Unghunden dödade en katt!

lizzie

Trådstartare
I går så hade jag släppt ut unghunden, en lite busig tjej på 8 mån. Vi har haft henne cirka en månad, och vi trivs jättebra med henne. Inomhus så har varit nyfiken på katterna, men hållit sig på behörigt avstånd.

Igår fm var jag till veterinären med min schäfer, hon har stukat sig rejält i en tå och ska ta det lite lugnt. Släppte därför ut unghunden själv i trädgården och ett par minuter senare så skulle jag kalla in henne. Hon kom glatt springande - men av mina katter i munnen - tvärdöd!!! :cry:

Alltså - hur gör jag nu??? Går detta beteende att få bort??? Jag bor på landet och mina katter är utekatter och jag har INGEN lust att hon nackar en efter en :(

Råd mottages tacksamt!
 
Men är du säker på att det var din hund som dödade katten? Det brukar bli ett jäkla liv om en hund ger sig på en katt och de ger sig ju inte heller utan strid. Hade din hund sår på nosen, hörde du skrik och bråk? Annars är det ju stor risk att katten redan var död och din hund bara hittade henne.
 
Usch vad hemskt... men är det säkert att hon inte var död innan som någon annan skrev?
 
Vad är det för ras på hunden? Vissa raser med mycket jaktinstinkt ser katter som ett byte. Då är det inte säkert att det blir något högljutt slagsmål, en del hundar rusar bara på och "klipper" katter.
Om jag vore du skulle jag inte låta hunden vara lös ute annat än under mycket sträng uppsyn förrän ni upplever att ni har problemet under kontroll.

Tycker synd om dig, det kan inte vara roligt när ett djur man älskar dödar ett annat djur man älskar (om det nu är det som hänt). :(
 
Japp, katten levde 2 minuter innan jag ropade in hunden. Katten satt under trappen och kollade om hon ville komma in, men det ville hon inte... 2 minuter senare hittade jag den alltså död i hunden mun :cry:

Det var en katt som var MYCKET liten, och antagligen försökte den springa undan och triggade igång jaktinstinkten hos hunden.

Hunden är en blandras mellan Amstaff (50 %) och rottwieller/pittbul. Är dessa raser kända för att "klippa" katter??? Hon har världens respekt för katterna inomhus, minsta lilla de fräser till eller visar klorna så backar hon direkt.
 
Jag vet inte om det är raser som brukar klippa katter men en sak vet jag: en hund av den blandningen skulle jag inte i med tång ens.... :crazy:
 
Var inte det lite onödigt sagt.. :( Vissa saker kan man låta bli att säga. :crazy:
 
Nej, inte vad jag vet. De raser jag syftade på var snarare utpräglade jaktraser med hög skärpa, t ex tysk jaktterrier. Vissa vinthundar (snarare individer än raser tror jag) kan också bli utpräglade kattdödare om man inte ser till att bryta beteendet så fort som möjligt.

Tyvärr är det ju så att det förmodligen inte krävs så mycket för att en liten katt ska gå vidare till de sälla jaktmarkerna. Det är jättesvårt att spekulera i vad som hänt.
 
tror inte hon menade något direkt illa, det är en blandning jag inte heller skulle vilja ha att göra med, bara för att blandningen är av så pass hårda hundar..
 
Jo, jag förstår, men jag tycker det var ett onödigt inlägg som inte hade med frågan att göra, som kan ha gjort så att trådstartaren tog illa vid sig... vet hur känsligt sånt kan vara...
 
kanske det men det var ju min åsikt bara, det finns andra raser jag inte heller skulle vilja ha... självklart får ju folk ha vilka hundar de vill, däremot är det ju väldigt onödigt att blanda vissa raser med varandra p.g.a att de inte ens renrasiga är var mans hundar, dessa hundar tillhör den kategorin. :crazy:
 
Sätt gränser!!!!

Låter ju himla lätt...

Har själv en kattdödande hund, hon dödar alla mindre rovdjur som hon kommer åt (mink, mård, iller osv), men hon har fått göra det eftersom min pappa gladligen blir av med sådana skadedjur... Kan ju diskuteras.

Till saken hör att jag har en tysk jaktterrier korsning, mkt jaktinstinkt som du nog förstår och väldigt skarp. Labben (kattdödaren) går ju inte att jämföra med detta krutpaket. MEN tysken rör aldrig en katt eller liknande eftersom hon aldrig har fått göra det, hon har aldrig gått i gryt eftersom varenda gång hon tittat i en kaninhåla har hon fått en knäpp på nosen. Metoden kan verka grym, (alltså en fingerknäpp, inget slag) men jag riskerar inte min hund i ett grävlingsgryt.

Likadant har edet alltid varit nej när hon har försökt förfölja djur, jag har jagat hunden och kastat mig över henne bara för att kunna tillrättavisa henne. För som alla vet skäller man aldrig på en hund som kommer efter att man har kallat på den, även om den har varit borts fyra timmar och ser ut som ngn katten släpat in.

Det handlar inte om bestraffning, men jag har handskats med en mkt tuff individ, ett vanligt nej räckte inte så jag fick ta till listen. Din hund kan döda vad som helst, kan de flesta större hundar och tillåter du detta så ser hon det som en "vanlig grej man gör", som min labbe.

Jag vet inte hur sin hund är i psyket, men du vet säkert redan vad du har i huset, det är en hund med oftast mkt starkt psyke som du måste kämpa med.

Det är NU du måste sätta gränsen, annars kan du drömma om att ha fler katter.

Ta kontakt med en erfaren och seriös ägare av antingen pitbull eller am.staff eller en "problemhundslösare", för det är svårt för oss här att se vad du ska göra exakt, det är lättare att få hjälp på hemmaplan.

Din hund har jaktinstinkt, den är inte ond, men för mkt jaktinstinkt kan bli farligt.

MVH E
 
Herregud!
Du måste vara helt förstörd nu, det skulle jag vara i a f.
Som andra har sagt, så är din hund inte ond, den har bara jaktinstinkt.
Men fruktansvärt är det.
Stackars lilla misse! :cry: :cry:
 
våra hundar har aldrig gillat andra kattar, och tyvärr har det hänt nån olycka, men våra hundar har sett de katter som vi haft som "sina" katter och försvarat dem. Det har varit väldigt effektivt. Som en gång då vi hörde massa ljud utanför huset, tittar ut och ser vår fina gråpäls(katt) i munnen på en räv. Vi släpper ut hunden och sen tar det en kort stund och hund och katt kommer in sida vid sida :love:

Det bästa är ju att på något sätt på hunden att acceptera era katter, tvinga dem att umgås och lek tillsammans. Låt dem äta tillsammans osv. Tror det kan bli svårt med andra katter, men det borde gå med era.

Hunden jag har nu är en pitbull, och jag har inga katter själv, men de finns hos mina föräldrar. Hon har en väldig respekt för dem men är både nyfiken och dum. Ibland hugger hon i luften mot dem vilket resulterar i "fina" rivssår i huvudet på henne. Vi har tur att katten i fråga är "kung i sitt eget hus" han är stenkol och låter henne vara hur jobbig som helst, men så fort hon visar minska beteende på att vilja ngt dumt så smäller det.

Tror inte alls att du har en knäpp hund, h*n behöver bara vänja sig. Du kan heller inte räkna med att det kommer funka, för springer katten kan instinkten bli för stark, tyvärr. Men jobba med det så blir det förhoppningsvis bättre.

Kan berätta en annan historia om en underbar JRT som en dag kom hur stolt som helst med en liten död svart lurvig kattunge i munnen, han förstod inte alls att han gjort ngt fel. Det var ingen trevlig syn. Men inte var det något fel på honom för det, hundar är hundar och de är inte naturliga vänner av katter! Det är vårt jobb att göra dem det om vi prompt ska ha båda!
 
Hund som har fått blodsmak engång är svåra att stoppa tyvärr..

Men du får väl ta och vissa på nåt sätt vad hunden får och inte får att göra, framförallt vissa att du är den som bestämmer inte hunden!

Hunden måste lära sig konsekvenserna av sitt uppförande.
 
Jag håller med dig och jag tycker att det är tråkigt när det går mode i hundraser.
Nu är det alldeles för många som har skarpa tuffa raser som egentligen bara borde vara hos MYCKET vana och aktiva hundägare, det som gör mig mest matt är att dom inte fullt så vana hund ägarna blir förvånade när deras hund börjar klättra på väggarna och äta div familje medlemmar.
Det finns så otroligt många fina raset så det borde gå att hitta en hund som är mer lämpad som familje- fritidshund.
 
Man kan tycka vad man vill om raserna :smirk: men jag har haft väldig goda erfarenheter av t ex rottweiler, unghunden är resultat av en tjyvparning och jag har väldigt bra kontakt med ägaren, som har både mamman och pappan.

Unghunden är en väldigt trevlig individ, otroligt social, även om hon är lite försiktig med främmande människor till att börja med. Hon är inte speciellt stenhård i psyket. Hon tar ett nej direkt.
 
Alltså hon är inte speciellt hård i psyket, är väldigt lätt att ha att göra med. Min schäfer är MYCKET tuffare :smirk:

Inomhus är hon nyfiken på katterna, men minsta lilla de fräser eller höjjer en tass så backar hon. Har sett hur hon sprang mot en av mina katter ute och när den fräste till så tvärvände hunden.

Vet ju att det var jaktinstikten som triggades igång hos hunden.

När jag kom ut och ropade på henne så kom hon ju farandes skitlycklig med katten hängandes i munnen. När jag förtvivlig vrålade "vad har du gjort" - så släppte hon katten och såg jätteskuldmedveten ut och lommade iväg med svansen mellan benen.

Hade jag varit ute och sett det hela och hunnit skrika nej åt hunden, ja då hade de förmodligen aldrig hänt.

För tillfället så får damen enbart vara lös ute under uppsikt. Gäller att få henne att förstå att katterna ute också är förbjudna att peta på...

Har anmält mig till en lydnadskurs som börjar i mars.
 
Hon fick en snabb död :crazy: Men inte var det trevligt att hitta kissen i munnen på vovven inte :(
 

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 258
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 819
Senast: Lager
·
Hundhälsa I hushållet finns en tax som i dagsläget är 9 månader. Han är stereotypen för rasen, energisk och envis. Valptiden har gått bra...
Svar
6
· Visningar
1 674
Katthälsa Nån som har lust att hjälpa till att förklara min katts beteende? Jag förstår mig verkligen inte på honom - och även om jag är jätteglad...
Svar
10
· Visningar
2 393
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp