Bukefalos 28 år!

Unghund som inte vill bli lämnad ensam

A

Anneli

Äger en 10 månaders boxer hane , underbar i psyket :laugh:
MEN nu har jag fått ett stort problem som jag är själv har fått fram, är hemma heltid , så hunden har ständigt gått i mina spår , i stallet , till affären , vänner ..överallt ..har full fokus på mig utomhus ..även lös , har alldrig smitit nånstans ..förutom insidenten i vintras till grannens altan mitt i natten:grin: Har lämnats ett par ggr ensam ca 30 min per ggr utan problem MEN nu..suck..för 2 v sedan var jag borta 1 tim ..kommer hem ..hör en ledsen Boxer kille som gråter , ylar högjutt inifrån huset..men han har inte revirkissat ell rört nått i huset. Ett par dagar efter lämnas han ensam 1,5 timme kommer hem ..hör en hund ylgråta dovt i huset ..kliver in..ser en hane med sänkt huvud..blir misstänksam.så brukar ju inte killen möta mig..kliver in i köket får en chock:eek: gardinerna är söndertuggade halvvägs uppåt , blomkrukorna ligger på golvet , revirkissat på alla mattor , stått på köksbordet o tittat ut genom fönstret..kletiga rutor:crazy:
I går lämnade jag honom ensam i 1 tim , i ett sovrum m stereon på o galler för dörren..kommer hem ..hör en hund dovskälla , fulla golvet i dreggel gegga vid grinden..så han har med all sannolikhet stått där o ylat skällat i en hel timme . Har någon mer hafft detta problem med sin hund? hur löste ni detta? köpte ni en hund till , sällskap?
 
Sv: Unghund som inte vill bli lämnad ensam

Jag tror du får börja från början. Att lämna hunden ensam några gånger i 30 minuter och sen lämna den 1 timme när den är 10 månader är alldeles för lite träning om hunden annars är som "en skugga".
 
Sv: Unghund som inte vill bli lämnad ensam

Ensamhetsträna.

Jag började när min valp var 5 mån och när hon var tio månader klarade hon 2-3 timmar på egen hand. Det tar tid och det måste få ta tid för att resultatet ska bli bra.

För varje gång du lämnar honom en längre stund än han klarar av går du två steg bakåt i träningen. Du VET ju nu att han inte klarar en timme så lämna honom inte en timme.
 
Sv: Unghund som inte vill bli lämnad ensam

Ja jag får nog gå tillbaka till ruta ett , ensam oftare men i kortare stunder.
Se om han vänjer sig med detta allt eftersom..Men om han inte accepterar detta tror ni att en hund till kan gjöra honon gladare ..inte bry sig så mkt när man är borta ?..har hafft planer att skola in honom på ett bra hundpansionat nu i sommar för att ha möjlighet att resa bort mm utan hund..men dettta får jag nog lägga lite på is tror jag ..han skulle kanske må skit i ett ensamt hundrum o rastgård:crazy: med andra skällande hundar bredvid sig , stressande
 
Sv: Unghund som inte vill bli lämnad ensam

Ja jag får nog gå tillbaka till ruta ett , ensam oftare men i kortare stunder.
Se om han vänjer sig med detta allt eftersom..Men om han inte accepterar detta tror ni att en hund till kan gjöra honon gladare ..inte bry sig så mkt när man är borta ?..har hafft planer att skola in honom på ett bra hundpansionat nu i sommar för att ha möjlighet att resa bort mm utan hund..men dettta får jag nog lägga lite på is tror jag ..han skulle kanske må skit i ett ensamt hundrum o rastgård:crazy: med andra skällande hundar bredvid sig , stressande

Inte alls säkert att hunden kommer bli bättre bara för att den får sällskap.

Börja med kortare stunder och försök även lämna hunden ensam naturligt, tex stänga dörren när du går in i andra rum, få vänta i stallet, få vänta när du går in i sadelkammaren osv.

Misstänker att det hade varit något lättare att få bukt på Ceasars ensamhetsproblem om vi hade bott större och haft fler tillfällen att lämna hunden även hemma så att säga.
 
Sv: Unghund som inte vill bli lämnad ensam

Finns dessutom en risk att den andra hunden tar efter boxern, så har man två hundar som inte kan vara själva.

Ett bättre alternativ måste ju vara att skaffa hundvakt medans man tränar vidare på ensamhetsträningen.
 
Sv: Unghund som inte vill bli lämnad ensam

Inte alls säkert att hunden kommer bli bättre bara för att den får sällskap.
Detta sa en till mig med häromdagen , hundar ser inte den andre när dem blir lämnade ensamna , den kan också bli frustrerad och om oturen är framme så kan den även börja slåss med den i ren frustration .En annan sa tvärtemot , hennes hund blev mkt mer lugnare med en kamrat att leka med o tryggare när den blev lämnad. Ska se nu ett par veckor hur han utvecklar sig ..lämna 30 min en ggr per dag ..ell 15 min om 30 m blir jobbigt för han , och se till att han får sin långpromme precis innan lämnandet.
 
Sv: Unghund som inte vill bli lämnad ensam

Kan passa på och berätta att Ceasar varit ensam hemma 1½timme utan ett knyst och knappt utan att röra sig ur fläcken.

Så det går att få ordning även på svåra fall, men det kräver en hel del jobb. En kullkamrat kan fortfarande inte lämnas alls.
 
Sv: Unghund som inte vill bli lämnad ensam

Detta sa en till mig med häromdagen , hundar ser inte den andre när dem blir lämnade ensamna , den kan också bli frustrerad och om oturen är framme så kan den även börja slåss med den i ren frustration .En annan sa tvärtemot , hennes hund blev mkt mer lugnare med en kamrat att leka med o tryggare när den blev lämnad. Ska se nu ett par veckor hur han utvecklar sig ..lämna 30 min en ggr per dag ..ell 15 min om 30 m blir jobbigt för han , och se till att han får sin långpromme precis innan lämnandet.

Olika beroende på hundar helt enkelt.


Jag skulle inte alls börja med så länge! Jag skulle börja med ännu kortare tider, fast 52 gånger om dan istället.
Aktivering är bättre än långpromenad och se till att han är avslappnad eller upptagen med något.
 
Sv: Unghund som inte vill bli lämnad ensam

Finns dessutom en risk att den andra hunden tar efter boxern, så har man två hundar som inte kan vara själva.

Ett bättre alternativ måste ju vara att skaffa hundvakt medans man tränar vidare på ensamhetsträningen.
Hundvakt har vi ingen , dem som är hundvana äger redan hundar o då är dem hanhundar av bruksras..dessa fungerar inte alltid med hanar i sina hem , tråkigt nog . Och dem man känner har ingen hundvana ..möjligtvis små hundar ..detta är en boxer o behöver en snäll fast förare ..alla fixar inte detta ..tråkigt nog.
 
Sv: Unghund som inte vill bli lämnad ensam

Olika beroende på hundar helt enkelt.


Jag skulle inte alls börja med så länge! Jag skulle börja med ännu kortare tider, fast 52 gånger om dan istället.
Aktivering är bättre än långpromenad och se till att han är avslappnad eller upptagen med något.

Men kortare stunder är inget problem ..kan gå ut till postlådan , dola i trägårn , då är han tyst o sover i huset, sitta ensam i bilen när man tränar hästen , handlar fixar han också det är när det blir längre stunder o han hör bilen åka från uppfarten hemma som han börjar gråta o protestera . Långpromenader behöver han ..okay det spåras givetvis köttbullar mellan löven också då ..han aktiveras, tränas m skallen ..är inte understimulerad.
 
Sv: Unghund som inte vill bli lämnad ensam

Men du kan inte gå från att "gå till postlådan" till att ta bilen och åka iväg en halvtimme, hoppet därmellan blir för stort. Börja ta bilen till postlådan! :) Så han vänjer sig vid det ljudet och inte kopplar ihop det med att vara ensam hemma länge. Eller gå till postlådan och var borta i tio-femton minuter. Och varva detta och gör det ofta ofta ofta.
 
Sv: Unghund som inte vill bli lämnad ensam

Hundvakt har vi ingen , dem som är hundvana äger redan hundar o då är dem hanhundar av bruksras..dessa fungerar inte alltid med hanar i sina hem , tråkigt nog . Och dem man känner har ingen hundvana ..möjligtvis små hundar ..detta är en boxer o behöver en snäll fast förare ..alla fixar inte detta ..tråkigt nog.

Jag är helt övertygad om att du kan hitta en hundvakt som inte redan äger en hanhundsaggressiv hund av bruksras. Sätt upp lappar och en annons i lokaltidningen.
 
Sv: Unghund som inte vill bli lämnad ensam

Självklart måste hundvakten kunna klara av hunden, men måste den verkligen vara så hundvan och "fast förare", när man pratar om att lämna hunden där 1-1½ timme?
 
Sv: Unghund som inte vill bli lämnad ensam

Självklart måste hundvakten kunna klara av hunden, men måste den verkligen vara så hundvan och "fast förare", när man pratar om att lämna hunden där 1-1½ timme?
Hundvana måste personen ha ..denna boxer blir vääääldigt glad i andra människor o är inte du fast o lugn själv stressar han upp sig o blir ännu glaaadare, han är stark ,väger över 40 kg men är värdens snällaste kille. Men nu vill jag inte ha en hundvakt för 1,5 timme vill kunna lösa detta problem ..han ska trotts allt vara hos oss i många år framåt.
 
Sv: Unghund som inte vill bli lämnad ensam

Men du kan inte gå från att "gå till postlådan" till att ta bilen och åka iväg en halvtimme, hoppet därmellan blir för stort. Börja ta bilen till postlådan! :) Så han vänjer sig vid det ljudet och inte kopplar ihop det med att vara ensam hemma länge. Eller gå till postlådan och var borta i tio-femton minuter. Och varva detta och gör det ofta ofta ofta.
Ska köra på detta ett par dagar nu..se hur han reagerar..ska parkera bilen gatan efter oss , promenera hem o sätt mig i trädgårn o lyssna...i smyg på honom:)
 
Sv: Unghund som inte vill bli lämnad ensam

Okej.

Ja, jag förstår att du vill lösa problemet och hur du gör det har du fått tips om: bland annat att inte lämna hunden ensam mer än den klarar av. Alltså måste du ha hundvakt om du ska vara borta i 1½ timme.
 
Sv: Unghund som inte vill bli lämnad ensam

Okej.

Ja, jag förstår att du vill lösa problemet och hur du gör det har du fått tips om: bland annat att inte lämna hunden ensam mer än den klarar av. Alltså måste du ha hundvakt om du ska vara borta i 1½ timme.
Ja ja , suck får väll kolla då:p
Har faktiskt en granne mitt emot oss som tidigare har ägt en boxer , hon berättade att han var områdets clown.. men jag känner knappt henne..hmm ska se ..får väll smöra med nybakta bullar kanske.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en hund på prov, han är i dagsläget 16 mån. Har haft honom nu ca 4 v och har fått veta att han ylar till och från under dagarna...
Svar
5
· Visningar
1 458
Senast: fryckan
·
Hundhälsa Detta ämne har väl egentligen tjatats om många gånger, men det var ett tag sedan nu, och nya medlemmar kommer ju hela tiden, så skulle...
2
Svar
24
· Visningar
3 614
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Tänkte berätta hur det går med vår nya hund. Vi fick en 4-årig amrishane som omplacering för ca 6 veckor sedan. Den tragiska...
Svar
8
· Visningar
2 119
Senast: mandalaki
·
M
Övr. Hund Hej. Jag skall försöka fatta mig så kort som möjligt, hoppas att ni orkar läsa allt! Jag och min sambo skaffade oss, i mitten på...
2
Svar
31
· Visningar
6 319
Senast: Shark
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp