Unghästtråd...

• Western
  • Trådstartare Trådstartare _Eva_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 455
  • Visningar Visningar 101 859
Sv: Unghästtråd...

*kl*

Nu så har även lilla Chili fått prova på att bli longerad lite grann. Jag har inte cirklat henne runt mig öht innan utan det var första gången någonsin igår. Men som vanligt var det inga bekymmer och Chili var lika läskigt lugn som vanligt! ;)

Blev bara 3 varv, i varje varv, för att testa då jag tycker att det räcker gott och väl när hon ändå fattade grejen direkt. :D

Sedan var vi med ute på skogspromenad när de andra red. Det var faktiskt första ordentliga promenaden och första gången hon mötte bilar på väg. Hon kikade lite extra på bilarna och ville gärna gå nära de andra hästarna för säkerhets skull.

**KL**

Här är min framtids projekt. Tänkt först för ranch work men ska ser vad han blir när han växer up. :) Spenande!
"Chopper" Sept-07
Chopper.jpg

**Kl**

Uppdatering på mitt unghingst projekt! Pga min egen skada blir det inte så mycket motion och prommenader som både jag och hästen (tror jag ;)) skulle önska. Så vi håller oss hemma på gården och gör lite små övningar istället.

15074773.jpg

15074774.jpg

Idag har jag NH arbetat lite med Geiser, avslutade med att lägga en pad på honom för första gången. Men inte brydde han sig om det...:cool: Han är så lättlärd och possitiv! :love: Kan ju bara hoppas att han förblir så! Så snart blir det dax att prova med sadel också :)

15074777.jpg

Äntligen har vi fått hagsällskap till honom också! Han har stått själv under sommaren efter att den andra hingsten en dag ville äta upp stackars Geiser :crazy: Men nu har det kommit en liten b-ponny som får bli ny lek kompis. Det har hittills resulterat i en mycket mer stimulerad Geiser, han har lugnat ner sig och det märks att han är glad över att slippa vara själv.

15074772.jpg

Han var ett år och en månad igår!:banana:

Dina två ser väldigt avslappnat. Är det inte olagligt i sverige att sömna ner de bara för att slippa alla springade?:rofl::rofl:
Var båda araber?
Och utan att behöver gå genom tråd att letar om du har redan skrivet det, hur gammal var din ung häst?

Tack! :):bow:

Ja, haha, tyvärr blev det taget med mobilen, han aldrig upp till huset och hämta kameran, men de ligger så nästan varje dag:rofl:

Sv: Re: Unghästtråd...

Aha, där ser man! Är det en quarter? Alltid kul med små pållar att se hur de utvecklas och vad som händer när de blir stora :)

Jaha, ajdå, då får jag kanske sluta droga dem då...haha :D:rofl:

Det ser lite konstigt ut på bilden eftersom Geiser ligger lite bakom, de ser nästan lika stora ut, men den andra är en liten tjock b-ponny, korsning welsh/shettis/new forest :D
Så här ser de ut i vaket tillstånd:

15075029.jpg

Geiser är två, blir tre i maj nästa år. Ska bli så spännande att se vad det blir av honom! Jag hoppas att han går bra på utställning och att han kan bli något att avla på, samt en bra western häst att tävla med så klart :) Men det är bit dit....;)

JA men :eek: det skulle jag aldrig tror att storleken skillde så mycket! Men "tjockis" är faktis jätte snygg. Den sista är en jätte fin bild. Är Geiser fortfarande en hingst?

Om min kille...

... he is three quarters quarter and one quarter half.:D
och hans bror är är en äkta quarter:rofl:...
...three quarters half and one quarter quarter.
A mind juggler!

Jag har andra, men de har passerat den "unghäst" gränsen. Alla mina vänner skratta på mig och frågar hur länge Chopper ska vara föl (ett år) och mina andra, unghästar (båda är 7 år) sen har jag lite gamlingar/äldre hit o dit.

:D

Haha, nä, det är en väldigt lustig bild ;) Geiser ser nästan mindre ut... "Tjockis" som tackar och bockar! Förutom magen är han himmla fin, nästan vit på sommaren och mörk skimmelskäck på vintern :)

Jajemen, Geiser är hingst! Jag är tjejen med den dåliga vanan att samla på mig en massa hingstar, finns inget så underbart! Men nu har jag beslutat att göra mig av med min 4 åriga arab hingst och satsa på Geiser istället. Så jag hoppas att han "håller måttet" och blir så bra som jag önskar :) Men med det stora hjärtat och hans underbara personlighet så måste det bli bra :love:

Haha, okej! :D Ja, visst är det konstigt, jag har ett welsh sto som är 3 år och fortfarande är "föl" i mina ögon. Och det märkligaste av allt är att jag inte ens hade henne när hon var föl på riktigt :D Vissa förblir bäbisar helt enkelt :)

Hur många hästar har du totalt då, med alla föl, unghästar och gamlingar?

Jag har 8 stycken

Chopper 1 år du vet vad han är...:D
Safir 7 år halv/quarter
Dee Dee 17 år (mamma till de två ovan) Quarter/halv
Minted 18 år varmblod
Red 7 år Quarter
Pors 7 år Russ
Hajlo 18 år Bruks NSV
Silver 24+ år Shetland korssad tro jag med nånting väldigt hårig!:eek:

Många babisar, men som jag säger till min man...You could never have to many horses! Då får du ser när han ser ut som en fågelholk :eek:! :D

jag har ett welsh sto som är 3 år och fortfarande är "föl" i mina ögon. Och det märkligaste av allt är att jag inte ens hade henne när hon var föl på riktigt
Jag är över lycklig att det finns folk lika som mig! :bump:

Rider/tävla du nån av de nu eller?

Så sant! Hästar kan man aldrig ha för många av! :love: Det har en tendens att börja med EN, sen ska man bara ha EN till....och sen förökar de sig på något konstigt sätt :D Min sambo bara suckar när jag berättar att jag hittat någon ny pålle som bara måste flytta till oss...han börjar vänja sig ;)

Fast jag ligger lite efter dig, jag har 6 stycken i nu läget

Chagall, 12 årig valack, andalusier
Alazan, 8 årigt sto, arab
Mac Attraction, 4 årig hingst, arab
Geiser, 2 årig hingst, arab
Bell Holiday, 3 årigt sto, welsh mountain
Raket "Tjockis", 5 årig valack, korsning welsh/shettis/new forest

Fast sen har jag tingat en connemara korsning också, unghäst som kommer om några veckor. Plus fölisar i magen på welshen och araben :D

Haha, ja, alla undrar om man har barn, och då säger jag ja, 6 stycken! Då ser de flesta ganska chockade ut med tanke på min ålder, så då får man förklara det här med att hästar också är bebisar :D Och alla tycker tt man är knäpp :crazy:

Vilken massa roliga hästar du har! Vad gör du med alla dem? :) Har du ingen bild på den håriga Silver? Nu blev jag nyfiken :D

Jo, Chagall & Mac Attraction har jag tävlat med, och sen hoppas jag på Geiser i framtiden. Alazan rider jag men har aldrig tävlat henne då hon har enorm transport-skräck som jag inte har hunnit tränat bort ännu. Hon är en sån liten olycks fågel som har haft ett väldigt tufft liv. Och ponnierna är jag för lång för att rida, men håller på att bearbeta grannens son att han ska göra dt istället :D

Usch...det är egentligen ruskigt...men sant. Har två egna nu och ev.ytterligare en på väg men han är 6 år och platsar inte i unghästtråden:angel:

ja visst är hon? ;)

idag har hon dessutom haft täcke+gjord på sig för första gången. Och så har hon haft träns+bett för första gången idag också!
Försökte spotta ut det och joxade en stund men lugnade sig fort (tog nån minut). Sedan tog vi av allt och ut i leran igen! :D

Lets see now.

"Red" ska var min tävlings häst min har har ågest (tro jag ordet är osäkert på stavning då), vet inte om jag ska tävlar eller utbilda. Det är svårt tycker jag att gör båda.

Chopper ska vara en ranch horse

Dee Dee har varit min tävlings häst men när hon brunsta...hon brusta och var trött att "scratch" tävlingar pga av henne.

Safir är in riden men inte mycket mer har hänt där. Vi ska ser.

Minted är min ever so trusted cow horse. Jag använder han för att försa våra ko, fast han är inte avlat för detta du får ingen konstigheter med han och han är duktig på det.

Pors är min dotters framtids tävling häst. Min han är en typiskt Right Brained horse, rädd för det mesta men han har kommit ett långt bit. Här hemma är han ok men vet inte än till vi kan åka vill jag gör trail at leadline för att ser först.

Hajlo är min mans gamla trail häst (han hade ett Trail Ride företag några år tillbaka) och med all mil han har på sig så har han förtjänat att bara var om han vill. Fortfarande frisk då.:)

Sen så är det Silver som är hur snäll med barn, en gamla ponny ridning ponny, han också har förtjänat sin pension. Den ända bild jag har som du kan ser han är denna, och det är ingenting lika hans vinterpäls A furball with two eyes!
Silver.jpg

Vilken sötnos! :) Härlig päls, och vilken mysig färg!

Härliga hästar ni verkar ha! Hoppas att det går bra med de som ska utbildas och tävlas! Kul att ha några "projekt" att jobba på :)

Nu har jag och Geiser provat sadel också :) Dock började jag snällt med en vanlig allround sadel då min western sadel är så himmla tung! Som vanligt inga reaktioner varken när sadeln kom på eller när jag spände gjorden. Man börjar ju undra när trots åldern kommer! Han är nästan läskigt snäll och accepterande :crazy:

Jag och Geiser
15127631.jpg

Mamma & Geiser
15127635.jpg

På prommenad med sadeln
15127629.jpg

Lycklig-Skogslufsare.jpg

Måste bara få skriva av mig lite, jag är så lycklig...

Min lilla 3-åriga tjej har varit 2 mån hos Conny Nilsson på träning och han har gjort underverk. Hon är hur cool och lugn som helst nu och jag vågar faktiskt rida igen - det är underbart!

MVH/Carina

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
879
Senast: Lisen82
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Min luciadag i "korthet"... 12.15 (skulle vara 12.05 och jag hade suttit i foajén sedan 11.55) stod chauffören och bultade på porten...
Svar
0
· Visningar
318
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
1 151
Senast: Fille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 061
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka