lilla yrväder, henne kan ni inte ha missat i mina trådar :angel:

hehe. det är lugnt! men du måste ju hålla oss underättade här! ;)

okej. det låter som att ni har koll på läget nu då iaf (i den mån det går). men det där med hältor är ett jäkla sattyg alltså. kan ju hålla på och spöka hur länge som helst när man inte "får tag" i hältan. :cool:

haha! det måste han ha gillat! (eller de bägge förresten :D) En sån liten sötnöt! :love: (är så svag för blå ögon) men han var verkligen liten! Hur hög är den lille? ser ut att vara precis lagom höjd och vinterpäls för att slinka under staketet :devil:

er har jag väntat på! :D
vilka sköna bilder! speciellt bakuten! :rofl:

går det fortfarande bra med ali och den lilla ihop?

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Min luciadag i "korthet"... 12.15 (skulle vara 12.05 och jag hade suttit i foajén sedan 11.55) stod chauffören och bultade på porten...
Svar
0
· Visningar
320
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
1 152
Senast: Fille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 063
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka