Unghästtråd...

• Western
  • Trådstartare Trådstartare _Eva_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 455
  • Visningar Visningar 101 856
Sv: Unghästtråd...

Tjuvbetäckning, å inte trodde man att en shettishingst som smet in i samma hage en gång skulle kunna pricka...men men... :angel:
Jo resultatet blev sött:D
................

Dom kan dom med, inte första gången jag har om sånt här. Men söt var fölet iallafall.

MVH Ann

Är det någon här som har bra förslag till träning av framdelen av hästen? Har fått höra av många att min häst en fin musklad bakdel och det tycker jag själv också men framdelen är inte lika musklad men skulle gärna vilja få lite förslag på bra övningar för den. Just nu kan jag inte köra med vagnen eftrsom selens ena snabbkoppling har gått sönder så då åter står tömkörning och ridning. Jag har lite dålig fantasi själv just nu.

MVH Ann

Så här ser Poet ut när maken miljötränar han med ett paraply.

Bild158-1.jpg

MVH Ann

*kl*
Testade bosalen på Tibbe igår som jag beställt. Hur ska den sitta och hur ser man om den är för stor/för liten ?

Bilderna:
21469996.jpg

21469998.jpg

21470001.jpg

21470000.jpg

För några veckor sedan hade Phigalle ett svårt gaskolikangrepp. 3 timmar tog det innan en vetrinär behagade sej att komma ut och då var han helt slut stackarn.
Nu är han iaf under igångsättning och tränas varannan dag eller var tredje dag. Mest skrittturer i skogen och ibland lite inslag av trav. Ibland blir det rundkorallsträning eller åka en sväng i transporten och han är helt otrolig min häst! Han går fram jätte bra i skogen,genom branta diken och svår terräng. Dock är han rädd för hoppade släpvagnar i skogen och vildsvinskultingar.

Äntligen är en billig kamera införskaffad.
2044.jpg

hemkommen efter en tur med transporten
3008.jpg

3010.jpg

så här tjurig blir Phigalle om någon annan häst går emot mej eller om jag råkar klappa någon annan häst i hagen. Han skyddar mej som bara den.
1035.jpg

Ja, hon växer så det knakar! :laugh:
Var tvungen att gå ut till stallet nu på en gång bara för att kolla hur hög hon är, och det visade sig att hon har vuxit ca 4-5cm under de här tre månaderna.
Hon är nu 1 år och 2 månader gammal, och ca 139cm vid manken och ca 144cm bak. Dock inga exakta mått eftersom jag använde mig av en tumstock.
Hur stor är chansen att hon stannar under 155cm?

Några bilder igen då :angel:
Här har man vårkänslor!

Hon är så fin!
Du har säkert redan berättat... men hur var stammen? Är hon sorrel eller chestnut?

*KL*

Så tänkte jag bidra med dagens skörd av bilder:D. Lilly fungerar ypperligt, har börjat öka kraven på ridningen. Ska ju träna för RÅ i augusti. Hon jobbas varannan dag, idag var en ledig sådan och därför var jag bara ute och synade henne samt behandlade skorvet på bakbenen...sen fick hon ledigt igen:
Lilly1_080624.jpg

Lilly2_080624.jpg

Lilly3_080624.jpg
:angel:

Sen tog jag in pojkarna en liten stund och sen fick Raketen stå modell...den lilla illbattingen har börjat ta sig lite ton så nu ska han få börja jobba...
Rocket1_080624.jpg

Rocket2_080624.jpg

Rocket3_080624.jpg
...men han är min goding, trots att han var lite tjabbig idag...

Senast ändrad:

Nu har jag suttit på min lilla bula! :banana:
Känns hur härligt som helst!

Har hängt på henne två gånger tidigare men det känns mest krångligt då det är lite svårt att hänga kvar på klotrund fröken när man har noll balans på mage ;)
Så imorse kom jag på att jag nog skulle sitta på henne idag om hon var på gott humör.

Det var hon så vi gick in i ridhuset och hämtade en sockerbit och gick in i rundcorallen. Där tog jag på sidepull+tyglar, ställde sockerbiten brevid henne och så satt jag upp :D
Så fick hon självklart jättemycket beröm (tills jag nästan rodnade för att jag kände mig så larvig:o)

När hon märkte att jag inte stod kvar vid sidan kikade hon bak åt vänster "nähä ingen matte här" och sedan åt höger "inte här heller?" så jag sträckte fram foten. Hon blev väldigt nöjd när hon fick syn på den och skulle slicka väldigt noga på den:D när jag la tillbaka den i skänkelläget så började hon backa (försökte nå den). Lät henne backa ca 4 steg innan jag sa woah och hon lyssnade och stannade(:love:) Så fick hon ju så klart mängder med beröm.
Då sänkte hon huvudet och tuggade/slickade sig om munnen. Några sekunder senare började hon vila lite lätt på ena benet. Sedan gjorde jag skritt kommandot med rösten och då går hon framåt mot sockerbiten och ska undersöka den. När den var färdigundersökt och Chili ställde sig i jämnvikt så satt jag av och fröken brydde sig inte för fem öre utan stod helt still. Allt som allt satt jag på henne i ca 45sekunder ungefär.

Min duktiga underbara lilla häst! :love:

Har tyvärr inga bildbevis då jag var själv men kanske kan fixa något i helgen om det känns rätt att sitta upp då :)

citerar mig själv från ett pm till malumbub tidigare idag:
Övrig uppdatering:
Har den senaste tiden bara jobbat i rundcorallen med röstkommandon och hon fattar nu även galopp på kommando. Har lånat ett sidepull som hon trivs jättebra med och det känns som att vi kan komma vidare med hjälp av ett huvudlag.

Hon gillar ju verkligen inte bett (behöver nog kollas i munnen också) och jag vill inte att träningen ska bli "negativ" så sidepullet har verkligen varit (och är) guld värt!

Nu förstår hon röstkommandona för
back-back
halt-woah
skritt-klick,klick
jogg-sss
trav-SSS
galopp-pussljud
avsaktning-eeeaassy

Och idag provade vi Lucas sadel för att se hur en cirkle y quarterbom ligger på skruttan. Hon ser så vuxen ut med sadel på sig så jag vill hoppa upp och börja träna nuuu! :p:D

lite bilder från idag
Bulanvnster.jpg

Bulanhger.jpg

Bulanfront.jpg

Bulanbak.jpg

vadå gräsmage :angel:

Bildbomb
lite sadelbilder
Bulanvnstersadel.jpg

surmongo
Bulanfrontsadelsur.jpg

anledningen till surmongo ;)
Grullo.jpg

och så några bonusbilder från förra veckan när bulan var såå trött! :love:
Bulantrttrygg.jpg

Bulantrtt.jpg

Bulantrttare.jpg

MEN SNYGGO!!! :eek:

:love: :bow: :love:

HJÄLP vad fin hon är nu! Sååå klokt huvud! :love:

Storasyster börjar bli vuuuxeeeeeeen! :banana:

(Sambon såg ut som :eek: och frågade mig "Så de är så lika, alltså?"... :D )

Lika glad som Nethril är över att ha suttit på Chili är jag lycklig över att lillasyster Lotta skötte sig nästan exemplariskt i stallet idag! :love:

Vi har haft lite krångel med så enkla saker som att bli tagen på betet och att lyfta på benen och eftersom Lotta haft behov av att få hovarna omskötta dagligen när betet var så blött så har det blivit en del jobb och gå-tillbaka-till-ruta-ett...
Men den här veckan har allt bara funkat. :love:

Förra veckan fick Lotta bara vara och den här veckan har vi knappt behövt diskutera nånting. :love:
Och idag var Lotta verkligen JÄTTEDUKTIG!

Tänk att man kan bli så fånigt glad och fnittrig för så lite! :love:

Här får ni lite bilder:

Från idag (blev visst bara en massa rumpor :D )
21625044.jpg
21625002.jpg

21625048.jpg

*kl*

Flyttade Wille till bete som ligger bara 300m hemm i från i går. lastningen gick jätte bra och då har jag bara lasttränat honom 3 ggr tror jag.
Han kommer nu gå med 2 stora hästar.
Hagen på betet går att stänga av så det var gjort så de andra hästarna stod på ena sidan en bäck och Wille på andra. Wille brydde sig knappt om de andra hästarna utan där var ju mat :love: hihihi
Efter ett tag öpnnade vi och jag gick upp med Wille till dom andra. den ena sa dom var lite "elak" mot nya, men Wille tuggade lite sen gick han och kollade det nya betet och dom andra två feg pottorna (har gått på betet i 4 v och ännu inte kollat allt) följde snällt efter. Såg rätt roligt ut lilla Wille (143cm) och sen kom de andra två (165cm och 183cm) som dessutom är gamla 18 och 16 år. Ska försöka ta bilder på dom i dag.

I dag så man att Wille är tuff i huvudet och nyfiken på allt nytt och han tycker inte att han är bäbis längre.
Så han är nog redo att sitta in i september efter betet :banana:

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
877
Senast: Lisen82
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Min luciadag i "korthet"... 12.15 (skulle vara 12.05 och jag hade suttit i foajén sedan 11.55) stod chauffören och bultade på porten...
Svar
0
· Visningar
318
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
1 144
Senast: Fille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 058
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka