Unghunden dödade en katt!

Var för sig är raserna jättetrevliga, men som blanding betraktat är de en av de farligaste man kan göra. Rottisen har skärpa som inte ska blandas med APBT:ns kamplust och den förarvekhet som finns hos både APBT och Amstaff får inte ersättas av den hårdhet som kan finnas hos rottisen.

Ibland blir ju dessa blandningar fullt normala i skallen ändå, men man bör vara medveten om att raserna inte är kompatibla.
 
Vilken situation.... :( om min hund dödat en av mina katter.... jaa, då skulle nog hunden få åka straka vägen till veterinären. Skulle inte ville ha mina resterande små kattar dödade också.

Skulle INTE låta henne gå lös mera!
 
Onekligen så har du nog fått ett problem och det lär nog kräva en del träning för att få bukt med det. Att lyckas så som din hund gjorde lär nog höja hennes motivation rejält att göra nya försök mot katter.

Hur du gör nu? Tja, träning och massor av träning och så hade jag aldrig vågat lämna henne obevakad tills du vet att hon inte vågar sig på katter igen. Kanske/troligen kommer det nog vara så resten av hundens liv att den kommer att vara mycket motiverad att försöka ge sig på katter. Men som sagt med kadaver disciplin kan man få det att fungera hyfsat.
 
Vi har fått ordning på vår schäfer. Hon var 10 månader när hon kom till vårt hem och hon anföll katterna inomhus, så henne hade vi kopplad inom de 3 första veckorna när någon katt var lös i huset. Vår schäfer är dessutom mycket hårdare i psyket än unghunden. Men schäfern har inte "klippt" någon katt, utan hon skrämmer mest skiten ur dem och jagar dem.

Eftersom vi har unghunden på foder, så ska vi ha henne under observation och se om hon svara på träning. Just nu har jag 5 katter lösa i huset, och visst hon är nyfiken på dem, men hon försöker inte göra några utfall mot dem eller smyga på dem.

Men hon kommer inte få gå lös utomhus utan observation förräns jag vet att hon ger tusan i katterna.
 
Är väl medveten om att detta är en blandning som kan ge knepiga individer. Därför har vi henne på foder på prov ett tag för att se hur det funkar. Än så länge så är det en social och trevlig individ, med mycket bus och energi ;) som unghundar är mest. Ska dock gå en hundkurs i inkallning och vardagslydnad för att verkligen befästa vem som är ledare. Men vill du så får du gärna PM:a mig signaler som jag ska hålla koll på för att se om det hunden utvecklas till fel typ av individ.
 

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 258
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 819
Senast: Lager
·
Hundhälsa I hushållet finns en tax som i dagsläget är 9 månader. Han är stereotypen för rasen, energisk och envis. Valptiden har gått bra...
Svar
6
· Visningar
1 674
Katthälsa Nån som har lust att hjälpa till att förklara min katts beteende? Jag förstår mig verkligen inte på honom - och även om jag är jätteglad...
Svar
10
· Visningar
2 393
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp