Upp till och till och med

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare Rie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 525

Bukefalos 30 år!

Rie

Trådstartare
"Hur tyder ni olika åldrar?
Pris xxx kr upp till 20 år" till exempel - det är för mig till och med 19 år. Inte 20 år.
Det lärde jag mig den hårda vägen när jag skulle flyga som ung. For till flygplatsen som 26åring på bokning "annons upp till 26 år" för att snopet få köpa vuxenbiljett för att få komma med flyget. Har glömt vad biljetten för de till och med 25 hette då.

Nu ser jag på fler ställen att det står upp till 20 år på diverse evenemang, vilket då kan innebära att 20åringen få betala vuxenpris.
Vore det inte bättre att det stod i annonserna "till och med 19 år"?

Lätt att bara titta på siffran annars.

"Hur tyder ni olika åldrar?
Pris xxx kr upp till 20 år" till exempel - det är för mig till och med 19 år. Inte 20 år.
Det lärde jag mig den hårda vägen när jag skulle flyga som ung. For till flygplatsen som 26åring på bokning "annons upp till 26 år" för att snopet få köpa vuxenbiljett för att få komma med flyget. Har glömt vad biljetten för de till och med 25 hette då.

Nu ser jag på fler ställen att det står upp till 20 år på diverse evenemang, vilket då kan innebära att 20åringen få betala vuxenpris.
Vore det inte bättre att det stod i annonserna "till och med 19 år"?

Lätt att bara titta på siffran annars.
Jag hade tittat på siffran och trott att priset inkluderade den åldern. Väldigt otydligt att skriva så, och förmodligen många som missförstår!

När man pratar om ålder är "till" i min värld en förkortning av "till och med". Dvs om något är för ålder 15 till 20 gäller detta både 15-åringar och 20-åringar. Har man t.ex. en skola för åk 7-9 innebär det att eleverna går där i åk 7, 8 och 9, de blir inte utkastade därifrån efter åttan.

Menar man alla under 20 får man använda ordet under, inte till. Eller ännu hellre skriva ut de åldrar man menar, istället för de man inte menar.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Webinarier/minikurser

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar