Uppbindning i lösdrift

Raggartass

Trådstartare
Jag ska snart ta hem mina två herrar: 9mån och 4år. Vi har för tillfället bara lösdrift att tillgå (nyköpt gård med renoveringsbehov, boxar skall byggas i sommar), och har då haft lite funderingar om hur vi ska göra med fodringen. Lillen äter så otroligt sakta och går gärna ifrån och tuggar lite hö, för att sedan gå tillbaka till krubban. Då slog det mig att man skulle kunna binda upp dem som i en spilta under typ 30min vid varsin krubba och med lite hö och givetvis vatten bredvid.
Är det tillåtet att göra så? Någon som vet?
 
Sv: Uppbindning i lösdrift

När vi förr hade begränsad tillgång på grovfoder (nu har de flesta fri tillgång) så gjorde vi "boxar" av breda elband. Där fick de hö 4ggr/dag + kraft+mineraler.

Det går inte att ge dom fri tillgång?

Fodringsspiltor är lagligt men kolla dock upp vad som gäller med storlek och uppbindning mm.
 
Sv: Uppbindning i lösdrift

Grovfodret är inte problemet, där samsas dom. Utan det är vid kraftfoder -givan som det troligtvis blir problem, då fölisen tar evigheter på sig + han får mer kraft än den äldre som mest går och skrotar för tillfället.

Var kan man kolla mått och sånt? Jordbruksverket?
 
Sv: Uppbindning i lösdrift

Jag har två smågrabbar födda -08 på min lösdrift, och en ett par år äldre matglad fjording;). Småpojkarna har behov av kraftfoder men inte fjordingen som klarar sig utmärkt på fritt med hösilage. Jag gör så att jag varje dag ställer de små (ställer och ställer, de går ju med självmant för de vet vad som vankas;)) mellan 4 träd och så drar jag en vanlig eltråd runt träden (utan el). Så kan de stå och äta i lugn och ro medans fjordis står utanför och suktar. Ger dom kraftfodret i varsin bytta(balja)
Under tiden de äter hinner jag fixa allt - fylla vatten, fylla på hösilage och mocka ligghall.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppbindning i lösdrift

Om du gör ätspiltor som Lovisaleonora skrev så behöver du inte binda hästarna så länge spiltorna är tillräckligt långa/smala för att de inte ska kunna jaga ut varandra/försöka tränga sig in två st i samma. Smidigare än att binda upp! Bygg fasta krubbor fram i spiltan och fodra framifrån.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppbindning i lösdrift

Hur mkt kraftfoder får egentligen en 9 månaders? Det borde inte kunna ta längre tid än att man kan ägna den tiden med att stå med hästen och låta honom äta i lugn och ro.

Har man tid att binda upp hästen och sen binda loss den efter ett par minuter så borde man ju lika gärna kunna stå med den korta stunden? Eller är jag ute o cyklar nu?

I vår lösdrift fodrar alla sina egna hästar med den kraft de ska ha. Antingen står man med i hagen (de andra får ingen kraft utan får vackert se på) eller så tar man det i samband med att man ändå hanterar hästen utanför hagen.


Sen vill jag råda dig att inte utfodra hästar i ligghallen. Ligghallen är en plats för vila och där ska så lite konkurrens som möjligt innefattas. Ffa när det gäller unghästar som utvecklas och kommer att behöva lära sig om sin rang. Dessutom bidrar utfodring i hallen ofta till att den också blir en toalett vilket jag personligen vill undvika, men det är ju lite olika hur man ser på det.

Utfodra hästarna så långt ifrån hallen som möjligt och placera gärna vattnet på ytterligare ett annat ställe. Det bidrar till att hästarna förflyttar sig mkt i hagen vilket sparar på marken, sprider ut träcket och är nyttigt för djuren.
 
Sv: Uppbindning i lösdrift

Han får en del eftersom han inte fick någon kraft alls innan vi köpte honom. Hade då haft mask som troligen inte gått bort helt, så vi avmaskade honom igen för några veckor sedan. Så ja - han behöver en del kraftfoder (enl veterinären som såg honom för 2veckor sedan) för han ser ut lite som ett biafrabarn.
Att han äter väldigt sakta vet jag inte varför. Det får du fråga honom om. Men ca 20-30min tar det att få i sig ca 2l kraft (5dl betfor, 5dl kli, 5dl havre/kornkross, 3dl derby +minelraler/vitaminer,kalk), morgon och kväll.
Och jag vet inte hur du har det, men jag har två ungar som ska till skolan och arbete som jag tyvärr måste åka till. Så JA, jag har INTE 30min på morgonen och stå och titta på när min going äter. Då kan jag istället gå in och få upp ungar och göra frukost osv, för att sedan släppa ut hästrna innan jag åker.

Rangordning var avklarad ca 30sek efter första hopsläppet, och fortfarande efter 1,5mån så tuggar han frenetiskt så fort han ser den "store".
Idag så går pappas nordsvenskar i lösdriften och det fodras helt klart I ligghallen. Varför? De skiter inte där de äter!! Nu efter en månad så har de faktiskt börjat kissa där, men det är ju lättmockat inne i hallen och lättmockat utanför där skiten ligger på hög på ett ställe i hagen.

Min fråga om det var tillåtet att göra så har jag fått svar på. Nu gäller det bara att fixa en praktisk lösning på arrangemanget. Kan bli lite knivigt då lösdriften är bygd som i ett L. Men det överlämnar jag nog till gubben att lösa :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Uppbindning i lösdrift

Går det att stänga lösdriften?

Tänkte då är det lätt fixat om en får äta kraften inne och den andra ute.

Annars kan man lätt (om det är trä) dela av med elband/tråd med grindöppnare i varje ända så det blir en "box" som lätt sätts upp och plockas ner
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Uppbindning i lösdrift

Tyvärr går det i nuläget inte att stänga. Det är en stor skjuvport som när det öppnades efter typ 100år, hoppad av spåret 4m upp. Så den är nu fastspikad i öppetläge. Tanken är att vi ska sätta upp köldridå för att hindra att snö o regn kommer in. Gubben tänkte annars på att sätta upp någon typ av grind, men då kan det fortfarande komma in väta.
Funderar också på att stänga av med elband/grind inne, men det skulle passa bäst på diagonalen i L:et och där blir det så långt, så vi funderar mer på den biten.
Är lite rädd för att de skulle trassla in sig i elbandet om/när de kommer på att det inte finns el i det. Vad tror ni? Bäst med fast band eller med elastiskt - funderingar?
 
Sv: Uppbindning i lösdrift

Varför kan du/ni inte vara med hästen den stund den äter då? Eller har jag missat förklaringen till den frågan?

En lösdrift kräver väl rengöring (mockning) likväl som en box, så då kan du/ni väl förlägga hästens måltider till den stund som ändå avsetts för rengöring av hästarnas plats. På så vis så förena nytta med nytta, hästen får lite hjälp med matro samtidigt som du/ni slipper stå sysslolös och vänta medans hästen äter upp :)

Behövs inte rengöring så har man väl ändå en tid för skötsel av hästen en eller ett par ggr om dagen, kan inte hästen äta under den tiden isf?
Ett annat alternativ kan kanske vara att dela upp kraftfodergivan på många små måltider som går fort att äta upp. Har man stallet runt knuten så är det ju lätt att kliva i stövlarna och springa ut under tiden som päran kokar ;)

En annan lite undran; Hur gör du/ni om en häst blir skadad och kräver boxvila eller liknande) Har ni tillgång till box i annat stall sådana gånger?

Oj vad jag frågar :o

Edit: Läste nu att du inte hade tid på morgonen att stå och vänta på hästen. Vill du inte kliva upp en halvtimme tidigare så kanske ngt av mina andra förslag kan funka?
 
Senast ändrad:
Sv: Uppbindning i lösdrift

Personligen tycker jag det är en utmärkt idé att dagligen binda upp hästen och låta den äta i lugn och ro. Bägge hästarna får då vana av att stå uppbundna (något positivt eftersom det är mat inblandad) och ungdomen får dessutom träning som liknar den att stå i transport.

Jag ser bara positivt i att ha hästen uppbunden en stund på dagen, särskilt om det är yngre hästar vi pratar om.
 
Sv: Uppbindning i lösdrift

De gör vi med våra men då under uppsikt. Fattade TS som h*n hade mycket att göra och inte hann passa hästarna.
 
Sv: Uppbindning i lösdrift

Men du, kan du inte bygga en liten creepfeeding där bara fölet kan gå in och äta och sedan fodra 4-åringen separat utanför?

Så har jag gjort med våra två föl som går tillsammans med 2 åldre (fullstora) gentlemen.
Jag har byggt av en del av lösdriften och satt plank så att bara fölen kommer in. Där fodrar jag den omgång kraftfoder som de äter gemensamt.

Då spelar det ingen större roll om de någon gång "byter" krubba med varandra eftersom det är samma käk och de äter ungefär lika snabbt.

Andra kraftfodergivan då mitt föl får Krafft protein (dyrt som stryk) så får jag antingen stå mellan och kolla dem eller ta in dem för att fodra.
Jag har lite ångest för att binda upp dem i ligghallen eftersom det ibland rejsas i hagarna bredvid och då känns det farligt att binda upp om de blir skrämda.

Jag ser absolut ingen anledning att inte fodra i lösdriften, de äter ju av halmbädden därinne så varför inte även kraften?

Jag ser en annan fördel med "fölutrymmet" också och det är att de kan välja att lägga sig där och då vara helt fredade om de någon gång skulle känna sig hotade.

För övrigt så tar det LÅNG tid för ett föl/nybliven åring att äta.
Våra får 3 kg kraftfoder per dag p.g.a. de låga värdena i hösilaget och det tar sin rundliga tid att äta (ännu mer så då man delar upp det på flera fodringar).
 
Sv: Uppbindning i lösdrift

Varför göra det krångligt?

2krubbor, 2uppbindningsringar inne på lösdriften på varsin vägg.
På med grimmor bind fast hästaran vid varsin krubba. (panikhakar)
Kolla dem tills de är vana sedan kan du säkert lämna dem för att göra i ordning resten av familjen.

Glöm inte släppa los dem innan ni kör till jobbet!

(såhär har alltid mina föl/åringar ätit när de har delat box)
 
Sv: Uppbindning i lösdrift

Min fråga om det var tillåtet att göra så har jag fått svar på. Nu gäller det bara att fixa en praktisk lösning på arrangemanget. Kan bli lite knivigt då lösdriften är bygd som i ett L. Men det överlämnar jag nog till gubben att lösa
Att jag ställer frågor är inte för att ifrågasätta, utan för att förstå din situation.

Han får en del eftersom han inte fick någon kraft alls innan vi köpte honom. Hade då haft mask som troligen inte gått bort helt, så vi avmaskade honom igen för några veckor sedan. Så ja - han behöver en del kraftfoder (enl veterinären som såg honom för 2veckor sedan) för han ser ut lite som ett biafrabarn.
Att han äter väldigt sakta vet jag inte varför. Det får du fråga honom om. Men ca 20-30min tar det att få i sig ca 2l kraft (5dl betfor, 5dl kli, 5dl havre/kornkross, 3dl derby +minelraler/vitaminer,kalk), morgon och kväll.
Och jag vet inte hur du har det, men jag har två ungar som ska till skolan och arbete som jag tyvärr måste åka till. Så JA, jag har INTE 30min på morgonen och stå och titta på när min going äter. Då kan jag istället gå in och få upp ungar och göra frukost osv, för att sedan släppa ut hästrna innan jag åker.
Hur menar du att jag ska fråga din häst? Och det låter ju som att detta är en ganska ovanlig situation, så hur ska jag kunna lista ut detta på egen hand? Du måste kunna ta frågor från andra bukefalister när du skriver en tråd. Min fråga nu är - är det inte möjligt att ge honom kraft vid en annan tidpunkt på dagen? Tex när du är ute och pysslar om honom senare på dan?

Rangordning var avklarad ca 30sek efter första hopsläppet, och fortfarande efter 1,5mån så tuggar han frenetiskt så fort han ser den "store".
Kanske lite OT, men en häst som är 9 månader kommer att rangklättra. Det är en del av utvecklingen. Att han är ranglägst nu (och kanske i fortsättningen också) har ingen betydelse och är ffa ganska självklart.

Idag så går pappas nordsvenskar i lösdriften och det fodras helt klart I ligghallen. Varför? De skiter inte där de äter!! Nu efter en månad så har de faktiskt börjat kissa där, men det är ju lättmockat inne i hallen och lättmockat utanför där skiten ligger på hög på ett ställe i hagen.
Det var bara ett råd från en som har en gnutta erfarenhet som hon gärna ville dela med sig av. Inte kritik. Hästarna skiter ofta där de äter, ibland i maten. Det är väldigt vanligt att hitta toaletten i närheten av matplatsen.
 
Sv: Uppbindning i lösdrift

aaah.. vilka problem de finns(vet hur de ar,sjalv haft lösdrift,med en fet matglad fjording a tunna vbl..)...

nu ar ja pa island a har star ettaringarna inne... far kanske ga ut en stund varje dag... de e hemskt!!,men dem far ju mat a vatten...

men ja jobbar pa att övertala agaren!,lite svart da ja inte kan islandska! :( a da a de svart att prata om annat an ytliga saker...
 
Sv: Uppbindning i lösdrift

Personligen tycker jag det är en utmärkt idé att dagligen binda upp hästen och låta den äta i lugn och ro. Bägge hästarna får då vana av att stå uppbundna (något positivt eftersom det är mat inblandad) och ungdomen får dessutom träning som liknar den att stå i transport.

Jag ser bara positivt i att ha hästen uppbunden en stund på dagen, särskilt om det är yngre hästar vi pratar om.

Min tanke var först att sätta upp två spiltor i stallet för denna säsong, och i sommar bygga boxar. Detta är ju nu inte tillåtet, men eftersom min store stod så sina första 1.5 vintrar och är därför kanonbra att ha uppställd. Jag kan binda honom vartsom helst när som helst utan några som helst problem.

Självklart kommer de ju inte lämnas ensamma de första gångerna, utan det blir ju under full uppsikt tills man ser att det funkar.

Lika självklart är det för mig att mina hästar får äta i lugn och ro. Det innbär att jag undviker i möjligaste mån att hålla på med daglig skötsel samtidigt som de äter. Det görs före eller efter! Likaså att man inte far runt med skottlkärror och grepar i hallen, eller att jag ska stå och trampa fram och tillbaka för att tiden rinner iväg och jag blir stressad.

Vid ev skador så får man ju helt enkelt prioritera att slå upp en box, vilket är gjort på några timmar, kanske en dag om det strular för gubben. I värsta fall så är det bara att skifta hästar med pappsen igen.
 
Sv: Uppbindning i lösdrift

Jättebra alternativ, det ska vi fundera på :)

Jag hade också en känsla av att föl/unghästar tar lång tid på sig med maten, men tydligen kanske det inte är så eftersom många verkar tvivla på att han är så seg. Men iof sig så är det en riktig latgris i övrigt oxå, så det kanske inte är så konstigt :p. Jag menar springa vad är det?? Efter 7 veckor har han fortfarande inte förflyttat sig fortare än trav ett tiotal meter, och galopp vad är det :confused: Så att det skulle gå fort att äta ligger nog inte i hans natur lika lite som att något annat skulle gå fort i hans liv :D
Vi får väl se vad som händer när kulorna börjar göra sig märkta, eller om han tänker fortsätta med sin coola attityd - då kanske han får behålla dom :p
 
Sv: Uppbindning i lösdrift

hur bred är ligghallen du har?
kan du inte bara sätta en mellanvägg längst in med en krubba på var sida och en bindring,
så de kan stå där och äta med en vägg mellan sig så att de inte kan störa varandra.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 104
Senast: MattiZ
·
Anläggning Hej! Jo nu är det min tur, min familj har köpt gård:love: Och vi flyttar in 1 april:love: Men nu börjar ju tankarna gå på hur allt ska...
2
Svar
31
· Visningar
3 133
Senast: LillaMusse
·
Hästmänniskan Har när jag byggt mina boxar och när jag tittade innan läst på så att jag skulle följa gällande regler. Även om jag inte har mer än 4...
Svar
5
· Visningar
1 092
Senast: ZOFUS
·
C
Träning Hej! Har ett 2-årigt sto som haft svårt att bli lämnad själv i stallet och vi har därför tränat en hel del att hon ska kunna stå kvar...
Svar
16
· Visningar
2 084
Senast: faxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Skäller på andra hundar
  • Kattsnack 10
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp