Universitet i USA?

Titta pa "rankingen" av universitetet, hur manga elever som faktiskt gar ut med en utbildning. Det finns dock flera satt att ranka, men kolla hur stor % av eleverna som faktiskt slutfor sin utbildning. Det ser inte alls bra ut att valja ett universitet som det 1000de universitet ... med det finns nagon stans mellan 5000 och 6000 universities i USA sa allt dar i mitten ar faktiskt bra!

Kolla ocksa hur stor avdelning universitetet har for internationella elever och om de nu vill oka den och fa in fler. Da hon kommer fran Sverige ar hon van att jobba mer sjalvstandigt, da det ar mer lararlett har an i Sverige.

Dessutom, nar ni kontaktar universitetet ... fraga om kommentarerna och varfor det ar sa manga negativa. Har ar man mer rakt pa sak sa fraga om allt som ni undrar over.
 
Titta pa "rankingen" av universitetet, hur manga elever som faktiskt gar ut med en utbildning. Det finns dock flera satt att ranka, men kolla hur stor % av eleverna som faktiskt slutfor sin utbildning. Det ser inte alls bra ut att valja ett universitet som det 1000de universitet ... med det finns nagon stans mellan 5000 och 6000 universities i USA sa allt dar i mitten ar faktiskt bra!

Kolla ocksa hur stor avdelning universitetet har for internationella elever och om de nu vill oka den och fa in fler. Da hon kommer fran Sverige ar hon van att jobba mer sjalvstandigt, da det ar mer lararlett har an i Sverige.

Dessutom, nar ni kontaktar universitetet ... fraga om kommentarerna och varfor det ar sa manga negativa. Har ar man mer rakt pa sak sa fraga om allt som ni undrar over.
Tillägg: Om hon inte vill jobba i just USA så är det viktigt att kolla på internationella rankningen.
 
Jag vet faktiskt inte. Vi/hon har aldrig gjort nåt liknande tidigare (hon är 22 och har jobbat efter gymnasiet, skulle åkt till Australien 2 år men förlorade alla pengar etc pga covid...) så hon vet inte i vilken ände hon ska börja. Men att söka in först och sen lösa finansieringen kanske är enklast?

Vi vet inte ens vad (ditt exempel) en 4årig kandidatexamen betyder? Hon vill vidareutbilda sig inom digital media för att kunna ha ett jobb där hon inte är bunden till en viss bostadsort (som hon var tidigare då hon jobbade inom industrin och i butik) utan kunna bo där hon för tillfället vill. Vad bör hon läsa då? Hon är väldigt språkbegåvad och skulle vara väldigt bra på ett jobb där hon behöver uttrycka sig i text.

Detta är mao helt nytt och vi har inga kunskaper utan googlar febrilt.
”Vidareutbilda sig inom digitala media” är extremt vagt, vad exakt är det hon vill göra? Alla media är ju mer eller mindre digitala nuförtiden, är det journalist hon vill bli, eller kommunikatör? Eller marknadsförare?

Sen innebär ju också valet av USA att ni så att säga betalar dubbelt för utbildningen - ni har betalt den en gång via skattesedeln här hemma, vilket ger henne gratis utbildning här hemma, men sen väljer hon bort den och betalar en gång till ur egen ficka för att läsa i USA istället. Absolut så är det möjligt att få stipendium om man har tur, men standard i USA är att man betalar själv.
 
Tillägg: Om hon inte vill jobba i just USA så är det viktigt att kolla på internationella rankningen.

Inte speciellt. De jag kanner som akte tillbaka till Sverige med en examen fran ett universitet som precis startat sin internationella avdelning, och altsa inte hade nagon ranking alls nastan pa det omradet, hade inga problem att fa jobb i Sverige eller ovriga Europa.

Visst kan man fa stipendier har i USA ... men som utlands studerande bara om man utmarker sig innom ett omrade dar skolan vill oka sin "status". Jag kanner flera Svenskar som kommit hit pa schoolarships for olika sporter och spelat sin sport medan de gjorde sin "undergrad" och aven Masters degree, for att borja jobba nar de var klara och lagga sporten pa hyllan.
 
Copywriter har hon funderat på och jag tror det skulle passa henne jättebra. Men vilket program väljer man då?

Tack alla för positiva inlägg, det känns genast mycket bättre och inte så oöverstigligt!
För att jobba som copywriter behöver hon ett nätverk, så även om det är tekniskt möjligt att sitta varsomhelst i världen, så lär hon nog i praktiken behöva vara på plats på jobbet alltsomoftast för att vara med på möten och underhålla sitt kontaktnät. Copywriter är ju ett yrke där det finns fler som vill ha jobben än vad det finns jobb, så då är det inte sagt att man kan ta sin dator och dra, så att säga.
 
För att jobba som copywriter behöver hon ett nätverk, så även om det är tekniskt möjligt att sitta varsomhelst i världen, så lär hon nog i praktiken behöva vara på plats på jobbet alltsomoftast för att vara med på möten och underhålla sitt kontaktnät. Copywriter är ju ett yrke där det finns fler som vill ha jobben än vad det finns jobb, så då är det inte sagt att man kan ta sin dator och dra, så att säga.
Och ofta jobbar man också i team med en projektledare och andra kreatörer. Min uppfattning är att man behöver sköta en stor del av arbetet på plats tillsammans med övriga. Men det kanske skiljer sig åt mellan olika arbetsgivare.
 
Inte speciellt. De jag kanner som akte tillbaka till Sverige med en examen fran ett universitet som precis startat sin internationella avdelning, och altsa inte hade nagon ranking alls nastan pa det omradet, hade inga problem att fa jobb i Sverige eller ovriga Europa.

Visst kan man fa stipendier har i USA ... men som utlands studerande bara om man utmarker sig innom ett omrade dar skolan vill oka sin "status". Jag kanner flera Svenskar som kommit hit pa schoolarships for olika sporter och spelat sin sport medan de gjorde sin "undergrad" och aven Masters degree, for att borja jobba nar de var klara och lagga sporten pa hyllan.
Jag tror vi menar olika saker med internationell rankning av universitet. Det handlar alltså mer om universitetets forskningskvalitet, vilka band de har till olika närings- och ämnessektorer, vilket inflytande de har i den internationella forsknings- och utbildningsvärlden etc.

Det är klart att med rätt utbildning inom rätt sektor får de flesta jobb efter universitetsexamen. Däremot gör det stor skillnad inom ämnen med hög konkurrens, som t.ex. copywriting och digital marknadsföring. Det gör enorm skillnad för en akademikerkarriär. Det gör också stor skillnad för studenten som behöver knyta rätt kontakter och få rätt vägar in i arbetslivet efteråt.
 
Jag tror vi menar olika saker med internationell rankning av universitet. Det handlar alltså mer om universitetets forskningskvalitet, vilka band de har till olika närings- och ämnessektorer, vilket inflytande de har i den internationella forsknings- och utbildningsvärlden etc.

Det är klart att med rätt utbildning inom rätt sektor får de flesta jobb efter universitetsexamen. Däremot gör det stor skillnad inom ämnen med hög konkurrens, som t.ex. copywriting och digital marknadsföring. Det gör enorm skillnad för en akademikerkarriär. Det gör också stor skillnad för studenten som behöver knyta rätt kontakter och få rätt vägar in i arbetslivet efteråt.

Fast manga universitet har ingen forskning. For sin PHD, eller doctorat, gar man da till ett annat universitet.

Har ar en forklaring till hur det rankas ... och hur man kan soka efter en ranking som gor att ett universitet passar battre for just en speciell elev.

https://www.usnews.com/education/best-colleges/articles/how-us-news-calculated-the-rankings
 
Fast manga universitet har ingen forskning. For sin PHD, eller doctorat, gar man da till ett annat universitet.

Har ar en forklaring till hur det rankas ... och hur man kan soka efter en ranking som gor att ett universitet passar battre for just en speciell elev.

https://www.usnews.com/education/best-colleges/articles/how-us-news-calculated-the-rankings
Fast det där är hur en inhemsk rankning görs av en inhemsk nyhetskanal. Det har inte att göra med internationella rankningen av univerisitet.

Universitetet som inte utför någon forskning får såklart ingen eller väldigt låg rankning internationellt. Undervisningen är säkert bra men som sagt, för en karriär inom sektorer med mer konkurrens räcker inte det. De flesta går internationellt efter https://cwur.org/2022-23.php.

När vi då ser till TS dotters situation, så måste vi ta med i beräkningen vad hon får för pengarna och besväret att plugga utanför EU. Jag skulle inte göra det inom en så hård bransch som TS dotter vill in i, om inte universitetet verkligen var i toppklass. Annars har vi ju universitet i Sverige som ligger högt inom samma sektorer, flera ligger inom 200 i år och har legat högt också tidigare år. Men det är väldigt viktigt att se till att de har rätt förutsättningar inom branschen som en vill in i.

Vill TS dotter plugga utomlands bara för upplevelsen så är det såklart inte så noga med universitetet. Men då gäller det att vara medveten om att du kanske inte får "your money's worth" vad gäller möjlighet till jobb internationellt efteråt. Särskilt inte om en vill ha jobb som går att jobba 100% distans - konkurrensen är superhög!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 170
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp