Unghästtråd...

• Western
  • Trådstartare Trådstartare _Eva_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 455
  • Visningar Visningar 101 852
Sv: Unghästtråd...

För när vi skall åka hem fr där vi är....formligen hoppar hon in i trp,n:rofl:

syrran har nog rätt här när hon säger "monstret" om min söta fröken...för hon ville inte åka hem från träningen:cool: ...är ju en social tjej som gillar nya bekantskaper:angel:

Igår var hovis här och raspade lite på Chili. Det var fjärde gången som hon stod uppställd i två linor på gången och det var inga bekymmer. Själva hovslageriet var hon ju inte direkt jätteförtjust i men hon fann sig snabbt. Visst viftade hon lite med benen när hon skulle behöva lyfta dem lite längre men det gick över rätt så snabbt.

När vi gick in från hagen idag blev hon skraj för en ensilageplast som fladdrade till och hon studsade och blev lite "trippig" i några sekunder. Sedan bestämde hon sig för att den där minsann måste undersökas!

Så hon gick raka vägen fram till fladder-plasten och började pyssla med den med läpparna. Till slut hade hon änden av plasten i munnen och stod och ryckte i den! :rofl: Hon är för rolig!
Allt som är lite läskigt måste hon fram och pyssla med eller helst av allt smaka på... :D

syrran har nog rätt här när hon säger "monstret" om min söta fröken...

'lånar igen"

Söta fröken??? Var är hon söt någonstanns??

Ikväll var hon billig :devil:

Dessutom har hon klurat ut att min dam inte orkar bråka om maten..
Alltså... knycker hon helt sonika maten av min madam om jag inte passar på dem... SEN går hon och äter upp sin mat.

När hon ätit klart så ställer hon sig vid staketet och utmanar fjorden. Din "söta fröken" försöker se arg och hotfull i ett försök att driva fjorden från sin höhög..:cool:
Det var då tanken på några dagars uppfostran i fjordens hage slog mig... Det skulle nog inte skada..

By the way...

Ber alla här att påminna mig om att jag INTE tycker om unghästar... Om jag någon gång i framtiden skulle nämna här att jag är på väg att skaffa en.... :D

:rofl: Exakt sån var min förra....inga problem hemma....:banana: jippiii, nu skall vi iväg o ha kuuuul....
Sen fick man bära in honom i trp,n, när man skulle hem;)

Ja, det är enda sättet för "små barn" att undersöka saker o ting....:)

En rolig episod för ett par år sen var just en sån där plast, i hagen....
Min som MÅSTE fram o undersöka, sen ev springa, medan HBl,n (stallkompisen)springer hellre direkt....fick riktigt fnatt , när Raiza tar tag i den o skakar sådär som hundar gör....sen slängde hon den på marken igen o börja frenetiskt o trampa på den....
Stollt som en tupp tittar hon på kompisen, som var låååångt borta, och ser ut till o säga "nu kan du komma, den är död":rofl:

Ja, det är enda sättet för "små barn" att undersöka saker o ting....:)

En rolig episod för ett par år sen var just en sån där plast, i hagen....
Min som MÅSTE fram o undersöka, sen ev springa, medan HBl,n (stallkompisen)springer hellre direkt....fick riktigt fnatt , när Raiza tar tag i den o skakar sådär som hundar gör....sen slängde hon den på marken igen o börja frenetiskt o trampa på den....
Stollt som en tupp tittar hon på kompisen, som var låååångt borta, och ser ut till o säga "nu kan du komma, den är död":rofl:

:D :D Pirajas unghäst "dödar" också föremål som finns i hagen..

Varje dag dödar hon foderhinken som kraftfodret serveras i.. Senaste dagarna med större frenesi än tidigare.. Månne av frustration över att hon inte längre får komma fram och knycka maten av min nu mer något trötta madam.

Förutom det så "dödar" hon badkaret varje dag... Det är en sport hos henne att kunna välta det med så mycket vatten i som möjligt. Det är nämligen hiskeligt roligt när vattnet plaskar ut på marken..:cool:

Höhäckarna får sig en daglig omgång de med. Det är för mig ett under att de överhuvudtaget håller ihop ännu. Tidigare "dödade" hon dem bara när de var tomma. Nu mer får dig sig en omgång när andan faller på. Är de då fulla med hö så åker höt ut på marken där de sen under stor omsorg hellre trampas ner i backen än äts upp. Vilket resulterar i att damen i fråga är mycket hungrig när nästa mål serveras... Och foderhinken får sig en ännu krafigare omgång...;)

När hon ätit klart så ställer hon sig vid staketet och utmanar fjorden. Din "söta fröken" försöker se arg och hotfull i ett försök att driva fjorden från sin höhög..:cool:
Det var då tanken på några dagars uppfostran i fjordens hage slog mig... Det skulle nog inte skada..

Klart att hon testar med ett helt staket mellan:rofl: ...tur för mig att fjordan inte är av den känsliga typen så hon går undan får unghästblickar från andra sidan staketet:angel:

By the way...

Ber alla här att påminna mig om att jag INTE tycker om unghästar... Om jag någon gång i framtiden skulle nämna här att jag är på väg att skaffa en.... :D

Jag ska minnas detta...antar att du inte längre är intresserad av att ta föl på "söta unghästen"...:rofl:

:D :D Pirajas unghäst "dödar" också föremål som finns i hagen..

Tro mig...hon kommer att sluta när arbetet tar vid igen...är ju lite med flit jag vill att hon ska ha tråkigt ett tag;) I morgon ska hon ut i skogen så hon kommer nog vara lite mörare i morgonkväll:smirk:

Jag ska minnas detta...antar att du inte längre är intresserad av att ta föl på "söta unghästen"...:rofl:

Nope.. :cool: Det intresset är för tillfället lika med noll.. ;)

Skall avvakta och se om det blir ett monster av det väntade nedsläppet :D Om det blir ett snällt och gulligt och stillsamt nedsläpp så kanske.. kanske jag tar en unge där i stället...

Eller så köper jag nått som passerat dessa hemska år...:cool:

Jag har börjat med lite social/miljöträning med Phigalle.
Härom dagen så gick jag en sväng hemma på våran egna väg med honom och barnvagnen, han var jätteförsiktig. Han var även med och fikade med min pojks hemma gjorda geggröra med lera, vatten och kottar i en hink:rofl:
Igår så kom det springande 5 tjejer med ålder runt 10-13 kanske?? Och efter dom mockat och sopat så ville be borsta Sunny,sällskapsponnyn så jag frågade om någon ville borta Phigalle med. Phigalle är inte handskad av barn eller några andra än mej och min sambo och brukar även bli lite nervös av andra. Men nu gick det jätte bra. Band upp dom på stallgången och 3-4 av de äldsta tog sej an Phigalle alla på en gång och jag tänkte herregud:eek: Men när han inte ville stå stilla så sa de bara till honom och tillslut stod han där så snällt med flätor i lugg och man och pälsglans i svans och var jättesöt.Mitt i alltihopa kommer sambon hem och jag frågar vad klockan var..hjälp bara jag skulle visst åkt till gymmet för 10 minuter sedan, springer å slänger på mej kläder,letar bilnyckel å rusar ut å ropar till sambon-tar du ut hästarna! och han sa bara de är redan ute. Men men vem tog Phigalle. Ja men det gjorde tjejerna, han var jättelugn.

Så nu hoppas jag att dom vill komma flera gånger och borta, det är ju jättebra träning.
Kan tillägga att jag hade mina barn på 4 år och den minsta på 10månader mitt ialltihopa så det var ovant med så många barn!

Vad kul, det är ju många som är här inne.
Jag har varit dålig på att sitta vid datorn nu på ett tag alldeles för mycket att göra. Jag har heller inte hunnit träna våran lilla tjej mer inför Bökeberg..... Kanske dags att göra det eftersom vi ska va med på Horsemanship at halter.
Hm lite nyfiken blev jag att det var en till kanske fler? från Gota här. Vem?

Hmmm... före detta WRÖ-sre här iaf! :)

Nethril, vad kul att höra att det går så bra!!!
Faktum är att jag ahr beslutat att köra hennes vackra mamma till en painthingst i år! Vill ha lite bra blod på paintsidan i mitt avelsprogram! :)

Måste erkänna att jag inte vet om jag ahr skrivit i denna tråden innan, o jag orkar inte traggla mig igenom för att kolla....:o

I vilket fall skriver jag nu! Jag har mitt 4-åriga reining/cowhorse under igångsättning nu, så jag antar att vi kvalificerar oss i tråden! En tuff donna med mycket bakom pannbenet... Men med underbara gångarter trots cow-stammen (tack Sonny Dee Bar :love: ) så jag tänkte försöka få ut henne i en junior Hunter under saddle i slutet av säsongen! Och ev blir hon klar för en Junior reining också, hon har väldigt lätt för sig! :) Men då får någon reiningryttare rida! :cool:

Skum bild men ändå, Doc O Lina:

LinahosPQHcrop-1.jpg

Nästa projekt, så fort vi har flyttat klart, blir att rida in herr Emil, Tuffer than Anything 3 år:

PICT0001crop.jpg

PICT0053crop.jpg

Hej!

"B Cool"- vi har träffats några gånger. Jag är sambo med fd ordförande i Gota, vet Du vem jag är nu? Annars kan Du få flera ledtrådar...

Peppan (3-årigt q-sto) och jag rider i skogen ett par ggr i veckan och det går super-bra. Eftersom jag är lite feg har jag inhandlat en barrelrace-sadel med 15" säte som passar min bak, djup sits och på fendrarna är "baksidan upp" på lädret - allt för att jag lättare skall sitta kvar i sadeln om det blir åka av. Än så länge har jag ej fått någon otäck åktur men sadeln är i alla fall underbart skön att rida i.

bi2010a.jpg

I veckan var tränaren som ridit in Peppan här och red ett pass med henne på ridbanan. Vi filmade när han tränade henne, det är verkligen bra att kunna ta fram och titta på senare - minnet är ju kort. Jag skall ta mig i kragen och åtminstone en gång per vecka rida Peppan på banan - jag är ju en inbiten skogsmulle - eller kanske är jag en latmask!

Jobba på med Era unghästar, jag läser den här tråden ofta.

MVH/Carina

Oj vad fin och vacker Emil har blivit! Kom ihåg när jag tittade på din lilla gård i Tidaholm och när vi skulle titta på hagarna då han följde oss efter oss och var så himla nyfiken. Han ser ut att bli stor!

Hej!

"B Cool"- vi har träffats några gånger. Jag är sambo med fd ordförande i Gota, vet Du vem jag är nu? Annars kan Du få flera ledtrådar...

Peppan (3-årigt q-sto) och jag rider i skogen ett par ggr i veckan och det går super-bra. Eftersom jag är lite feg har jag inhandlat en barrelrace-sadel med 15" säte som passar min bak, djup sits och på fendrarna är "baksidan upp" på lädret - allt för att jag lättare skall sitta kvar i sadeln om det blir åka av. Än så länge har jag ej fått någon otäck åktur men sadeln är i alla fall underbart skön att rida i.

bi2010a.jpg

I veckan var tränaren som ridit in Peppan här och red ett pass med henne på ridbanan. Vi filmade när han tränade henne, det är verkligen bra att kunna ta fram och titta på senare - minnet är ju kort. Jag skall ta mig i kragen och åtminstone en gång per vecka rida Peppan på banan - jag är ju en inbiten skogsmulle - eller kanske är jag en latmask!

Jobba på med Era unghästar, jag läser den här tråden ofta.

MVH/Carina

Just nu blir det inte så mycket unghästträning utan jag måste träna mig själv, Ska rida för Per Larsson nästa helg, dock bara på söndag, och har fått byta häst pga att hästen jag skulle låna har blivit såld. Har bara ridit en gång den andra så denna helgen blir nog att rida lånehäst. Annars blir det nog en liten körtur någon av dagarna men inte så mycket mer.

MVH Ann

:rofl: :rofl: Ja, jag tycker det är helkul och bara sitta i hagen o kolla unghästarnas framfart (obs när de var 2-3)...
Där var det verkligen inget fel på fantasin...iaf inte på min, när hon ville ha sig en "adrenalinkick"...:rofl:
Vi har dock inga badkar just, men såna där svarta stora kar...kan det va 50L i dom....
Men min lilla dam ställde sig, till stallvärdens förtret, direkt efter hon hade fyllt karet, men båda framfötterna i...gissa vem som svor över min:devil:
Men du...jag håller m Piraja...det är övergående...så fort jobbet börjar, så lugnar det ner sig....
Har sett nu på min iaf, att när det blir för mkt race o hyss från henne, så har hon fått jobba för "dåligt";)

Och en sak till...den väntade avkomman har samma pappa som Raizas morfar....... så det kommer att bli en kanon avkomma att jobba med;) :D

Ja se barn och hästar:love:
De har nåt...som vi vuxna aldrig riktigt kan ta på, som vi har vuxit ifrån för länge sen m all stressen och måsten vi har....
De lever just nu...för bara den stunden:)

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
877
Senast: Lisen82
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Min luciadag i "korthet"... 12.15 (skulle vara 12.05 och jag hade suttit i foajén sedan 11.55) stod chauffören och bultade på porten...
Svar
0
· Visningar
318
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
1 138
Senast: Fille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 046
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka