Universitet i USA?

Engelska (hennes pappa är engelsman så hon pratar redan flytande engelska men behöver större ordförråd för fortsatta studier och jobb) och Digital Media. Nåt där hon sen kan ha jobb som inte kräver fast boplats, typ.....
Vore det inte lättare att bara åka iväg och jobba nånstans ett år istället?
 
Dottern vill plugga i USA, på Universitet i Tampa, helst. Men hur vi än googlar får vi inga praktiska svar på hur hon ska gå tillväga. Nån här som gjort den resan?

Kan hon tänka sig ett sk Community College istället, finns det t.ex. företaget Kilroy som arrangerar. Men community college är anpassat efter studenter som typ inte fullgjort/klarat motsvarande gymnasieutbildningen och det känns inte ultimat tycker jag.

Några tips?

Det blir valdigt dyrt for att det ar ett privat universitet, titta i stallet pa "Public Universities/colleges". Da ni maste betala "out of state tuition" blir det dyrare an for "Floridianer" men skillnaden mellan privat och public ar stor.
(En av mina juveler sokte, utan var vetskap, -och blev antagen- 😳 till MIT, ett av USA's mest valkanda och dyraste universitet ... Han gjorde tyvarr inte sina studier dar.

Om Florida ar ett onskemal finns University of Florida som ligger i Tallahassee, Florida's huvudstad.
University of North Florida som ligger i Jacksonville i Nord Ostra Florida.
University of Central Florida som ligger i Orlando, medan
University of south Florida ligger i Tampa, (och ar ocksa ett research universitet)
Florida International University ligger i Miami.
Det finns fler "public" universities, men det ar bara de har jag kan.

Det finns ocksa en hel del colleges som erbjuder bade Bachelor och Master degrees, medan colleges bara har Doctorate degrees om de ansokt om att fa Universitet's titeln i stallet for att heta College, medan de vantar pa "uppgraderingen".

Community colleges ar inte for elever som inte fullfoljt eller inte klarat en gymnasie utbildning. Det Svenska Gymnasier ar "equivalent" med High School som ar mandatory. Har man inte klarat eller fullfoljt det maste man ta en GED (Genera Education Test) som ger en ett High School betyg. De flesta Community Colleges erbjuder dock GED klasser och tester.

Community colleges erbjuder som regel inte alla ar i en Bachelor degree, utan bara de tva forsta, och har inte alla de "amenities" som boende och annat nodvandigt nar man kommer utifran. Dessutom ar vanligtvis inte Community college tuition billigare an Universitetet det arbetar under, men med tanke pa att ungdomarna kan bo hemma i tva ar blir det ju sa mycket billigare att ga dar i alla fall.

Pust ... det blev en lang epistel.:o Om det var mitt barn skulle hon fa googla (google.com inte .se) och leta sig fram till flera (med tonvikt pa manga ... 10 i alla fall) olika universitet. (I vissa fall kan colleges vara nagot billigare an universitet, men det ar inte nodvandigtvis sa och det viktigaste tror jag ar att hitta "public" institutioner)

Hon behover kontakta deras Admission avdelning och stalla fragor om skolan och dess installning till internationella elever, fragor som kommer upp nar hon gor sitt research, etc, etc, etc ... Det ar ett bra satt att fa en uppfattning om skolan och hur mycket e anstranger sig for internationella elever. Vissa skolor, sarskilt nar ett College vill lagga till olika PHD program, soker intensivt efter internationella elever.
 
Dottern vill plugga i USA, på Universitet i Tampa, helst. Men hur vi än googlar får vi inga praktiska svar på hur hon ska gå tillväga. Nån här som gjort den resan?
Tycker ni ska ta kontakt med en studievägledare, de brukar ha stenkoll på det mesta runt studier utomlands. (Antar att dottern nu går på gymnasiet? Börja med de studievägledare ni har på skolan och ev I kommunen, de bör kunna styra er rätt om de inte kan hjälpa till själva)

Kolla också med något av de svenska universiteten om hon har tänkt plugga vidare där efter året i USA.
 
Inget fel på copywriter-drömmar, men man ska vara medveten om att det är en bransch där det kan finnas många som är intresserade av samma jobb. Dvs ganska tuff konkurrens om jobben.
https://www.saco.se/studieval/yrken-a-o/copywriter/

Vad är hon intresserad av att läsa för ämnen?
Copywriter var väl egentligen bara ett av de yrken som dök upp när hon/vi funderade. Hon vill läsa nåt som ger henne kvalifikationer i digital media men har inga specifika drömjobb. Dvs en annan frågeställning att fundera kring. Framförallt vill hon ha ett jobb så småningom som ger henne möjlighet att vara flyttbar, dvs inte behöva en fast fysisk arbetsplats. Åtminstone till en början, sen vet man ju inte vart livet tar en.
 
Tycker ni ska ta kontakt med en studievägledare, de brukar ha stenkoll på det mesta runt studier utomlands. (Antar att dottern nu går på gymnasiet? Börja med de studievägledare ni har på skolan och ev I kommunen, de bör kunna styra er rätt om de inte kan hjälpa till själva)

Kolla också med något av de svenska universiteten om hon har tänkt plugga vidare där efter året i USA.
Hon gick ut gymnasiet för ett par år sedan, skulle sen varit 2 år i Australien men missade både resan och förlorade alla sina pengar pga covid och att företaget gick i konkurs. Sen har hon jobbat men vill iväg nu, och vill plugga ett tag. Till ett jobb som innebär en viss frihet rent fysiskt.
 
Det blir valdigt dyrt for att det ar ett privat universitet, titta i stallet pa "Public Universities/colleges". Da ni maste betala "out of state tuition" blir det dyrare an for "Floridianer" men skillnaden mellan privat och public ar stor.
(En av mina juveler sokte, utan var vetskap, -och blev antagen- 😳 till MIT, ett av USA's mest valkanda och dyraste universitet ... Han gjorde tyvarr inte sina studier dar.

Om Florida ar ett onskemal finns University of Florida som ligger i Tallahassee, Florida's huvudstad.
University of North Florida som ligger i Jacksonville i Nord Ostra Florida.
University of Central Florida som ligger i Orlando, medan
University of south Florida ligger i Tampa, (och ar ocksa ett research universitet)
Florida International University ligger i Miami.
Det finns fler "public" universities, men det ar bara de har jag kan.

Det finns ocksa en hel del colleges som erbjuder bade Bachelor och Master degrees, medan colleges bara har Doctorate degrees om de ansokt om att fa Universitet's titeln i stallet for att heta College, medan de vantar pa "uppgraderingen".

Community colleges ar inte for elever som inte fullfoljt eller inte klarat en gymnasie utbildning. Det Svenska Gymnasier ar "equivalent" med High School som ar mandatory. Har man inte klarat eller fullfoljt det maste man ta en GED (Genera Education Test) som ger en ett High School betyg. De flesta Community Colleges erbjuder dock GED klasser och tester.

Community colleges erbjuder som regel inte alla ar i en Bachelor degree, utan bara de tva forsta, och har inte alla de "amenities" som boende och annat nodvandigt nar man kommer utifran. Dessutom ar vanligtvis inte Community college tuition billigare an Universitetet det arbetar under, men med tanke pa att ungdomarna kan bo hemma i tva ar blir det ju sa mycket billigare att ga dar i alla fall.

Pust ... det blev en lang epistel.:o Om det var mitt barn skulle hon fa googla (google.com inte .se) och leta sig fram till flera (med tonvikt pa manga ... 10 i alla fall) olika universitet. (I vissa fall kan colleges vara nagot billigare an universitet, men det ar inte nodvandigtvis sa och det viktigaste tror jag ar att hitta "public" institutioner)

Hon behover kontakta deras Admission avdelning och stalla fragor om skolan och dess installning till internationella elever, fragor som kommer upp nar hon gor sitt research, etc, etc, etc ... Det ar ett bra satt att fa en uppfattning om skolan och hur mycket e anstranger sig for internationella elever. Vissa skolor, sarskilt nar ett College vill lagga till olika PHD program, soker intensivt efter internationella elever.
Tack för en massa intressant info!

Hon vill iväg redan nu, dvs till våren, men det känns orimligt.
 
Vet inget om studier i staterna men gällande ämne kan marknadsföring med inriktning mot digital media kan vara ett bra alternativ. Både brett och efterfrågat, och man får jobba mycket med text. Efter några år som marknadsförare kan man försöka nischa sig mot copy om man tycker att det är för smalt för att satsa på från början. Själv jobbar jag som marknadsansvarig just nu och det är kul att få testa yrket brett, och hoppas på att nischa mig mer inom digital design i framtiden.
 
Om det är mer att bo utomlands än en specifik utbildning som lockar, så skulle jag satsa på utbytesår. Det är väldigt krångligt och ganska dyrt att plugga utomlands, och i min mening bara värt det om utbildningen i sig är värd besväret.
Det är absolut bådadera - en utbildning som leder rätt ligger definitivt högst i kurs, prio 1, men helst i Florida (Tampa ffa) eller Kalifornien. Vi har kikat på utbytesår, Berghs bla. men enda universitetet i USA de erbjuder är San Francisco som tyvärr inte är så lockande. (Jag vet att det låter petigt men det finns andra detaljer som gör att alternativen är lite begränsade...)
 
Det är absolut bådadera - en utbildning som leder rätt ligger definitivt högst i kurs, prio 1, men helst i Florida (Tampa ffa) eller Kalifornien. Vi har kikat på utbytesår, Berghs bla. men enda universitetet i USA de erbjuder är San Francisco som tyvärr inte är så lockande. (Jag vet att det låter petigt men det finns andra detaljer som gör att alternativen är lite begränsade...)
Hm. Ja, alltså, för mig tänker jag att om inte utbildningen lockar mer än platsen så är det inte rätt utbildning att lägga all den energin och alla de pengarna på. Men det är ju för mig :)
 
Har ni kollat
https://www-utlandsstudier-se.cdn.ampproject.org/v/s/www.utlandsstudier.se/amp-artiklar/studera-usa?amp_gsa=1&amp_js_v=a9&usqp=mq331AQKKAFQArABIIACAw==#a3=&ampshare=https://www.utlandsstudier.se/artiklar/studera-usa/

Länken blev lite märklig, hoppas den håller ihop.

Jag hade glömt bort att de flesta behöver göra språkprov inför studier i USA, oftast TOEFL. Har ni tittat på det?
Tack!!

Hennes pappa är engelsman och pratar ingen svenska, så vi pratar bara engelska här hemma så språket borde inte vara nåt problem. Hon har även vistats längre perioder i USA. Men hon får nog göra språkprov ändå.
 
Tack!!

Hennes pappa är engelsman och pratar ingen svenska, så vi pratar bara engelska här hemma så språket borde inte vara nåt problem. Hon har även vistats längre perioder i USA. Men hon får nog göra språkprov ändå.

Hon far nog gora en TOEFL da hon kommer fran det Svenska skolsystemet, men det borde vara latt for henne. Sedan ska man komma ihag att alla pa henne's blivande skola kommer att gora sitt allra basta for att hon ska lyckas.
 
Skolan kan ju inte veta vilken nivå någon är på, i synnerhet som personen kommer från ett annat land.
Så TOEFL lär krävas, ja.

Kanske ni börjar med att öva på gamla prov — en del av framgången i de flesta prov består i att veta hur provet är uppbyggt och hur det är tänkt att man ska ta sig an respektive uppgift.
 
Tror vi zoomat in ett par universitet nu som vi ska gå vidare med. Men, kollar man recensionerna för dem varierar de ju från bottenskrap till bäst-i-världen. En stjärna av fem, till fem av fem. Toppenlärare/usla lärare som bara hänvisar till youtube... Osv. Så svårt!! Man vill ju inte satsa en massa pengar och levnadsår på nåt, på andra sidan jordklotet (nästan) som sen visar sig vara dåligt!

Nu babblar jag bara, men ändå.....
 
Tror vi zoomat in ett par universitet nu som vi ska gå vidare med. Men, kollar man recensionerna för dem varierar de ju från bottenskrap till bäst-i-världen. En stjärna av fem, till fem av fem. Toppenlärare/usla lärare som bara hänvisar till youtube... Osv. Så svårt!! Man vill ju inte satsa en massa pengar och levnadsår på nåt, på andra sidan jordklotet (nästan) som sen visar sig vara dåligt!

Nu babblar jag bara, men ändå.....

Jag hade tagit ytterligare en fundering på vad som verkligen är viktigt. Är det värt alla de pengarna att bara vara där, kör på!

Annars är det väldigt mycket att putta in för en utbildning som kan vara rätt meningslös för att få en specifik typ av jobb. Att "bara" ha universitetskurser inom ett område kommer man inte speciellt långt med idag, så det vill till att man tänker ett par varv på kursupplägg och hur relevant examen man kommer kunna ta ut på det innan man drar iväg.

Sen är officiella rankningar av lärosäten rätt viktigt, inte bara hur studenter har upplevt det. Alla är bra på olika saker, så välj ett som har gott renommé inom rätt ämnesområden.

Jag har flera vänner som pluggat på Stanford ett eller ett par år, och några på MIT. Alla via sin svenska programutbildning, och med en Bologna-examen som slutprodukt. De är väldigt nöjda, men hade haft svårt att navigera hur man kopplar ihop skolsystemen utan proffshjälp.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 177
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp